روايات

رواية فرح وشخصياتها الفصل الخامس 5 بقلم آية

رواية فرح وشخصياتها الفصل الخامس 5 بقلم آية

رواية فرح وشخصياتها الجزء الخامس

رواية فرح وشخصياتها البارت الخامس

رواية فرح وشخصياتها الحلقة الخامسة

فهد بعصبية : انتي بجد ضيعتي الدبلة
فرح بتركيز معاه فهي تحبه ودموع صادقه : سامحني يا فهد والله كنت حريصة عليها اكتر منك عشان هي بتاعت عمتو الله يرحمها
فهد : اعمل ايه باسفك الدبلة دي بتاعت ماما الله يرحمها وانا قولت حلبسها للي هتكون تستاهلها بس ومشوفتش غيرك يستاهلها وانت بدون اهتمام وقعتيها
فرح وهي بتحاول تخرج نفسها من الورطة : أنا ما وقعتهاش انا كنت رايحه بيت صحبتي وخفتها تتسرق قومت دخلتها في الشنطة والشنطة اتسرقت
فهد صعبت عليه دموعها : خلاص ما تزعليش انا هلاقيها بس كان لازم تعرفيني
فرح : سوري
في الوقت ده بتجيله مكالمة من الشرطة
اللواء : فهد لازم تيجي دلوقتي بسرعة في حاجه طارئة تخصك
فهد باستغراب : مسافة الطريق واكون عندك
فرح : رايح فين يا فهد وعارف اني بخاف اقعد مع بابا
فهد بتاسف : انا اسف جالي شغل مستعجل اوعدك اني هجيلك بسرعة
فرح وهي بتحاول تستفسر لأنها شكت في موضوع الشنطة : شغل ايه ده دلوقتي يافهد
فهد : معرفش قالي حاجه تخصني الله اعلم يمكن في ايه
فرح :طب استنى
وبتروح تفتح الدولاب بتجيب سماعة صغيرة بتخبيها في اديها وبتمسك بارفان رجالي
فرح : أنا كنت جايبه لك ده هدية اتعطر منه دلوقتي وحضنته وبحركة سريعة حطت السماعات في جيبه
فهد باستعجال : هبقى اتعطر منه بعدين خليه معاكي دلوقتي
فرح بتفهم : ماشي
عند فهد بعد ما وصل المركز
اللواء : تعالى يافهد افتح الشنطة دي
فهد بيفتح الشنطة بيلاقي الدبلة بتاعت كارمن ولابتوب كارمن وصور ناس كتير واسامي كتيرة ومكياج ولبس وورق شهادات وإثبات لكارمن
اللواء : احنا في الحالة دي هنضطر نقبض على خطيبتك الحاجات دي لاقيناها في البيت اللي الغاز اتسرب فيه عن قصد ولقينا واحد مقت#ول
فهد : سيادة اللواء حضرتك فاهم غلط دي شنطة كارمن كانت اتسرقت منها
اللواء : والصور اللي عليها علامات دي والاسامي انا بعتذر هنضطر نقبض عليها لحد ما نحقق في القضية
فهد بقلة حيلة : ماشي
وكل ده وفرح سامعاهم من السماعات
فرح بانهيار : لا لا ده مش وقته يعني ايه هتحبس وفهد كمان وافق انا مصدومه بجد فيه ليه محدش معايا بيقف جنبي ليه انا وحيدة
فرح وهي تستجمع قواها : لا مش هضعف وماله يعني لما يعرفوا اني ورا قت#ل عمر كده كده انا همو#ت وبتفتح الدولاب بتخرج فستان ومكياج كتير غير اللي نسيته في الشنطة وباروكة وبتحطه في شنطتها
فرح : تلفوني مش هاخده معايا عشان ممكن يتعقبني
وبتروح بتسلل لغرفة والدها وبتلاقيه نايم وجنبه واحدة بتبصله فرح بقرف بعدها بتفتح الدولاب وبتاخد كل الفلوس وبتحطها في شنطة وفجأة قبل ما توصل غرفتها ( الصالة اللي قدام غرفتها) بتتفاجئ بأيد المرأة اللي كانت مع ابوها
المرأة : انتي شفتك وانتي بتتسحبي تسرقي انا هقول لعز حبيبي يرميكي في السجن ونرتاح منك هيسمع مني زي ما سمع مني زمان لما قولتله عايزين نخلص من امك وبح ما”تت وانا على فكرة كنت بحطلها مادة مسرطنة غير عن ده وهو كان عارف انا السبب في مو#تها كنت شغالة عندكوا هنا فاكرني شوفي الزمن خلاكي انت بنت الاكابر بتسرقي وو
فرح بغضب والدنيا وقفت عندها في انا كنت السبب في مو#تها: بقى انتي ز”فت لبنى اللي خربتي بيتنا وامي ما”تت بسببك ورحمة امي مش سايبة حتة سليمة فيكي
وبتضر#بها في دماغها بشنطة الفلوس وبتبدا تخن#قها بيدها وهي مش شايفة قدامها غير صورة امها لحد ما ما” تت
فرح بابتسامة : ماما النهارده اخد تلك حقك من المرأة اللي كانت السبب واوعدك أن كلهم هيدفعوا التمن غالي
فرح بتذكر : دلوقتي لازم اطلع من هنا بسرعة
بتاخد فرح حاجتها وبتهرب بمساعدة الشغالة بعد ما ادتلها مبلغ ضخم وبتروح تركب باص باص بيودي الغردقة
اما عند فهد راح البيت ومعاه الشرطة عشان يلقوا القبض على فرح بس ما بيلاقوهاش وبيلاقوا جث#ة المرأة
اللواء : كده اتاكدنا أن كارمن خطيبتك ورا كل حاجه وهي دلوقتي هاربه من العدالة
فهد بعدم تصديق : مستحيل كارمن تعمل كده
عز : ايوة مستحيل كارمن تعمل كده دي حتى بتخاف من ظلها
اللواء : كارمن شكلها بدأت تفتح في الدفاتر القديمة ولو انفتحت انا وانت هنروح في مصيبة لازم نلاقيها بسرعة يا عز
فهد : هتروحوا بمصيبة ازاي مش فاهم
اللواء : خالك عنده كتير يقولهولك يلا انا ماشي

يتبع….

لقرءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فرح وشخصياتها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى