رواية فجر الشاهين الفصل السابع 7 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية فجر الشاهين الجزء السابع
رواية فجر الشاهين البارت السابع
رواية فجر الشاهين الحلقة السابعة
فجر بخوف روحت عععنددد خالتي اقبال..بس والله ماروحتش لوحدي سليم خدني معاه..
تنفس الاخر بهدوء وماقولتيش هتروحيلها ليه..
فجر والله مكنتش اعرف ان سليم هياخدني عندها..
شاهين لا والله وكدبتي ليه لما سألتك ..
فجر ككنتتي خايفه..تتعصب
شاهينولما تكدبي مش هتعصب ..من ساعت جاوزني وبلغتك اني مبكرهش حاجه اكتر من الكدب بس واضح انك مابتفهميش..
فجر متزعلش مني مش هعيدها والله ..
شاهين شغل سيارته واكمل طريقه بهدوء.
فجر شششاااهيين..
شاهين….
فجر والله مكنتش عايزاك تتعصب عشان كده كدبت..
شاهين بحده متكدبيش يافجر متكدبيش اتعصب متعصبش مالكيش دعوه بس الكدب مش هيخليني اثق فيكي تاني فاهمه..
فجر بدموع وضعت يدها على يده اني اسفه والله مش هكدب عليك تاني..
شاهين ببرود طب متبكيش خلاص..
فجر والله كانت وحشاني ومعرفتش امسك نفسي لما عرفت ان سليم هيروحلها..
شاهين خلاص يافجر قلتلك خلاص..
فجر لا باين انك لسه متعصب
شاهين بحده قلتلك اقفلي عالحكايه دي..
فجر بجرأه تشبثت بذراعه ليوقف السياره بتعملي ايه فجر اضحك عشان خاطري.
شاهين فيكي ايه يابت الزناتي النهارده مالك..
فجر مش عايزاك تزعل مني ..
شاهين بشك هو المرواح عند امك يخليكي رايقه كده ..هبقى ابعتك هناك كل يوم..
فجر بحرج ابتعدت عنه اني اني كنت عاااي..
شاهين بضحك كنتي اي ماكنا حلوين من شويه..
فجر بحرج هو هو احنا مش هنمشي..
شاهين شغل السياره هنمشي هنمشي يافجر..بس ماقولتيش اي حكاية اقبال دي..
فجر خالتي اقبال كانت بتهتم بينا انا وسليم لما كنا صغييرين كنا بنحبها اوووي.
.لتكمل بحزن بس ابويا طردها ومنعني عنها عشان كانت بتدافع عني قدامه … بقالنا خمس سنين من ساعت ماسليم مشي ماشفتهاش..لتنزل دموعها..وخرجت شهقاتها
شاهين بقلق بتبكي ليه..
فجر خالتي اقبال كبرت اووي ياشاهين مش عارفه تخدم روحها ومفيش حد يساعدها..زعلت عليها اووووي ..
شاهين جذبها لتستند الى كتفه وهو يقود السياره ..
مسح وجنتيها بلطف متبكيش …. هنشوفلها حد يساعدها..
فجر مالوش لزوم سليم جبلها بت تساعدها..
شاهين طب كويس
فجر بحرج شاهين..
شاهين نظر اليها ..
فجر اني عاوزه اقولك حاجه بس متتعصبش ماشي..
تنهد شاهين ربنا يستر قولي..
فجر الفلوس اللي ادتهالي..اديت خالتي اقبال نصهم..
شاهين طب وايه المشكله..
فجر اانت مش زعلان..
شاهين وازعل ليه مش دي بقت فلوسك..مش كده
فجر هزت راسها بابتسامه..
شاهين يبقى اني ماليش دعوه انشاللله تحرقيهم..
ابتسمت فجر بامتنان
***********
خالد بملل بتبكي ليه..دلوك..
زينه امي مشيت ومرضيتش تاخدني معاها..
خالد بصدمه تاخدك معاها فين..
زينه بيتنا..
خالد لااا انتي فاهمه الحكايه غلط من النهارده هنا بقى بيتك..
زينه لا هنا بيتك وهناك بيتي..
خالد اللهم طولك ياروح جلس مقابلا لها طيب امك قالتلك ايه لما عوزتي تروحي معاه..
زينه قالتي وين مايكون جوزك ده بيتك..
خالد طب دي عين العقل..
زينه ببكاء بس اني عايزه امي اشمعنى سابتني ومشيت هي مابقتش تحبني..
خالد مسح دموعها عاوزه تروحي هناك ليه..
زينه عشان العب مع صحباتي هناك..
ضحك خالد طب محنا فيها نلعب هنا مينفعش تلعبي معايا والا اي..
زينه كيف وامي قالتلي بطلي لعب عشان كبرتي وبقتي متجوزه..
خالد لاا سيبك من كلام امك ده خالص مش عايزه تلعبي..
هزت رأسها بابتسامه
خالد يبقى نلعب ..وشكلي هبقى عيل زيك كده.. يابت نعمان..
زينه بس اني مش عيله..
ضحك لا مين قال انك عيله اني الللي عيل..ليتحدث الى نفسه عشان اتدبست بالجوازه دي امتى هتخلص السنه دي ياربي..
زينه بحماس هنلعب اي…
خالد بخبث هقولك…
*********
فجر هتروح فين..
شاهين هسيبك تاخدي راحتك هطلع عند عبله عشان امبارح نمت هنا..
فجر هزت رأسها بضيق..لم يلاحظه شاهين واتجه الى غرفة عبله التي كانت تنتظره .
اقترب شاهين من سيف ووجده نائما انحنى وقبله بحنان الاب..
وجلس بجانب عبله التي تراقبه بصمت..
شاهين صاحيه لحد دلوك ليه ..
عبله بابتسامه مفيش بس اتوحشتك ياشاهين..
شاهين بابتسامه اي النهارده رايقييين يعني..
وضعت يديها على كتفيه شاهين عاوزاك بطلب..
شاهين اني قولت الرواق ده وراه طلب عاوزه اي..
عبله اقتربت منه وتكلمت امام شفتيه عاوزه اروح لأهلي اقضي شوية وقت عندهم..
ابتعد عنها وضم حاجبيه بضيق وتعجب اهلك وانتي ميتا كنتي تطلبي تروحيلهم..
عبله عشان خاطري ياشاهين متردنيش..
شاهين في اي يابت الناس حد مزعلك بحاجه من يوم جوزنا وانتي مطلبتيش تروحي عندهم حتى لما تزوريهم كنتي ترفضي تباتي هناك.
عبله بغصه شاهين اهلي وحشوني قوي..
شاهين لكن ..
عبله برجاء عشان خاطري ياشاهين هقعد هناك عشره ايام بس عشان خاطر..
شاهين بانفعال عشرة تيام بحالهم ليه وعشان اي..
عبله قلتلك وحشوني..
شاهين واني مش هوحشك ..
عبله منا طول الوقت جمبك ياشاهين عاوزه اروحلهم امي وحشتني وسيف وحشاها. كمان
شاهين طب هوديك بس نرجع بنفس اليوم..
عبله لا ياشاهين انا مش هبقى مبسوطه كده..انت مش عاوز راحتي..
شاهين ماشي ..اللي يرحيك لكن لو في حاجه مزعلاكي اتكلمي.
اقتربت منه اني مفيش حاجه تزعلني منك ياشاهين انت وابننا الحاجه الوحيده اللي بتخليني مبسوطه بحياتي ربنا يخليك ليا..
احاط خصرها بذراعه القويه وجذبها اليه هتوحشيني ياام سيف
احاطت عنقه بحب انت هتوحشني اكتر…
*******
زين بتذمر لااا مش كده انتي بتكدب شفتك بعيني غشيت
خالد باكدب حتت عيله زيك بتقولي بكدب..
زينه بتذمر طفولي ايووه بتكدب وبتغش وبتكسبني عشان تعمل حجات عيب..
خالد حجات عيب دنا جوزك متفهمي..
زينه ماليش دعوه بتغش ليييه..
خالد بضحك طب واغش ليه بصحيح ليرمي اللعبه خلفه ويقترب منها هامسا بلااا لعب بلاا وجع دماغ احنا نعمل الحجات اللي بتقولي عليها عيب.احسن برضوو.
نهضت بسرععه لا لا ياخالد مش عايزه..
نهض خلفها بسرعه وامسك بها واحاط خصرها بكلتا ذراعيه هامسا مكفايه مناهده واتهدي بقى..
زينه بتوتر خخخالللد انتت بتبصصلي كدده ليه..
انحنى ودفن وجهه بعنقها حالولت افلات نفسها ولم تستطيع ..
ليحملها ووووو
***********
في الصباح …
استيقظت نيره لتجد عبله تخرج حقيبتها وتنتظر شاهين..
نيره اقتربت منها اني مش عارفه اقولك ايه الا ان اخوي عنده حق لما اختارك تكوني مرات شاهين عشان انتي بت اصول.
عبله بغصه اول مره تقوليلي كلمه حلوه دايما كنت بشوف الكره بعنيكي .
نيره لا اني مش بكرهك يابتي بس انتي طول الوقت ماشي ورى العقربه خوله ومتسمعيش كلامنا..
عبله….
نيره احتضنتها معارفاش اجازيك كيف عشان اللي عملتيه.
عبله بغصه متقوليش كده انا يهمني شاهين اكتر من روحي وان كان وجودي هنيه هيبعده عن عروسته ابعد عشان يعرف ياخد راحته معاها..
نيره متزعليش مني عشان طلبت منك كده..
عبله باختناق مش زعلانه انتي عاوزه التار يخلص..وهيخلص لما تبقى فجر حامل وبعدي بالوقت ده هيخلي ده يحصل بسرعه مش ده كلامك..
نيره بحرج يابتي كل اللي بعمله ده عشان العيله..
عبله واني معترضتش..نزل شاهين وهو ينظر اليها جاهزه ياام سيف..
هزت رأسها بايجاب ..
شاهين متخليهم يومين واعدي عليكي ..
عبله انت وعدتني ياشاهين مش كده ..
بضيق ماشي ياام سيف .ماشي
*************
خالد صباح الورد
زينه متكلمنيش اني مخصماك..
خالد وليه انشاء الله..
زينه ناسي اللي عملته امبارح..
عملت ايه هي بوسه ولسه بقول ياهادي ..كنت هتفضحينا بصريخك..
زينه قلتلك متكلمنيش
خالد طيب ماشي وانا اللي كنت ناوي اوديكي عند امك بس خلاص شكلي هغيرر فكري..
زينه نهضت بحماس لالالا والنبي متغيرش فكرك اني مش زعلانه..
خالد لا حاسس انك زعلان..
زينه بكدب لااااا مهو اني بهزر معاك صدقني مش زعلانه والله
خالد لسه مش مقتنع وحاسس انك زعلانه..
زينه لا والله مش زعلانه ياخاالد بقى.
خالد لكن انا زعلات
زينه ليه بس …
خالد عشان صبحت عليكي ومبترديش..
زينه صباح الخير والورد والفل..
خالد لا مهو الصباح مش كده..
نظرت اليه زينه ليجذبها ويق*بلها برقه وهدوء وابتعد اهو كده يبقى صباح القشطه..
زينه دفنت وجهها بصدره بحرج.
خالد اي حابه نكمل والا اي..
لتبتعد عنه بسرعه اني اني هجهز عشان توديني عند امي .
راقبها خالد ربنا يصبرني ..ويسامحك ياشاهين..
************
بعد مرور ثلاثه ايام تقرب فيها شاهين من فجر.وحاول خالد التأقلم مع حياة الجديده حتى ولو لفتره الى ان ينسى شاهين امره…
جاء موعد زفاف امينه على سليم المنتظر ك
كان سليم يتحرق شوقا لهذه الليله ..
اما امينه فقد ظهرت بأبها حله بفستانها البسيط تظهر ملامحها البريئه وهدوئها المعتاد عيناها المليئتان بالحنان فهي منذ نشأتها اعتادت على منح الحب والاهتمام لغيرها ..تطمح بان تجد بسليم الرجل الذي سيعوضها عن كل شيء..
جلست على سريرها تنتظر دخوله بتوتر..
دخل عليها الاخر والفضول لرؤيتها بعد سماعه عنها يجذبه اكثر نزع عنها غطاء وجهها ارتسمت ابتسامه على شفتيه..
سليم بسم الله ماشاء الله اجمل بكتير من وصفهم..
ارتسمت ابتسامه على شفتيها بخجل وانزلت نظرها بحرج..
جلس بجانبها وهم بالاقتراب منها لتقاطعه ب…..
*********
في منزل شاهين بعد انتهاء الزفاف
دخل شاهين الى غرفته ليجدها مرمية على الارض فاقده الوعي اسرع اليها وحملها بخوف وقلق محاولا ايقاظها..
شاهين فجر يافجر..
فجر..
شاهين اخرج هاتفه واتصل الى سائقه الخاص. امره ان يحضر الطبيب بسرعه..وبالفعل وصل الطبيب. وبعد ان قام بفحصها..
شاهين بقلق طمني يادكتور..
الطبيب اتطمن مفيش حاجه ..
شاهين امال اللي حصلها ده اي
الطبيب مفيش المدام حامل..
شاهين بصدمه اي..
فجر اتسعت عيناها بصدمه وخوف وووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فجر الشاهين)