رواية غدر القاسم الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم صابرينا
رواية غدر القاسم البارت التاسع والعشرون
رواية غدر القاسم الجزء التاسع والعشرون
رواية غدر القاسم الحلقة التاسعة والعشرون
في المستشفي
قااسم:ماليش دعوه بالي بيحصل والي حايحصل
كل الي يهمني بنتي
انا عااايز بنتي وبس
صقر بتهكم يوجه الحديث الي مراد
صقر :فين مراتك ي اخ مراد
مش كنت محموق من شويه
مراد بغضب :صقرررر
يتجاهل صقر حديث مراد وينظر الي قااسم المسطح علي الفراش ويتحدث
صقر:لسه كلامنا ماانتهاش ي قااسم
قاسم:هاتلي بنتي ي صقرر هاتهالي
صقر:والمقابل ااي
قاسم:الي انت عايزه هاتهالي ي صقرر
ذهب مراد لقاسم واحتضن يديه بكلتا يديه ونظر لعيونه وتحدث
مراد:حاارجع مراتي ي بابا وعد مني
صقر:مراتك ااي بقي انت اتجنيت في عقلك ولا ااي
جوازكم باطل
استدار مراد لصقر وهو ينظر له نظرات حارقه فتحدث مراد بصوت جهوري غاضب
مراد:بااطل اااي انت مجنون
صقر:لا مش مجنون انت الي مش واعي انك اخدت مكانها وابوها منها انت فاكرها حاترجعلك بالاحضان وتسامحك ااي الفيلم الحامضان دا ولا شايف نفسك سي السيد تضرب وتشخط وهي امينه مكسوره الجناح
عارف هي حاتعمل ااي او ماترجع لحضن ابوها
وتعرف انها بنته
وقتها يبقي من حقها انها تعرف حقيقه انها بنت قاسم الشافعي
مراد:لا طبعا مش حااخليها تعرف انها بنته
صقر بغضب:يعني واخد مكانها طول السنين الي فاتوا دوول ومستكتر عليها ااسم ابوها
مراد: جوازنا حايبطل لو عرفت الحقيقه.
صقر بغضب:ماهو باطل اصلا
مابني علي باطل فهو باطل
اكمل صقر حديثه بتهكم قائلا
صقر: يعني دلوقتي هي لازم تعرف الحقيقه ووقت ماتعرفها حايكون جوازكم باطل لانكم اخوات في القانون
ولو عرفت حقيقه انك ابن حرام
وقتها بردو الجوازه باطل
لانها متجوزه مراد قاسم الشافعي اخوها في القانون وانت مراد مجهول الاب
يعني واحد تاني
قااسم بغضب: انتوا بتتكلموا في ااي
انا عايز بنتي
صقر:وانا كمان عايز اساعدكم بس بشرط
قاسم ومراد :ااي هو
صقر: مراد يطلق اقسمت
مراد وهو يقبض علي عنق صقر ويتحدث بغضب
مراد:انت بتقول ااي
صقر:انت مخك طخين لييه لسه عايزني اعيد تااني من الاول
يا ابو مخ طخين انتوا في الاساس جوازكم باطل ياريت تنهي العلاقه دي اخوات بدل الفضيحه ولا انت عايزهم يقولوا عليك ابن حرام
اعقل ي مراد انت ظابط في الجيش وصحابك رتب عاليه في الداخليه
سمعت عن ظابط ابن حررام
سمعت انهم بيقبلوا ولاد الحرام في الشرطه انت حياتك كلها حاتنهد
مراد:مش لازم تعرف الحقيقه مش لازم تعرف انها بنت قاسم
وجه صقر العديد من اللكمات بوجه مراد كان كالثور الهائج
حاول قاسم والممرضين التتدخل ولكن صقر تخدث بصوت جهوري
صقر:هو دا الحب بتاعك
بقالها 20سنه بتتعذب وعايز تمنعها من اقل حق ليها ان يكون ليها اااسم
نظر صقر الي قااسم الذي ينظر الي مراد الغارق بدمائه
صقر بغضب : كنت فاكرك بتحبها وتحب ليها الخير بس طلعت متستهالش حبها
وديني لادفعك تمن ضربك ليها ثالث ومتلت
مراد:انت حاتعيش الدور انت الي فهمتني ان ابوها اعتدي علي امي زمان وكان السبب في انتحارها
انت الي زرعت فبا فكره الانتقام
صقر:وانت برياله مكنتش قادر تسالها تعرفي حاجه عن والدتك تتاكد من كلامي
ودلوقتي مش عايزها تعرف ان ليها اب
تحدث صقر بغضب موجها الحديث لقاسم قائلا
صقر:ياريت تربيتك وحبك كان نفعوا لابن الحرام
تحدث قاسم بنبره جاده
قاسم:مراد روح طلق اقسمت غيابي دلوقتي
مراد:انا
قاسم:روح طلقها دلوقتي ي مراد طلقها
ذهب مراد من الحجره ومعه خيبه الامل
تحدث قاسم قائلا
قاسم:بنتي عندك صح
صقر:ماتشغلش بالك بالموضوع داا انا لسه مش متاكد من الي انت حكيتهولي دا كله
قاسم:نبيله تعرف كل حاجه
صقر:وانا مستنيها تتحسن بااذن الله.
قاسم:عايز اشوف بنتي ي صقر
صقر:عايز اعرف مكان سدره
قاسم:صدقني الوحيده الي تعرف مكانها هي والدتك لانها كانت اخر حد كلم سدره
اقترب صقر من قااسم وقبله علي جبينه
صقر:حمد لله علي سلامتك ي حمايا 😉
قاسم:ااه ي اابن شااهين بقي النمره الطويله العريضه دي عملتها عشان اغصب علي مراد يطلقها
صقر:وانا الي كنت ناوي اجوزك حماتي
قاسم:سدره
صقر:متقلقش وعد مني حااجمعكم سوا
ارتاح انت دلوقتي
ترك صقر قااسم وخرج من المستشفي ينوي الذهاب الي منزله
**************************
في منزل حسام.
كان حسام جالس برفقه زينات سلالم
زينات:ناوي علي اااي ي باشا
حسام:بعت السكرتيره سوزي عشان نعرف منها اذا كان صقر يعرف مكان بنت قااسم ولا لاء
زينات:وانت مالي ايدك منها لتغدر بينا وتقول لصقر كل حاجه
حسام:هي متعرفش حاجه غير الفلوس الي ببعتهالها كل شهر عشان تجيبلي اخباره غير كدا لاء
زينات:انا مش عارفه انت ازاي مقدرتش تنفذ الي انت عايزه.
جت برجليها شقه الدعاره ومصدقنا انها جت
ازاي معرفتش تاخد حقك منها ازاي وانتوا كنتوا في نفس الاوضه
حسام: الاداب كبس علينا انتي نسيتي ولا ااي وبعدين ملحوقه ي زينات ملحوقه
اول مااعرف مكانها حااخده منها تالت ومتلت
زينات: بت ي نوال
انتي ي زفتا
اتت نوال ترتدي قميص فاضح احمر اللون وبفمها علكه
كانت نوال تمضغ العلكه وتهتز ذات اليمين واليسار وتتحدث
نوال:نعم ي ابلتي
زينات:دخلتي الاكل للست الي جوا
نوال:من عنيا حاضر حاادخله
كانت ستذهب نوال لكن يد حسام منعتها
تحدث حسام قائلا
حسام:عايزك
نوال:هيهيء ميحكمشي
ومالوا ي تاج راسي
تحدث حسام الي زينات قائلا
حسام:دخليلها انتي الاكل
زينات:ماشي
ذهبت نوال وحسام الي الغرفه ليمارسوا المحرمات
اما في زينات فقد جلبت صينه ووضعت عليها طعام ودخلت الي الغرفه المظلمه واضاءت الانوار
كانت مقيده علي الفراش من ايديها وارجلها
بالرغم من تقدم السن الا انها لازالت كما هي
ذات الشعر الاسود الفحمي الطويل
الذي وصل طوله الي اقدامها للاسفل ومازالت شفاهها كما هي حمراء كالفراوله بل بالرغم من حزنها زادت جمالا فوق جمالها من يراها لا يظن انها امراه في الاربعون من عمرها
دخلت زينات وهي تحمل الصينيه وتنظر لها بحقد
زينات:الطفح ي دكتوره
سدره:طب فكيني عشان اكل
زينات:عيب عليكي ي دكتوره هو انا عبيطه.
سدره:اي خايفه مني حتي وانا مربوطه . ولا ااي
زينات:لا مش عايزه اسيبلك اي فرصه تعرفي تهربي من خلالها كدا كدا حانمسك بنتك قريب قووي ولازم نعرف كويس ازاي نحبسك عشان تشهدي علي دخلتها ي دكتوره اصلي ناويه اخليها بلدي
سدره:لا دي حاتبقي خارجتك ي زينات اصلي حااخليها علي عينك ي تاجر
تقدمت زينات من سدره واظهرت المقص
سدره باابتسامه :عارفه من الاول انك بتتمني جمالي
جسمي
وحظي
وانك دايما تحبي تبصي للي في ايد غيرك
زينات:ماانا حااخليكي قرعه خالص وبعدين مش حاتحتاجي لشعرك دا تاني
سدره:ومالوا قربي جربي تقصيه جربي
تقدمت زينات من سدره واظهرت المقص لكن قبل الوصول لها سرعان ما صرخت سدره بااعلا صوت تنادي حسام
سدره:حسااام حسااام الحقني
حسااام حسااام
لم يتمهل حسام في ارتداء باقي ملابسه بل اسرع لغرفه سدره وراي سدره تبكي والمقص بيد زينات
سرعان ما صفع حسام زينات
حسام:انتي ي بت ال *** تعملي كدا في سيتك وتاج راسك
ي حيوانه ظل حسام يضرب زينات وزينات تصرخ
جاءت نوال ورات حسام يضرب زينات ولم تتدخل
لانها تذكرت حينما جعلت زينات الفتيات في الحجز ضربها بشده
نوال في سرها :تستاهلي ولسه الي حااعمله فيكي
هيهي ميحكمشي
تراجعت زينات للخلف وتركت حسام يكمل ضرب زينات الا ان فقدت الوعي
انتهي حسام من ضرب زينات والقي بها خارج الغرفه
ذهب حسام الي فراش سدره ووضع يده علي وجهها ويري شعرها
حسام:الحمد لله ملحقتش تعملك حاجه ي ملاكي
سدره:ي اخي انا مستغرباك لحد دلوقتي
انت ازاي قادر تخليني عندك وانا كارهه وجودك
مرضك دا ملوش علاج
حسام:معلشي ي قلبي انا حااسيبك دلوقتي حااروح لنوال
انا مش بخونك والله انا شايفها انتي
سدره:اخرس قطع لسانك انا انضف من ان الي زيك يلمسوني
انا مش بنت من بنات الليل الي انت تعرفهم
حسام:اومال قاسم لمسك ازاي
سدره:انا وانت عارفين كويس خططك القذره الي عملتها انت وياسمينا
حسام:ماهو انا فضلت محافظ عليكي لحد ماارجع الي قاسم خده منك الاول
سدره:علي جثتي لو لمست شعرايه واحده بس من بنتي موتك حايكون علي اايدي
صدقني ولا ابالسه وشياطين الجن حاتمنعني عنك
حسام:بكرا ي حبيبتي نشوف
ووقت مااخد الي عايزه من بنتك حااشفي غليلي من قاسم انو خدك مني
وحاتشوفي ازاي بنتك حاتترمي جمبك هنا في نفس الاوضه علي السري الي جمبك
وحاتشوفيني ازاي بااخد اعز ما تملك وحاتكون بلدي
سدره:اه ي ابن ال ****
ي ابن ال ****
الصق حسام فم سدره باللاصقه واغلق الانوار ثم الباب وذهب الي نوال
*****************************
خرج حسام من الغرفه وذهب الي غرفه زينات اخرج هاتفه وتحدث
حسام:سوزي وصلتي
سوزي:قربت اوصل بيت صقر ي باشا
حسام:متنسيش انتي لازم تعرفي اذا كان صقر عارف مكان اقسمت
استخدمي حيلك كلها
سوزي :حاضر ي باشا
بس انا معرفش شكلها اي
حسام:حاابعتلك صورتها علي الواتساب
سوزي:تمام ي باشا
كانت نوال تتابع حديث حسام مع السكرتيره
انتهي حسام من المكالمه واتي لنوال
حسام:اومال احنا كنا بنقول ااي
نوال:هيهيهي
افتكر انت بقي لو شااطر
حسام:طب فكريني
تقدمت منه نوال وسحبته لاحضانها وتحدثت.
نوال:الي قولي ي باشا هو انت عايز البت دي لي
حسام:عايز اصفي حسابي مع ابوها.
نوال:هو عمل ااي
حسام:خد مني حب حياتي
نوال:اومال الي انت حابسها ف الاوضه دي ميين
حسام بقهر :قاسم اخد مني فرحتي بمراتي في اول يوم جواز لينا ومن حقي انا كمان اخد فرحه بنته منه
نوال:بس
حسام:من غير بس اعدلي مزاجي وخلاص
نوال:هيهيء ميحكمشي
تعالا
تعالا مااقولكشي
****************************
في منزل صقر
كانت الخادمه قد جلبت كافه ملابس صقر ونبيله والمفارش بالمنزل
السجاد والملائات
ووضعتهم جميعا بمطبخ الحمام
جلبت طشت كبيره وملائته بالماء والصابون
جلست علي الارض واخذت تغسل الثياب علي يدها
الخادمه:يالي ع الترعه حود ع المالح
يالي ع الترعه حود ع المالح
وسطي بيوجعني
ايهي
وسطي بيوجعني
ايهي
وسطي بيوجعني من رقص امبارح ويالي ع الترعه حود ع المالح
اه ياني ي ايدي يالي انكسرت يعني لازم الكهربا تقطع والغسالاه تبوظ
يالا بقي مش ضروري والله المفروض صقر باشا يزودلي المرتب انا بتعب قوووي
اخذت الثياب وخرجت لتنشيرها في الحديقه واتت مره اخري تكمل غسيل السجاد بجوار الثياب
كانت الخادمه تعمل في المطبخ الا ان سمعت صوت جرس المنزل
رن رن رن رن رن
جففت يداها المبتله بالصابون في ملابسها وذهبت لرؤيه الطارق علي الباب
الخادمه بصوت عالٍ
الخادمه :ايووه ايوووه اهو يالي بتخبط حاضر
رن رن رن رن رن
الخادمه:ماتبطل رن يالي تنخبط في راسك
هو دوار ابوك
فتحت الخادمه الباب وهي تجفف سائل انفها في اكمام عبائتها
تفاجئت الخادمه وشهقت ضاربه يدها بصدرها
الخادمه:يوووه يوووه يوووه
استرها علي ولايانا ي رب استني ي بنتي
رفعت الخادمه جلبابها فظهر البنطال ذو الكرانيش الورديه وركضت الي غرفتها بسرعه
تفاجئت سوزي من تلك الخادمه
دخلت سوزي وهي ترتدي بلوزه بالكاد تغطي منطقه الصدر فقط باللون الاحمر و ميني جيب اسود اللون وحذاء ذوو كعب
دخلت الي المنزل بخطوات انثويه يفوح منها العطر
جاءت الخادمه الي سوزي وهي تحمل
بيدها قفطان رجالي اسود وتحدثت.
الخادمه:خودي ي بنتي استري نفسك
سوزي بقرف:ااي الي انت جايباه دا الي القرف دااا
الخادمه:ي بنتي الله يرضي عليكي استري بيه نفسك لحد يشوفك
داا نضيف والله دا في عرق المرحوم جوزي
سوزي :عرق ااي وزفت ااي
الخادمه:ماانتي حظك وحش جايه في يوم الغسيل طب بصي انا حااقلعلك العبايه الي لبساها البسيها متغلاش عليكي
رفعت الخادمه جلبابها لاعلي ولكن سوزي تحدثت بغضب
سوزي:انتي بتعملي ااي ي حيوانه انتي واي القرف الي انتي لابساه دا
كانت سوزي تشير الي البنطال القصير ذو الكرانيش
الخادمه بغضب :اي اي اي ايه انتي بتقولي ااي ي حبيبتي مالوا البنطلون داا احدث موضه في بلدنا
داا اانا دوخت عقبال ما جيبت اللون دي
. دا بمبي مسخسخ ي جاهله وبعدين اش فاهمك انتي في الحجات دي
صحيح خير تعمل شر تلاقي انا الي كنت عايزه استرك وانقذك وانتي بتتامري مش عاجبك البنطلون بتاعي
روحي ي ختي اتكلمي مع الي سرقت هدومك وسابتك بالفالينه والشورت
سوزي:فالينه ااي وزفت ااي انتي ااي الي بتقوليه دا ي زفتااا انا حااخلي صقر يطردك من هنا
الخادمه:يوه يوه يوه يوه هي حصلت ي عديمه الربايه عايزه تقفي كدا قدام الراجل وتتكلمي معاه
والله لاقول للي هاريها بوس تيجي توقفك عند حدك
ي هااانم
ي هااانم
سوزي بتكبر:دي اخره الي يشغل خدامات جايين من ورا الجاموسه
الخادمه:جاموسه تشيلك انتي واهلك انا جايه من خربيتها بلد 100نتن
سمعت اقسمت صوت ضجيج بالاسفل
فهبطت لترا مصدر الصوت
كانت اقسمت ترتدي بنطال ابيض وبلوزه زرقاء اللون
تحدثت اقسمت برقه
اقسمت:ليه صوتكم عالي
غارت سوزي من رقه وجمال اقسمت فاارادت ان تقلل من شائتها
سوزي تحدث اقسمت
سوزي:انتي روحي اعمليلي حاجه اشربها
الخادمه :شوفي البت رافعه حاجيبها ومحدش عاجبها
سوزي:ااي القرف الي انتي بتحدفيه دا
الخادمه:قرف الي يقرفك ي بعيده
شوفي البت ام عين باكسه قد النمله وعامله عمله
سوزي:يالا انتي روحي ناديلي صقر بااشا
الخادمه:وانتي عريانه كدا طب روحي استري نفسك لحم رخيص داانتي ولا فراخ الجمعيه النتنه
تقدمت سوزي من الخادمه ورفعت يدها لصفعها لكن يد اقسمت منعتها بل وردت الصفعه لسوزي
كانت سوزي سترد الصفعه لاقسمت
لكن صقر وقف امام اقسمت بسرعه واخذ الصفعه بدلا عنها
وضعت سوزي كلتا يديها علي وجهها من الصدمه وكانت ستتحدث لكن صقر تحدث بغضب.
صقر:اطلعي برا بدل ماانسي انك بنت ووقتها حااعاقبك عقاب اسود
سوزي:صقر باشا انا
قبض صقر علي شعرها وذهب بها الي خارج القصر ورمي بها خارجا
صقر:بيتي خط احمر
انتي بس سكرتيره ووقت ما تدخلي بيتي تبقي حد زاقك عليا وانا مش حاابقي مبهور قووي بواحده عريانه
لحم رخيص 😒😒
كانت سوزي تحدث نفسها
سوزي: انا بقي حااخليلك حبيبه القلب لحمها رخيص فعلا
تركها مراد وذهب للداخل كي يرا اقسمت والخادمه المسنه
دخل صقر الي المطبخ فوجد اقسمت بجوار الخادمه و
الخادمه ببكاء:شوفتي الي حصل ام ترتر كانت عايزه تضربني الهي البعيده تسقط فالنتها الي فرحانه بيها
فرحانه باانوثتها علي خيبه ااي بكرا يجي خبير مفرقعات يفسيها
بس تعرفي ي بت
اقسمت:ااي
الخادمه:صقر باشا بيحبك
اقسمت:ااي الي انتي بتقوليه داا
الخادمه:انا بقول الي شافته عنيا الراجل بيحبك ي بنتي
عمايله ثبتت كدا انتي مشفتيهوش خد القلم بدالك ازاي كان بيجري بس عشان يلحقك انتي ومفيش حاجه وحشه تحصلك
اقسمت:انا جاي اقولك متزعليش بسبب اابنت والي عملته وانتي بتقولي ااي بس
الخادمه:ي بنتي انا واحده جربت الحب وعارفه يعني ااي حب صحيح خدامه علي قدي لكن زمان انا كنت بنت جميله قووي وكان في واحد بيحبني وعمل المستحيل عشاني
اقسمت:ازاي
الخادمه:يوووه فكرتوني بالذي مضي كنت بنت زي القمر هو كاان قهوجي قد الدنيا في البلد بس ااي كان كل بنات البلد حاتموت عليه لكن انا مكنتش معبراه بس انا من جوايا بحبه
ابن ثنيه العمشه
اصل امه كانت حوله
اقسمت:كملي كملي
الخادمه:كنت امشي في البلد عنيه تفضل مرقباني لحد مافي يوم جه واتقدملي بس ابويا رفضه
كان مراقبني واتقدملي تاني وثالث ورابع بس بردو ابويا رفضه اصل ابويا الله يرحمه مكنش بيطيقه
اه والنيييعمه لا هو ولا امه كان دايما يقول عليهم عالم غجر قوووي صدق والله الحج
لحد في يوم جالي عريس وكنا حانقرا الفتحه لقيت سي عب عال كاتب علي كل حيطان البلد عب عال بيحب سميحه
اصل انا خدامتك سميحه
عب عال بيحب سميحه
عب عال هاريها بوس
عب عال هاريها بوس
البلد كلها عرفت قصتنا ابن العمشه فضحني والعريس سابني بعديها في نفس اليوم جه واتقدملي واتجوزنا
كانت اقسمت تضحك علي الخادمه بشده ولا تستطيع التوقف
اقسمت:لا قصه حب جامده الصراحه
صقر يضحك علي الخادمه ويحدث نفسه :دي قصه حب قذره اتفووو
الخادمه:اومال البلد كلها كانت بتتحكي بيها
اقسمت:بحبكم
الخادمه:لاء بسمعتي
ماهما عرفوا انو هاريني بوس ركزي معايا
اقسمت:😂😂😂 طب انا حااروح لمدام نبيله
تركت اقسمت المطبخ متجهه لاعلي لكنها رات صقر يتكيء بظهره علي باب المطبخ تائه في ابتسامه اقسمت.
صقر:اوعي تبطلي تضحكي تاني.
ابتسمت له اقسمت وتحدثت :ش شكرا علي الي حضرتك عملته.
صقر في مخيلته :يخربيت جمالك
ي ما نفسي ادوق الشيكولاته
اقسمت:تسمح
صقر:هااا
اقسمت:عايزه اطلع
صقر:اهاا
ابتعد صقر عن الطريق فخرجت اقسمت من المطبخ
ظل صقر سارحا بمخيلته الا ان استيقظ علي صوت الخادمه
الخادمه:اما نعيمه
ايهي
اما نعيمه ايهي
خلي عليوه يدلعني
لا خلي عب عال يدلعني
اما نعيمه ايهي
صقر:نهار اسوح ااي دا
الخادمه:بص انا لا اعرف المستحيل خليتلك البيت زي الشمعه لسه غاسله هدومك في الطشت وغسلت السجاد ونشرته في الجنينه عند الترعه ولقيت جذمك قولت انقعها في الطيشت في ميه وكلور عشان تنضف
صقر بغضب:طشت ااي وتنقعي ااي ي متخلفه انتي بوظتيهم وبعدين مغسلتيش ليه في الغساله
الخادمه:كانت بتنور نور احمر خوفت لتنفجر في وشي وبعدين النور قااطع
صقر :ي غبيه النور الاحمر دا لانك مش حاطه الفيشه
الخادمه:يوه يوه يوه تصدق صح واني الي كنت فكراها غساله بديل
صقر:لا انتي الي حماره بديل
وبعدين سجاد اااي وكلور ااي ليه مبعتيهومش المغسله
الخادمه:مغسله ااي داانا مرشتهم مرشه صح اوعاا انت ولا مغسله ولااا اجدع ست بيت
صقر:ارجعي بلدكم
الخادمه:اي هي سمر حاتيجي
صقر:انا لاعايزك لا انتي ولا سمر روحي بلدكم ي حجه
روحي
الخادمه:انت عايزني اروح عشان تنفرد بالبت الي فوق دي مش كفايه هاريها بوس لا انا مش حااروح بلدي غير اما اطمن علي البنيه الي عايز تستفرد بيها دي
صقر:استفرد بمين ي وليه الله يخربيتكم والبيوت الي جمب بيوتكم
اقولك انا الي حااسيبلك البيت
اشبعي بالمطبخ
تركها صقر وذهب لاعلي
كانت اقسمت بغرفه نبيله وقد تحسنت بعض الشيء
دخلت اقسمت الغرفه وتحدثت
اقسمت:ي صباح الخير علي عيون احلا نبيله
ابتسمت لها نبيله ابتسامه واسعه
اقسمت:يالا ناخد الدوا بتاعنا ي ست الكل
اماءت لها نبيله بالموافقه
كان صقر ينظر لهما بسعاده عارمه
وانتظر اقسمت الا ان انتهت من اعطاء والدته الدواء
خرجت اقسمت ووجدت صقر باانتطارها
اقسمت:في حاجه ي استاذ صقر.
صقر:ممكن نتكلم شويه
ي اقسمت قاسم الشافعي
اقسمت:نعم
صقر:اقسمت قاسم الشافعي
تقرب صقر من اقسمت وامسك كلتا يديها مقربا اياها وقبلها بشوق وتحدث
صقر:تعالي ي بنت خالتي حااحكيلك كل حاجه بس انا عارف ان قلبك ابيض وطاهر مش زيي حاتسامحيني وتعذريني
ولا مش حاتسامحيني انا استاهل كل الي حايجرالي
اخذها صقر الي حجره ياسمينا
دخل صقر اولا الحجره ثم تبعته اقسمت ورائه
نظر نظرات حزينه مؤلمه علي ارجاء تلك الغرفه المظلمه التي كثيرا ما جمعته لخظات به هو واخته ياسمبنا بالغرفه
ثم انار الغرفه فظهرت الوانها الجميله وصور كثيره تجمعه بااخته وقاسم وشااهين تزين الحائط.
نظرت اقسمت لارجاء الغرفه بااندهاش وهي تري قااسم وامراه شقراء ورجل كبيره وطفل صغير ملامحه تشبه صقر الي حد كبير
قطع صقر حاجز الصمت وتحدث بنبره حزينه واعين تحجرت بها الدموع
صقر:دي اوضه المرحومه اختي لحد امبارح كنت بهتم بتنضيفها
اختي تبقي حرم قااسم والي في الصوره دا يبقي والدي
شااهين
اقسمت:الله يرحمها
صقر:بس المصايب الي عملتها في حياتها متستاهلش انك تدعيلها بالرحمه لانها اخدت مكان والدتك في حياه قاسم لانها اذت والدتك وكانت السبب في انك تتربي بعيد عن ابوكي
اقسمت ببكاء :والدتي
انا مش فاهمه حاجه
قص صقر لاقسمت كامل القصه التي حكي لها قااسم ولكنه اخفي عنها حقيقه مراد ولم يخبرها انه ابن حرام
اقسمت ببكاء:يعني مراد اخويا
اقترب منها صقر يهدهد روحها بااحتضانه لها وتحدث
صقر:اهدي ي قسمت اهدي
ابتعدت عنه اقسمت وتحدثت
اقسمت:وانت ليه عملت عليا لعبه شقه الدعاره انت كنت السبب في الي حصلي والاداب يمسكوني واعيش اسوء لحظات حياتي
صقر:حطي نفسك مكاني
اقسمت:دا مش مبرر للي انت عملته مش معني انك اتعرضت لمشكله ان تنتقم من ناس ميعرفوش حاجه اصلا
انا كان نفسي اعرف امي فين وسابتني ليه وانت كنت بتدور عليا عشان تنتقم مني دا العدل بالنسبه ليك
فين العدل ي صقر باشا
كانت تتكلم بنظرات حزن تحرق احشاء صقر من الداخل
قبض صقر بكفيه علي يديها وذهب بها الي الشرفه وتحدث
صقر:شوفي البقعه الي هناك دي
دا دم اختي الي لسه سايب اثر
اخذها الي الداخل وتحدث صقر باالم وتلك المره سمح لدموعه بالسقوط
صقر:شوفي دا والدي الي متهنتش بيه الي مشافنيش وانا مراهق وانا شاب حضر معايا 7سنين بس وبعدين اتوفي من علي بنته الي انتحرت
احساسك حايكون ااي لما تبقي متغربه مسافره تتعلمي ويجيلك خبر موت ابوكي واختك
ووالدتي زي ماانتي شايفه حصلها ااي من وقت وفاه ابويا
انا من حقدي علي والدتك مكلفتش نفسي اشوف صورتها او صورتك كرهت وجودكم اصلا قبل مااعرفكم
عارف ان دا مش مبرر اني احاول انتقم منك وادفعك التمن وعارف اني اجرمت في حقك بس انا بشر
خطاء
حطي نفسك مكاني شوفي حالتك عامله ازاي بتحبي والدتك وعايزه تشوفيها اازاي
واعرفي شغوري لما اختي الي ربتني وكبرتني طول عمرها انتحرت بسبب والدتك وابويا السند ليا سابني وراح والحب والحنان الي اي طفل بياخده من والدته مستحملتش الصدمه ومن وقتها وهي جليسه في السرير معندهاش القدره انها تتقلب وهي نايمه
كل دا وعايزاني ابقي متفهم لما اشوف بنت عدوتي الي دمرت حياتي واذتني عايزاني ابقي متفهم
حطي نفسك مكاني ي اقسمت
ابتعدت عنه اقسمت عده خطوات لترحل
صقر :ارجوكي استني
اسمعيني
العقاب الي حاتقوليه حاارضي بيه اي حاجه حااعملها
ااي حاجه غير انك تبعدي عني
ابتعدت عنه اقسمت وركضت الي غرفه نبيله واغلقت الغرفه عليهم الاثنان
ركض صقر خلفها ووجدها قد اغلقت الباب بسرعه
صقر :اقسمت لو سمحتي افتحي لو سمحتي
خلينا نتفاهم ي حبيبتي
اقسمت
ظل صقر يطرق الباب لكن دون اي فائده
يئس صقر من اقناعها بالخروج وهبط للاسفل ينوي الذهاب الي حسام لمعرفه مكان تواجد سدره حتي وان انتهي الامر بهما يتقاتلان
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غدر القاسم)