روايات

رواية عشقت منتقبه الفصل الثاني 2 بقلم وفاء رشدي

رواية عشقت منتقبه الفصل الثاني 2 بقلم وفاء رشدي

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني

رواية عشقت منتقبه البارت الثاني

رواية عشقت منتقبه الحلقة الثانية

هيثم ف عربيته حاطط الهاند ولابس النضارة وماشي ببطئ
لفت نظره شئ اسود ماشي
هيثم لنفسه: – ايه دا مين دا رايحه ولا راجعه دي ايه خيمة سودة ماشيه اهاااااا ? دي منتقبه
منتقبه? هنا ف الكومباوند ازاي ايه واحده من هنا يكون هداها ربنا وانتقبت لا ماظنش دول فاتحين ع البحري امال مين دي بس انا اول مرة اشوفها ومش مضيت عقد معاها ولا شفتها تكون مين #ملحووظه الكومباوند بتاع هثيم ملكه
ايه دي مافيش حاجه ظاهرة فيها خالص اسود ف اسود يلا وانا هشغل بالي ليه من طول مافيش مشاكل يبقي خلاص
$$ كمل هيثم مشي بعربيته وصل للفيلا بتاعته قابله عم عبده
عم عبده:- حمدلله على السلامة يابني ( عم عبده دا بيشتغل عند هيثم باشا ف البيت بيعتبرة ف مقام ابنه لان من ع ايام والده محمد الشناوي وهو مسؤل عنه)
هيثم:- الله يسلمك ياعم عبده
عم عبده:- احضرلك الغدا
هيثم:- ياريت والله هاخد شاور واخرج اصلي تكون جهزته يا راجل ياطيب ومتحرمش منك
عم عبده:- ماتقولش كدا انت ابني وغالي عندي وامانه والدك الله يرحمه امنهالي قبل ما يتوفي
هيثم:- ربنا يحفظك ليا
ركب هيثم ع اوضه اخد شاور وصلي وبالفعل كان عم عبده حضرله الغدا
اكل وهو بياكل
عم عبده:- هتخرج تاني
هيثم: – لا مش هخرج هنااااام لحد معاد الحفله ولو ان مش عايز اروح
عم عبده:- معلش يابني ليه كدا فك عن نفسك شويه انت من الشركة للبيت والعكس حتي النادي بطلت تروحه كمان الحفله
هيثم: – والله يا راجل ياطيب ماليا نفس مش بتعجبني الحفلات ال زي كدا خصوصاً ان الستات ال فيها تقريباً مش لابسين حاجه
عم عبده:- ههههههههههه اقول ايه عليك يابني ضحكتني مهم صفوة المجتمع بتاعكم كدا انت لسه هتعرفهم ما انت كنت متجوز منهم ولا انت نسيت
هيثم:- مش ناسي والله وغلطه وعدت. ربنا يهديهم والله انا گراجل بستحي وبخجل من ال بشوفه قدامي ماشي انتي مش محجبه طاب حتي البسي لبس كويس مش جاي بالهدوم الداخلي لا وايه رجالتهم كمان الموضوع ايزي عندهم
عم عبده:- تعرف يابني هو دا الزمن ال اتكلم عنه الرسول وقال ورجالتهم دول بيتسموا بالديوث اللى هو مش بيغير على اهل بيته
هيثم:- عندك حق ربنا يرحمنا برحمته
تعرف ياعم عبده
عم عبده:- خير يابني
هيثم:- انا شفت ايه النهاردة ….شفت بنت منتقبه هنا ف الكومباوند اول مرة اشوف وحدة كدا وماكنتش عارفها رايحه ولا جايه ومافيش حاجه ظاهرة منها غير العيون وكمان ال يدقق اووي فيهم هيشوفهم قولت سبحان الله ف عز الحر دا ال غيرها ماشي بال…. ول بلاش
عم عبده: – ما شاء الله عليها والله يابني انا لما بشوف بنت كدا قدامي بفتخر باللى ربا بنت بجد ونعم التربيه مع ان ف ناس كتير واخده فكرة غلط ع المنتقبات والله بس هنعمل ايه زي ما فى بردو ف … ف بنات فعلاً واخدين النقاب ساتر بس دول مش بيمدوا للدين بشئ وهم اللى شوهوا فكرة النقاب عند بعض الناس
البنت المنتقبه تلاقيها عارفه حدودها كويس وعارفه هي بتعمل ايه والنقاب مش مانعها من حاجه بس ف حدود هي عارفه انها ساتره نفسها لشخص واحد بس هو اللى له الحق انه يشوف كدا مش كله
هيثم:- عندك حق والله ياعم عبده دول انا بحسهم بملايكه من السما ولو كان فعلاً العري دليل التقدم كانت الحيوانات اتصدرت ف المركز الاول???
عم عبده:- والله انت يابني مشكله
هيثم:- انا بتكلم جد دي حافظه نفسها وعارفه حدودها مش زي التانيه بتبقي عرض ازياء بقولك ايه ياراجل ياطيب انا هنااااام وع الساعه8 صحيني
عم عبده:- ماشي يابني
****************************
رحمه روحت البيت لقيت مامتها عليه ف انتظارها
الحجه عليه:- ها ياقلبي عملتي ايه
رحمه:- الله ياماما شفت اماكن جميله جداً المرة الجايه هتكوني معايا
الحجه عليه:- مالك عنيك مالهم انتي معيطه صح
رحمه:-? ايوه عديت على شويه اطفال بيلعبوا افتكرت اللى فات?
الحجه عليه:- ربنا يصبرك يابنتي. تعالي ناكل
رحمه:- اغير هدومي وارجع بسرعه
راحت رحمه اوضتها غيرت هدومها ورجعت قعدت مع مامتها قدام التلفزيون. واكلوا مع بعض
****************************
وائل روح ع بيته
هند:- حمدلله ع السلامه ياحبيبي ( هند مرات وائل ست بيت)
وائل:-الله يسلمك حبيبتي. فين كريم ( كريم ابن وائل عنده سنتين طفل صغير)
هند:- فى اوضته بيلعب
وائل:- انا هدخله
دخل وائل لابنه قعد يلعب معاه
هند:- احضرلك الغدا
وائل: – لا اكلت برا قبل ما اجي اتغدى انتِ
هند:- اكلنا من بدري اتغديت انت وهيثم اكيد
وائل: – لا والله مارضيش يتغدا معايا برا روح يتغدا وينام قبل الحفله
هند:- هو ف حفله النهاردة
وائل:- اه ياستي عند وليد عز بمناسبه الصفقه الجديده بتاعته
هند:-?? وليد عز يبقي اكيد رانيا هتحضر
وائل:- دا اكيد وممكن تقفش مع هيثم
هند:- بقولك ايه حبيبي هو ليه مايرجعهاش هيثم
وائل:- هيثم يرجعها ماظنش دا ما صدق ماخلص منها ?
هند:- يارتني كنت معاك ?
وائل: – ماتيجي حببتي
هند:- وكريم اسيبه مع مين لو امي الله يرحمها موجوده كنت سيبته معاها بس الله يرحمها ?وانت عارف انى وحيده مافيش اخوات معايا??
وقف وائل واخدها ف حضنه ورفع وشها ومسح دموعها بايده
وائل:- وانا رحت فين انا امك وابوكي،واختك واخوكي وكل دنيتك واللى انتي شايفه ايه
هند:- حضنته جامد
طبعاً ياكل دنيتي ربنا يخليك ليا يا حبيبي ولا يحرمني منك ابداً
وائل :- ولا منك يابنت قلبي
هند:- كنت جبت هيثم اتغدا معاك هنا
وائل:- تصدقي فاتت فيا ان اقوله يلا الجيات اكتر
هند:- والله بيصعب عليا ف بعض الاحيان واقول ربنا يكرمه باللى تستاهله
انسان فوق الوصف عايز اللى تقدره ورانيا ماكنتش مهتميه بيه اصلاً افعالها غريبه
وائل:- ربنا يكرمه هو فعلا تحسيه مش زي الناس ال هو بيتعامل معاهم ربنا يستر النهارد وعرق الصعيدي بتاعه مايطلعش ??
هند:- ومالهم بقي الصعايده هو ف زيهم
وائل:- الله? منا صعيدي،ولا انتي نسيتي يا اسكندرانيه
هند:- اسكندرانيه اه بس اصلي قناوي انت نسيت
وائل :- هو فى حد بينسي نفسه ??
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
عند رحمه ف البيت
الحجه عليه:- ها احكيلي شفتي ايه
رحمه:- شفت المحلات واخدت فكرة عنهم عايزه اغير الفون واجيب واحد جديد وارجع اشوف صحابي ع الفيس ?
الحجه عليه:- يادي الفيس وسنينه ?
رحمه:- مالو يا امي اهي حاجه بتهون عليا وتخرجني من اللى انا فيه??
الحجه عليه:- بضحك معاكي ياقلبي ما انا عارفه بس بردو تاكدي ان ربنا هيعوضك خير عن كل اللى شوفتيه
رحمه:- يارب يا امي يارب
$$$$$$$$$$$$$
عند هيثم فى البيت
عم عبده:- هيثم بيه هيثم بيه اصحي يابني الساعه جت 8
هيثم:- بعين نصها مفتوح .ايوه ياعم عبده مين البيه دا ?
مش قولتلك100 مره انا ابنك وبيه دي مسمعهاش منك تاني
عم عبده:- اانت هتفوق عليا طاب قوم يلا وراك حفله
الا قولي الحفله دي فيها بنات حلوه?☺
هيثم:- ههههههههههههههههههه والله انت اللى مشكله انت عايز تتجوز ياراجل ياعجوز قولي وانا اجوزك والله
عم عبده:- اتجوز ايه يابني انا من بعد ام العيال حرمت الجواز على نفسي يستحيل اتجوز بعدها دي كانت روحي ونبض قلبي?
هيثم:- الله على الحب هو دا الحب اللى الواحد نفسه فيه يكون عايش جو حبيبيه وحاسس بيه، ويكون نبض قلبه بيكون احساس تحس باللى بتحبه حتي من غير ما يتكلم
عم عبده:- اهو انا وهي كنا كدا يابني دي كانت غطايا وسري وحفظاني فى حضوري وغيابي عمرها ما قالتلي كلمه زعلتني وغير كدا يابني كانت منتقبه بتقول كلي ملك واحد بس ماخليش نفسي فرجه لغيرك
انا يا بني بسأل عايزك انت تتجوز مش كفايه لحد كدا ليك اكتر من سنه وطليقتك بتحاول معاك وانت ولااااااا انت هنا
هيثم :- طليقتي يا عم عبده مستحيل ارجعها تاني وانت اكتر واحد عارف الاسباب ايه وانا عارف ومتاكد ان هلاقيها فى الحفله دي حفله وليد عز يعني دا لازم وهو وهي زي بعض
عم عبده:- ما تديها فرصه تانيه يابني انت قلبك قاسي كدا ليه وماتنساش ان والدها مشاركك فى المصنع اللى لسه بيتعمل دا
هيثم:- الشغل حاجه ودي حاجه تانيه وياريت يخلع منه المصنع بس هو بارد زي بنته
عم عبده:- :ربنا يهديك يابني ويصلح حالك. قوم يلا شوف وراك ايه
هيثم:- يارب وماتشغلش بالك انت سيبها زي ماتيجي تيجي مين عالم
قام هيثم اخد شاور وجهز للحفله كان برنس وهو فعلا برنس ??
وليه هيبه فى كلامه وصمته ومشيته وحركاته ركب عربيته وعلى فيلا وليد عز
$$$$$$$$$$$$$$$$$
اول مادخل من باب الفيلا لحظة صمت واعجاب خيمت على المكان واللى فيه عيون البنات متعلقه بهيثم اللى مافيش ولااااا وحدة فيهم لفتت نظره
وهو بقي شكله يغني عن اي شئ
صوت جاي من بعييييييييد هيييييييييييييييييييييييييييييييييييثم
بيلتفت هيثم لقي مين…………. ….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت منتقبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى