روايات

رواية فرصة تانية الفصل الأول 1 بقلم آلاء الواقع

رواية فرصة تانية الفصل الأول 1 بقلم آلاء الواقع

رواية فرصة تانية الجزء الأول

رواية فرصة تانية البارت الأول

فرصة تانية
فرصة تانية

رواية فرصة تانية الحلقة الأولى

” فرصة تانية🤍”
-هو أنت كل يوم راجع وش الصبح وتيجي تنام وتنزل تاني
-أنا دماغي وجعاني ومش فايقلك
-أنا زهقت منك ومن العيشة معاك
قالتها بزعيق
-مريم
قالها بحدة وهو بيلوي دراعها
-مش عايز أمد إيدي عليكي
-سيب ايدي يا عامر بتوجعني
-هسيبها ومسمعش نفسك سامعة جتك القرف فيكي إنتِ وعيشتك
-حسبي الله ونعمة الوكيل فيك
قالتها وهي بتعيط
-طفي النور عايز اتخمدــــــــــــــــ
-طبعاً يروحي بحبك أوي أوي
-وأنا بموت فيكي يا آش
ـ قلبي ،هقفل دلوقتي
-لية خليكي شوية
-معلش بيبي أصل هموت وأنام
-إذا كان كدا ماشي ،تصبحي علي خير يعمري
-وإنت من أهله يحبيبي ،جتك القرف عيل لازقة
عدي بزعيق:كل دا ويتنج مع مين يروح أمك ؟؟؟
عائشة:مش هتلم لسانك شوية بقا
-اخلصي يبتت كنتي بتكلمي مين؟؟
-سلمي صحبتي كانت بتحكيلي علي حاجة بس انت أول ما رنيت قفلت معاها علي طول
-اممم ،وحشتيني
-لا والله لسه فاكر ما أنت سايبني طول النهار
-إنتي عارفة ليه متزعليش يمزة
-ماشي بس أنا بردوا زعلانة علشان زعقتلي هونت عليك يا عدي
قالتها بصوت ناعم
-يالهوي علي عدي اللي بتطلع منك
ضحكت
-مالها
-بتبهدلني يا مزة
-طب ماليش فيه صالحني يا عدي
-بحبك متزعليش مني يروح قلب عدي ـــــــــــــــــ
مريم بعياط:ياماما دا عايزني أسيب الكلية كمان
سهير :يبنتي وإنتِ هتعملي اي بيها البت مالهاش إلا بيت جوزها
-ياماما حرام عليكي إنتي عارفة أنا تعبت قد اي علشان ادخلها
ـ اسمعي الكلام يا مريم انا مش عايزة تحصل مشاكل بيني وبين خالتك بسببك
ـ طب قوليلوا يسبني أكمل دا انا فضلي سنتين بس
ـ كلمته بس قالي لا هو خايف عليكي وبيحبك مش عايزك تبهدلي ،إسمعي من أمك الجواز سترة
باك ــــــــــــــ
-يخبر مين زعل مامتي وخلاها قاعدة تعيط بشكل دا
مسحت دموعها
-مفيش يحبيبتي
صفا بضيق: بابا السبب صح
حضنتها
صفا :حقك عليا أنا ،تيجي أرفعلك عليه قضية خلع
مريم:بس يا بنت عيب ،قومي صحي إخواتك عقبال ما أحضر الفطار يلاــــــ
وأنا بحضر الفطار هعرفكوا بنفسي أنا مريم عبد الله عندي حالياً ٤٢ سنة عندي تلات اولاد الكبيرة صفا عندها ٢١ سنةو في كلية حقوق بعدها بقا عائشة عندها ١٧ سنة أما آخر العنقود فهو كريم عنده دلوقتي ٨ سنين دول احلي حاجة في حياتي والحسنة الوحيدة في عمري للي قضيته مع عامر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بيت في الزمالك
عايدة: صباح الخير
محمد: صباح النور يحبيبتي، واقفة وتاعبة نفسك ليه بس ؟؟
-تعبك راحة ،أنا نفسي تسمع الكلام وتتجوز علشان أطمن عليك وعلي ولادك
ـ هو إنتي يحجة معندكيش إلا الموضوع دا ،انا رايح أصحي العيال يفطروا
ـ خليك كل ما أفتحلك السيرة دي تسبني وتمشي ـــــ
-ادخل
-صباح الخير ،اي النشاط اللي علي الصبح دا
ابتسم
عمر:صباح الفل ،دا العادي بتاعي يا محمد
-لا بس حاسك النهاردة متحمس زيادة هو في حاجة رايح تقابل حد مهم قبل ما تروح كلية
-هو انا عارف اكلمها لما اقابلها
محمد ضحك
-هاا وقعت يحلو ،هي مين ؟؟أعرفها ؟؟
-آه منك يا بابا بتعرف توقعني في الكلام ،وعد هحكليك بس مش دلوقتي
ـ مستني ،هروح أصحي إخواتك
محمد:سما حبيبتي إصحي؛ سمسم
سما بضيق:ياماما شوية
اتنهد
-سماسيمو اصحي
سما:صحيت
-يلا قومي اغسلي وشك علشان نفطر كلنا سوا
قامت بسرعة وهي بتقول
-حاضر ـــــــ
-أنت مش بتسيب الزفت دا من ايدك ليل نهار كدا
عدي :بنقول صباح الخير يحج مش كدا
رد بضيق
-صباح الخير يسيدي ،يلا علشان نفطر
عايدة:أهم طلعوا يلا يولاد اقعدوا
سما بضيق:وسع يا عدي علشان دا مكاني
-اقعدي جنبي الكرسي اهو
-لا دا مكان ماما وهي هتيجي دلوقتي تقعد
عدي بجمود:مش هتيجي
محمد بزعيق: عدي اخرس
سما بعياط:هو كداب صح ،صح يا بابا
عمربحنية : طبعا بس بلاش عياط علشان متزعلش منك
مسحت دموعها
ـ ماشي ،خليه يقوم
قام عدي هو بيقول
ـ أنا مش عارف هنخلص إمتي من الجنان دا !!!
محمد بهدوء:خلصتوا يلا إفطروا
عايدة: إنت رايح فين ؟إستني افطر
ـ مش عايز نفسي إتسدت ـــــ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فرصة تانية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى