روايات

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم وفاء رشدي

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم وفاء رشدي

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الجزء العاشر

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني البارت العاشر

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الحلقة العاشرة

نرجع من جديد مع عادل ال دخل والدته الحجه عليه واتكلمت معاه ع رحمه
عادل:-انتي عايزه تشوفيها
الحجه عليه :-ايوة يابني
عادل:-طاب يلا تعالي معايا
الحجه عليه :-ع فين
عادل:-أخدك شوية برا شمي هوا
الحجه عليه :-انا تعبانه يا بني
عادل:-بس تعالي
الحجه عليه :-يووووووه ركبي وجعني. ……………
….
ف الوقت دا كانت لبست ندا وخرجت راحت ع هند
دخلت ندا الفيلا شافتها هند راحت عليه سلمت
هند:-الحمدلله انك جيتي
ندا:-انا جيت بس عشان الجنان ال ف دماغك فينها
هند:-دخلت الحمام واهتخرج صعبانه عليا اووي
ندا:-بخضه مالها
هند:-تعبانه ودماغها تعباها وكل شويه تاخد مسكن
ندا:-ياحببتي ياختي
هند:-اختك دلوقت تعالي اعرفك ع عدي
أخدت هند ندا ال هيثم شك مش شك دا اتأكد خلاص هند عارفه وعشان كدا جابت ندا بس فين عادل
هند:-سمو الملك عدي
عدي:-انتبه نعم
هند:-ندا أخت رحمه وعادل شريك هيثم ومحاميه
عدي:-بنظرات تركيز تشبه خديجه
ندا:-اهلا بحضرتك تشرفت بمعرفتك
عدي:-وكمان الصوت زي بعض .. اهلين فيكي كيفك
ندا:-الحمدلله
عدي:-تعالي يا خديجه هاد ندا أخت عادل شريك هيثم
خديجه كانت خرجت من الحمام وواقفه ورا ندا وهند
ندا سمعت اسم خديجه عرفت ان هيثم وراها ندا عايزة تبص وراها بس مش قادرة خايفه تطلع هي وف نفس الوقت خايفه تطلع مش هي
خديجه واقفه مكانها مش قادرة تتحرك لا تقدم ول تأخر والكل واقف ف حاله صمت بيبص الاتنين عايزيني يشوفوا بعض زي مشاهد التلفزيون
عدي:-خديجه شو بك
خديجه :-مافيش كلام غير أنها باصه لندا ال مدياها ضهرها شكلها ووقفتها مش غريبه شفتها
ولسه هاتنطق خديجه
جرس الفيلا يضرب ال قريب من الباب هيثم يفتح الباب يلاقي مين
ايووووة هو زي ماتوقعتم عاااااااااااااااااااااااااااااادل ومعاه والدته سانده عليه وهو عكازها مهو الابن عكاز والدة ووالدته
كل دا وندا مديه ضهرها لخديجه
بس خديجه شعرت بشئ غريب قلبها بدق جامد جدا دخل عادل
عادل:-مساء الخير
خديجه:-عينيها بتلف وتدووور نفسها بيعلي لا الناس دي انا اعرفها صوت صوت صوت صوت صوت صوت #عااااااااااااااااااااااادل
عيون ماليه دموعها وانا كمان
الكل بيبص عليهم مافيش حد متكلم لحظات صمت قاتل
بتلف خديجه ببطء عشان عيونها تيجي ف عيون ايوة الحجه عليه
الحجه عليه:-كدا يا رحمه كل الفترة دي وانا مستنياكي
خديجه:-خطوات بطيئه مع دموع كتيره تقرب من الحجه عليه وتبتسم مع دموع كتيييير ايوة وشها مش غريب دي امي ايوة دي امي
الحجه عليه:-تسيب ايديها من عادل وتمسك وش خديجه وتمسح الدموع .. مالك ياقلب امك فيكي ايه ليه العياط هو الواد هيثم عملك حاجه
عدي:-قام وقف من المنظر دا وكله ف حاله صمت ودموع
هيثم:-دموع كتير بتنزل
هند ونسرين واقفين بعيد وكله بيعيط ….عادل
ايوة
عادل:-بيقرب من أخته مش مستوعب دي بجد مش مصدق دموع مغرقه عيونه
خديجه:-انا انا بخير يا أمي
الحجه عليه:-يا قلب امك كنتي فين يابت وانا منتظراكي كدا
ندا :-تيجي من وراه وتحط ايدها ع كتف خديجه
خديجه:-دماغها تلف ودوووور زي الدايرة وتتلفت تبص من غير أي جمله ول حاجه حضن أخوة كبيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير وعياط
الحجه عليه :-مالك يابنت انتي وهي بت يا رحمه تعالي هنا
ترجع تاني رحمه تحضنها الحجه عليه يابت هو انتي كنتي غايبه انتي ف الشركه اتاخرت ورجعتي اهو
عدي :-مش مستوعب ال شافه قدامه دا هي فعلا بنتهم طاب وايه ال يثبت
عدي:-انا مو فاهم شئ
عادل:-عايز يحضنها بس هي بعدت
اه الوشوش مألوفة بس انا مش فاكرة مين اه قولت اسماء بس مش عارفه صلتي ايه بيهم
عادل:-رحمه انتي مامتتيش
رحمه:-انا مش فاهمه ول عارفه
عدي:-هنا تدخل وقرب من خديجه
رحمه مين
عادل:-دي اختي اختي رحمه سيد محمود سيدة الأعمال الشهيرة المنتقبه
عدي:-بصدمه ايش هاد
تدخل وائل :-سمو الملك دي حكايه طويله لو تسمح
عدي :-بدي اعرف كل شئ خديجه فاقدة الذاكرة وهاد شئ انا تأكدت منه بس الي الحين لم استدل ع أهلها دا غير أن ف ناس بتطاردها بدهم يخلصوا منها وهاد شئ يعلم بيه هيثم
كله بص هيثم
عادل :-انا عايز افهم انا كمان جتني الفيلا وقولتلي أن محمد له اليد ف موت رحمه وبعدين تقولي أن سمو الملك عدي ومراته هنا ف الفيلا بتاعتي وخلي بالك منهم
انت كنت عارف ان رحمه مامتتش
كل دا ورحمه مش فاهمه ولا مستوعبه مافيش معاها غير صداع وبتاخد ف المسكنات بس صورة والدتها دي ايوة أل قدامها هي بشكل كبير وشكل صغير بتيجي ف دماغها وكمان ندا عادل دا افتكرت شكله حتي يوم ماجه ودقنه الكبير لو فعلا مش انا منهم ماكنتش افتكرتهم
عادل:-ردي عليا يا هيثم
هيثم:-قاعد وحاطط أيده ع دماغه ومش عارف يرد أو بيجمع ف نفسه افتكرتهم هم وانا لا يبقي ماكنتش بتحبني … يابني اصحي هي افتكرت صور بس إنما لسه أي حاجه
عادل :-رد
وائل :-عادل دا مش أسلوب لو يعرف كان اتكلم
عادل :-اسمع منه
هيثم:-قام وقف وراح عندها رحمه ال قرب منها عدي ووقف هو كمان
هيثم:- انا ماكنتش اعرف بس حسيت بيها أنها عايشه خصوصا اني كنت بحلم بيها ديما بتيجي وتقولي دور عليا بس ماكنتش عارف ادور فين وع مين دي ف نظر الكل ميته شفت خديجه ف مكتب عدي حسيت معاها بنفس الاحساس كدبت نفسي لا مش هي بعدها جت مصر انتبهت لأسئلة رانيا عن خديجه مرات عدي طاب انتي متعرفيهاش بتسالي ليه عليها
كل ماشوف خديجه ابقي ف عالم تاني اسمه رحمه بس هي فين هي هي ول قلبي خاني شفتها قدام عنيه انهم مسكو حد عايز يموتها طلبت منه انهم يسكونو ف الفيلا ال كنت محضرها عشان اتجوز انا وهي عدي قالي وصلها انت اخدتها ف عربيتي نفس القعدة مش كدا وبس نفس الصوت الكلام كل حاجه اتكلمت مصري دخلني هنا ف الكومباوندا وصلت عند مكانها المفضل ال اتقابلنا فيه اول مرة واتولدت قصه حبنا لا عشقنا شافت المكان كانت زي الطفله المجنونه قالتي وقف وقفت
خرجت زي الطفله من العربيه وهي بتجري وصلت عند الشجرة يااااااااااااااااااااه هو نفس الاحساس هي نفس المشيه هي نفس حطت الايد ع الشجرة نفس العيون نبر نبرات الصوت كل حاجه مش مصدق ممكن تكون هي بس ايه ال يثبت فين الدليل خصوصا انها متجوزة سمو الملك عدي اعرف ازاي أنها هي أو أثبت ازاي قولت انت أقرب مني ليها وعارف شكلها خصوصا أننا شف ليا كام معاكم وخطبتها بس ماشفتش شكلها ايه
عدي:-بص ع عدي استغرب من الكلام
هيثم:-ماتستغربش رحمه أساسها منتقبه انا ماشفتهاش خالص ول حتي رؤيه شرعيه كانت متفقة معايا أن النقاب مش هتخلعه غير جوة اوضه النوم ف الفرح وانا احترمت كدا قولت عادل لما أقوله كدا ممكن يشوفها يعرف أنها أخته خصوصا اني اتاكدت أنها فاقدة الذاكرة لو فكراني كانت عرفت هيثم بس هي مافتكرتش والشئ التاني ال اتاكدت منه أن رانيا ومحمد متفقين مع بعض
عادل:-رانيا مراتك
رحمة :-استوعبت الاسم ايوة هي دي ف الحفله مش سلمت عليها كويس
….
طبعا الكل ف حاله صمت بيسمع بس
هيثم:-للأسف مراتي
عادل:-وعرفت ازاي
هيثم:-من دي وخرج الفون ووراهم الصورة
عادل:-الكلب والله يجيبك
عدي:-ال بتقول عليه هاد كان امتي
هيثم:-رانيا متفقة ع رحمه أنها تخلص منها وهي ال بعتت الناس ف الفندق وكمان قطاع الطرق
الكل ف حاله ذهوووووول
عدي:-ايش هاد
عادل:-رانيا تعرف أن خديجه هي رحمه
هيثم:-مليون الميه
عادل:-وايه ال خلاك متأكد
هيثم:-أسئلة كتير عن خديجه مرات عدي وانا ربطت الخيوط ببعضها
عدي:-لحظه انتو بتتحدثوا ع أساس أن خديجه هاد هي رحمه بنتكم فين الدليل أن هي ؟؟؟
الكل استغرب من كلام عدي
عادل:-وانت عايز ادله اكتر من كدا
عدي:-هاد امانه عندي ومراح اسلمها لأي حد خصوصا انها لسه فاقدة الذاكرة وهاد ال قولتوه مايكفي
عادل:-نعمممممممم
وائل:-سمو الملك احنا هنغشك ليه وايه المصلحه
عدي:-انتو قولتو أنها ماتت فين ال يثبت أن هاد رحمه أريد ال يثبت
هيثم:-تحاليل DNE
الكل بص ع هيثم
عادل:-بتقول ايه انت كمان
وائل:-انا مع هيثم ف كلامه
عادل:-ودا مش كفايه خرج فونه ووره عدي صور لرحمه كتير منها بنقاب وغيرو
كل دا ورحمه مش مستوعبه ال حواليها بتتمني يكون كابوس وتفوق منه حاطه ايديها ع دماغها وصداع هيفرتك دماغها
الحجه عليه :-انتو بتتكلمو ف ايه ومين ال مات انا بنتي رحمه مامتتش واهي قدامكم بطلو كلام
وائل:-خلاص يا جماعه زي هيثم ماقال تحليل وكل شئ يوضح ويمكن رحمه ترجعلها الذاكرة
هيثم عيونه ع خديجه ال هي رحمه
رحمه :-ماقدرتش تقول انها حست مع هيثم إحساس حلوو خافت ع مشاعر عدي بس هي حاسه بيه
خديجه:-انا عايزة امشي
عادل:-تمشي فين مش هتروحي مكان
عدي:-اخ عادل هاد الكلام ماينفع لما تتأكد أنها اختك لك الحق تتكلم
ندا:-رحمه طاب خليكي معانا الليله يمكن تفتكري
رحمه:-حطت ايدها ع ندا معلش أن شاء الله افتكر
هيثم مش قادر يتكلم كل ال عنده قاله بس عيونه ع رحمه ال وجعه صمتها وعدم كلامها
….
بالفعل أصرت خديجه ومشيت مع عدي المكان مش بعيد جنبكم بس لازم لحد فعلا ماتتاكد أنها بنتهم بس صور كتير ف دماغها وهي حاسه أن دول أهلها روحوا ع البيت كل واحد فيهم
هيثم :-ف فيلته
رانيا:-انت رجعت حلوة الحفله
هيثم:-وعرفتي ازاي أن ف حفله
رانيا:-ها .. اه.. منتا يا حبيبي انت بتنسي
هيثم :-قرب منها وداها حته قلم انا مش مجنون ولو انتي عايزة تجننيني مش هتلحقي تعرفي ليه لأن انا اجن بلد
رانيا:-بعياط مصطنع انت ايه
هيثم:-مش هتكلم كتير عايزك تحكيلي بس من أول ماعرفتي أن فرحي النهارد ع رحمه
رانيا:-احكي ايه
هيثم:-ال عملتيه لرحمه كله
رانيا:-انا ماعملتش حاجه وبعدين ايه ال فكرك بيها
هيثم:-ومين قالك اني نسيت احكي بصوت عالي
رانيا:-بصوت عالي صريخ مافيش حاجه معملتش حاجه
هيثم:-مسكها من رقبتها ودي وراها صورتها هي ومحمد ف الفون
رانيا:-بصدمه جبتها منين دي متفبركه
هيثم:-للأسف انا ال مصورها كنتي بتتفقي ع ايه ها تخلصي من خديجه ال هي رحمه زي ماخلصتي منها قبل سابق
رانيا:-بصدمه اكتر انت بتقول ايه
هيثم :وهو بيضغط ع رقبتها انا عارف ان خديجه هي رحمه وانتي عايزة تخلصي منها قبل منا اكتشف دا بس خلاص كله عرف أنها هي عايزة تخلصي منها زي مابعتي ناس للفندق تقتلها وكمان قطاع الطرق
رانيا:-بتكح من خنقه ليها ف رقبتها انت مجنون رحمه ماتت
هيثم:مامتتش ومش هتقدري تموتيها
رانيا:-انت بتحلم زي معرفت اخلص منها قبل سابق هخلص منها وكمان الليله
سمع هيثم كلمه الليله
ساب ايدة من ع رقبتها
رانيا:-وهي بتتنفس بصعوبه مجنون والله مجنون مش رانيا الشهاووي ال يتعمل فيها كدا
هيثم مش مستوعب رجع تاني باديه الاتنين خنقها المرة دي خنقه جامدة
هيثم :-انطقي هتعملي ايه
رانيا:-سبني بقولك سبني
هيثم:-مش هسيبك انطقي يا موتك ومالكيش عندي ديه انطقي
رانيا:-مجنون ال زيها مش من مستوانا ولا عمرهم يرتقوا لينا مكانهم القاع انت ال خلتها وصلت لكدا وانا رجعتها تاني دي مالهاش حياه
هيثم:-مع زيادة ضغط انطقي يابنت الكل………
انطقي
رانيا:-خلاص سبني انت هتموتي
هيثم:-انطقي
رانيا:-بصوت متقطع ف ناس عندهم ف الفيلا دلوقت زمانهم خلصوآ عليها
هيثم:-مش مستوعب ايه دا
سابها وجري ع العربيه وركب ساق ع آخر سرعه
رن ع عادل ال بيتكلم هو ووائل ماكنش لسه روح بيشوف حل
عادل:-ايوة يا هيثم
هيثم:-الحق اختك وقفل السكه
عادل مخضوض هيثم هيثم ف ايه أخت مين هيثم الو الو
وائل:-ف ايه
عادل:-هيثم بيقولي الحق اختك
الحجه عليه :-بنتي ومسكت قلبها
عادل جري ووراه وائل ع فيلت هيثم وراه منهم ندا وهند رجعهم وائل لتحصل حاجه لحد فيهم ويبقي يطمنهم
وصل عادل الفيلا لسه عند الباب كان هيثم وصل بعربيته التلاته اتجمعو الفيلا هس هس مافيش صوت زاد الشك عندهم هيثم معاه مفتاح دخلوا التلاته بالراحه لقيم واحد قدامهم ضربوا ودخلوا مش عايزيني يعملو دوشه خصوصا لحد يضيع وفجأة صوت نار جاي بصوت مكتوم من وفوق التلاته جري لقيوا تلاته ف الممر حصل ضرب نار تفادو لحد ما وصلوا للاوضه عادل يضرب وهيثم كمان حتي وائل وصلو للاوضه واتفاجو واحد مصوب مسدس ع دماغ رحمه لو مابعتوش هطير دماغها عدي سايح ف دمه
هيثم :-بايدة اهدي اهدي أبعد عنها المسدس وال عايزة هنعملو
عادل:-متهور شويه مسكه عادل
مش عايز حاجه غير أني اموتها
هيثم:- هتستفاد ايه احنا نديك فلوس كتير وعيش حياتك بس لو موتها انت هتتحبس
……. لا مش عايز حاجه
رحمه مافيش معاها غير الدموع وهي تحت ايد واحدة زي دا
……… دا تار قديم بيني وبين الامورة دي بيلعب ف شعرها انتي نسيتيتي لو نسيتي انا مش ناسي
هيثم:-غلي الدم ف عروقه
وفجأة خديجه بايدها وبالبوكس ف وشه راح بعد
… اه يابنت المجنونه هنا بقاااا انقض عليه هيثم وعادل ويستاهل ال يجراله
رحمه نزلت ع عدي ومش عارفه تعمل ايه غير أن ه أنها حط ايدها ع الجرح بتحاول توقف النزيف كان وائل اتصل بالشرطة والاسعاف وبالفعل وصلوا واخدو عدي ع المستشفي ومعاه رحمه ماسبتوش خالص والتانين اتقبض عليهم
…….
هيثم ساب رانيا وجري رانيا اول ما أخدت نفس كل ال هي عملتوا أخدت عربيتها وهربت
………
عدي ف اوضه العمليات بين الحياه والموت …. اه فدي رحمه
بيتحقق معاهم اعترفوا ع رانيا وع محمد بيدور ع رانيا عصمت ابوها مايعرفش هي فين
هيثم اداهم العنوان ال صورهم فيه هي ومحمد
عدي خرج من العمليات بس حالته مش مستقرة رحمه بتعيط عليه
قرب منها هيثم :-رحمه
بصتله
هيثم:-انا مش عارف اقول ايه ربنا هيشفيه ويقوم بالسلامه
رحمه:-يارب يارب
هيثم:-بتحبيه
رحمه:-بصت ع هيثم ودا سؤال ينفع هنا
هيثم:-معلش اسف بس انتي شكلك منهاره عليه
رحمه:-مافيش واحده مش بتحب جوزها
هنا هيثم استوعب الكلام أن مالهش حق ف رحمه خالص ول حتي كلام
رحمه:-قالت الجمله و هي بتتقطع من جوه كان نفسها تقوله أنها عمرها ماحبت وا هتحب حد غيرو هو ال علمها الحب هو ال خلي قلبها دق لأول مرة هو ال حست معاه بالعشق كان المفروض هو ال كان جوزها مش عدي بس القدر والنصيب والحقد والكره كل دا واكتر فرقهم عن بعض …….
……..
هيثم مشي من قدام خديجه ودلوقت حتي عيونه حرام تيجي ف عيونها
كان النهار طلع وجت ندا وهند وكمان الحجه عليه يشوفو بنتهم اه بنتهم
قربت رحمه من ندا
رحمه :-ندا
ندا:-نعم
رحمه:-عايزة منك طلب
ندا:-عيوني ليكي
رحمه:-يسلمو عيونك … كنت عايزة ………..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي  : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى