روايات

رواية عشق أحفاد الراوي الفصل السادس عشر 16 بقلم سلمى حجازي

رواية عشق أحفاد الراوي الفصل السادس عشر 16 بقلم سلمى حجازي

رواية عشق أحفاد الراوي الجزء السادس عشر

رواية عشق أحفاد الراوي البارت السادس عشر

رواية عشق أحفاد الراوي الحلقة السادسة عشر

منير / لازم انزل اواجهم ي كارمن لازم وكمان عشان تشوفي اخواتك … مالك و حمزه
كارمن / طيب ي بابا انا هقوم احضر الشنط
منير / ماشي يروحي
ف المساء
كان مالك يجلس مع والد ورد ف المقهى يتحدثان
مالك / انا اسف ي عمى ع اللي حصل الصبح واللي ورد عملته
احمد بندم / حقها يابني تعمل كده واكتر …. انا ظلمتها كتير هو وامها الله يرحمها … بس … بس والله انا اتغيرت وعاوز ابدأ معاها صفحه يده وعمري والله ما هزعلها … نفسي تديني فرصه واحده بس
مالك / انا لقيتلك شغل ف مكان كويس ومرتب كويس كمان … وهاجى معاك دلوقتي للراجل اللي انت سالف منه الفلوس هسددهملك وهاخد الوصلات زى ما اتفقنا وشوف اذا كنت اتغيرت فعلا ولا لا
احمد / اتغيرت والله يابني اتغيرت … المهم ورد ترضى عني
مالك / ورد اغلى حاجه ف حياتي يعني مش هخليك تقرب منها فعلا الا لما اتأكد بنفسي انك اتغيرت ولا لا ولو لقيتك فعلا اتغيرت انا هصلح بينك وبينها غير كده انت مش هتقرب منها ولا هسمحلك تأذيها
احمد / حقك يابني
مالك / يلا بينا نروح للراجل
احمد / يلا

 

 

 

انطلق مالك بالسياره الي العنوان الذى وصفه له احمد وهو عنوان الرجل الذي اخذ منه الاموال
وبالفعل بعد قليل وصل مالك الي عنوان الرجل ومعه احمد ف جلس مالك معه وسدد له المبلغ ثم اخذ منه وصولات الامانه وانهى كل شئ
ترك مالك احمد ورحل بعد ان اكد عليه كل شئ واخبره عنوان عمله الجديد وشرح له التفاصيل ثم عاد الي منزله
وصل مالك الي المنزل فوجد الجميع ينتظره ع طاوله الطعام لتناول العشاء بإستثناء ورد التي كانت تنظره ف غرفتها
القى مالك التحيه ع الجميع ثم اخبرهم بانه سيصعد الى الغرفه ليبدل ملابسه ويأتي ومعه ورد
صعد مالك الي الغرفه فوجد ورد تنتظره وهى تجلس ف الشرفه تقرأ كتابا فذهب اليها مالك ثم ضمها من الخلف وهى مازالت جالسه ولكنها انفزعت
ورد / هااااااا
مالك / اييي فيي اييي
ورد / خضتني يا ماالك
مالك / هو انا عملت حاجه يبنتي
ورد / اتنحنح كح اعمل اي حاجه
مالك / يعني اكح ومحضنش
ورد / كح وبعدين احضن عادي
مالك بغمزه/ طب وبعد الحضن
ورد / لا هو ده اخرك معايا يسكر
مالك / لييي بس كده
ورد / هو كده

 

 

 

مالك / هو انا كده كده كنت ناوي اعمل فرح ونتجوز زي اي اتنين طبيعين لان شغل الكروته ده مبحبوش
ورد بفرح / بجد ي مالك
مالك / بجد ي قلب مالك
ورد وهي تضمه / انا بحبك اوي اوي اوي
مالك / وانا كمان اوي اوي بس لازم ننزل حالا نتعشي بدل ما يطلعوا يضربونا
ورد بضحك / طيب يلا ونبقي نحضن بعدين
مالك بضحك / انا بقول كده برضو
هبط مالك ومعه ورد التي القت التحيه ع الجميع وهم ف غايه السعاده التي تعجب منها الجميع
سناء / اللي يشوفكم كده مشوفكوش الصبح
تسنيم / اه والله يسناء ياختي
الراوي / يبقى اللي ف بالي حصل
مالك بغمزه / حصل ي حاج …. انا عاوز اقولكم حاجه
الراوي / قول يحبيبي
مالك / انا عاوز اعمل فرح ليا انا و ورد
تسنيم / لولولولولولولوي
سناء / يا الف نهار ابيض لولولولولولولوي
رحيم / اخيرا يا اخى
حمزه / جاي تتجوز بعد ما بقينا سناجل هى دي الجدعنه برضو ؟

 

 

 

مالك / هو انت لحقت يابني ده انتو لسه متصالحين من يومين
قطع حديثم رنين جرس المنزل فذهبت ورد لكي تفتح الباب
منير / مش ده برضو بيت الراوي
ورد / ايوا مين حضرتكم
الراوي / مين ي ورد يا بنتي
ورد / واحد بيسأل علي حضرتك ي جدو
الراوي / خليه يتفضل
ورد / اتفضل حضرتك
دخل منير ومعه ابنته كارمن حتى رأه الجميع ثم انصدم بشده
الراوي بدموع وفرح / ااا … ابنيي … منير ابنيي
منير بدموع / بابا
ذهب منير اليه وضمه بشده وشوق كبير
تسنيم بصدمه / لالا .. مستحيل لالا
مالك / بابا ؟!!!
حمزه / بابا مين ؟ … مش بابا ما*ت … مين ده
رحيم / ازااي

 

 

ذهب منير الي مالك ثم ضمه اليه بشوق شديد وحمزه و رحيم ايضا ولكن لم يبادلوه بسبب الصدمه التي حلت عليهم
كان كل هذا يحدث امام ورد التي كانت لا تستطيع فهم شئ فأخبرتها تسنيم بأن والد مالك توفي منذ تسعه عشر عام
منير / عارف انكم دلوقتي مستغربين انا ازاي عايش وازاي مكتشفتوش ده الا دلوقتي … بس خلاص جه الوقت اللي لازم تعرفوا فيه كل حاجه … يوم الحاد*ثه اللي حصلتلي انا واخويا شريف كنا وقتها بنه*رب من الحكومه .. كنا عاملين صفقه مع شركه تانيه ومديرها طلب اننا نتقابل عنده فروحنا عشان نتفق فلقينا البوليس جه واكتشفنا انهم تجار سلا*ح وكنا هنتاخد ف الرجلين من غير ما نعمل اي حاجه ف قررنا نهر*ب وفعلا هر*بنا وكان شريف هو اللي سايق العربيه باقصى سرعته والحكومه كانت ورانا لحد ما خبطنا ف عربيه تانيه و وقعنا ف البحر … مدريدش بأي حاجه بعد كده .. فوقت وانا ف بيت ناس معرفهمش ابنهم غطاس ف لقاني و وداني عندهم وعرفوا ان انا لسه عايش فضلت يومين ف مصر … عرفت انهم لقوا جثه شريف اخويا وملقونيش … ف مكنش ينفع ارجع هنا ولا اروح ف اي حته لان الحكومه مكنتش هتسيبني .. ف قررت اني اسافر بره وفعلا سافرت هج*ره غير شرعيه … واتعرفت ع واحده اسمها مونيكا هى اللي وقفت جنبي وساعدتني و وقفت ع رجلي من جديد لحد ما بقيت غني واتجوزتها وخلفت اختكم …. كارمن
تسنيم ببكاء / انا مش مصدقه بجد … مستحيل … وهان عليك تتجوز بعدي ي منير … وسيبتني وسافرت … هونت عليك و ولادك هانوا عليك … سيبت ولدين من صغرهم ملهمش اب وسافرت وعيشت حياتك كده عادي … وجاي بعد اي بعد ما خلاص مباقيناش محتاجين لوجودك اصلا

 

 

 

منير بدموع / انا عارف اني غلطان … انا اسف سامحوني بس مكنش بأيدي حاجه اعملها
راوي / تخيل كده ان انا مت ولا جرالي حاجه بعدك انت واخوك … كانت مراتك و مرات اخوك بعيالهم يروحوا لمين ولا يعملوا اي … لي كده يابني لي عذ*بتنا السنين اللي فاتت دي كلها … ده انا شايل حمل فوق حملى
منير / انا اسف والله ي بابا سامحني والله غصب عني …. مالك يابني سامحني سامحني انت واخوك حمزه و رحيم سامحوني
مالك / اسامحك ع اي ولا اي …. ع انك سيبتنا ومشيت ولا حملت اي هم ولا هنعمل اي … ولا عشان يتمتني انا واخويا وخليتنا من غير اب يسندنا … ولا عشان خليتني اتحمل مسؤليه وانا عيل صغير ده انا كنت اب لحمزه عشان محسسهوش ف يوم انه مفتقد اب زي ما انا حسيت … بجد انت متستحقش انك تكون اب
تركهم مالك ثم صعد الى غرفته حيث صعدت ورد خلفه بعد ان استأذنت من الجميع
منير / انا اسف سامحوني ارجوكم
تسنيم ببكاء / عن اذنكم
سناء / استني ي تسنيم
صعدت تسنيم ايضا ومعها سناء ولم يتبقي سوا منير وابنته كارمن و والده وابنه حمزه وابن اخيه رحيم
الراوي بابتسامه / تعالي ي بنتي واقفه بعيد لي مش تسلمي ع جدك
كارمن بابتسامه / ازيك ي جدو
الراوي / ما شاء الله بقى انا عندي حفيده عروسه كده … عندك كام سنه
كارمن / ١٨

 

 

 

الراوي / ما شاء الله ما شاء الله … وبتتكلمي عربي حلو اوي كمان
كارمن / ما بابا كان بيعلمني عشان هو حاكيلي عنكم من زمان وقالي انى هشوفكم
الراوي / طيب وفين ماما ي حبيبتي
كارمن / ماما اتوفت من تلت سنين
الراوي / يا حبيبتي … ربنا يرحمها
كارمن / يا رب
ف غرفه مالك
ورد / مالك
مالك / ورد لو سمحت سيبيني دلوقتي
ورد / مينفعش اسيبك وانت ف الحاله دي …. انا عارفه انك تعبت ف حياتك وانك شيلت مسؤليه اكبر منك … بس اعذره برضو هو غصب عنه … لو كان رجع كان اتح*بس ظلم وكان مستقبله ومستقبلكم هيضيع … ممكن يكون غلطان بس غلطه نجاكم من عواقب كتير واهو جاي يعوضكم عن السنين اللي فاتت اديله فرصه ده انت ابنه الكبير
مالك / مش قادر ي ورد … مش قادر انا عانيت كتير اوي ف حياتي ومكنتش ببين لحد عشان محملش ماما فوق طاقتها هي استحملت كتير
ورد / انا عارفه بس برضو كلما بنغلط وكمان بابا كان غصب عنه هو اكيد مكنش مبسوط وهو بعيد عنكم … اهدي كده وفكر انت قلبك طيب وجميل … انزل كلمه واتكلموا كلكم سوا واسأله عن كل حاجه بتدور ف راسك … وكمان تسلم ع اختك اكيد كان نفسك يبقي ليك اخت بنت
مالك بابتسامه / حاضر

 

 

ورد بابتسامه / يلا وانا هستناك هنا
مالك / ماشي
نزل مالك بالفعل فوجدهم يجتمعون فى مكتب الراوي فذهب اليهم
منير / مالك يابني سامحني …. انا اتكلمت مع جدك و اخوك وابن عمك وسامحوني … عشان خاطري سامحني والله غصب عنك
مالك وهو يضمه/ وحشتني اوي ي بابا
منير / وانت كمان ي حبيبي والله
كارمن / خلاص بقا كفايه دراما
مالك بضحك / مين دي ؟
منير / اختك
كارمن / بس انا اخويا طلع مز اوي
رحيم / ااااه لو ورد مراته تسمعك
حمزه / وهو ان شاء الله اخوكي مبن فيهم اللي مز
كارمن / اكيد مالك مش انت يعني

 

 

 

حمزه بسخريه / اقيد مالق مش انط يعني …. معندكيش نظر
كارمن / بس يلا
الراوي / الله انتو هتتخا*نقوا وانا واقف ولا اي
حمزه / مش شايف ي جدو لسانها طويل ازاي
مالك / ماهي مقالتش حاجه غلط برضو
حمزه / الله انتو هتتفقوا عليا بق ماشي
رحيم بشموخ / طب وبالنسبه لابن عمك اي رأيك
كارمن / امممم مش بطال مش بطال
ضحك الجميع وقضوا وقتا لا يخلو من المرح
في صباح اليوم التالى
استيقظ مالك مبكرا ولكنه لم يجد ورد بجانبه ف بدأ يبحث عنها ف جميع اجذاء الغرفه ولكنه لم يجدها فظن انها هبطت لاسفل حتى وجد هاتفه يصدر صوت الرنين من رقم غير معروف ف اجاب عليه
مالك / الو
ورد ببكاء / مااالك الحقني انا مخطو*فه ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق أحفاد الراوي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!