رواية عشقت صعيديه الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد
رواية عشقت صعيديه الجزء الثالث
رواية عشقت صعيديه البارت الثالث
رواية عشقت صعيديه الحلقة الثالثة
في محل عبده …
كانوا يجتمعون الماره علي ذلك المشهد .
عبده بغيظ /ده انا هعمل عليكم شوربه النهارده هشفيكم واسلخكم واقطعكم هنا.
كينان بغيظ /ي عم روح ملقتش الي احنا تعمل علينا شوربه ده احنا 3/4عضم شوف كرشك ده الي مدلل في الأرض .
الجميع بضحك /ههههه .
عبده بغضب وهو يمسك الساطور /وربنا ل شرحك .
كينان بخوف وقلق/ابوس ايدك بس نتفاهم .
عبده بغضب شديد/انا معنديش تفاهم ي اخويا انا عندي تسيح دم .
كينان بزفر وغيظ وهو يحدث الشاب /عجبك كده ي اخويا كان لازم تصعب عليا واتحمق عليك واعمل فيها الدكر اهو اخواتي هيجوا ياخدوني مشفي ملقتش الا بنت جزار وتحبها مافي مهن كتير لازم ي عني المهنه الي تودي الاخره دي .
عبده بغضب/انتوا بتحكوا فيه ايه.
كينان بغيظ وسخرية/وانت مالك بتشوف حساناتنا قبل مانموت بس بالله عليك بالراحه وانت بتدبح .
اركان بغضب جحيمي وهو يرا منظر أخيه ليشهر مسدسه ليرتعب الجميع منه .
/كينان انت ايه الي عمله فيه ده ي راجل ي مجنون ده انا هوديك في ستين داهيه ده ظابط .
عبده بحده وغيظ/لا سعادتك احنا مبيهمناش وبعدين هو الي دخل نفسه في الي مالوش فيه انا مش هجوز البت للمعفن ده انا حر .
كينان بغيظ شديد وصراخ /ي راجل اتقي الله ده انت مشوفتش الواد هو وبيبوس البت والبت مبسوطه علي الاخر كانوا صعبوا عليك حرام عليك ي شيخ .
اركان بغضب وغيظ /ايه الي بتقوله ده الله يخربيتك .
عبده بغضب شديد وهو يمسك السكين/حلال الله واكبر .
اركان وهو يضرب عدد طلقات نارية بغضب/اسمع ي راجل انت انت شكلك كده بوق الي الفاضي ومتعافي من الي انت فيه بس كل الناس ربنا قادر يغنيها وانت الي فيه ده قادر ربنا ياخده متن في لحظه واحده الفلوس مش كل حاجه لو الشاب ده فعلا كويس جوزه بنتك علشان بعد كده مش هتلوم الي نفسك .
في قصر الجوهري……
في جناح الفتيات ….
كانوا يجلسون بانبهار وسعاده بذلك المكان الفخم .
نور بابتسامه/القصر حلو اوي بجد .
زينه بسعاده /طبعا ي بتي أنني فكراه زي العشه الي كنا فيها .
هنيه وهي تطنط علي السرير بضحك /ههههه السرير ده حلو جوي جوي.
نور بابتسامه/بصراحه القصر روحه حلوه اول مدهلته حاسيت كده بحب ودفا جواه.
هند بغضب/انا بقي غيرك ي نور حاسيت بخنقه وكان حد اخد روحي وسحبها .
زينه بغيظ وزفر /ليه بس كده ي هند أن شاء الله خير .
هنيه بابتسامه/انا حاسه ان شاء الله هنشوف ايام حلوه جوي جوي في البيت ده .
نور بابتسامه/وانا زيك ي هنيه والله.
هند بحده /انتوا عايزين تجننوني مش كده مالكم ملهوفين كده زي ماتكونوا دايبن فيهم دوب اسمعي انتي وهي انتوا تنفذوا كلامي بالحرف الواحد الرجاله دول عايزين الشده مش عايزين الست الي تعملهم فيها امينه ساعتها هيعملوكم كيف الجواري واحنا منعرفهومش زين ولا نعرف ايه طباعهم مش يمكن يطلعوا لسانهم طويل ولا يدهم طويله واحنا مش هنكون ليهم عبيد فاهمني انا اختكم الكبيره وافهم اكتر منيكم اياكم واحده فيكم تسلم نفسها لواحد منهم فاهمين .
نور بقلق شديد/اللي تشوفيه ي هند بس أن شاء الله ربنا هيخيب ظننا ويطلعوا رجاله يصوننا .
زينه بجديه/يارب ي نور يارب .
عاليه بابتسامه حنونه /اهلا اهلا ب عرايس ولادي .
نور بابتسامه/اتفضلي مين حضرتك .
عاليه بابتسامه/انا عاليه الي مربايه ادهم وأركان وكينان وسيف وعايشه معاهم ومع صلاح بيه طول عمري.
هند بسخرية ووقاحه/مش محتاجه عاد انك تقويلي كل ده انتي من الاخر ي عني الشغاله .
هنيه بحده /هند .
صلاح بحده وغيظ/لا مش الشغاله ي هند عاليه هي ست البيت ده حتي في وجودكم هي الكل في الكل هنا وكلمتها بتمشي علي الكبير والصغير .
عاليه بابتسامه حنونه/انا مش زعلانه ي صلاح بيه اتفضل انت لما البنات تجهز علشان ننزل للعشاء علشان .
نور بابتسامه وهمس /بقولك ايه ي خالتي احنا ي عني لمواخذه مجبناش خلاجات كتيره معانا فيعني تعالي معانا شوف ايه الي ينفع ي عني ننزل بيه .
عاليه بابتسامه وهي تفتح الدولاب لينصدموا من كميه الفساتين المزخرفه المعلقه والجزم والشنط وكل شي يحتاجونه .
زينه بصدمه /ي ابووووي ايه الحاجات دي كلها .
هنيه بابتسامه/واه ي بت ي زينه ده اكبر من اوضه ام سميحه الي كنا بنشتري منهم العبايات .
نور بابتسامه/هو كل ده لينا احنا .
عاليه بابتسامه حنونه/ايوه ي بتي هو احنا عندنا اعز منكم دانتوا حفيدات الجوهري العرائس الحلوين الي نوروا القصر دي اقل حاجه تليق بيكم .
هند بغضب/وده كله ليه عاد حد اقلكم أننا معندناش خلاجات خلي صلاح بيه يوفر الحاجات دي لحاله احنا معانا خلاجتنا .
نور بغيظ وهمس/خلاجات ايه ي ام خلاجات انتي شايفه اللبس ده حلو كيف عايزنا نقبلهم بالعبايات السوداء دي .
زينه بغيظ /ده كده يطفشوا منينا .
هنيه بغيظ /ومش بس كده هيقولوا علينا جاهله وفلاحين ي هند .
هند بحده/الي يقوله يقوله مش من أوله هنلبس علي كيفهم عجبهم أكده اهلا وسهلا مش عجابهم بالسلامه المركب الي تودي واحنا مش هتنزل غير بالعبايات ي ست نور وأشوف مين فيكم هتعترض .
في الاسفل …
أمام القصر ….
كان يخرج كينان من سياره اركان بغيظ .
/ماخلاص بقا ي اركان هي اول مره ي عني .
اركان بغضب وهو يغلق باب السياره بعنف /ماهي المصيبه أنها مش اول مره ومفيش فايده فيك ايه الي ودااك ل راجل ايه الي حشرك اصلا .
كينان بغيظ وعصبيه/بصراحه الولد والبنت صعبوا عليا اوي ي اركان شكلهم بيحبوا بعض اوي والغبي ابوها فلوس ايه دي الي بيفرق بينهم بسببها بصراحه مقدرتش احوش نفسي اني اشوفه واتكلم معاه واديك شفت غباءه .
ادهم بابتسامه/ايه مالكم صوتكم عالي ليه .
اركان بابتسامه /مفيش حاجه ي ادهم حمد لله على السلامه ي اخويا .
كينان بابتسامه/حمد لله على السلامه ي ادهم .
ادهم بابتسامه وحنان /الله يسلمكم يلا بقا علشان اتاخرنا علي جدك .
سيف بارتباك وقلق /بقولكم ايه انا اخوكم صح اقفوا جنبي ابوس ايديكم جدي هيعملني كفته .
ادهم بقلق/ليه عملت ايه.
سيف بغيظ /معلش بصراحه كده كان فيه وفد النهارده يتتمم صفقه مهمه اوي الشركه وبعيد عنكم دبتها في الاكل ونمت ولسه صاحي دلوقتي والبهوات مقدروش يستنوني ل حد ماصحا دول كلهم 9ساعات .
اركان بغيظ شديد/لا تصدق معندهمش حق .
سيف بغيظ /انا بقول كده برضه علشان كده لو فضلوا يتحيلوا علي جدي علشان يتمموا الصفقه مش هوافق .
اركان بغضب جحيمي وهو يشهر سلاحه ليختبي سيف سريعا خلف ادهم ليمسك كينان اركان بضحك شديد .
/يتحيلوا علي مين يلا انت مش هترتاح لما اديك رصاصه تريحنا منك خالص واهو ننقذ مصر من المجاعة الي هتدخل عليها بسببك .
في فيلا سليم المنشاوي ….
كان يقف وهو يمسك صوره اركان بيده بغيظ وتوعد فمنذ أن أضعه اركان داخل رأسه فأصبح لا يستطيع أن يدخل شحنه مخدرات واحده الي البلد حقا يود القصاص من ذلك اللعين ليشعر بمن تقف خلفه ليتحدث بتوعد مريب.
/انتي السبب لولاكي كنت قتلته من زمان وارتحت لكن عارف أن روحك فيه .
فيروز بحده وغيظ /صدقني اخرته هيكون موته بس لما اجيبه مذلول هنا واحقق هدف مهم اوي كان نفسي احققه من زمان .
سليم بحده وغيظ/انتي ليه مش قادره تنسيه ي فيروز ليه .
فيروز بغضب جحيمي وغيظ /عمري مهقدر أنساه ي سليم اركان رفضني فاهم ي عني ايه رفضني وانا ل كل رجاله العالم كانوا يتمنوا اشاره واحده مني أنا مش هرتاح ولا ههدا الا لما ادمر حياه اركان مش بس هو هو وأخواته الي هما اغلا حاجه في حياته .
في جناح الفتيات …
كانت ترقد نور وهي تمثل التعب الشديد لتتحدث بغيظ .
/ربنا يسامحك ي هند ي اختي هتخليني اكدب .
زينه بغيظ وزفر/هند ايه الحنان ده ي بت ابوي عيب كده .
هنيه بغيظ /احنا لازما ننزل ي بنت ابوي جدك كده هيزعل .
هند بغيظ /قولتلكم اكتموا عاد انا عارفه انا بعمل ايه ي غلط عيزينهم يقولوه من اولها كده جروا علينا اسكتي انتي وهي لما نشوف ايه الي هيحصل .
في جناح الشباب ….
كانوا يرتدون ملابسهم استعداد للنزول الي العشاء لتسير عاليه الي الداخل بابتسامه حنونه .
سيف بالم شديد في بطنه /اه بطني بتتقطع.
عاليه بابتسامه/مساء الخير ي حبايبي .
الشباب بابتسامه /مساء النور ي داده .
سيف بلهفه /ها ي داده عامله اكل ايه علي العشاء .
ادهم بغيظ /ي بني ده انت لسه بتصرخ دلوقتي من الوجع اتهد بقا .
سيف بغيظ /مش هاكل ي ادهم بسال بس .
كينان بضحك /ههههه لا ي شيخ .
عاليه بابتسامه/لا عامله وليمه مش هتصدقها .
اركان بابتسامه /ايه ي داده انتي هتحتفلي بينا النهارده ولا ايه.
عاليه بخبث ومكر /بصراحه الوليمه دي مش علشانكم دول علشان بنات عمكم العرائس الحلوين الي نورنا النهارده .
اركان بغيظ وتوعد /الله هما شرفوا اهلا وسهلا .
كينان بلهفه /بقولك ايه ي داده انتي شوفتيهم صح ها شكلهم ايه حلوين وجسمهم بقا سمبتبك كده ولا ايه.
ادهم بغضب جحيمي أفزع الجميع /كينان احترم نفسك فاهم ولا لا الي بتتكلم عنهم دول بنات عمك وهيبقوا زوجات اخواتك ي عني لم لسانك وعنيك ده بدل ماقلعهم فاهم ولا لا .
كينان بأسف واعتزار/عندك حق ي ادهم انا اسف اوعدك اني مش هتكلم كده تاني ..
عاليه بابتسامه/ايوه صحيح جدكم بيقولكم البسوا كويس طبعا مش ب حريه زي الاول علشان البنات .
اركان بخبث ومكر/انا عن نفسي هنزل كده .
ادهم بغيظ /تنزل كده أن شاء الله تيشيرت بحمالات وشورت فوق الركبه اركان بلاس كلام فاضي الحاجات دي مفيهاش هزار .
اركان وهو يتجه للاسفل بغيظ /والله انا راجل وانا حر البس الي انا عايزه هما بقا لو خايفين اوي علي نفسهم من الفتنه يريت ياكلوا في مكان تاني او ميورناش وشوهم اصلا يبقا احسن .
ادهم بغيظ /استغفر الله العظيم يارب وسعادتكم هتنزلوا بايه أن شاء الله.
سيف بابتسامه/لا هننزل مستورين أن شاء الله احنا محترمين .
كينان بابتسامه/متخافش ي ادهم .
ادهم بغيظ وسخريه /مخفش ازي واخوكم الكبير نزلي بشورت انتوا أن شاء الله هتنزلو بالبوكسر .
كينان وسيف بضحك /هههههههه .
في الاسفل …
علي مائده العشاء ..
كان يترأس صلاح كالعاده الطاوله لينظر الي الشباب الذين بدوا بالتوافد ليرسل عاليه باستعجال للفتيات .
صلاح بحده وغيظ/ايه ده ي اركان انت مش عارف أن بنات عمك اهنه.
اركان بغيظ وتوعد/عارف ومش فارق معايا انا راجل اقعد براحتي أن شاء الله عريان .
صلاح بغضب /مفيش فايده فيك ربنا يهديك ي شيخ .
عاليه بقلق /صلاح بيه نور تعبانه جوي.
صلاح بفزع /نور مالها .
عاليه بقلق /بتصرخ من بطنها وشكلها تعبان .
صلاح بقلق/ادهم تعال اطمن علي بنت عمك الي هتكون مرائتك .
ادهم بابتسامه وسعاده /نور هو انا هتجوز نور .
صلاح بابتسامه/أن شاء الله ي ولدي انت نور و كينان هنيه وسيف زينه وأركان هند تعال معايا يلا ي كينان انت وسيف وأركان .
اركان وهو يأكل ببرود /اركان مبيروحش لحد اد ادهم ادهم مالك سرحت فيه ايه.
ادهم بخجل شديد من ذاته لتفكيره بها /مفيش حاجه مفيش انا طالع.
كينان بغمزه ومرح/مفيش ي ابو الادهيم ده فيه وفيه يلا ي سيف نشوف عرايسنا احنا كمان .
سيف وهو يأكل بشراهه /استنا طيب اخد معايا سندوتش .
اركان بتوعد وغيظ/اه والله والسنين مرت ي هند ورجعتيلي في الاخر جيتي في ملعبي طول عمرك زي الحيه وانا بقا الي هعرف اقطع راس الحيه دي .
في الاعلي …
في جناح الفتيات …
كان يجلس صلاح بقلق بجانب نور التي تمثل التعب بحرافيه لكنها كانت تانب ذاتها علي سماع كلام هند .
صلاح بقلق/الدكتور هيكون هنا حالا ي قلب جدك .
نور بارتباك /ها لا ي جدي مش مستاهل واصل انا هبقا زينه أن شاء الله.
صلاح بابتسامه/تعال ي ادهم ي ابني .
عند سماع اسمه لم نعلم لماذا خفق قلبها بشده كالطبول تتذكره خجله وارتباطه عندما كان يتحدث معاها ليسير الي الداخل وهو يضع رأسه أرضا باستيحاء .
/الف سلامه عليكي ي بت عمي .
نور بابتسامه وصوت رقيق /الله يسلمك ي ابن عمي .
يالله ما ذلك الصوت الملائكي هل تلك الحوريه بتلك الصوت الرقيق ستكون زوجتي حقا ي ادهم كما تمنيت .
هنيه بابتسامه/كيفك ي كينان ي ابن عمي .
كينان بابتسامه/هنيه صح لسه صوتك متغيرش من وانتي صغيره كويس انك لسه فكراني .
هنيه بغيظ /واه عاد فكراك زين جوي هو انت كنت فيه بت في البلد تعدي لما تعاكسها.
كينان بغمزه ساحره /استري عليا ربنا يستر عليكي .
هنيه بضحك /ههههه ماشي .
زينه بابتسامه /كيفك ي سيف .
سيف بابتسامه/ايه ده انتي فكراني .
زينه بابتسامه /الصراحه لا بس عرفتك زين من الساندوتش الي في ايدك اصل أن زيك كده اعشق الوكل .
سيف بغمزه ومرح /اللهم صلي على النبي ده احنا هنتفق سواء قوليلي ايه اكتر اكله بتحبيها .
هند بغيظ شديد/جرا ايه ي اخويا متقولها بتاكلي كام مره في اليوم احسن بقولكم ايه عاد انتوا مش سلمتم وشوفتوهم يلا بالسلامه طريقكم اخضر عايزين ننام احنا جاين من سفر طويل مش ناقصين وجع راس .
ادهم وهو يسير الي الخارج بابتسامه /الف سلامه عليكي ي نور يلا ي كينان يلا ي سيف.
نور بابتسامه وسعاده /الله يسلمك من كل شر ي ابن عمي .
هند بغيظ /لا ي شيخه .
عاليه بابتسامه/هند انزلي تحت المطبخ هتلاقي صينيه كبيره عليها اكل هاتيها علشان تتعشوا .
زينه بجوع شديد /اه ي هند انا جعانه اوي .
سيف بابتسامه وحماس/وانا كمان جعان والله .
كينان بابتسامه/مشاء الله مجمع الا لما وفق هي مين البنت الي هبت فينا زي الوبور دي ي جدي .
صلاح بابتسامه وخبث /دي هند الي هتكون مرات اخوكم اركان .
سيف بضحك /ههههه اركان انت بتضحي بيها ولا ايه ي جدي .
كينان بضحك /دي تقول عليها ي رحمن ي رحيم.
صلاح بخبث ومكر /لا وانت الصادق ده اخوكم الي هيشوف معاها الويل .
كانت تسير الي الاسفل لتقع عيناها عليه وهو يأكل ببرود طاغي حقا كما تخيلته بوسامته جاذبيته التي لم تختلف عن الماضي عيناه الذي أسرتها للسنوات لتستعيد ثابتها لتسير الي المطبخ بتجاهل شديد له ليتحدث بسخرية واستفزاز/ايه ي خليفه مش تسلم علي ابن عمك بقالي كتير مشوفتكش ي صاحبي هههه.
هند بغيظ شديد من ذلك الاسم الذي يلقبها إياه من وهي صغيره لتتحدث بغضب شديد .
/مليون مره قولتلك بطل تقولي خليفه دي صوح .
اركان بخبث ومكر/وانا دائما تقولك أنه لائق اوي عليكي بصراحه هند ده يتقال ل بنت وانا بصراحه مش شايفك بنت اصلا ي خليفه .
هند بغيظ شديد وتوعد /اللعب لسه هيبتدي ي اركان خليك فاكر زين اني مش هند العيله الصغيره بتاع زمان .
اركان بغضب/لا شكلك متغيرتيش عن زمان لسه بنار زي مانتي انا سمعتك وانتي بتتطولي لسانك علي اخواتي فوق بس مردتش اطلع اقطع لسانك استني بس لما تبقي علي ذمتي هتشوفي جحيم اركان الجوهري علي حق .
هند بغيظ شديد/مش هيحصل ي اركان مش هسلم نفسي ليك ابدا .
اركان بسخرية واستفزاز/مش محتاج اصلا كفايه عيونك دي الا لسه بيبوصولي ب عشق زي زمان انت اصلا مسلمالي نفسك من زمان اوووووي ولسه ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت صعيديه)