روايات

رواية عشقي الوحيد الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد البارت السادس والثلاثون

رواية عشقي الوحيد الجزء السادس والثلاثون

رواية عشقي الوحيد
رواية عشقي الوحيد

رواية عشقي الوحيد الحلقة السادسة والثلاثون

نرجع لاسراء لما طلعت نامت تاني يوم الصبح احمد رن عليها علشان يفطروا بره في مطعم حلو .
اسراء : صباح الخير .
احمد: صباح الورد اي الحلاوه دي علي الصبح.
اسراء بكسوف: اتلم بقه احنا في المطعم المهم موضوع اي الا عاوزني فيه.
احمد بجديه: انا دلوقتي كلمت والدك واتفقت معاه علي معاد علشان اتقدم .
اسراء بدهشه: بالسرعه دي وانت جبت الرقم منين.
احمد : هو انا حنستناكي تجبيه انا قولتلك قبل كدا كل حاجه فيكي تخصني .
اسراء بفرحه : ماشي حتيجوا امته.
احمد: بعد بكره باذن الله الجمعه الساعه 9 بليل.
اسراء : اي يا احمد وشغلي الا هنا .
احمد بعصبيه خفيفه: متعصبنيش عليكي انتي هنا بقالك اسبوع احنا حنسافر بليل مفهوم وابقي كملي شغلك لما نتخطب وموضوع السفر دا نتكلم فيه بعدين .
اسراء: ليه انت ناوي متخلنيش اسافر هنا .
احمد ببرود: اه .
اسراء : هو حد قالك ان انا هبله ولا حاجه هلشان اضحي بشغلي الا هنا .
احمد ببرود قاتل: انا مقولتش حتضحي سافري كل سنه مره كل 6 شهور لكن مش كل يوم انا كدا مش حعرف اتلم عليكي .
اسراء بغيظ: ناجل الموضوع دا بعدين .
احمد: اعملي حسابك حنسافر متاخر شويه يعني ممكن نوصل علي بكره الصبح اظن معاكي وقت كافي تخلصي شغلك .
اسراء: انا اوك .
ابطالنا خلصوا فطار وطبعا احمد فسح اسراء شويه وكل واحد راح شغله واسراء خلصت معظم شغلها ونامت وعلي بليل علي الساعه 2 قبل الفجر اسراء اتوضت وصلت قيام الليل وجهزت شنطها وسافروا علي مصر ووصلوا فعلا علي الساعه 8 الصبح روحوا مرهقين بطلتنا دخلت البيت .
الام :حمد علي السلامه يا اسراء عامله اي يبنتي .
اسراء : الحمد لله يماما انا كويسه الحمد لله عاملين اي يبنات وخطيبك عامل اي ينور.
كنزي: الحمد لله طالع عيني في المذاكره ومع علي زهقت بجد الامتحانات علي الابواب.
اسراء: ربنا معاكي يارب .
نور : ادم الحمد كويس بيسلم عليكي.
اسراء: سلميلي عليه .
الاب : حمد الله علي السلامه يعروسه .
اسراء اتكسفت : الله يسلمك يبابا.
الاب بمشاكسه: لا مفيش كسوف يختي هو قايلي انو كان معاكي في امريكا .
اسراء: الله خلاص يبابا بقه.
الام: الف مليون مبروك يبنتي .
نور وكنزي قعدوا يزغرطوا ويغنوا وبطلتنا طبعا كانت في قمه الفرح فطرت معاهم ودخلت نامت وبطلنا روح نام علطول بعد ما سلم علي عائلته .
في شقه حسن علي بعد المغرب مها بوجع : حسن حسن قوم من النوم بقه انا شكلي بولد حد ينام المغرب.
حسن: بقولك اي يمها انا طلع عيني في الشغل وكمان انتي لسه في السابع .
مها بصراخ: اااااه انا بولد حرااام عليك.
حسن اتخض : ايه بتولدي ططيب ماشي اصبري حكلم احمد يشغل العربيه يلا علي مهلك براحه.
حسن كلم احمد ومن حسن الحظ احمك كان في مشوار بره خدهم علطول وطلع علي اقرب مستشفي والعائله راحت وراهم بعد مده خرجت الدكتوره وقالت :اتفضل يا استاذ حسن بنت زي القمر .
الام بلويه بوز: بنت اه اه حلوه.
حسن استغرب: مالهم البنات دول المؤنسات الغاليات.
الام : ليه يبني تبقي اول فرحه ليك بنت .
الاب بغضب: سعااااد اتمني تقعدي وانتي ساكته واوعي تفكري تزعلي مها او تجرحيها بكلمه انتي فاهمه.
حسن : انا اصلا كنت عاوز بنت.
احمد بفرحه : مليون مبروك يحبيبي تتربي في عزك يارب .
ناهد بفرحه : الله بسم الله ما شاء الله قمر اوي حتسميها اي .
حسن بفرحه : انتي عاوزه تسمي اي .
ناهد بفرحه : مسك لام ريحيتها مسك وجميله اوي .
حسن : فعلا احلي مسك تسلم ايدك يمرات اخويا .
العائله كلها دخلت اطمنت علي مها وفرحه مها ببنتها خصوصا العقيد محمد لان جاله كمان حفيده وروحوا علي الساعه 11 لقوا غاده حطت العشاء الكل قعد علي السفره ماعدا مها في شقتعا ووالدتها معاها علي العشاء اتكلم الاب : الف مبروك يحسن حبيبه جدها ليها احلي سبوع خلال الاسبوع الجاي باذن الله ربنا يباركلك فيها يبني .
حسن بفرحه : ربنا يديمك لينا يحاج .
سعاد بندم : الف مبروك يبني ربنا يحميهالك يارب متزعلش مني حقك عليا .
حسن : ولايهمك يا امي المهم تكوني راضيه عننا .
احمد بضحك : لا مهو بعد الا حقوله مش حترضي عني .
الكل ضحك محمود بضحك : ليه انت عامل مصيبه ولا اي .
احمد : لا والله اناحتجوز .
الام بغضب : برده مصمم علي البنت دي بتشتغل اي دي .
احمد ببرود : انا قولت كدا برده حضرتك بتحبي الماديات حقولك اسراء بتشتغل سفيره في امريكا غير انها مهندسه في احد الشركات الصناعات الغذائيه هنا ها عرفتي بتشتغل اي وكمان حتي لو مش بتشتغل هي عجباني .
الاب : وماله يبني نروح نخطبها .
احمد : انا فعلا حددت معاد مع والدها بكره الساعه 9 بليل .
الام بغضب مكتوم : ازاي حنجهز بكره ومرات اخوك لسه والده وفي ناس حتيجي تشوفها .
احمد بضحك : وهي مها الا حتتفق انا وبابا ومحمود وحسن الا حنروح .
حسن : احمد معاه حق يماما مها مالها ومال الاتفاقيات .
ناهد : الف مبروك يا احمد اخيرا الشبح وقع .
نرجع لاحمد لما رد علي ناهد وقال بضحك: انتي اتعديتي منهم ولا اي يناهد وانا بقول انتي الا فيهم.
ناهد بضحك: لا متقولش انا بقيت نسخه منهم .
الكل ضحك علي كلامها والكل بارك لاحمد خصوصا ابوه انوا كان فرحان بيه تحت غضب سعاد وسلوي وناهد بعد العشاء في الصالون سلوي كانت بتبكي بقوه وقالت: خلاص يخالتي انا مش حعمل حاجه هو خلاص اتقدم ليها .
غاده بهدوء : يبت اهدي حتي لو اتقدم ليها انا حعرف اطفشها .
سعاد : متقلقيش يسلوي انا حتصرف .
سلوي : ماشي يخالتي .
مشت سلوي ودخلت غاده اوضتها لقت شخص بيرن عليها غاده بمياعه : اذيك يحبيبي عامل اي .
الشخص : الحمد لله يقلبي مش حتيجي ولا اي .
غاده: لا مش حينفع خالص اليومين دول .
الشخص : ليه بقه .
غاده: اخويا حيخطب وشويه حوارات كدا .
الشخص: خلاص حستناكي كمان اسبوع.
غاده : ماشي.
عند بطلنا اتوضي وصلي قيام الليل وانتهي اليوم تاني يوم كانت التجهيزات علي قدم وساق بطلنا قام من بدري شرب قهوته ونزل يخلص شويه شغل في مكتبه دخل المكتب محمد وشادي دخلوا وراه باستغراب .
محمد: اي الا جابك يا احمد.
شادي : اه صح يفندم اي الا جابك .
احمد بصلهم ومستغرب :في اي مالكوا انتوا الاتنين منزلش شغلي يعني .
محمد : في عريس بينزل شغله انهارده.
احمد بضحك: حالا خلتني عريس احنا لسه حنتفق .
شادي بضحك: معاه حق يفندم انت المفروض تجهز وتروق نفسك اومال ليله الدخله حتعمل اي حتنزل برده .
محمد قلب وشه : مش بعيد يعملها والله .
احمد ضحك : عاوزين ايه دلوقتي مني .
شادي : قوم روح يفندم متجيش الشغل الا بعد الخطوبه ,
احمد بضحك : انا مش مزعلك انا مروح سلام .
بطلنا روح البيت لعب شويه رياضه وبدا يجهز نفسه وبطلتنا كانت بتروق البيت مع اهلها نور بزهق : البيت نضيف اهو انا ورايا امتحان بكره .
اسراء : علي اساس البت بتذاكر قوي .
نور : اه يختي بذاكر اومال مهندسه ازاي.
اسراء بضحك: اه مهندسه اه مهندسه فاشله انتي والهانم الا جمبك .
كنزي ببراءه : سامعه حد بيجيب سيرتي .
الام طلعت علي صوتهم : في اي يبت انتي وهيا .
نور بمشاكسه : شوفي بنتك الكبيره اسراء مستقويا علينا علشان خلصت امتحانات خالص .
كنزي بضحك : لا يبت قوليها صح اصل الحب مولع في الدره .
طبعا طبعا الشبشب ابو ورده اشتغل وحنان صوتت منهم التلاته وحدفت كل واحده شبشب وقالت : يلا يحلوه انتي وهي خلصي .
اسراء بغضب طفولي : انا اول مره اشوف عروسه بتضرب بالشبشب ليله خطوبيتها .
حنان : في يختي ويلا خلصي .
بطلتنا خلصت ونور وكنزي بيغنوا ويرقصوا والساعه 9 احمد خد والده واخواته وراحوا بيت اسراء وتمت قرايه الفاتحه ونور قدمت الشربات وبطلتنا نزلت من علي السلم رجليها كانت ملتويه واحمد لاحظ كدا كانت لابسه فستان ابيض بسيط وطرحه بيضه احمد راح ليها ووقف قدامها وبصلها نظره كلها اشتياق وحب كبير تحت فرحه الكل ومره واحده شالها بين ايديه علشان رجليها وهي كانت خجلانه جداا تحت غضب وغيره مراد الشديده وبعد شويه روحوا البيت والخطوبه بعد اسبوع مع سبوع مسك وانتهي اليوم وتعدي الايام والبنات خلصوا الامتحانات بتقدير امتياز بعد اسبوع كانت الخطوبه في اجمل قاعه وكانت فخمه جدا واحمد عزم الكل واسر وجايدا وهدي وبطلنا لسه بيلف لقيييييي ……….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي الوحيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى