روايات

رواية عشق اقتحم كياني الفصل الثامن 8 بقلم إسراء ابراهيم

رواية عشق اقتحم كياني الفصل الثامن 8 بقلم إسراء ابراهيم

رواية عشق اقتحم كياني الجزء الثامن

رواية عشق اقتحم كياني البارت الثامن

رواية عشق اقتحم كياني
رواية عشق اقتحم كياني

رواية عشق اقتحم كياني الحلقة الثامنة

وقفت عن اللي بتعمله لما شامت ريحة برفانه اللي عارفاها وحافظها صم رفعت وشها لقيته وبقت في نفسها مش مصدقة انه قدام عنيها وانه رجعلها تاني وقلبها بيدق بعن*ف من كتر شوقها ليه وياسين اول ما رفعت وشها جري عليها وشالها وحضنها وهيا بقت تعيط وتقؤله:
-انت كداب قولتلي اسبوع انت انت اناني وفضلت تقؤل كلام كتير ياسين بص في عنيها
وقالها وايده علي بؤها وقالها:
-هشششش خلاص انا معاكي دلوقتي وانتي معايا خلاص بقي متعيطيش عشان خاطري بجد كان غصب عني سامحيني وهي جمعت نفسها وحاولت تهدي وقالتله وهي بتمسح دموعها:
– انا افتكرت حصلك حاجة
رفع وشها بايديه وبص في عنيها وقالها:
– يعني وحشتك يا حور؟
حور سكتت ومردتش عليه وحاولت تغير الموضوع فقالتله:
– انت لازم تروح ترتاح
ياسين مسك ايديها وقالها بحب:
– مش هرتاح الا لما تجاوبيني وتقؤليلي انك بتحبيني وعايزة تبقي معايا
حور ابتسمت وقالتله بخجل:
-بابا اجازة بكرة علي فكرة بس بينام بدري هه
ياسين تنح ومكنش مستوعب وقالها :
-انتي بتتكلمي جد يا حور يعني وافقتي

 

 

حور هزت دماغها بمعني ايوة
ياسين شالها ورفعها من الارض وقالها بفرحة :
– انا مش مصدق نفسي اخيرا هتكوني ليا وملكي انا هبقي اسعد راجل في الكون لما تكوني علي اسمي يا حور
حور قالتله بخجل:
-ياسين نزلني احنا في الشركة مينفعش كدة
ياسين نزلها وقالها بعشق:
-بكرة تبقي حرم ياسين العامري وتدخلي ايدك في ايدي يا حوري….
…………
كانت رهف قاعدة علي مكتبها وسرحانة في اياد و حاسة انها مخنوقة مش عارفة تعمل ايه الفترة اللي فاتت كلامهم مع بعض هيا واياد قليل وهو بيحاول يبعد عنها وانتبهت علي كلام زميلتها وهي بتديها الملف بتاع الشغل وقالتلها:
– احم بتقؤلي ايه يا دنيا معلش مخدتش بالي
دنيا حطت الملف علي المكتب وقالتلها:
-بقؤلك ان مستر اياد اتغير اووي عارفة البت علا حاولت معاه ما انتي عارفة بتحب الفلوس زي عنيها بس اللي عرفته انه صدها وجر*حها جامد وسمعها كلام زي الس*م وكمان طردها مع انه معروف عنه انه مقضيها بس متعرفيش ايه اللي غيره
رهف فرحت من جواها اووي وحست انها ظلمته وانه اتغير فعلا وان فعلا ممكن حد يتغير عشان اللي بيحبه وخصوصا لو بيحب بجد واياد طلع بيحبها بجد بس يا تري فات الاوان ولا ممكن تعرف ترجعه تاني
…………..
رانيا كلمت اسر وعزمته علي حفلة عيد ميلادها وطلبت منه يجبب رؤي معاه وهو استغرب بس قال يمكن فهمت اخيرا وهتصاحب رؤي بس رانيا كان في نيتها حاجة تانية واسر مكنش عارف يقؤل لرؤي ايه خصوصا انها مبقتش تتكلم معاه من ساعت موضوع العريس وده ضايقه جدا وكان بيحاول يفتح معاها كلام بس هيا كانت بتصده وحتي مكنتش بترضي تخليه يوصلها الجامعة
وهو مش عارف ليه اتغيرت من ناحيته كدة
…………..
ممكن اكلمك في موضوع سمعت صوته رؤي وهيا بتشرب نسكافيه في البلكونة وحست انها قلبها وجعها بس كالعادة ردت بهدوء:

 

 

رؤي /طبعا يا اسر اتفضل انا سامعاك
اسر دخل وقعد علي الكرسي اللي قدامها وقالها:
-رانيا عزماكي علي حفلة عيد ميلادها وطلبت مني اقؤلك واجيبك معايا
رؤي استغربت ومكنتش حابة تروح بس محبتش تحرجه فقالتله:
– تمام مفيش مشكلة ثواني اجهز وننزل وسابته ودخلت لبست وراحو الحفلة فعلا وكانت جميلة وكل حاجة فيها مميزة كان رانيا قاصدة تعمل ده عشان تعرفها انها اعلي منها ومعاها فلوس وكانت رؤي قاعدة جمب اسر علي الترابيزة ومتوترة بس كانت قمر بلبسها اللي يجنن وحجابها اللي زادها جمال بس فجاة جت رانيا وقالتلهم:
– هااي ازيك يا رؤي
رؤي ابتسمت و قالتلها:
-كل سنة وانتي طيبة يا رانيا
رانيا ردت ببرود:
وانتي طيبة، اسر ممكن نرقص ،
اسر بص لرؤي وبعدين لرانيا وقالها تمام ومشيو وكانو بيرقصو ورؤي بتبص عليهم و متغاظة وعلي اخرها وحست ان رانيا قاصدة تغيظها وفجاة جه شاب وقف قدامها وقالها:
– ممكن ترقصي معايا
رؤي بصتله وبصت علي اسر وهو بيرقص مع رانيا وحبت تغيظه فوقفت وقالت للشاب:
-تمام موافقة
واسر مخدش باله الا لما جم جمبه ولقي الشاب بيقرب من رؤي اووي وحط ايده علي ضهر*ها
بطريقة اوفر ورؤي اضايقت وقالتله:
– لا خلاص مش عايزة ارقص بس الشاب فضل حضنها ومش راضي يسبها

 

 

اسر اتجنن اول ما لقي الشاب ده قريب من رؤي وهيا بتعافر عشان تبعد وهو برضه مش بيسبها وراح ساب رانيا ومسك الشاب وبعده عنها وقعد يضر*ب فيه بالبو*كسات ورؤي عمالة تعيط وتحاول تبعده عنه وتقؤله:
-خلاص يا اسر. بالله عليك سيبه بقي يلا يا اسر بس هو مش سامع ولا شايف الا الشاب وهو بيتح*رش بيها كدة ونازل ضر*ب فيه لحد ما اتلمو الشباب وبعدوهم عن بعض وهو سابهم وشد رؤي بغضب من ايدها وخدها وخرج وكل ده ورانيا شايفاهم وباصة لرؤي بحق*د وكر*ه وخرجت وراهم
ورؤي اسر بيشدها وجاررها وراه وهيا بتعيط جامد وايدها وجعتها وقالتله اسر استني هقع راح وقف مرة واحدة ولفلها وقالها بزعيق:
– كله بسببك انتي ايه اللي خلاكي ترقصي مع الحي*وان ده
– رؤي دموعها نزلت من كلامه وقالتله باندفاع:
-وانت مالك انت كنت خطيبي ولا اخويا ولا حبيبي عشان تعمل كدة انا كنت هتصرف معاه لوحدي انا مش صغيرة
اسر بصلها وقالها:
– انتي عندك حق انا مش خطيبك ولا اخوكي ولا حتي حبيبك
رؤي حطت ايدها علي بؤها بصدمة من اللي هيا قالته وقالتله بندم:
– اسر انا انا اسفة بس هو قاطعها وقالها:
– خلاص يا رؤي، ورانيا جت نحيته بزعل مصطنع وقالتله كدة يا اسر تبوظ عيد ميلادي وعشان مين عشان الفلاحة دي وشاورت علي رؤي بصباعها من فوق لتحت
ورؤي صعب عليها بس قالتلها :
، انا مش هرد عليكي احتراما لاسر بس وانا همشي لأني غلطانة اني جيت من الاول وجت تمشي اسر مسك ايديها وقال لرانيا:
-لو رؤي مشيت انا كمان همشي يا رانيا فاعتذري حالا ليها والا همشي دلوقت
رانيا حست انها كدة هتخليه يتمسك برؤي اكتر ورؤي هتبان هيا اللي غلبانة فقالت تكسبه بطريقة تانية فعملت نفسها
زعلانة وقالت:
-اسفة يا رؤي واسفة ليك يا اسر ومتشكرة علي عيد ميلادي اللي مفرحتش بيه وسابته ودخلت واول ما لفت وشها ضحكت ضحكة خبيثة
……………

 

 

حور كانت في اوضتها وقاعدة علي الكرسي وبتفكر انه خلاص اخيرا هتكون مع ياسين ورغم انها جواها خايفة وحاسة انها مش عارفة ده قرار صح ولا غلط بس هيا مقتنعة انها بتحب ياسين وانه هو بيحبها وهيحافظ عليها نده عليها باباها وخرجت لقته قاعد مع امها في الصالة فقربت عليهم وقعدت جمبه وقالتله:
-نعم يا بابا
ابوها ابتسم بحنان وقالها:
-اكيد طبعا عارفة انه ياسين بيه اتقدملك
حور هزت راسها بكسوف وقالتله:
– ايوة يا يابابا
ابوها طبطب عليها وقالها:
-طيب يا بنتي علي خيرة الله بس برضه صلي استخارة ومش عايزك تتسرعي يا حور انا عارف ان ياسين انسان كويس بس برضه فكري يا بنتي واتمهلي في اختيارك
حور حست بالخوف بس حاولت تبان طبيعية وباست ايد ابوها وقالتله:
-اكيد يا بابا متقلقش مش هغلط غلطتي مع حازم تاني ابدا
طبطب عليها وهو بيقؤلها:
-ربنا يكملك بعقلك يا بنتي وامها قربت منها و حضنتها وقالتلها:
-ربنا يجعله من نصيبك يا بنتي ويسعدك يااارب
حور وطت و باست ايد امها وقالتلها:
-متحرمش منك يا ست الكل ابدا
خرجت رهف علي كلامهم وقالت خير يا جماعة ما تفرحوني معاكم
امها قالتلها بفرحو وهيا بتشاور علي حور:
-ياسين بيه اتقدم لحور وهيا وافقت وهيجي بكرة ان شاء الله يتقدم رسمي
رهف بصت لحور وابتسمت وبعدين صوتت وجريت عليها وحضنو بعض وقالتلها:
– اخيرا بقي ده انتي عذ*بتي الراجل معاكي يا شيخة
حور ردت بغرور مصطنع وهو بتعدل لياقة البيجامة:
– ايوة يا بنتي هو انا شوية ولا ايه

 

 

رهف ضحكت وقالتلها:
-ده ايه التواضع ده كله وضحكو الاتنين سوا حور قالت:
– صحيح هيا رؤي فين مش باينة مش انهاردة اجازة
امها ردت عليها وهي بتلوي وشها:
-اه دي مع اسر في عيد ميلاد خطيبته اللي ما تتسمي دي انهاردة وقال ايه عزماه وهو خد رؤي معاه
حور استغرب وقالت:
-ربنا يهديك يا اسر وتفوق لنفسك في الوقت المناسب
……. ……
رؤي قاعدة علي ترابيزة في الحفلة وبتبص علي اسر وهو مع رانيا اللي متشعقلة في ايده ووخداه وعمالة تلف علي كل اللي موجودين وده لانها مرضيتش تنكد عليه وقالتله يلا ندخل بعد ما رانيا خطيبته زعلت ومكنتش عايزة تعمل مشكلة بينه وبينها وهو فهم كدة ودخل معاها وفضلت قاعدة مقامتش من مكانها وسرحت و ابتسمت لما افتكرت اسر وهو بيقؤلها بغيرة اوعي حد يقؤلك تعالي نرقص وتقومي فااهمة ولا تتكلمي مع اي راجل و محستش غير وهو قاعد جنبها وبيقؤلها بغضب:
– بتضحكي لمين وبيبص مكان ما هيا باصة
رؤي ردت ببراءة:
-لا مفيش ده انا سرحت والله غصب عني وبعدين انت هتفضل مكشر كدة
اسر قالها بتريقة وهو بيرجع بضهره لورا عالكرسي:
-ويهمك في ايه ما انا مش خطيبك ولا حبيبك ولا اخوكي
رؤي بصتله بحزن وقالتله:
-لا انت بتشيل جامد اووي انا مكنتش اقصد بجد يا اسر و بصراحة انا اضايقت اما انت سبتني وروحت ترقص مع خطيبتك وانا كنت قاعدة لوحدي ومعرفش حد هنا
اسر ضيق عينه ورف حاجبه وقالها:
-اااه يعني عند فيا
رؤي اتوترت من نظرته دي وخافت يكشف مشاعرها ناحيته فقالتله:
– يعني حاجة زي كدة
اسر بصلها وقالها بمكر:
– اممم يعني دي غيرة مش كدة؟

 

 

رؤي وشها احمر ومكنتش عارفة تقؤل ايه بس جمعت نفسها وقالتله بتوتر:
-هو احنا مش هنشرب حاجة هنا ولا خطيبتك بخيلة
اسر ضحك علي كسوفها وسرح في غمازتها اللي خطفت قلبه ورانيا كالعادة جت لما شافتهم سوا وقالتله:
حبيبي تعالي نتصور سوا يلا وشدته وقبل ما تمشو حبت تغيظ رؤي وقالتله فاكر اما قولتلي قبل كدة انك نفسك تخطفني ونعيش سوا في مكان لوحدنا ومحدش يعرف طريقنا
اسر اتوتر وبص لرؤي اللي بان عليها الزعل وكانت بتكلم نفسها
– معقؤلة للدرجادي بيحبها
واسر بص لرانيا وقالها يلا بينا احسن ومشيو ورؤي مقدرتش تقعد اكتر من كدة وفي نفس الوقت كانت مخنوقة ومش عايزة تتكلم مع اسر لان لو بصتله بس دموعها هتخونها وتنزل وقامت مشيت بهدوء
واسر بعد شوية بص عليها ملقهاش اتجنن وكانو هو ورانيا لسة هيتصورو سلفي ساب رانيا ومشي بسرعة وقعد يدور عليها ملقهاش عرف انها مشيت جري وراها بسرعة وخرج ورانيا بتنده عليه وهو عقله وقلبه مش هنا مع رؤي
………….
اياد في بيته مخنوق حاسس ان الدنيا كلها سودا في وشه وقال بندم باين في صوته:
– ياريتني كنت زي ما بتتمني يا رهف ياريتني مكنش ليا ماضي يمكن ساعتها كنتي هتبقي معايا انا ندمان اني عرفت قبلك اي حد ياريت تعرفي اني حبيتك بجد ياريت تفهمي انك ملكتي قلبي وعقلي ياريت تديني فرصة فرصة واحدة بس وانا اوعدك عمري ما هضيعك من ايدي تاني ابدا هتبقي كفاية عليا مش عايز غير اني اكمل بقيت عمري معاكي وفضل يكلم في نفسه لحد ما فونه رن ومكنش مصدق ان اسمها اللي علي الشاشة
ورد بلهفة :
-احم رهف ره ازيك
رهف بشوق بتحاول تداري:
-ازيك يا اياد
اياد ابتسم وقالها:
-اول مرة تقؤليلي اياد من غير مستر
ابتسمت رهف وهيا بتقعد علي السرير وقالتله:
– جايز عشان احنا مش في الشغل
اياد كشر واتكلم بخيبة امل حستها رهف في صوته:
– ايوة انا فاهم خير كان في حاجة ؟
رهف قالتله بفرحة:
-انت عرفت ان ياسين هيجي يخطب حور اختي بكرة
اياد قالها بحزن وهو طالع البلكونة والفون علي ودنه:
-ايوة ياسين قالي وفرحتلهم والله وكان نفسي افرح زيهم بس الظاهر ان ربنا بيعاقبني علي كل اللي كنت بعمله
رهف ابتسمت و قالتله بخبث:
-مين قال انه عقاب جايز دي قرصة ودن عشان تفوق وتلحق نفسك مش يمكن لما تتغير تنول اللي انت عايزه
اياد فرح وحس بامل من ناحيتها وقالها:
– تفتكري؟؟

 

 

رهف ردت بكسوف:
– اكيد يلا هقفل انا اكيد هتيجي بكرة مع ياسين هستناك
اياد قالها هو بيمسح علي راسه بفرحة:
-طبعا ده صاحبي واكيد مش هسيبه في يوم زي ده
رهف قالتله مع السلامة وقفلت واتنهدت وحضنت الفون
…………..
خرج اسر وهو بيجري وفضل يدورعلي رؤي وعمال ينهج لحد ما لمحها وهيا ماشية بعيد وبتشاور لتاكسي راح عندها جري وقبل ما تفتح باب التاكسي كان واقف قدامها و…………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية عشق اقتحم كياني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى