روايات

رواية عشقت طفله مجنونه الفصل الرابع 4 بقلم مي أحمد

رواية عشقت طفله مجنونه الفصل الرابع 4 بقلم مي أحمد

رواية عشقت طفله مجنونه الجزء الرابع

رواية عشقت طفله مجنونه البارت الرابع

رواية عشقت طفله مجنونه الحلقة الرابعة

الجد بصدمه ايه اللي انا شايفه ده 😱😱
فريد اول ما شاف جدي قام بسرعه من على ماسه
فريد بتوتر رخوف/والله الموضوع مش زي ما انت فاكر يا جدي انا اصلا ما اعرفش انا جيت هنا ازاي
الجد بحده وغضب/مش عايزه اسمع صوتك خالص بقى ده نتيجه ضيافه ليكم و عيش والملح اللي اكلناه مع بعض تيجي تدمر شرفي وشرف عيلتي في التراب بس انا هخليك تتمنى الموت وما تطلهوش على اللي انت عملته حفدتي احمد محمد خدوه ودوها القاعه الكبيره وابعت لاخوه وابعت لام ماسه تيجي تاخدها وتطلب لها الدكتوره
فريد بعصبيه/ انت ازاي بتتكلم معايا كده مش انا اللي اتهدد يا استاذ انا فريد الجبالي اللي 100 واحد يعمل له حساب وانا متاكد ان حفدتك هي رمت نفسها عليا
احمد خلاص يا فريد ما عادش يقول الكلام ده عاد يلا بينا على البيت ولينا كلام ثاني مع اخوك
احمد ومحمد خدوا فريد وبعت الام ماسه
عشان تيجي تاخد ماسه
امي ماسه جاتت تجري بعد ما قالوا لها اللي حصل اول ما شافت بنتها اتصدمت وعينيها اتملت دموع
ام ماسه بحزن يا لهوي ايه اللي حصل لك يا بنتي
انا لازم اخلي ابويا الحاج يجيب لك حقك وينتقم من اللي عمل فيك كده قامت شالتها هي واحده من الخادم بتوع البيت الكبير وودوها على الاوضه
في بيت اللي قاعدين فيه عيله الجبالي
كان مروان وميرا بيحاولوا يرنوا على فريد الا ما بيردش من امبارح
ميرا بقلق /ما ردش عليك برده يا ترى راح فين هو كان متعصب على الاخر
مروان انا خايف عليه ليكون عامل حاجه في نفسه ده متهور ويعملها او يؤذي اي حد ثاني قطع كلام من صوت الباب وهو بيخبط مروان خليك انت هروح افتح انا يمكن فريد اول ما فتح مروان الباب ليه راجل من رجاله الجد الكبير وطلب ان هو يشوفه في البيت
مروان بقلق ما تعرفش عايزنا في ايه
الراجل لا والله ما اعرفش هو قال لي انادمك وان هو عايز يشوفك ضروري
مروان طب خلاص روح انت وانا جاي وراك
ميرا بقىلق/ في ايه مين على الباب
مروان /ده واحد من رجاله الجد صفوان وطلب ان هو يشوفنا ما اعرفش عايزنا في ايه بس انا حاسس ان في حاجه مش كويسه
ميرا /طب اجي معاك
مروان /لا خليك انت هنا يا ميرا على بشوف الجده عايزني في ايه
مير/ا تمام ابقى طمني قال لك ايه
مروان/ تمام ماشي
مش يا مروان وهو قلقان من المجهول ما يعرفش ليه بس حاسس في حاجه وحشه هتحصل
في القاعه الكبيره
كان فريد مقعدين على الارض ورابطين ايديه
فريد بصوت عالي ابعدوا عني فكوني انت مش قد اللي بتعملوه انا لو خرجت من هنا اول حاجه هعملها هبلغ عنكم كلكم يا شويه همج
الجدي صفوان/ احنا دلوقتي شويه همج ما كناش همج لما اعتديت على شرفنا واغتصبت بنتنا
فريد عصبيه الكلام اللي بتقوله ده ما حصلش اكيد دي لعبه جديده من العاب بنتكم
في الوقت ده دخل عليهم مروان وهو قلقانه ليكون اخوه عمل مصيبه لكن هو اول ما دخل الصدم لما شاف فريد اخوك قاعد على الارض و مكتفيلو له ايديه هو بيزعق
مروان بصدمه ممكن اعرف في ايه ايه اللي حصل لكل ده يا جدي ده احنا قلنا عليك راجل كريم وتفهم هو عمل ايه عشان تعمل فيه كده
الجد صفوان /اسال اخوك عمل ايه اخوك داس على عرض انا وشرفنا ومرمغ وفي التراب
مروان بعدم فهم انا مش فاهم حاجه هو عمل ايه
جد صفوان /اخوك اعتدى على بنتي ولدي لغايه ما اخليها يغمى عليها وانا ما حدش قال لي على الكلام ده انا شفته بعينيه الاتنين
مروان بصدمه مستحيل يا جدي فريد يعمل كده انا عارف ان انت مستحيل تكذب بس انا واثق باخويا عشان كده انا عايزه اقعد معاها وحدينا وانا بوعدك ان هو اللي عمل كده هرجع لك حقك انت وبنت ولدك
اجد صفوان تمام سيبوهم لحالهم
مروان قاعد جنب فريد وقال له بعصبيه شديده
انت فعلا عملت كده يا فريد رد عليا
فريد بخجل انا ما اعرفش اقول لك ايه انا فعلا عملت كده انا كنت بزعق فيهم بحاول اشي ل التهمه من عليا بس انا عارف ان انا عملت كده
مروان بصدمه طيب ما فكرتش البنت اللي انت عملت فيها كده هتواجه عيلتها ومجتمعها ازاي وهم اصلا في الصعيد يعني مش بعيد يقتلوها ويقتلوك انت كمان انت فاكر ان هم هيسيبوك بعد ما فعلا دوست على شرفهم عرضهم احنا لازم نصلح الغلطه دي فورا وكمان عشان سمعتك انت كنجم
فريد باستغراب قصدك ايه يعني ازاي نصلح الغلطه
لو عندك حل قول انا كمان حاسس بالذنب تجاه البنت دي انا فاكر كل اللي حصل بعد ما صحيت ما كنتش فاكر حاجه خالص بس هديت شويه لغايه ما افتكرت كل حاجه
مروان ما قدمناش حل غير انك تتجوزها وكده جدها مش هيفكر يقتلك ولا يقتلها وتبقى صلحت الغلطه ا اللي انت غلطتها وما حدش يقدر يكلمك ولا يقول لك نص كلمه
فريد بغضب انت عايزني اتجوز واحده فلاحه طب وميرا اقول لها ايه اقول لها لو سمحتي ابعدي عن حياتي عشان انا هتجوز بنت عندها 17 16 سنه انت بتتكلم ازاي انا عمري 32 اتجوز واحده عندها 16 سنه انا قد عمرها مرتين انا مش مستعده على الخطوه دي
مروان احنا ما قدمناش حل غير كده ولا عايزهم يقولوا علينا زي ما قالوا على ابوك زمان يقولوا طالعين عند ابوهم ابوهم حرام وهم مجرمين احنا هنعمل كده عشان نحافظ على شرف ابوك قبل شرفنا وشرف البنت المسكينه اللي ملهاش ذنب فكر في مامتك فكر في شغلك فكر في سمعه باباك لما يقولوا شوفوا ابنه طالع ايه ما تفكرش في نفسك وبس يا فريد انت عمرك ما كنت اناني ها قلت ايه والجواز هيبقى على الورق بس وفيك تتكلم مع البنت اصلا البنت مش هيبقى لها نفس ان هي تعيش مع واحد زيك علشان كده ده هيبقى لمصلحتنا والمصلحتها اقول له موافق ولا لا
فريد بتنهيده خلاص موافق بس زي ما قلت الجواز ده هيبقى على الورق يعني ما حدش هيعرف اني متجوز ووالدتك بس اللي هتعرف وكل الناس هنقول ان هي بنت عمي فهمت
مروان حاضر يا فريده هعمل كل اللي انت عايزه انا هطلع بره واقول لهم على القرار بتاعنا
ما تقلقش ان شاء الله كل حاجه تبقى كويسه
خرج مروان لجد لقاه بره قاعد هو والاولاد بيتكلموا في اللي حصل
مروان باسف احنا اسفين على اللي حصل واحنا مستعدين نصلح غلطه اخويا ان هو يتجوزها وقدام كل البلد عشان نرجع لها شرفها
الجدي صفوان انت معك حق انا عايز الم عاري ومش عايز حد يجيب سيرتي في اي كلمه عشان كده انا موافق ان فريد ولدكم يتجوز بنتي ولدي والفرح بعد اسبوع يكون خلص تصوير فيلم كده يبقى عدان العيب وبعد ما تفوق بنت ولد انا هروح اقول لها
مروان شكرا يا جدي وان شاء الله بنتك هتبقى معززه مكرمه في بيتنا وهتبقى كانها كنزه هنحافظ عليه وهنبقى قد للامانه ان شاء الله
الجدي صفوان تمام يا ولدي احمد محمد عايزكم تضيعوا في البلد كلها خبر خطوبه وفرح ماسه على فريد الجبالي الاسبوع الجاي مش عايز حد في البلد ما يعرفش يلا
احمد ومحمد حاضر يا ابوي وخرج عشان يذيعو خبر جواز ماسه وفريد
في غرفه ماسه
كانت ماسه ابتدت تفوق اول ما فتحت عينيها شافت مامتها جنبيها واسيل اختها الناحيه الثانيه
ما سه بالم /انا فين ابتدأ ت الذكريات بتاعه امبارح ترجع لها دموعها نزلت غصب عنها وبصت لمامتها في حزن
الام خدتها في حضنها وقالت اهدي يا حبيبتي
ما تخافيش الدكتوره طمنتني ما حصلش حاجه
ما سه الم/ انا اتكسرت من جوه يا ماما مش هقدر ابص في وش اي حد ثاني ولا هرجع ماسه إللي انتو بتعرفها
الام لا يا حبيبتي اهدي ما حصلش حاجه عايزاك تبقى قويه وما تخافيش من حاجه جدك هيجيب لك حقك منه
في الوقت ده دخل ابو ماسه محمد وقال عامله ايه يا بنتي دلوقتي جدك حدد فرحك انت وفريد عشان يصلح غلطته اخر الاسبوع وبعد كده هتسافر معاهم القاهره
ما سه/ انت بتقولوا ايه انتم عايزين ترموني ليه انت ما تعرفيش هو عمل ايه انا مستحيل اامن عن نفسي مع واحد زي ده ده ممكن يؤذيني في اي لحظه يا ماما ما تسيبنيش انا مش عايزه اتجوزه ده بيكرهني ارجوك يا ماما
الام بحزن على حاله بنتها/يا بنتي لازم تكوني قويه وبعدين يرضيكي ان مرات عمك تنشر خبر اللي حصل لك وتقولي ان انت غويتي النجم اللي جه البلد وتخلي سمعتك سوداء ومحدش يرضى يتجوزك وبعد كده دي فرصه انك تسافري مصر بس ده الحل عشان تنقذي شرفك وشرف عيلتنا
ما سه بحزن/خلاص يا ماما ما دم هي دي للي هتنقذ شرفكم انا موافقه وانهارت في العياط ومامتهاى اخذتها في حضنها وطبطبت عليها وقالت ربنا يكتب لك الخير يا بنتي ويبقى حظك احسن من حظ اختك
في نفس الوقت في بيت عم ماسه
كانت قاعده فتحيه وهي هتشيط من كتر الغيظ عشان هي بلغت الجد اني ما سه و فريد في الحظيره
عشان توسخ سمعتها وتخليه يقتلها لكن اللي حصل غير كده اي هتتجوز والسفر مصر وبناتها قاعدين جنبيها قعدت تكسر في كل حاجه بغل
يا رب اشوفك يوم يا ميرفت انت وبناتك امتا بقى افرح فيك وقعد ت تكسر كل حاجه
في نفس الوقت
كان فريد رجع على البيت هو ومروان كان باين عليهم الحزن والضيق
ميرا قربت عليهم بلهفه وقالت/ايه اللي حصل يا لمروان كان الجد عايزكم في ايه انت ساكت ليه مترود
فريد ميرا انا كنت عايزه اقول لك حاجه
ميرا بحب/ قولي حبيبي كنت عايز ايه
فريد بتوتر كنت عايزه اقول لك اني قررت اتجوز
ميرا ضحكت انت بتهزر يا فريد تتجوز مين
فريد اتجوز ماسه
ميرا بصدمه 😳 ايه مين

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت طفله مجنونه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى