روايات

رواية غيبيات تمر بالعشق الفصل التاسع 9 بقلم مروة البطراوي

رواية غيبيات تمر بالعشق الفصل التاسع 9 بقلم مروة البطراوي

رواية غيبيات تمر بالعشق الجزء التاسع

رواية غيبيات تمر بالعشق البارت التاسع

غيبيات تمر بالعشق
غيبيات تمر بالعشق

رواية غيبيات تمر بالعشق الحلقة التاسعة

الفصل التاسع
الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات
أدخلته بدوامة تفكير جديدة كان ينقصه أن يفكر بأهداف شقيق والدته هو الأخر وللأسف لا توجد نهاية لذلك التفكير يود أن ينتهي تفكيره بهم لكي يرتب أحداثه معها ولكن لم يمنحوه الفرصة ليفكر بأحواله سرد له عقله الكثير من الحوارات والمناقشات يعلم جيدًا أنها ستنتهي يومًا وستنتهي معها خططهم عندما يمتلكها ويتزوجها وتكون له وحده.
أوصلها إلى بيت والدتها وأخبرها أنه قام بتجهيز مفاجأة لها ظنت أنه أقنع والدتها بزيجتهم مقابل مبلغ من المال ولذلك لم تسأله عن ماهية تلك المفاجأة صعدت إلى والدتها ودلفت لتجدها تجلس أمامها كالمتربصة تنظر إليها من أعلى رأسها إلى أسفل قدميها تسألها بتوجس قائلة : أنتِ فعلًا هتتجوزي زيدان يا ريحانة وهو ده سبب التغيير اللي أنا شيفاه عليكي ؟ طب مش على أساس مش عايزة واحد غني ولا اللي كنت فيه امبارح ده حلم ؟
هزت ريحانة رأسها تنفي أنه كان حلم ثم ردت باستمتاع قائلة وهي تداعب خصلات شعرها : لا مش حلم يا مامتى ده حقيقه وأنا وهو تقريبًا ناقصنا الشبكة والفستان وبعدين مالك زعلانة كده ليه ولا مش مصدقة على رأي نورا؟
لوت شفتيها بامتعاض وزفرت بحنق قائلة : ماشي يا ريحانة عايزة واحد غني أجبلك من الصبح بس بلاش الزفت زيدان ده عايزك سلمة علشان يرجع خطيبته ولا أنتِ حابة ترجعي لقصي؟
ضيقت ريحانة عينيها باستغراب قائلة : بلاش زيدان ليه ؟ أنا اللي المفروض أخاف يا ماما مش أنتِ وبعدين افتكري كويس إن أنا اللي طلبت الطلاق الفكرة إني عايزة أرجع العيلة دي تاني.
اعترضت شمس وبقوة قائلة : لا يا ريحانة على جثتي لو دخلتي العيلة دي تاني فهمتيني ؟ المرة اللي فاتت أبوكي دخل السجن بسبب الست شكران وأكيد المرة دي لما تكون حماتك هتدخلني أنا كمان.
ابتسمت ريحانة وطمأنتها قائلة : طب ولو قلتلك ان زيدان بنفسه هيطلع بابا من السجن وهيعيشكم عيشة عمركم ما تحلموا بيها ويرجع أخويا اللي أنتوا قولتوا عليه إنه مات.
أنتفضت شمس قائلة بذعر : ايه الجنان اللي جوه عقلك وعقله ده ابني مات ولا ممكن يرجع أبدا مفهوم؟ اوعي تفتحي السيرة دي تاني والجوازة دي لا ممكن تتم.
زفرت ريحانة بحنق وتسائلت في داخلها أين تلك المفاجأة التي وعدها بها زيدان فوالدتها رافضة خرجت من شرودها على صوت جرس الباب وأنتبهت إلى الشهقه التي خرجت من شمس عندما رأت زوجها وهو يقول مهللًا : وحشتيني يا شموسه هاتي حضن يا حبي أخيرًا التقينا من جديد أنا حاسس اني لسه في حلم رغم اني شايفك قدامي ولسه حلوة زي ما أنتِ.
تسمرت شمس بين أحضانه متفاجئة بخروجه تنظر إلى ريحانة بصدمة فابتسمت إليها ريحانة ابتسامة نصر دلالة على تنفيذ وعد زيدان الأول لها أخذ وجدي يلف بها ويدور إلى أن أنتبه على ريحانة التي امتلأت عينيها بالدموع فهي بالرغم من أخطائه فهي تعشقه لتركض إليه مثل الطفلة الصغيرة وترمي نفسها بأحضان هذا الأب ليقول لها بإشتياق : حبيبتي يا ريحانة قلبي وحشتيني أوي..تعرفي ؟ أنا كنت خايف لما أخرج معرفش أشوفك برضه لأني عارف إنك مانعة نفسك عننا ألا هو أنتِ أصلًا ليه هنا كنتي عارفة اني خارج وجايه تشوفيني؟ عمومًا مش مهم المهم اني شوفتك ووالله ما هسيبك أبدًا.
خروج والدها في هذا الوقت تحديدًا لم يكن عبثا بل كان مرتبًا له زيدان وأمير يمتلكان تخطيطًا خرافيًا لكل شئ لم تكن تعلم أنها تفرق مع زيدان بهذا الشكل طيلة عمرها لم تفرق مع أحد حتى حبيبها الذي عشقته ولكن مثلما قالت نورا فزيدان رجل مغوار عيبه الوحيد أنه لم يستسلم أو يؤمن بالحب يوماً أربعون عاماً شكلوا رجلًا شرس لا يمتلك بقلبه ذرة حنان لأحد يؤمن بشئ واحد ما أخذ بالقوة لا يسترد إلا بالقوة والخدع وهذا أكثر شئ يخيفها منه.
خرجت من بين أحضان والدها واضعة يدها على وجهه بحنان قائلة : وأنا كمان عمري ما هسيبك أبدًا بس فيه حاجة لازم نتفق عليها الأول.
استمع إلى زفرة شمس وعقد ما بين حاجبيه باستغراب قائلًا : على ايه يا حبيبتي وأنتِ مالك يا شمس بتنفخي ليه أنتِ مش عاجبك إن ريحانة هتفضل معانا؟ أنا موافق على كل حاجة تقوليها يا ريحانة وسيبك منها.
سخرت شمس قائلة : تسيبها مني دي لزقالى من يوم ما أنت دخلت السجن الهانم اطلقت وعايزة تتجوز تاني وعارف عايزتتجوز مين ؟ زيدان الجمال.
انفرجت أسارير وجدي لما قالته شمس لدرجة أثارت استغراب ريحانة خاصة عندما قال : ده يوم المنى أيوه كده وأخيرًا اخترتي راجل بصحيح يا ريحانة وأنت يا بومة زعلانة إن بنتك هتتجوز زيدان؟ ريحانة أنا موافق.
عقدت ريحانة ما بين حاجبيها قائلة : وأنا اللي كنت مفكرة إن حضرتك مش هتوافق زيها؟ أصلًا كنت هسرع في جوازتي قبل ما تخرج وتعترض زيها بس يا بابا أنت ناسي زيدان يبقى مين ؟
كاد أن يرد عليها لولا قرع جرس الباب لتذهب شمس وتفتحه تشهق مرة أخرى ولكن الأن شهقت بكل ما أوتيت من قوة وهي ترى ابنها سامر يقف أمامها مبتسماً ابتسامته الساحرة لتحاول إخراج صوتها المكتوم و تكاد أن تقع لينتشلها سريعا وهو يقول : وحشتيني أوي يا ماما أنا سامر عايش أهو قدامك عمو قصدي بابا غريب رجعني تاني ووعدني اني مش هسيبك تاني مالك يا ماما أنتِ زعلانة ؟
سطع وجه زيدان من خلف سامر يبتسم إلى ريحانة التي وقفت مذهولة أيعقل أنهم مفاجأتان وليست واحدة لتنتبه على صرخات سامر وهو يحتضنها ويدور به وهي مازالت غير مستوعبة تلك الأحداث مثل والدها الذي استغرب رجوع ولده بعد تلك الفترة ومن شدة ذهولها لم تشعر أن سامر تركها وذهب نحو والديها لتخرج من تلك اللحظة وتجد سامر يجلس بين والديها يحتضنهما وزيدان يقف متكئًا على باب المنزل يبتسم لها ابتسامته الساخرة لتنظر إلى الجميع بإتهام قائلة : أنتو عملتوا ايه زمان وكذبتوا عليا ليه وقولتوا إن سامر مات هااا ؟
صمت عم بالمكان يود هو إخبارها وإجابتها على أسألتها ولكنه أنتفض على صرخاتها فيهم قائلة : ما تردوا ولا دي من ضمن الألغاز بتاعتك يا ست ماما ولا تكونوا بعتوه لحد ؟
توتر وجدي ونهض يأخذها من يدها وأجلسها ليفهمها الأمر بهدوء قائلًا : أنا لو أعرف انه راجع عمري في حياتي ما كنت هقولك انه مات بس اللي أخده مننا قال لينا اعتبروه مات. أنا عارف اني قذر وضيعت ابني الصغير بس اللي أخده كان عايزه طمعان إن يكون عنده ابن.
هزت رأسها بعنف غير مستوعبة ما يقوله والدها بينما يقف زيدان بكل جمود فلديه علم بتلك القصة من أول لحظة قرر فيها أن يعرف أين أخاها صرخت ريحانة بغضب قائلة : مش ممكن أنتوا بعتوه ليه كل ده علشان الشرب والقمار ؟
ثم أشارت نحو سامر بغضب قائلة : طب ما كان ممكن هو اللي ميحبش يرجع ليكم للدرجة دي يا بابا مكنش نفسكم في يوم تشوفوه ؟
في تلك اللحظه جاء الشخص الذي اختطف أخاها لمدة ثلاثة عشر عاماً وحرمه منهم ليجيب على أسئلتها بعد أن هاتفه زيدان ليصعد وفتح له باب الشقة ليجدها منهارة علم جيدًا أنها المقصودة لمعرفة الإجابة ليرد عليها بكل أسف قائلًا : طبعا لو قلت ليكي يا بنتي اني أسف أسفي مش هيمحي ذكرى 13 سنه صح ؟ بس اسمعي حكايتي أنا كان عندي ولد من دور سامر وتوفى وهو بيضرب ترامادول طبعا بعترف إني كنت السبب اني سايبله الحبل على الغارب كنت ببص لكل واحد في سنه على انه هو بالذات سامر كان عمره 14 سنه يوم ما والدتك جابته عندي القصر هي ووجدي خفت يضيع زي ابني خصوصًا انه عنده أب زي وجدي لعبت لعبتي وهي اني أغرق وجدي في الديون وأعمله فضيحة دعارة هو والست شمس ونجحت خطتي ويوم ما جه ينقبض عليه هو وأمك ساومتهم أخرجهم من القضيه مقابل سامر وطبعًا أنتِ كنتي في ثانوي عندك 16سنه وأنت عارفة بقا الفضيحة كانت هتكون ليكي لوحدك ومش هتقدري تواجهي الحياه أنت وسامر سوا وبرضه كنت مش هسيبك في حالك بعد ما أسجنهم كنت هاخد منك سامر وكنتي هتفضلي وحيدة للأبد بس وحيدة ومنبوذة يعني أنا لعبتها صح بس سبحان الله اللي عملته فيكم طلع عليا بنتي لسه متخرجة جديد وفرحها الأسبوع الجاي ومن حسن حظك يا ريحانة إنك ارتبطتي بزيدان اللي عنده استعداد يعملي فضيحة يوم فرح بنتي مقابل إن سامر يرجع ليكم. من حسن الحظ كمان انه اكتشف حكايه تزوير الاسم بتاعت سامر .يا ريتني ما رجعت مصر رجوعي كان علشان فرح بنتي ويا ريتني كنت سيبته في الأرجنتين أناعارف اني ظالم بس صدقيني أنا عيشت سامر أحسن عيشة وعلمته أه علمته أخر كلام وجدي معايا انه مكنش ليه نيه في تعليمه كان عايز يخرجه من المدرسة ويشغله عامل.
أغمضت عينيها تتجرع الألم تشعر أنها بداخل كابوس تود أن تخرج منه وترمي بنفسها داخل قاع لم يقدر على إنتشالها أحد الوحيد الذي شعر بها هو وجدي نعم ذلك الأب الذي أضاع كل شئ بسبب ملذاته ذهب إليها وربت على رجليها ليحاول إخراجها مما هي فيه قائلًا : احنا ملناش ذنب يا ريحانة غريب كان مخطط لكل حاجة استضعفنا علشان احنا زباله أوي وامك كانت بتجري ورا ملذاتها. أنا أسف أوي يا ريحانة.
نهض سامر ليهبط بجسده إلى الأسفل ويجلس على عقبيه قائلًا لها بحنان : شوفي يا ريحانة أناكويس ورجعت وأنتِ كنتي وحشاني اوي علشان خاطري اضحكي أنا مش هسيبك تاني ومش هرجع الأرجنتين.
قبضت على شفتيها تكتم شهقاتها لتهبط الدموع ليس على بعده عنها فقط بل على الموقف الأسوأ الذي باتت فيه نظرت إلى الوحيدة التي تريد الثأر منها قائلة بامتعاض وغضب : ايه لسه برضه معارضة أني اتجوز زيدان بعد ما رجعلك ابنك ولا لسه حاجة تانية مرجعتش وحباها ترجع من طريق تاني.
ثم نهضت وتحدثت باشمئزاز قائلة : وعلى فكرة مهما ان كانت خطط غريب بيه فأنتِ غلطانة أنتِ وبابا.
نظر زيدان إلى شمس التي تود الفتك به فهو قام بتعرية كل الأحداث لتكون ريحانة لصالحه فابتسم بخبث قائلًا : عيب يا ريحانة تكلمي مامتك بالطريقة دي ست الكل ملهاش ذنب هي بس عاملة زي أمي. حياتها ماشية بتخطيط وتفكر انها هتكسب.
ثم رفع حاجبيه لشمس يغيظ إياها قائلًا : بس كله فشنك.
أنتفض سامر بسبب كلمات زيدان اللاذعة على والدته فهي بالنهاية والدته ولا يريد لها الإهانة فنهره قائلًا : لو سمحت مش معنى انك رجعتني لاهلي يبقا كده تطيح فيهم لا احنا ملناش دعوة مامتك بتعمل ايه وبعدين اشمعنا ريحانة اللي عايزها؟
ابتسم زيدان بخبث قائلًا : حابب انها تعيش زي ما أنت عايش مع غريب ريحانة طول عمرها متمرمطة مع أمك حتى بعد ما اطلقت.
ثم نظر نحو شمس وأشار عليها باشمئزاز قائلًا : والدتك ما شاء الله مش سيباها في حالها.
عنفوان الشباب جرف سامر ليقف ضد تيار زيدان ليرد بتحدي قائلًا : خلاص أنت معدش ليك لزمه بابا موجود وأنا رجعت وشكرًا على خدماتك واحنا هنعوضها المرمطة اللي حضرتك بتقول عليها دي.
نظر إليها زيدان لترد على أخاها ولكن الحزن يمنعها من الرد و شرود ليس له نهاية فقبض على يده حتى ابيضت مفاصله قائلًا وهو يحذر سامر : يا ريت تقدروا وعلى فكرة أنا زي ما رجعتك هنا ممكن أتحالف مع غريب وترجع معاه.
ثم مط شفتيه بتقزز قائلًا : وشوفة عينك أنت مكنتش فارق معاهم أصلا.
أنتفض وجدي خشية أن يعيده إلى محبسه عند غريب مرة أخرى فرد برجاء قائلًا : معلش يا زيدان يا ابني أنت عارف طيش الشباب وبعدين هو مكنش عايش معانا وشايف عمايل شمس ايه وأنت يا سامر اسكت.
عبس سامر بوجهه ونظر إلى والدته التي زفرت بحنق على تخاذل زوجها ليبتسم زيدان إليهم بسخرية قائلًا : أنا طلبت ريحانة وكلمتها شخصيا لأن سيادتك كنت في السجن وحرمك المصون كانت كل يوم سكر وقمار .
ثم أشار بسبابته نحوه قائلًا : وطلعتك علشان ألاقي حد أحط ايدي في ايده.
ابتلع وجدي ريقه والحرج تملكه قائلًا : أنا متشكر ليك جدًا على خروجي في الوقت ده وعلى وقفتك جمب ريحانة وعلى سامر اللي أنت رجعته بس بالله عليك خلي غريب مياخدوش تاني.
رد غريب بإمتعاض قائلًا : شكلي كده حسبتها غلط زمان لما أخدت حاجة مش من حقي ابنك عندك أهو يا وجدي بس بالله عليك كمل معاه زي ما أنا كنت عايز.
تعاطف سامر مع غريب وتقدم منه قائلًا : بابا غريب أنا لا يمكن أسيبك بس دول أهلي. أنا ممكن أبقي يومين عندك ويومين هنا وهسافر معاك أنا لا يمكن أستغنى عنك.
التقطه وجدي من أمام غريب قائلًا بغضب : لا أنت هتفضل هنا على طول واحنا نكمل معاك بس هنا أنت ابني أنا. حقي اللي اغتصب من 13 سنه كنت بهرب بالشرب والقمار علشان أنسى.
طفح الكيل لدى شمس وأنتفضت قائلة : أنت أكيد مجنون يا وجدي ما تسيب الولد يعيش ويقب على وش الدنيا تقدر تقولي هتجيب منين فلوس هو أنت لاقي تاكل؟ سيبه حتى يشتغل مع غريب.
ابتسمت ريحانة بسخرية قائلة : طب كويس إنك عارفة اللي فيها بس برضه سامر هيفضل وسطنا وأنا اللي متكفلة بيه ونشوف ليه شغل.
ثم توجهت نحو غريب وتحدثت معه بإمتنان قائلة : متشكرين جدا يا عمو غريب
ابتسم زيدان إلى شمس الحاقدة ابتسامة خبث قائلًا : أنا متكفل بكل مصاريفك يا سامر وأنت يا غريب تقدر ترجع مطرح ما جيت اه ومتنساش تمسح ال 13 سنه دول بأستيكه.
واستطرد بتحذير قائلًا : علشان غلط تفتكرهم .
نظر سامر إلى زيدان بضيق قائلًا : لو سمحت متدخلش في حياتي وأنتِ يا ست ماما مش معنى أن أنا حابب أقعد عند بابا غريب يومين يبقا هقعد علشان شغلي معاه لا ده نوع من رد الجميل.
زفرت شمس بحنق فهو مثل شقيقته أصحاب المثل تبتسم ريحانة بنصر وهي تربت على كتفي سامر قائلة : اهدى يا سامر زيدان مش قصده يدخل في حياتك وحته انك تقعد يومين عند عم غريب مفيش مشكلة.
ثم ربتت على وجهه بحنان قائلة : أنت تشوف راحتك فين وتعملها.
نفخت شمس بضيق قائلة : ودي عايزة كلام؟ راحته مش هنا هنا الكل بيهرب أنانفسي عايزة أهرب منكم ومن عيشتكم المقرفة وأنتِ بدل ما تتجوزي واحد يريحني جايبه اللي يقرفنا.
تعالت ضحكات زيدان الساخرة وقال : ليه كده بس هو لما أقعد حضرتك معززة مكرمة في قلب بيتك بمرتب شهري عمرك ما تحلمي بيه يبقا أنا كده بقرفكم.
ثم رفع أكتافه بلا مبالاه قائلًا : طب خلاص براحتكم.
نظرت إليهم ريحانة بحزم قائلة : لا مش براحتهم ده اللي هيحصل فعلا الجوازة دي مش زي الجوازة اللي قبلها كنتوا عايشين على كيفكم.
ثم رفعت سبابتها بتحذير قائلة : المرة دي الغلطة منكم هتبقى فضيحة.
أعجب بجرائتها قائلًا : أووه شفتي بقا يا شمس هانم أنا مليش دعوة.
ثم ابتسم بشماته وهو يشير نحو ريحانة قائلًا : كله تفكير ريحانة وده طلبها ونعتبر ان اللي مش هيرضى برغبتها معاقب تمام كده؟
وجدت شمس أنه لا مفر من زيدان حتمًا سيتزوج ريحانة مهما ان كان وخاصة بعد موافقة ريحانة عليه لتجد ريحانة تقترب منها قائلة بخبث : تعرفي أنا لغاية دلوقتي بستعجبك واحدة غيرك على رأي نورا تفرح من قلبها.
ثم هزت رأسها بذهول قائلة : إنما أنتِ يا ماما لاااا ومصممة ورافضة الجوازة.
نظرت لابنتها بإحتقار ودلفت إلى غرفتها أما عن غريب فقد قرر الرحيل ليتبعه سامر حيث أصر على توصيله وتبعهم وجدي لقد أصبح يخشى أن يأخذ غريب سامر مرة أخرى تبقى المكان لمتسعهم ليبتسم إليها قائلًا : ايه رأيك في مفاجأتي بصراحة أناقصدي على أبوكي كنت سايب موضوع سامر ده لما يخلص.
واستطرد وهو يقترب منها ويتنهد بسعادة قائلًا : بس الظاهر إن ربنا بيحبك أو بيحبني.
لا تعلم بما ترد عليه بأي اسلوب أتشكره أم تنهره على تعرية حياتها أمامه أم تستسلم لتيارات عقله أنتشلها من هذا التفكير وهو يتجه إليها ببطء قائلًا بخبث : أنا عارف إنك محتارة تردي عليا بايه بس أنا هسهلها عليكي طول ما أنتِ مخلصة معايا أنا اسعدك بأي حاجة تحبيها.
ثم ارتفع بيده يتحسس ذراعيها قائلًا بشوق : أه وعلى فكرة أنا مديون ليكي بحاجة كنتي عطتيها ليا في مكتب أمير.
عقدت ما بين حاجبيها تتذكر ما هذا الشئ فتحسسه لذراعيها شتت أنتباهها لتجحظ بعينيها عندما استشعرت أنفاسه الساخنة تلفح وجنتيها ليقوم بطبع قبلة على خديها جعلتها تتسمر بمكانها. غافلة عن تلك الأعين التي رأتها من خلف باب غرفتها ألا وهي شمس ترى لما شمس رافضة لهذه الزيجة التي طالما حلمت بمثل هذه الزيجة لابنتها ؟ ترى لما لم تسر بعودة وجدي ؟ أين حنان الام عندما ترى ولدها الغائب يعود من جديد بعد غياب ثلاثه عشر عاما ؟ يوجد لغز وراء تلك المرأة ترى ما هو وهل يعلمه زيدان مثلما يعلم كل شئ ؟ وهل سيقوم بإخبار ريحانة به أو سيتعامل معه بطريقته الخاصة ؟
رحل زيدان وريحانة تنظر في أثره غير مستوعبه تلك المفاجأة التي فاجئها به منهيًا كلماته بتلك القبلة الشغوفة التي ألهبت وجنتيها الرقيقة.
فعل فعلته ورحل ولكن لا ننسى ما فعله اليوم من أجلها داوى بعض من جراحها كالطبيب هو ليس بطبيب مثل والدته التي استخدمت مهنة الطب كتجارة غير حياتها في خلال ثلاثه أيام ترى ما مدى رضاها عليه بعد ما فعله معها ؟ عاد إلى منزله بعد انقضاء اليوم مطمئنًا عليها فهي الأن وسط عائلتها تذكر أن يهاتف صاحب محل الصاغة و يستعجل وجود الأشياء التي اقتنتها ترى كان اختيارها ذوقا رفيعا منها أم قصدا بتماطل في موعد الزيجة ؟ مكثت هي على فراشها تستعيد تفاصيل اليوم لتتأكد بالفعل أنه مختلف كثيرًا عن قصي.
أخبره صاحب محل الصاغة أن مقتنياته قد وصلت وبعث له بالصورة ابتسم بخبث وبعث بالصور إليها وما أن فتحتها حتى شهقت جاحظة من جمالهم و تتأملهم بشرود إلى أن أخرجها من شرودها يتصل بها قائلًا : أنا قلت هتتصلي بيا أول ما الصور توصلك. ايه مش عاجبك ؟
ثم استطرد بغرور وتعالي قائلًا : يا ستي مش مشكله نغيرها أنا كل حاجة عندي سهلة ومفيش مفر مني أبدًا.
زفرت بقوة ليستمع إلى زفرتها جيدًا ويرفع حاجبيه بغيظ قائلًا : هاااا يا ترى ايه حجة التأجيل بعد كده ؟ أعتقد اني نفذت لسيادتك حاجات أنتِ أساسًا مطلبتيهاش.
واستطرد بغضب قائلًا : ومع ذلك عملتها وسيادتك مش طايقة نفسك.
حاولت إخراج صوتها بصعوبة قائلة : أنا إلا.
ثم توقفت ليصيح بها قائلًا : أنتِ ايه جبلة مش بتحسي بقولك هعملك اللي نفسك فيه من غير ما تطلبيه.
ثم استطرد بشر وجبروت يسحقها به قائلًا : ولا تحبي أقلب حياتك جحيم أكثر ما هي؟ طالما مش بيطمر.
أغمضت عينيها وأغلقت الهاتف في وجهه من سوء غطرسته معها ليعاود الاتصال بها من جديد وهو يفور غيظًا لتجاهل اتصالاته وما ان همت باغلاق الهاتف حتى بعث رسالة نصية مضمونها أنه سياتي إلى المنزل ويقوم بإفتعال فضيحة لها أي فضيحة جديدة بعد كل هذه الفضائح ؟ زفرت باستسلام ويأس وأجابت على اتصاله يأتيها صوته متقلبًا مئة درجة خوفًا من فقدانها وخسارتها قائلًا : أنا أسف يا ريحانة طبعا أنا مش في نيتي اني أهينك بس بصراحة برودك بيستفزني.
ثم أغمض عينيه بألم قائلًا : عملت ايه ليا لكل ده ؟ أنا راجل وبطلب واحدة للجواز. للدرجة دي مش من حقي؟
لأول مرة تخلع قناع الجمود وتستلم لعبراتها قائلة : خايفة يا زيدان خايفة منك أنت بالذات أنا انكسرت قبل كده رغم اني كنت قوية.
ثم ابتلعت ريقها بمرارة قائلة : وأنا بالنسبة ليك واحدة ضعيفة وأنت أكيد هدوس عليا.
لم يتوقع أنها ستضعف بهذا الشكل لم يستطع الرد عليها لترد هي عوضًا عنه تستطرد بمرارة باقي حديثها قائلة : معندكش رد صح ؟ عارف ليه لأنك هتعمل كده فعلاً اوعى تفكر ان المصنع ولا الفلوس يعوضني الكسرة.
واستطردت وهي تهز رأسها بحزن قائلة : لا يا زيدان أنا يهمني في الأول وفي الأخر الاحترام ومن فضلك سيبني الليلة دي أحاول أستوعب اللي حصل طول اليوم وعلى فكرة مش معنى كده اني رافضة الجوازة بالعكس احنا مكملين مع بعض.
كاد أن يرد عليها ولكن أنهت حديثها سريعا قائلة : تصبح على خير.
أغلق زيدان الهاتف فور طلبها منه يتنهد بتعب ويمسح على وجهه بغيظ وهو يسترجع كلماتها إليه وصوتها الضعيف ليغمض عينيه يعاتب نفسه على عجرفته معها ثم نهض فجأة ليذهب إلى أمير يستكمل سهرته ولكن توقف أمام مرأة الزينة ينظر إلى بعض الخصلات البيضاء التي نمت لديه ليعلم أنه تقدم بالعمر بدون أن يؤسس حياة لنفسه ولكن كيف سيؤسسها مع ريحانة أيتزوجها للإنتقام ثم يعاود الزواج من أخرى لملأ فراغ الأطفال هنا استشعر قول ريحانة أنه سيحطمها ولن يعوضها المال وقتها أبدًا,
رفع يده وكور قبضتها ليسدد لكمات للحائط الذي أمامه يود تحطيمه وبعث رسالة إلى شمس محتواها غريب الشكل
(تبعدي عن بنتك بتفكيرك..يا اما أنتِ عارفة هعمل فيكي ايه)
وعاد الذئب يهدد شمس من جديد فقد كانت شمس من بعد اختطاف سامر تمثل لوالد زيدان صديقته اللذيذة إلى أن توفاه الله وتم اكتشاف هذا الأمر من قبل أمير وهذا سبب رئيسي لرفض أمير لريحانة أمير الذي أراد لزيدان التروي وعدم التدخل في شئون والده ولكن زيدان لم يتهاون في حق والدته رغم أنها مخطئة في حقوق والده وبالرغم ان هذه الأمور كانت تتم بمحافظة أخرى إلا أن زيدان كان يدير محرك سيارته في منتصف الليل ويسرع للحاق بهم وإفساد ما ينوون فعله ولكن بليلة من الليالي ما ان وصل إليهم حتى وجد والده يلفظ انفاسه الأخيرة منذ تلك اللحظه ينظر إليها زيدان وإلى والدتها على أنهم سلعة سيئة موجوده بمتجر رخيص رغم أن ريحانة لا يشوبها شئ سيئ دائما يجدها هادئة ولكن لن ينسى يوماً أن والدتها كانت تمثل لوالده صاحبته اللعوب ولكن زواجه من ريحانة لم يكن لهذا السبب.
جاء الصباح من جديد استيقظ زيدان ولم يجد لديه أي طاقة ليذهب إلى أي مكان ولكن يعلم جيدًا لو بقي بالمنزل لن يسلم من مناقشات والدته فنهض وتوجه إلى المصنع مشى في طرقاته كالتائه وقف أمام المعمل للحظات يتذكر وجودها ويتنهد بعمق قائلًا لماجد بغضب : طبعا أنت كده مرتاح هي معدش بتيجي لا هي ولا صاحبتها أصلًا نورا مكنش ليها أي لزمه بس بجد احنا كده نخسر كتير يا ريتني اقدر أرجعها تاني.
تفاجئ بفتح باب المعمل لتظهر أمامه مرتديه المعطف الأبيض يبدو عليها أنها كانت تعمل واستمعت إليه تبتسم قائلة : مين قال اني مش هرجع هنا تاني أنا مش بحب أخسر شغلي ولا أخسر أصحاب العمل وبعد اذنك نورا هترجع معايا.
واستطردت بنبرة مرحة وقالت : أفتكر انك مبسوط دلوقتي.
ازداد وجهه إشراقًا وابتسم حتى ظهرت أسنانه ليتنحنح ماجد ويتركهم لتدلف هي المعمل ويدلف خلفها مغلقا للباب قائلًا : أنا سمعت كتير عن الستات متقلبات المزاج لكن أول مرة أجرب النوع ده معاكي أنتِ.
ثم استطرد بسخرية قائلًا : حتى شذى على الرغم من تمردها إلا انها كانت بتخلط الأمور.
جلست أمام المجهر تنظر إليه بدقة لترى النتائج تحاول اشغال نفسها بأي شئ لغيرتها من ذكر شذى ليعلم أنها استائت لذكره لشذى فرد قائلًا : ما تيجي نروح نفطر الأول أنا مأكلتش حاجة من امبارح أنتِ كمان شكلك زيي.
ثم اقترب منها ورفع يدها من على المجهر مقبلًا اياها قائلًا ومبررًا أفعاله السيئة : وعلى فكرة أنا مقصدتش أضايقك لا امبارح ولا النهارده.
رفعت عينيها من على المجهر تنظر إليه بعتاب وهي تلوي شفتيها جاذبه يدها من بين كفيه قائلة : أنا عندي شغل يا زيدان أنت لسه قايل أنا نوع مختلف.
واقتربت منه بخبث قائلة : وشكلي هتعبك كتير بس عايزاك تاخد على كده من دلوقتي زي غيرك.
زفر بغضب و وضع يده على حافة الرخام الذي يوضع فوقه المجهر ونظر أمامه ليشرد في بحر العسل المصفى المتمركز في بنيتيها قائلًا : غيري! أه بقا ده أنتِ بترديها ليا وفورًا كمان.
واستطرد وهو يقترب أكثر تلتصق جبهته بجبهتها قائلًا بأسف : عمومًا يا ستي أنا أسف بس مش معنى اني قارنتك بيها اني استقليت بيكي بالعكس أنا برفعك عنها.
ثم رفع يده إلى أن وصل إلى شفتيها قائلًا وهو يداعبها : أعتقد كل حاجة جهزت لجوازنا مش فاضل غير الفستان والجناح بتاعنا.
واستطرد وهو يتفحصها مبتسمًا بخبث قائلًا : أنا حابب تفرشيه على ذوقك أصل أنتِ ذوقك حلو أوي.
نظرت إليه لتجد أمامها زوج من العيون السوداء مثل البلور يلمعان بكل الصفات الخبث والحنان والصدق حدثته بحيرة وشجن قائلة : أنا قلتلك امبارح اني خايفه منك بس للأسف عيونك دلوقتي بتقولي متخافيش يا ريحانة استقوي بيا.
ثم قبضت على يديه بكفيها الرقيقتين قائلة بقوة : ثقي فيا وأنا هصدق عينيك وهثق فيك وفي كلامك زي ثقتي بنفسي .
أشاح بوجهه إلى الجانب الأخر يعلم أن تصرفاته ستثبت لها عكس ما ترويه عينيه لتنظر إليه بحيرة أكثر وتنهدت بتعب تتسائل كم عدد المرات التي سيخذلها فيها هو الأخر. نهضت واتجهت إليه تنظر إليه من جديد بكل قوة ليعقد ما بين حاجبيه على عدم استسلامها في فك شفراته ترى لماذا الاصرار؟
ايه رايكم في الروايه لحد الان و ايه توقعاتكم للقادم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غيبيات تمر بالعشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى