رواية فجر الشاهين الفصل الثاني عشر 12 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية فجر الشاهين الجزء الثاني عشر
رواية فجر الشاهين البارت الثاني عشر
رواية فجر الشاهين الحلقة الثانية عشر
مر اسبوعين على موت شاهين وعائلته..
عبد الجليل خليهم ينندهوا لفجر ياخالد..
خالد رايد فجر بايه ياعمي..
عبد الجليل جوزها ومات قعادها هنا مامنوش فايده..
خالد لكن ياعمي فجر حالتها وحشه قوي سيبها لحد ماتتحسن.
عبدالجليل قلتلك اندهلها عشان هتروح معانا.
قاطعتهم فجر بدموع فجر مش هتسيب بيت جوزها يابوي..
عبد الجليل بحده جوزك مات متفهمي بقى قعادك هناا عيبه بحقنا..
فجر بقهر وصراخ شاهين مامتش شاهين عايش ..محدش يقول شاهين مات مش عايزه اسمع ان شاهين مات ..
عبد الجليل رفع يده اراد ضربها بتعلي صوتك عليا يابت ****..وقف بوجهه سليم هملها باللي هي فيه يابوي هي فيها اللي مكفيها..
عبد الجليل تطلعي دلوقتي تجيبي حاجتك وتنجري قدامي..
فجر بصراخ وبكاء مش هروح مش هسيب بيت جوزي لتكمل بانهياارر كفايه بقى حرام عليكم حرام والله حر…. لتسقط فاقدة الوعي..
اسرع اليها سليم ليمسكها وووو
*************
خوله اتأخرت قوي يابن بطني هتوصل امتا..
**** مسافة السكه ياأمي واكون عندكم … اي الاخبار..
خوله بعد موت شاهين وابنه ومرته كل حاجه بقت جاهزه عشان تبقى بتاعتك..اصل اخوك خالد طلع عيل معارفاش شاهين غسل دموغه كيف..
****** بابستامه خبيث خالد طول عمره عيل وميعرفش يتصرف بس اني ابنك لاشاهين ولاغيره يقدروا يغيروني..
خوله عشان كده عايزاك تجي بسرعه وتستلم مكان شاهين .
*****جايلك يايمه ومش هخلي حاجه بنفسك..
***************
سليم بقلق طمني ياحكيم..
الدكتور المدام حامل بس لازم ترتاح ومتتعرضش للضغوط ابدا…
ابتسامه وحزن مشاعر مختلطه ارتسمت على وجه خالد وسليم ..
عند فجر
نيره كانت حاضنه فجر وبتعيط..
فجرببكاء عاوز ياخدني ياعمه مش هسيب البيت لحد مايرجع شاهين..شاهين راجع اني متاكده..
نيره ببكاء ربنا يرحمه يابتي بلاش تعملي كده فروحك..
فجر لاا لاا شاهين مامتش انت قوليلي اشمعنا لقيتوا عبله وسيف وشاهين لااا هااااا شاهين عايش اني متاكده وهيرجع..
نيره وحدي الله يابتي وهدي روحك عشان اللي ببطنك..
وضعت يدها على بطنها ببتسامه باكيه شاهبن اما يرجع هيفرح قوي هو كان عاوز العيل يجي بسرعه..
كانت زينه تراقبها وتبكي على حالها ومن يرى فجر وبكائها على شاهين ولا يبكي ..
بعد معاناه كبيره منذ طفولتها وجدت الحضن الدافئ والامان الابتسامه الحانيه والاحتواء والعشرة الطيبه ..كل ذلك ذهب فجأه .
كيف لتلك الفتاه ان تستوعب خسارتها لشاهين كيف ..هل حقا حرم عليها السعاده ام انه ابتلأء سينجلي…
هل والدها محق عندما كان يقول لها بانها منحوسه ولن تسعد ابدا..
دخل خالد وبلغهم ان سليم عاوز يجي يشوفها وشاور لزينه تخرج ..
خرجت زينه بسرعه شاف دموعها ربت على كتفها عشان تسكت بصتله زينه بدموع ومشيت..
دخل سليم وشافها لسه بتعيط..جلس جمبها وارتمت هي بحضنها .
فجر ابوس يدك ياسليم مش عايزه اسيب بيت جوزي قله ياسليم عشان خاطري..شاهين لما يرجع ومش هيشوفني هيزعل قويي..
سليم هتفضلي هنا يافجر مش انتي عايزه كده..
رفعت عنيها وشاورت ليه
سليم يبقى هتفضلي هنا وانا هتصرف مع ابوي..
فجر عادت لحضنه وهي تشعر بان معها سند لن يتركها ابدا..
*************
مر شهر…
امينه كانت جالسه سرحانه وماحستش بسليم لما رجع..
سليم حرك ايده على وشها بحنان انتبهت ليه..
امينة انت روحت ميتا حمدالله عالسلامه
سليم روحت من بدري بس انتي اللي مش هنا مالك ياحبيبتي..
امينه مفيش هقوم احضرلك الاكل..
سليم مسك ايدها ورجها تقعد جمبه مش هتكدبي عليا
نزلت دموعها شاهين وحشني قوووي….
جذبها الى احضانه واخذ يهدئها ربنا يرحمه ياامينه ادعيله بالرحمه..
امينه بشهقات حاسه روحي دلوقتي اتيتمت بجد ياسليم انا ما خسرتش اخويا بس انا خسرت كل حاجه حلوه فموت شاهين..الحنيه الطبطبه الحضن الدافي انا اتكسرت بموت شاهين اتكسرت ياسليم شاهين مايستاهلش الموته دي ضحى بكل حاجه عشانا عشان عيلته ميستاهلش يموت كده لتبكى اكثر وتدفن وجهها باحضانه
اخرجها من احضانه ومسح دموعها وانا روحت فين ياامينه طول ماانا عايش مش هسمح لحد يزعلك ولا هسمح لحاجه وحشه تحصلك انا هكون ابوكي واخوكي وسندك بالدنيا دي ..مش عايز اشوفك تبكي تاني..
وشاهين راح عند اللى احسن مني ومنك ادعيله بالرحمه ياحبيبتي..
*********
نزلت فجر منتصف الليل الى المطبخ تريد تناول الطعام بعد أن شعرت بالجوع بسبب الحمل..
فتحت الثلاجه تبحث لها عن اكل و اتصدمت بحد يحضنها من الخلف ويدفن وشه برقبتها وووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فجر الشاهين)