روايات

رواية فتاة الملجأ الفصل السابع عشر 17 بقلم آية صالح

رواية فتاة الملجأ الفصل السابع عشر 17 بقلم آية صالح

رواية فتاة الملجأ الجزء السابع عشر

رواية فتاة الملجأ البارت السابع عشر

رواية فتاة الملجأ الحلقة السابعة عشر

وصلت المستشفى وهي هتموت من الرعب وخالد ماشي وراها
جهاد:فين ماما انا عايزة اشوفها هي كويسة صح
منار بدموع:حالتها مش متسقرة يا جهاد
سلوى:اهي الي عملالنا فيها محترمة ومفيش زيها بوظت سمعتنا كلنا
روان:لا ومش كدا وبس،دي كمان هي السبب في حصل لي ماما وجاية تعملنا فيها الغلبانة العبيطة الي مش عارفة اي حاجة
خرجت الممرضة وهي بتقول:المريضة فاقت وعايزة جهاد مين فيكم جهاد
جهاد:تعالي معايا بسرعة
دخلت معاها الاوضة الي فيها تهاني وكانت ملامح وشها باهته وتعبانة جداً،مسكت جهاد إيدها وهي بتقول:انا جمبك اهو اعملى فيا الي انتي عايزاه بس فوقي وارجعيلي

 

تهاني بصوت مختنق:جهاااا…د أنا لحد دلوقتي مش قادرة اصدق الي حصل في عيلتنا،مش قادرة استوعب يا جهاد
جهاد:صدقيني كل حاجة هتتصلح وهتبقى احسن من الاول والله اوعدك
تهاني:انا مش عايزة منك وعود يا جهاد،انا هقولك الكلمتين دول قبل ما اموت واعتبريهم وصيتي ليكي،اتجوزي يا جهاد اتجوزي اي حد يقدر أنه يسترك ويحافظ على سرك الي كل الناس عرفته، ومنار اوعى تفكري تقولي لا للعريس الي اتقدملها وخلي بالك من سلوى وروان
غمضت عينها وكلامها خلص فجأة صرخت جهاد وكل الي في المستشفى سمع صوتها
جهاد:لااااااااااااااا متسبنيش لوحدي ونبي اصحي لااااااااا
الممرضة كانت بتغطي وشها لحد ما جهاد زعقتلها
جهاد:انتي بتعملي اي تبعدي عنها هي مماتتش ماما اصحي يا مامااااااا ماااامااا
دخل خالد الاوضة ومسكها من دراعها وحاول يسيطر عليها
جهاد:يا ماما لو هتمشي خديني معاكي زي ما خديني من الملجأ يا ماماااا
لحد ما وقعت على الأرض من الصدمة واغمو عليها
سلوي وروان راحوا يشوفوا الإجراءات بتاعت الدفن ومنار طلعت تجري على جهاد

 

منار:اي الي حصلها
خالد:انتي شايفة اي يا انسة
شالها خالد وحطها على السرير
######
“في المساء”
:بجد النهاردة كان يوم صعب اوي
:ليه كدا
:امها ماتت ومقدرتش اعملها اي حاجة
:دا مش بإيدك وانت عملت الي عليك وزيادة
:مش عارف بس انا مخنوق من نفسي اوي
:بلاش تجلد ذاتك على حاجة ربنا كتبها
لحد ما التليفون بتاعه رن
:الوووو
:مين؟
:مش مهم تعرف انا مين،بس نصيحة مني سيبك من البت الي عايز تخطبها لأنها شمال الشمال والي بيكلمك دلوقتي واحد كانت بتنام في حضنه كل يوم

 

:يا بن ال****ب قول انت مين وحتى لو مقولتش هعرفك وهجيبك لحد عندي ومتحلمش اني هسيبك
:ههههههههههههه لما نشوف هتعرف تجبني ازاي….سلام
####
كانت تهاني ادفنت وكل حاجة خلاص خلصت وجهاد لسه في المستشفى
منار:انا هروح لجهاد حد روحوا انتوا
روان:لو هتروحوا لجهاد يبقى تقطعي علاقتك بينا يا منار:انتي بتقولي اي؟؟؟هي دي مش اختنا حرام عليكوا بجد
سلوى:الموضوع خلص والي انتي عايزاه اعمليه بس قرارك انتي المسؤولة عنه مش احنا…..يلا يا روان نروح
سابتهم منار وراحت المستشفي
####
جهاد:ماما سامحيني
تهاني:اسامحك يا جهاد؟
جهاد:انتي فاهمة غلط والله
تهاني:عديمي فرصة تثبتيلي فيها اني فاهمة غلط ياجهاد
وسابتها ومشيت

 

جهاد:ماما….ماما استني
.
خالد:جهاد اصحي اصحي
كانت بتعيط وهي نايمة مقدرش يستحمل يشوفها بالمنظر دا لحد ما حضنها،وبدات تهدى
لحد ما دخلت عليهم منار وشافت المنظر
منار:انت بتعمل اي،انت اتجننت
جهاد:سبيه يا منار

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاة الملجأ)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى