روايات

رواية فجر وصاحب السنتر الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية فجر وصاحب السنتر الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية فجر وصاحب السنتر الجزء الأول

رواية فجر وصاحب السنتر البارت الأول

رواية فجر وصاحب السنتر الحلقة الأولى

-الملك مينا عمل ايه
-وحد القطرين ٣٢٠٠
-الملك مينا كان حاكم ايه
-حاكم مدينه طيبه في الوجه القبلي
“ايييييه ايه في ايه هي زريبه ولا ايه ؟!”
نزلت العصايه من علي السبوره وانا برفع حاجبي وببص علي الشخص اللي اقتحم الفصل بدون لا احم ولا دستور
-مين علبه السردين ده!
-علبه سردين
-انت ازاي تقتحم عليا الكيلاس؟
رد بذهول :
-كمان كيلاس
-في ايه حضرتك هو انت بغبغان
اخد نفس عميق وهو بيمسح علي وشه بغيظ ..
-بقولك ايه انا شغال في القاعه اللي جنبك وانتي صوتك عالي اوي ومش عارف أركز منك من فضلك لو سمحتي وطي صوتك
بصيتله من فوق لتحت بقرف ومردتش عليه
لفيت وشي للسبوره وانا بقول بصوت عالي للطلاب
-الملك مينا عمل ايه ؟؟
-وحد القطرين ٣٢٠٠
هبد علي الباب بعصبيه:
-يا انسه انا بكلمك
رديت بعصبية وانا بنزل من علي الخشبه اللي كانت مطولاني ومش مبينه اني شبر ونص
-جرا ايه يا استاذ انت جاي تجر شكلي ولا ايه؟؟
رفع حاجبه ورد بذهول :
-الاه!
-ايه في ايه
-الاه!
رديت بضيق وانا برفع راسي عشان ابص في عيونه:
-ايه ياعم انت في ايه
-بقي الشبر ونص ده هو اللي صوته جايب اخر السنتر!
رفعت صباعي في وشه وانا بجز علي اسناني :
-اتكلم بأدب ياولد
-ياشيخه اتنيلي وانتي شبه العيال اللي في اعدادي كده
ربعت ايدي في بعض وانا ببتسم ابتسامه مستفزه :
-قصيره بس نينجا الدور والباقي علي الجحش اللي واقف قدامي وصوته عامل زي العصفوره…
العيال كلها فضلت تضحك وانا بضحك معاهم وهو اقف هيفرقع من الغيظ
صرخ بجنون في العيال:
-اخرس ياض منك ليه
اتنفضت من صوته وبلعت ريقي وانا برجع خطوه لورا..
برقلي وهو بيرفع صباعه في وشي بتحذير:
-اقسم بالله لو سمعت صوتك تاني هك*سر السنتر ده فوق دماغك انتي والطلاب بتوعك انتي سامعه
وشي اتشنج ولويت بوقي وانا ببصله بقرف :
-يامي يامي خوفت الحقوني ياولاد
هبد علي الباب وهو بيشد علي شعره بجن*ون:
-مستفزززززه
قال جملته ومشي من قدامي وانا واقفه ببص لأثره بتوتر وخوف حاولت اداريه قدام الطلاب
-يلا ياولاد قولوا ورايا بس بصوت واطي اتفقنا؟؟
واحد من الطلاب :
-ليه ياميس انتي خايفه من الج*حش ده ولا ايه
رديت بأنفعال:
-اخرس قطع لسانك مين ده اللي اخاف منه
طب عنداً فيه بقي هتقولوا ورايا وبصوت عالي كمان ها يلا بقي واللي يحصل يحصل …
بعد مرور ربع ساعه
-مملكه الشمال العاصمه ايه ؟؟
-العاصمه بوتو
-مملكه الجنوب العاصمه ايه ؟؟
-العاصمه نخب
“قسماً بالله يا مرزوق لو الشبر ونص اللي جوا دي موطتيتش صوتها لهكون مطربق السنتر فوق دماغكم كلكم ”
جزيت علي اسناني بعصبيه وانا برمي العصايه علي الارض وبنزل من علي الخشبه
-ده أنت يومك مش معدي النهارده ياعمود النور انت
قولتها وانا بشمر دراعي وبفتح الباب بعصبيه
-جرا ايه يا عم هتلر مالك في ايه مفكرني هخاف وهكش ولا ايه لااااا لااااا ياحبيبي مش انا اللي اخاف من واحد زيك
كور أيده في بعض وهو بيجز علي أسنانه :
-اخرسي واختفي من قدامي وإلا وربي وربي لو نفخت فيكي هطيرك
شديت كرسي كان جنبي وطلعت وقفت عليه وانا بزعق في وشه بجنون وعصبيه بعد ما خلاص كنت خرجت عن شعوري
-انت مفكر نفسك مين يابتاعه انت ها؟
مفكر نفسك ابن رئيس الجمهوريه ولا تكونش ابن صاحب السنتر
ابتسم بخبث وهو بيرفع حاجبه وبيبص لمرزوق اللي كان وشه باهت واصفر
-هي الانسه متعرفش يا مرزوق؟
-معرفش ايه؟
مرزوق وهو بيبلع ريقه بتوتر :
-ا احم ميس فجر ا الاستاذ مؤنس مش ابن صاحب السنتر ه هو صاحب السنتر نفسه
لطمت علي خدي بصدمه وذهول :
-احييييييه اومال انت تبقي مين ؟
رد بأسف :
-انا ماسك الفرع ده بس استاذ مؤنس هو صاحب السنتر
شاورلي بأيده بجمود:
-حالاً تاخدي بعضك وتتفضلي من هنا
بلعت ريقي وانا بنزل من علي الكرسي
رجلي اتعوجت وكنت هقع بس هو لحقني بلهفه وهو بيمسك ايدي
-خدي بالك
رفعت عيوني اللي كانت بتلمع بالدموع وبصيت في عيونه وانا برد بصوت مبحوح
-شكراً
سحبت ايدي وطلعت اجري علي الفصل عشان الم حاجاتي
واحد من الطلاب بدموع :
-ميس فجر حضرتك هتمشي
بصيتله وانا برد بحزن :
-هتوحشوني
قربت مني طالبه واترمت في حضني :
-متمشيش ياميس انا بحبك
حضنتها جامد وانا بعيط بوجع :
-وانا كمان بحبك وبحبكم كلكم بس غصب عني لازم
امشي هتوحشوني اوي
بصيتلهم لقيتهم بيعيطوا وهما بيهزوا رأسهم بنفي …
اخدت شنطتي وطلعت اجري من الفصل لحد ما خرجت من السنتر وانا كاتمه عياطي
اول ما خرجت شهقت ب*عن*ف وفضلت أعيط بحر-قه وانا بلوم نفسي وبلوم غبائي ولساني اللي مُصر يقع في الغلط
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روحت البيت ودخلت اوضتي اترميت علي السرير وصرخت بصوت مكتوم
الفون بتاعي اتهز برقم غريب ..
رديت بصوت مبحوح
-الو
-الو ا ا أحم ازيك
رديت باستغراب :
-مين معايا
سكت لحظه وبعدها اتنهد ورد بهدوء:
-مؤنس
اتنفضت من مكاني وانا برد بذهول وعصبيه في نفس الوقت
-انت؟
-ا احم انا بكلم حضرتك ع عشان ع عشان
-عشان ايه ؟
رد بسرعه
-ارجعي السنتر عشان الطلاب كلها بتحبك
ابتسمت بخفوت لكن حاولت مبينش ده ورديت بجمود :
-لا انا اسفه مش هقدر ارجع مكان اتطردت منه
-ماهو ما هو انتي اللي عصبتيني يا ميس فجر و وخرجتيني عن شعوري
رديت بعصبية :
-ياسلام وانت يعني اللي ملاك مانت اقتحمت عليا الكيلاس وقولت عليا شبر ونص!
رد بنبره كلها ضحك:
-بغض النظر عن الكيلاس اللي قولتيها انا بعتذرلك ياستي واوعدك مش هتتكرر تاني ولو علي الصوت عليه براحتك انا هغير معاد حصتي
حطيت وشي في الأرض بأحراج وكأنه واقف قدامي ورديت بهدوء وهمس
-تمام ا انا كمان
-انتي كمان ايه!
-ا احم كح كح ا أحم ا انا كمان بعتذرلك
رد بمرح :
-عشان قولتيلي علبه سردين وجحش
لا ياستي ولا يهمك حصل خير
رديت بتلعثم:
-ا ا سلام
-سلام
قفلت معاه واخدت نفس عميق وانا بحط ايدي علي قلبي اللي كان بيدق جامد
-ايه ياعمنا مالك بتدق ليه مش مكفيك الخوازيق اللي قد كده اللي أخدتها مش بتحرم ياجدع انت نو دم نو إحساس نو رز بلبن
-بت يا فجر تعالي عملتلك الرز بلبن اللي انتي بتحبيه
قالتها ماما برا بصوت عالي
ابتسمت ابتسامه واسعه وانا بقوم من مكاني وبجري علي المطبخ
-ياحلاوه ياولاااااد الليله ليله هنا وسرور وكوبيات في صواني بتدووور لولولولولولي
ماما وهي بتلوي بوقها يمين وشمال بسخريه:
-انا اشوف الناس تبقي مبسوطه عشان هتتخطب عشان هتتجوز عشان نجحت انما ناس مبسوطه وعامله فرح عشان الاكل اول مره اشوفها ديه!!!
-ياحبي علاقتي انا والاكل ديه احسن ريليشن ممكن تشوفيها يعني بذمتك عمرك شوفتي صينيه مكرونه بشاميل خذلتك؟
ولا عمرك شوفتي طبق ورق عنب قالك انا مش عايز اظلمك معايا عشان كده هسيبك بعد ما علقتك بيا
طب عمرك شوفتي ورك فرخه قالك انا بحبك بس مش عارف اجي اتقدملك عشان عندي ظروف!!
ضربت كف فوق التاني وهي بتهز رأسها بيأس:
-لا حول ولا قوه الا بالله البت دماغها لسعت
سحبت اكبر طبق ومعلقه وطلعت علي برا وانا بأكله باستمتاع وبحاول اخرج اللي حصل النهارده من دماغي بالرغم اني كنت لسه متضايقه أنه طردني قدام الطلاب بس يلا حصل خير اصل انا مهزقه ومعنديش كرامه
-يوه كرامه ايه يا فجر هو انتي سكتي ما انتي هزقتي الراجل قدام الطلاب كلهم وخليتي منظره شبشب حمام!
بلعت اخر معلقه وانا بقول بلا مبالاه:
-يلا مش خساره في طيبه قلبه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فجر وصاحب السنتر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى