روايات

رواية عشقي الوحيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد البارت السابع والعشرون

رواية عشقي الوحيد الجزء السابع والعشرون

رواية عشقي الوحيد
رواية عشقي الوحيد

رواية عشقي الوحيد الحلقة السابعة والعشرون

نرجع لاسراء لما اتصدمت من رد اخوها وتصرف والدتها قالت بزعيق وغضب:مراد اخر مره تكلمني كدا زمايلي الشباب محترمين جدا وكفايه انهم بيساعدوني مش معني انك اتخدعت في حنين وهي طلعت مش محترمه انك تتكلم معايا كدا انت فاهم.
الام ضربتها بالقلم وقالت:ازاي تكلمي اخوكي كدا انت واحده مش محترمه.
مراد اتعصب جدا وضرها هو كمان بالقلم وكسرلها تليفونها وشدها من شعرها ورماها في اوضتها وقال:البت دي ملهاش جامعه لانها مش متربيه وانا حربيها من اول وجديد.
الاب بزعيق:كفايه كفايه وقال لمراد اختك اشرف من الشرف يا استاذ مراد ومعاها حق في كل كلمه قالتها وهي اصلا قالتلي قبل كدا عليهم وانا قولتلك هي مش صغيره دي مهندسه يعني عارفه اي الصح واي الغلط اقسم بالله يمراد لو مديت ايدك علي اختك تاني انت حتزعل مني فاهم.
الام :بس هو مغلطش يحاج هو خايف عليها.
الاب بغضب:انتي تخرسي خالص خايف عليها يفهمها براحه هي مش صغيره مفهووم.
الاب طلب من نور نعمل لمون لاختها ودخل لقي اسراء قاعده علي الارض وضامه رجليها لصدرها ومنهاره من العياط.
الاب راح حضنها وطبطب عليها وقال:متزعليش يبنتي اخوكي خايف عليكي .
اسراء بعياط:خايف عليا يشك في شرفي يبابا دا هو الا مربيني انا ونور ويضربني بالقلم ويكسر تليفوني الا عليه كل حاجه تخص الكليه انا قولتلك يبابا وفي الاخر ماما تضربني .
الاب:متزعليش يقلب بابا انا حجبلك تليفون تاني يلا قومي علشان تاكلي وتذاكري.
اسراء بعياط : لا يبابا انا حجبلك الابتوب تشوف الرسايل استني وقبل ما تقوم ابوها شدها في حضنه قال :يهبله انا واثق فيكي وعارف انك عمرك ما تعملي حاجه غلط علشان خاطر بابا متزعليش .
بطلتنا قامت اكلت وهديت وابوها كلم حد معرفه يجيب ليها تليفون جديد وتمت خطوبه كنزي ومراد واسراء مكلمتش مراد وهو حاول يكلمها مكلمتوش وعدت الايام وخلصت السنه وكنزي دخلت كليه هندسه والكل بارك ليها وبطلنا طبعا في شغله وكان ليه مهمه القبض علي جاسوس اسرائيلي والمهمه دي تعبته شويه وهو الحمد لله عداها بنجاح ومحمد اترقي برتبه رائد واحمد اتكرم واتعمله حفله تكريم لنجاحه في شغله وناهد طبعا ولدت تؤام زي القمر الولد اسمه احمد والبنت جويريه وحنين رجعت لربنا واعتذرت من مراد وكنزي وحسام اتمسك بقضيه مخدرات وطبعا مراد مسكتش الا لما صالح اخته وساره دخلت الثانويه العامه وطبعا شعورها بالاشتياق لمازن مسيطر عليها ووثقت علاقتها بربنا وبتدعي كل يوم يكون من نصيبها.
بعد سنتين بالضبط يوم تخرج بطلتنا من كليه الزراعه بتقدير امتياز مع مرتبه الشرف كانت فخوره بنفسها واستلمت شهادتها ومراد وكنزي اتجوزوا وخلفوا ولد اسمه علي وكنزي حاليا تانيه هندسه وساره دخلت طب ونور دخلت هندسه وجاسر وجني اتجوزا وجايدا طبعا خلفت بنوته زي القمر اسر صمم يسميها جايدا وهدي فرحت بيهم واروي اعتذرت منهم ورحعت عاشت معاهم في البيت وحسن اتقدم لواحده زميلته اسمها مها وانهارده يوم الخطوبه.
علي العشاء الساعه 8 في بيت اسر.
اسر:مالك يجايدا سرحانه في اي.
اروي:اه صح مالك يجوجو.
جايدا بقلق: بكره اول يوم في بداية سنة تالته وانا قلقانه علي جايدا الصغيره.
هدي بحنيه:ليه يبنتي ركزي انتي في كليتك وانا معاها دي حبيبه قلبي جدتها دي.
اسر بمشاكسه:اه طبعا يهدهد انا اتركنت علي الرف.
هدي: اه طبعا دي بيكوا كلكوا.
اروي: انا عاوزه اقول حاجه.
جايدا: قولي مالك.
اروي: بصراحه في شغلانه سكرتيره كويسه في مكتب محامي بس مكانه بعيد شويه .
اسر:يعني حتسكني.
اروي :اه فيها اي.
اسر: وحتسكني فين ان شاء الله يا استاذه.
اروي: مكتب المحامي في شره حسكن في سكن الشركه وبصت لجايدا.
جايدا: سيبها تجرب يا اسر وهي حتكلمنا كل يوم اصلا.
اسر بتنهديه : موافق.
تاني يوم الخطوبه بتاعه مها وحسن كانت في الفيلا والكل طبعا كان معزوم ومازن كان جيه منالسفر وجاب بنت عمه نورين معاه علشان يفسحها.
اللواء محمد:اذيك يمازن عامل اي حمد الله علي السلامه.
مازن :الله يسلمك يعمي ابويا طبعا قالك كل حاجه.
اللواء حسين:احترم نفسك يواد انت شكلك عاوز تتعلق .
مازن ضحك: لا خلاص نورين جات معايا عاوزه تتفسح.
نورين سلمت علي عمها ومازن خدها يسلموا علي العرسان وشاف ساره وهي شافته واتصدمت ان معاه بنت والدموع اتجمعت في عنيها من الغيره واحمد لاحظ كدا مازن راح سلم عليهم.
احمد: حمد الله علي السلامه يمازن.
مازن بتحدي وثقه: الله يسلمك يحضره العقيد مبروك.
احمد: دخلت كليه اي.
مازن: طب بشري ودي نورين بنت عمي كليه تربيه.
ساره:اذيك يمازن .
مازن: اذيك يا انسه ساره.
احمد: ها حتستقر هنا ولا حتسافر.
مازن: لا طبعا حسافر لان كليتي هناك وبدات حياتي هناك حستقر هناك مازن قال كدا وعيونه علي ساره الا ماسكه دموعها بالعافيه.
ساره بصوت مبحوح: مبروك يمازن عن اذنكوا ومشت قبل دموعها ما تنول وحد يشوفها دخلت اوضتها وانهارت علي الارض .

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي الوحيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى