رواية عشق اليحيى الفصل الأول 1 بقلم نور علاء
رواية عشق اليحيى الجزء الأول
رواية عشق اليحيى البارت الأول
رواية عشق اليحيى الحلقة الأولى
-يدلف لها ويطلب من الجميع أن ينتظر بالخارج
لتنظر له بتلك الابتسامه وتسأله :انت جيت
=انا هنا من بدري بس كنت بتأكد تحت أن كله تمام
-امال فين ماما
=بتستقبل الناس تحت مع خالك
-لتومأ له ثم تنظر له بأمل وتقول:امال انت جي لي
-ليرفع يده بتلك الطرحه البيضاء الطويله المرصعه بالفصوص الامعه :علشان دي
-لتنظر له بصدمه :انت الي هتل….
=ليقاطعها :ايوا انا
ثم يتنهد بداخله ويقول لها:انا الي هلبسك طرحة فرحك بأيدي
ثم اقترب منها حتي اصبح لا يفصلها عنه غير ذلك المقعد التي تجلس عليه لينظر هو الي انعكاسها في المرأه ويقول
:ذي القمر ..مش متخيل ان البنت الصغيره الي كنت بقعد اجري وراها بقت قدامي بفستان الفرح
ثم يضع تلك الطرحه فوق رئسها
:وجي البسها الطرحة كمان
وبدأ ان يضع بعض الدبابيس لكي ثبت ذلك الوشاح فوق رئسها
-لتنظرله وهي لا تجد ما تقوله
=ثم امسك بيدها وقال لها :يلا علشان ننزل
-لتنظر له وتقول:بس اذ…
=ليقاطعها:انا قولتلهم متقلقيش
ليمسك بيدها ويذهب بها وقلبه ينبض بقوه يشعر انه لا يستطيع ان يأخذ ولو القليل من انفاسه حتي وصل الي باب تلك القاعه
لينفتح تدريجيا لتظهر هي بفستانها الرقيق الذي كان يجلعها في غايه الجمال تلفت نظر جميع من ينظر لها
ليتقدم بها الي الداخل تحت انظار الجميع فمنهم سعيد ومنهم ينظر لهم بأستغراب
وهو ظل يتقدم بها حتي وصل لذلك الشخص لينظر له نظره مطوله ثم يضع تلك اليد التي بيده بيد ذلك الذي امامه كان يترك يدها له وهو يدعس علي كل ما بداخله ود لو ان يصرخ بهم جميعا ويقول توقفواااا ليضع كل ذلك وراء ظهره ويقول
-:حطها في عينك …حافظ عليها
=ليقول الاخر وهو ينظر لها :اكيد مش محتاجه وصايا
-لينظر لها ويقول بجمود في حديثه وفي اوصاله ايضا:مبروك
=لتنظر له وتقول:الله يبارك فيك …عقبالك
-ليبتسم بخفوت :انشاء الله
ليدير بظهره وهو يود لو يأخذها ويركض حتي يبتعد عن الجميع
-هو مش المفروض خالك هو الي يسلمك ليا ولا هو البني ادم ده نطتلنا في كل حاجه كده
=لو سمحت ….عادي انا.. انا..بعتبره اخويا الكبير وانا وهو صحاب من واحنا صغيرين وبعدين هو استأذن من خالوا ان هو يسلمني ليك
لينظر امامه بأقتضاب
في احد الزوايا كان يقف هو وقد كان يعتصر كل ما بداخله ايعقل انتهي اهذه النهايه
ليفيق من افكاره علي ذلك الصوت
– :متلومش غير نفسك
=لينظر لها ويقول:ونبي مناقصك
-لا ناقصني انت الي عملت كده في نفسك كان لازم تقولها
=اقولها.
-ايوا تقولها .. تقولها انك بتحبها اذاي سمحت لحب عمرك يضيع من ايدك كده بسهوله…
=خلللاص الي حصل حصل انهارده فرحها لو انت مش واخده بالك يعني
-طب وبعدين
=ولا اقبلين المفروض دلوقتي اروح ارقص معاهم واتصور واضحك واكل جاتوه كمان بعد اذنك
ليذهب تاركها خلفه حزينه علي حالته فهي شقيقته وتعلم جيدا ما بداخله لتتنهد بحزن
يقترب منها وهي جالسه ب(الكوشه) يتوافد عليا شخص تلو الاخر ليبارك لها ليبحث عن ذلك المدعو زوجها ليجده واقف مع احد لا يعلمه يحدثه
ليذهب لها ويقول
-:في عروسه تبق مكشرة كده مالك؟!
=لتنظر له :مفيش عادي بس الكعب واجع رجلي شويه
-علشان يطولك شويه يا قصيره هههههه
=لتنظر له بزمجره :بطل تقولي يا قصيره
-لينظر له قليلا ثم يقول :انت مبسوطه
=لتنظر له بضغ ثواني وتقول ببتسامه :جدا
-ليبلع هو تلك الغصه بداخله ويقول:ربنا يتمم فرحتك علي خير
ليقاطع حديثهم العريس وهو يقول
-:في حاجه
=ليرد عليه :ابدا لقيتك مش مهتم بعروستك قولت اهتم انا
-ليقول الاخر بأقتضاب :لا شكرا مستغنين عن اهتمامك ثم اخد عروسته وهو يقول لها:تعالي عايزة اعرفك علي حد
ليمروا من جواره وهو يشعر انه يأخذ قلبه معه ويذهب
وبعد مرور ما يقرب ساعتين انتهي العرس بفرحه علي البعض وحزن علي البعض وخزلان علي البعض الاخر
يجلس في شرفه منزله وعلي وجهه اثار الدموع ليستمع الي اذان الفجر لينظر الي السماء وهو يقول :ياارب خرجها من قلبي هي مبقتش ينفع تفضل جواه اكتر من كده …هي بقت…بقت متجوزه…وزمانها..زمانها دلوقتي معاه
ليغمض عيناه بقوه فعقله يرفض تصديق ذلك
ليفتح عينه علي صوت دقات علي باب منزله ليستغرب فأخته قد اخذت أذنه حتي تبيت مع صديقتها ليوافق هو دون مجهود منها فهو كان يريد ان يظل وحيدا تلك الليله
ليذهب الي باب منزله ليقم بفتحه لينظر لها بصدمه
:-
عشق!!!!!
=لتنظر له ببكاء : يحيي….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق اليحيي)