رواية عودة الماضي (دموع 2) الفصل التاسع 9 بقلم يارا محمد
رواية عودة الماضي (دموع 2) الجزء التاسع
رواية عودة الماضي (دموع 2) البارت التاسع
رواية عودة الماضي (دموع 2) الحلقة التاسعة
ملحوظه اسد مش هيودي دموع مستشفي المجانين وعايزين بعد الاحداث دموع تسامح اسد ولا لا
أقبل يا ادمن
9/
نهي: بمك”ر أنا هخليه يوديكي مستش*في المجاني”ن ويرميكي فيها.
مهران من وراها.
مهران: وتفت*كري أنا هسمح انك تقربي من حفيدي ومراته اي كان اللي بتخطط”يله مش هيحصل ابدا خليكي ضيفه مؤدبه والا هوريكي الوي*ل.
نهي: توريني الوي*ل حضرتك أنا معملتش حاجه ابدا وبعدين مكملتش كلامها لانه مهران قاطعها.
مهران: متتكلميش وعلي اوضتك وياريت لو مش اشوفك الاسبوعين دول برة اوضتك فاهمه احنا مستضيف”ينك بالغص”ب اساسا.
مهران سابها ومشي من غير ما يتكلم كلمه زيادة ونهي بصتله بغض*ب كبير دخلت أوضتها.
تاني يوم نهي نزلت علي الفطار لقيتهم بيفطروا ولقيت كرسي سما فاضي لقتها فرصه تقعد جنب اسد وتت*قرب منه بس قبل ما تقرب لقت سما قعدت مكانها وبصتلها.
سما: أصله ده مكاني جنب جوزي ومحدش استجري يقعد جنبه غيري اه مكانك خليته مع سعديه جوه ف المطبخ اتفضلي علي هناك.
نهي: مطبخ شايفاني واحدة من الخدام*ين يعني فوقي يا ست دموع أنا نهي الصواف.
سما: ببر”ود وفيها ايه يعني لما تكوني نهي الصواف الا قوليلي هو انتي بتاج”ري ف السل”اح ولا الكوك”اي*ين زي اخوكي.
نهي: بتوت*ر انتي اتجنن*تي كوك*اي*ين ايه اللي بتقولي عليه.
مهران: سما انتي قصدك ايه بكلامك ده.
سما: قصدي يا جدي اني كنت متجوزة مه*رب ك”وك وسل*اح كمان وكان مفل*س واعتقد هي كمان بتاج*ر ف السل*اح.
مهران: كلامها ده مظبوط يا بنت الصواف.
نهي: دي واحدة مجن*ونه ومش عارفه هي بتقول ايه.
سما: لا عارفه أنا بقول ايه وبالمناسبة تعالي معايا.
سما اخدت نهي من أيدها بوج*ع كبير ورمت*ها برة.
سما: زيارتك لينا انتهت اتمني مش تنورينا تاني وقفلت ف وش*ها الباب.
اسد: هي دي مراتي القويه اللي بحب*ها.
اسد كان هيحضن*ها بس هي بعد*ته.
اسد: ف ايه يا سما بعدتيني ليه عنك.
سما: انت زعق*تلي بسببها يبقي متقربليش ممكن.
اسد: بس أنا مكنش قصدي اني ازع*ق معاكي.
مهران: خلاص هنكمل فطار وبعدين ده عقابي أنا مش عقابها .
كملوا فطار ف أجواء حلوة وجو مشح*ون بين سما وأسد أما برة البيت نهي كانت مصدوم*ه من حركه دموع.
نهي: بقي انا تعملي معايا كده يا دموع ترم*يني الرم*يه دي طيب متزعليش من اللي هعمله معاكي.
نهي راحت عند جابر المنياوي واستضافها.
جابر: هي كشفتك ولا ايه منظرك بيقول كل حاجه.
نهي: بغ*ل دي رمت*ني رميه الكلاب من البيت بس اللي عايزه اعرفه هي ازاي عرفت عن الك*وك والس*لاح اكيد هي اللي كانت بتوق*ع شركات رائد من بعيد وباستغ*راب ملاحظه انه عندك استعدادات ف ايه.
جابر: اه حفله عاديه وعازم كبارات البلد.
نهي: بما فيهم مهران الجبلاوي وعيلته صح.
جابر: اه دول اول المعزومين بس ليه.
نهي : انا عرفت هعمل ايه.
نهي اتصلت بسعديه وكلمتها.
نهي: سعديه اعرفي إذا كان اسد جاي مع جده حفله جابر المنياوي ولا لا.
سعديه: حاضر يا مدام.
مهران: جابر المنياوي عازمنا علي حفله ف بيته ايه رايكم نروح.
نجيه: بس من امتي اول مرة يعني يعزمنا فيها.
مهران: لقاها فرصه يعزمنا عليها.
نجيه: ايه رايك يا سما تعالي معانا وتغيري جو .
سما: احضرلك بدلتك نروح سوا .
اسد: افهم من كدا انك صالحتيني خلاص.
سما: لا بس لازم اخد رايك الاول.
اسد: بخي”به امل لا روحي معاهم أنا ورايا شغل هعمله علي الاب بتاعي.
سما: طيب زي ما تحب.
سعديه بلغت نهي أن اسد مش رايح ونهي قالتلها أنها تقدمله عصير ف من*وم وهو ف اوضته نهي خرجت من عند جابر وراحب بيت مهران واستخ*بت ورا البيت واستنتهم لما طلعوا كلهم بعدها بدقايق سعديه فتحت الباب لنهي وقالتلها أنه فوق ف اوضته وما اخدوش بالهم من اللي كان شايفهم.
نهي طلعت اوضه اسد وتاملت فيه بخب”ث وقالت.
نهي: بخ*بث انت خس*ارة ف اللي اسمها دموع بس يا تري ايه رد فعلها لما تشوفني جنبك وانتوا متخانق*ين اكيد رد فعلها مش هيكون خير خالص ع العموم هما ساعتين بس ويرجعوا ويشوفوني معاك.
بعد ساعتين العيله راجعه مبسوطه وخصوصا سما اللي استئذنت مهران تنهي لعبتها وطلعت فوق تصالحوا وف نفس الوقت نهي شافتهم وراحت جنب اسد وادته رش يخليه يفوق سما فتحت الباب لقيت اسد جنبه واحده وكانت نهي وقفت مصدوم*ه والدم*وع متحج*رة واسيل شافتها واقفه راحتلها.
اسيل: سما مالك ف وبصت لقيت اسد ونهي مع بعض ونادت علي الكل.
اسيل: جدي الحقنا بسرعه.
مهران والباقي جه علي صوتهم واتصدم”وا وأسد صحي لقيهم قدامه وهو مش لابس قميصه وبص جنبه لقي نهي.
نهي صحيت وبصت عليهم وأسد قام مفز*وع.
اسد: انتي بتعملي ايه هنا ومين اللي دخلك
نهي: بمك*ر انت يا حبي*بي اتصلت عليا وقلتلي هما رايحين حفله جابر المنياوي ولما جيتلك اشتك*تلي انك زعل*ان من مراتك ونم*ت معاي*ا شكلك مش فاكر حاجه.
سما: خونت*ني بس بمجرد اني كنت عامله نفسي زعل*انه أنا عملت ايه علشان تخون*ي يا اسد انطق معقول حبك ليا انتهي ومشاك*لي مش بقيت مش مستحم*لها ف خونت*ني طيب هن*ت عليك للدرجه دي.
اسد: سما اسمعيني والله ما اعرف هي جت هنا ازاي.
سما: بعد مش تلمس*ني ابدا طلق*ني يا اسد.
مهران: بعص*بيه اسيل خدي سما انتي وموج تبات معاكم وانت يا حفيدي الكبير ورايا وانتي خليكي هنا لحد ما نشوف صر*فه ليكي وف ليلتك الس*ودة دي.
الكل نفذ من غير نقاش ونهي قعدت ف الاوضه وابتسمت بخ*بث.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عودة الماضي (دموع 2))