روايات

رواية فجر الشاهين الفصل الرابع 4 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الفصل الرابع 4 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الجزء الرابع

رواية فجر الشاهين البارت الرابع

رواية فجر الشاهين الحلقة الرابعة

وضعها على السرير ودنى منها لتلتف وتبتعد عنه بسرعه بعد ان تذكرت فعلته أمس..
اقترب منها شاهين هامسا ماتخافيش..
فجر ببرود حاولت إظهاره مش خايفه بس ماليش مزاج..
ضحك شاهين على كلماتها بتقلديني يابت عبد الجليل..
فجر مش الحجات دي رايدلها مزاج مش ده كلامك..
جذبها اليه ايوواا ده كلامي … وماله نخلي ليكي مزاج..
فجر بتذمر طفولى مهو مش… قاطعهم طرقات سريعه على الباب..
شاهين بحده في ايه ..مين .
امينه ياخوي بيقولوا مزرعة الحج نعمان الله يرحمه احترقت ..
نهض بفزع وارتدى ثيابه بسرعه وغادر..والاخرى تراقبه بقلق…
مضى بعض الوقت وخرجت فجر لتساعدهم في اعمال المنزل بعد ان شعرت بالملل لتسمع بكاء طفل ..
ذهبت نحو الصوت لتجد سيف ابن شاهين وهو بعمر السنه ونصف يبكي حملته وحاولت اسكاته حتى دخلت عليها عبله لتقول بانفعال رايده ايه من ولدي يابت الزناتي..
فجر اني سمعت بكاه وجيت عشان يسكت..
عبله بحده متتدخليش بولدي تاني وامشي طلعي براا اوضتي..
وقفت فجر بحرج وهي تفرك يديها.
عبله مالك متنحه كده ليه..اطلعي برراا
فجر رايده اقولك اني مش شايله عليكي ومعايزاش يكون بينا عداوه ويشهد عليا ربنا مكنتش راياده الجوازه دي بس ابويا غصبني عليها ..
عبله والمطلوب مني يابت الزناتي اصدقك..
نزعت فجر عن كتفها لتصدم عبله من منظره كان الدم مختنق بتلك المنطقه..ده اللي عمله فيا عشان رفضت اتجوز شاهبين.
شهقت عبله وهي تتحسس ذلك المكان وانت اتحملت كل ده ليه.
فجر مكنتش رايده اخرب حياة مره تانيه كنت عارفه ان شاهين متجوز وعنده واد بس والله غصب عني ..نزلت دموعها بقهر سامحيني ومتشيليش مني ..
عبله باختناق على حالها بس انتي خدتي جوزي وحبيبي وابو ولدي..
فجر مخدتوش القدر ساقني ليكم لكن والله مش هكون ليكي الا اخت ومعايزاش يكون بينا مشاكل بعد النهادره اني مكسورة الجناح من صغري وابوي مابيحبنيش..متجيش انتي والزمن عليا..
عبله بحزن على حالها والاخرى تبكي..طب خلاص خلاص اسكتي دلوك هيقولوا عملتيلها ايه عشان تبكي واني كدا كدا محدش هنا بيحبني..
ابتسمت فجر هتقبلي تكوني صحبتي..
عبله صحبتك..
فجر اني ولا مره كان ليا صحاب ابوي كان حابسني طول الوقت بالبيت معنديش الا امي ودلوقتي معرفاش ازاي اوصلها ابويا منعها عني..
عبله وانتي ابوكي بيعمل فيكي كدا ليه..
فجر ….
عبله..طب همليهم تعرفي تعملي كيك..
فجر اي..
عبله مش هنبقى صحاب لازمن نحتفل ..
فجر يعني انتي موافقه تبقي صحبتي..
عبله واني عندي حل تاني بس هااا خدي باللك كللهه الا شاهيينن متحاوليش تبعديه عني..والا ونعمة ربنا ههفرمك.
فجر بضحكه انتي لو عايزاه خديه المهم معايزاش مشاكل..
عبله هتعاشريه ويتغيير حدييتك ده..
فجر قلتي حاجه.
عبله لا مفيش خدي سيف من يدي وحصليني عالمطبخ نعمل كعك .
فجر حملت الصغير بحماس وتبعتها..
نزلن من الدرج ليدخل شاهين والغضب مسيطر عليها ..ثيابه متسخه ورائحه الدخان تفوح منه ورماد النار ملتصق بثيابه…
نظر الى عبله وفجر ..ليعيد نظره الى عبله ..ويتجاهل الاخرى
عبله اسرعت اليه برعب شاهين انت بخير جرالك حاجه
شاهين حضريلي خلاجاتي عشان اتسبح..
عبله حاضر حاضر لتعود الى غرفتها اما فجر فتمسكت بالصغير بخوف من مظهره ..
اسرعت اليه نيره وخولة زوجه عمه..
نيره في ايه ياولد مالك..كفى الله الشر
شاهين خالد فين..
خوله عايزه ايه من ولدي
شاهين بحده بسالكم الزفت خالد فين..
نيره جوى نايم..
اسرع الى غرفته ليجده غارق بالنوم..واسرعت خلفه خوله عايز منه اي..
ايقظه عدت مرات ولم يستيقظ ليمسك سطل الماء الذي تنظف به الخادمه المنزل ويرشه عليه ليشهق الاخر بفزع..
خوله اجننت ياشاهين عملك ايه الواد..
شاهين انتي قولتيها واد واني عايزه يبقى راجل كفايه عليه لحد كده دلع ومياصه زي الحريم..
خالد غير مستوعب لما يحدث مسح الماء على وجهها وهو يراقب شجار شاهين ووالدته..
نظر اليه شاهين خمس دقايق ياخالد القيك اتسبحت ونزلت تستناني براااا لا يمين باللله لارميك برااا البيت ده رميت الكلاب فهمني..
خوله بحده لا يا…
لتقاطعها نيره فاهم فاهم ياولد اطلع انت غير خلجاتك هتلاقيه مستنيك..
غادر شاهين ليجد فجر تقف امامه وهي تحمل سيف والخوف ظاهرا عليها لكنه تجاهلها وصعد غرفته..
********
والدة فجر بتي ياعبد الجليل وحشاني..
عبد الجليل بتك عند جوزها .
والدة فجر بس..
عبد الجليل يووووه هتقرفيني ببتك بقى محدش عنده بت غيرك..
والدة فجر بقهر انت بتكرهها كدا ليه هي ذنبها اي باللي حصل..زمان
عبد الجليل .هتقفلي خشمك والا اسيبلك البيت باللي فيه..
والدة فجر دي ذنبها برقبتك ..ده النبي وصى بالبنات هتجي انت تعترض..
عبد الجليل لااا انتي مبقاش الواحد يعرف يتحدتت معاكي ..
ليعلن هاتفه عن اتصال وكان سليم اجابه والده ..بسعاده..
عبد.الجليل ايووووا ياولد عامل ايه..
والده فجر سليم مش كده ادهولي ياعبد الجليل الواد وحشني..
عبد الجليل بحنان مغايرر عن تعامله مع فجر سبيني اكلمه الاول وبعدين انتي ..لكنهت جذبت الهاتف منه ايووووا يابني ايوووا يانيني عين امك..عامل ايه..ياضنايا
……
هتجي ميتا اتوحشتك قوووي ياحبيبي وعروستك مستنياك..
……..
ايوووا شفتها كيف القمر بسم الله ماشاء الله
……..
لا انت تعالي وهنعملك فرح تتحاكىه بيه البلد.سنين قدام هو اني عندي اغلى منكم انت واخوتك..
……..
ويخليك ياحبيبي ..
…….
رايد ابوك ..ماشي يابني هتجي اخر الشهر يامنتا كريم يارب واخيرا هفرح بيك ..ياروح امك.انت..
***********
خالد بملل رايدني بأيه ياود عمي..
شاهين مش كفايه عليك لعب عيال بقى وتكبر..
خالد اكبر هكبر اكتر من كده..
شاهين انت بتحسب روحك ايه..
خالد خالد الجبالي …ابن سليم الجبالي مش كفايه كدا..
شاهين وهتفضل لازق باسم ابوك كده كتيرر
خالد عايز ايه ياشاهين اختصر الحديدت..
شاهين عايزك تبقى راجل..
خالد وابقى راجل كيف ..وانت ضحكت على ابوي اللي حبك اكتر مني وخدت حقي وحق خواتي ..
شاهين اني مخدتش حق حد وابوك اللي بتقول بيحبني اكتر منك .. ده كله وهم ابوك خلاني واجهه درع عشان احميك انت واخواتك مش اكتر عمي عمره ماحبني ياخالد وانت عارف ده كويس والفلوس اللي بتقول عليها اني دفعت تمنها ولسه بدفعه ومكنتش عايزه لازمان ولا دلوك ..
خالد وايه اللي جابرك على ده..
شاهين مستنيك تكبر وتبقى راجل وهديلك حقك..
خالد تضحك عليا والا على روحك ياشاهين..
شاهين اني بقول الحق ياود عمي هتعمل اللي بقولك عليها كل وحقك هيرجعلك..
خالد وايه اللي انت رايده مني
شاهين قلتلك رايدك تبقى ؤاجل …ليقف مقابلا له اني لما اشوفك بقيت راجل هسيبلك كل حاجه وامشي من هنا هاخد سيف ومرتي عبله ومش هتشوف وشي تاني.
بصدمه وبت عبد الجليل الزناتي هتعمل معاها ايه..
مالكش صالح بيها ..اني رايدك ت….
*******
مساءً
عاد ليجدها تجلس امام الشرفه ..
شاهين عامله ايه النهارده..
هزت رأسها بهدوء..
ليجلس بجانبها بابتسامه هو مالكيش مزاج دلوك نظرت اليه ..ليغمزها مردفا عشان انا ليا مزاج جامد..
فجر بس اني يعني اني..
تنهد شاهين بتعب احنا لازمن نخلص من الحكايه دي مش كده..
اومأت رأسها بايجاب ليكمل الجوازه دي مش عشنت احنا دي عشان عيلتين وحياة كل حد من العيلتين بيدينا فهماني يافجر..
هزت راسها بايجاب . ليكمل حديثه وهو يحتضن يدها بكفيه عشان كده لازمن نتمم جوزنا بسرعه ونخلف بسرعه موافقاني برأيي..
هزت رأسها وقلبها بدأ ينبض بشده.وخوف.ليمسك خصلات شعرها ويلعب بها..مردفا يبقى نبطل خوف ونتمم الجوازه ماشي ..
بس اني يعني لسه..
رفع يده ليحركها على شفتيها يتحسسها برقه انتي ايه..
بصوت متحجرش ومتختنق اني جاهزه..ليدنو منها ويقبلها ويتجرأ اكثر وبعد لحظات صدم بي…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فجر الشاهين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى