روايات

رواية عشقت سمراء الفصل الخامس 5 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الفصل الخامس 5 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الجزء الخامس

رواية عشقت سمراء البارت الخامس

رواية عشقت سمراء
رواية عشقت سمراء

رواية عشقت سمراء الحلقة الخامسة

لف مراد رأسه لينظر الي هذا الفتاه التي يتحدث عنها الجميع

ما ان وقع عينه عليها فنظر اليها بصدمه

مراد بعصبية شديده ” هو انتي

ساجي و هي تنظر إلي هذا الذي يتحدث

ساجي بصدمه ” هو انت

فهد ” هو انتو تعرفو بعض

ساجي و مراد في نفس اللحظة

ساجي “لا

مراد” اه

حمزه ” اه ول لا

ساجي و هي توجه حديثها الي فهد و تشاور علي مراد ” هو مين كائن الغراب دا

كتم الجميع ضحكته معادا حمزه الي انفجر ضحك و هو يقول غراب

نظره واحد من مراد كانت كفيله بأخرسه كتم حمزه باقي ضحكته

فهد ” ساجي عيب كدا

ساجي ” هو الي انسان مستفز

فهد ” انتي تعرفي مراد من فين أصلا

ساجي ” هحكيلك كائن الغراب دا

مراد بعصبية ” بت لمي لسانك دا بدل مقطعهوالك

ساجي ” متقدرش

مراد و هو يقرب منها ” تحبي تجربي

فهد ” بس خلاص ممكن تقولو انتو تعرفو بعض من فين

ساجي ” مش مهم

مراد ” لا احكي ول خايفه عشان عارفه نفسك غلطانه

ساجي” مش انا الي غلطانه انت الي انسان مستفز و بتدخل في الي مالكش فيه

فهد ” بس بقي انتو الاتنين حد فيكو يحكي

ساجي ” تمام

سردت له ساجي منذ أن دلفت الي المكتب الي ان خرجت و هي تهبد التي خلفها

حمزه و هو يتحدث مع ملك بصوت منخفض

جات إللي هتعلم مراد الأدب

ملك ” بس ي بني لو سمعك والله هينفخك اسكت بقي

فهد بهدوء ” خلاص الي حصل حصل ساجي انسي الي حصل في الشركه و انت ي مراد كذلك

ساجي ” لما يعتذر الاول

مراد ” بتحلمي

ساجي ” مش انت غلط يبقي تعتذري

مراد بحزم ” فهددد

فهد و هو يغير الموضع

انتي رايحه في تالته ثانوي صح

ساجي ” لا انا في تالته ثانوي

فهد ” مش انتي 17سنه

ساجي ” اه بس دخلت المدرسه بدري

سالم ” يعني انتي قد مسك و حمزه

ساجي ” اه

احمد ” علمي ول ادبي

ساجي ” لا انا ادبي

حمزه ” النتيجه بتعتك هتطلع معانا كمان ساعه

ساجي ” اهااا

سالم ” حابه تخشي اي

ساجي بحماس ” إعلام

احمد ” اشمعنا

ساجي ” انا بحب الاعلام و الفاشون و كدا يعني

أثناء حديثهم دلفت سعاد الخدامه و هي تقول الوكل جاهز

فهد” طيب ي سعاد

ذهبت سعاد و اتجه الجميع الي غرفه الطعام

سلم مراد علي عمه عادل و ليلي

شمس و هي توجه حديثها الي عادل ” كول ي ولدي تلقيك اتوحشت وكل امك

عادل ” تسلم يدك ي ست الكل

انتهي الجميع من تناول الطعام و اتجهو الي الصالون جميعا ينتظرون النتيجه

مسك ” انا قلقانه اوي

مراد بحنيه” اهدي ي حببتي انشاء الله خير

ساجي و هي تهز رجليها فهي عاده لما تتوتر تهز رجليها

فهد و هو ينظر في الهاتف ” النتيجه ظهرت قولو رقم الجلوس

مسك بتوتر ” 5***

هااا فتح

فهد ” استني ي مسك بيحمل فتح

مسك بخوف ” جبت كام

فهد ” جبتي 93 %

مسك و هي تضحك و تحتضن مراد ” بجد وآلله الحمد لله ي رب الحمد لله

مراد ” مبروك ي عمري

فهد” و انتي ي ساجي رقمك كام

ساجي ” 7****

ساجي و هي تضع يدها علي عيناها و تهز رجليها

فهد” فتح اهو جبتي جبتي

ساجي و هي مازالت كما هي ” قول بقي ي فهد متوترنيش ونبي

فهد ” جبتي 94 %

ساجي ” بتهزر قول والله

فهد ” اه والله مبروك

ساجي و هي تتنطط و وتسقف بيدها كالاطفال ” الله يبارك فيك

ليلي وهي تحتضنه ” مبروك ي روحي

عادل ” مبروك ي ساجي

ساجي ” الله يبارك فيكو ساجي و هي تمسك هاتفها و تقول ” انا لازم اكلم امير اقوله

اتصلت ساجي ب امير فديو كول

امير” لحقت اوحشك

ساجي ” لا طبعا انا بس حبيت اقولك اني جيت 94%

امير بفرحه ” قولي والله مبروك ي قلبي

ساجي” الله يبارك فيك ي مرمر

امير بعصبيه ” بت انا مش قولت بلاش الاسم دا

ساجي بضحك ” خلاص خلاص كنت بهزر

امير ” هتيجي امتي بقي عشان نحتفل

ساجي ” مش عارفه ممكن بعد يومين بس عاوزه لما اجي القيك عملي Surprise ( مفاجأه ) تمام

امير” تعالي انتي بس و انا هظبطك

ساجي ” اوكي ي روحي باي بقي

امير ” باي

علي الجه الاخر كان ينظر لها مراد و هي تتحدث في الهاتف فائنبه فضوله ان يعرف مين هذا الذي تتحدث معه و تطلب منه يحضر لها مفاجأه

فهد و هو يوجه حديثه الي سالم ” امال فين حمزه

ملك و هي تكتم ضحكته ” تحت التربيظه

فهد” اي بيعمل اي تحت التربيظه

اتجه فهد الي التربيظه ” اطلع

حمزه ” لازم يعني

فهد بعصبيه ” اخلص ي زفت انت

طلع حمزه ثم قال ل فهد رقم الجلوس الخاص به

مراد” جاب كام ي فهد

فهد بصدمه ” دا جاب 90 %

حمزه و هو لم ينتبه لما قاله فهد ” والله ي مراد انا كنت بذاك. لم يكمل جملته الي ان انتبه لما قاله فهد

حمزه ” انت قولت اي انا جيت 90 وحيات عيالك

فهد ” عيال مين ي زفت الطين انت

حمزه بضحك ” مش قصدي والله

بارك لهم الجميع ثم اتجهو الفتيات الي الخارج

ساجي ” احنا لازم نخرج نحتفل

ملك ” هنروح فين يعني و بعدين محدش هيرضي يخلينا نخرج لوحدنا اصلا

ساجي ” فيها اي لو خرجنا لوحدنا يعني

عائشه ” لا محدش بيرضي

منه ” بس لو انتي قولتيله جدك ممكن يوافق

مسك” اه عشان انتي لو قولتيله احتمال كبير يوافق

ساجي ” تمام هقوله

في الداخل اتجهت ساجي الي حيث يجلس جدها و قعدت جنبه تحت استغراب الجميع

عادل ” في اي ي ساجي

ساجي بخبث ” مفيش ي بابي قاعده جنب جده عادي

الجد و هو ينظر لها” قولي عاوزه تقولي اي

ساجي ” هو باين عليا اوي كدا

الجد بضحك ” الصراحه اه

ساجي بأبتسامه جميله ” طيب ي جدو ي حبيبي

الجد ” جدو طلعه من كيف العسل دا واحد اتنين بقي اتحدتي علي طول

ساجي ” يعني اي اتحدت

الجد ” اكلمي يعني

ساجي ” اه فهمت بصراحه كنت عاوزه اخرج انا و البنات نحتفل بنجحنا يعني

الجد ” امممم

ساجي ” امممممم

الجد بأبتسامه” موافق بس بشرط

ساجي” اي هو

الجد ” الشباب هيروحو معاكو تمام

ساجي ” اممم ماشي

ساجي و هي تتجه إلي الخارج و تقول بصوت عالي

جود وااافق ي بنااااات

مسك ” بجد والله

ساجي ” اه والله انا هطلع البس بقي

حمزه ” انا هاجي معاكو انا كمان نجحت

ساجي” اصلا جدو قال ان الشباب هيجو معانا

عهد ” كنت عارفه انه هيقول كدا

عائشه ” مش مهم المهم نخرج و خلاص

منه ” طيب يلا نطلع نلبس بقي

في الداخل حيث يجلس الرجال

الجد ” مراد انت و فهد تخدو البنات تفسحوهم

فهد ” امرك ي جدي

الجد ” و انت ي عادل لازمان تقول لبتك علي اخواتها بسرعه مفهوم

عادل ” مفهوم ي بوي

اتجه الشباب الي غرفهم لكي يجهزو

و تركه الرجال يتحدثون عن العمل

علي الجه الاخر حيث يجلس النساء

دلفت ليلي الي الداخل و هي تقول بتوتر

هو عادل فين

ساميه بأبتسامه ” تعالي ي مرات اخوي اقعدي معانا و جوزك قاعد مع الرجاله هناك

ليلي بتوتر ” طيب هطلع انا

ساميه ” هتعملي اي فوق لحالك تعالي اقعدي اتوناسي معانا

ليلي ” مش حبه ازعجكم بس

ساميه”ب العكس انتي تنوري

ليلي بأرتياح لها ” دا نورك ي قمر

و اتجهت ليلي ل تقعد معهم تحت نظرات الغضب من غبير و الكره من شمس

نزلت مسك و اتجهت إلي حيث يقف الشباب

مسك ” امال عز و مجد فين

فهد ” مجد قال ان عنده شغل و اسر قال انه هينام

مراد ” امال فين بقيت البنات

مسك ” نزلين ورايا

نزل باقي الفتيات معادا ساجي

فهد ” كدا فاضل مين

منه ” ساجي و حمزه

مسك ” أهم نزلين

نزلت ساجي و هي تردتي فستان به ورد ب اللون البمبي يصل الي كحل رجليها بنص كم و ضيق من عند الصدر نازل بتساع قليلا و اطلقت لشعرها العناء و معاها حمزه

حمزه ” اي القمر دا

ساجي و هي تنحني ك الاميرات ” ميرسي

حمزه بضحك” اتفضلي ي برنسيسز

فهد ” عاوزين تروحو فين

مسك ” اي مكان

ساجي ” انا حبه اتفرج علي البلد

اتجهو الي الخارج جميعا ركبت ساجي و حمزه و منه و ملك مع فهد

وركب كل من مسك و عائشه و عهد مع مراد

و احمد في سياره سالم متجهين إلى اي مكان علي النيل

علي الجه الاخري دلف عادل حيث يجلسون النساء

عادل ” ليلي هو انتي هنا و انا بدور عليكي

ليلي ” خير ي حبيبي عاوز حاجه

شمس وهي تغمز ل عبير بمعني ان تقوم هي الي زوجها

عادل” كنت عاوز

قطعت عبير باقي كلامه و هي تتجه نحوه

عاوز اي ي ابو ولادي و انا اعملهولك من عنيا

ليلي بهدوء مصطنع رغم غضبها ” تعاله ي حبيبي قولي كونت عاوز اي و اتجهت به الي اعلي

شمس” شوف الوليه عتقولو حبيبي قدمنا من غير حيا

ساميه ” زوجها ياما دا زوجها تقوله الي هي عاوزه مالناش صالح عاد

عبير بغضب و هي تتجه إلى غرفته

” والله ما هسبهولك ي بت بحري لو كنت سبتهولك كل السنين دي ف والله ما هسبهولك تاني عاد

علي الجه الاخري في غرفه ليلي

ليلي بغضب ” عادل احنا هنرجع اسكندريه امتي

عادل ” قولتلك احنا هنعيش هنا

ليلي” بس دا مكنش اتفقنا من الاول

عادل بهدوء ” ي ليلو ي حببتي انتي عارفه ان الوضع اتغير و ابوي عاوزني جاره مينفعش اهمله تاني بعد ما هملت اهلي السنين اللي فاتت دي كلها

ليلي ” طيب ما هو انا مش هقدر استحمل مراتك دي

عادل ” ملكيش دعوه بيها خالص كأنها مش موجوده و بعدين انتي الي في القلب ي ليلو

ليلي و هي تبتسم ” ماشي ي حبيبي هستحمل

عشانك

وقفت السيارات قدام كافيه

نزل الجميع و دلفو الي الداخل

حمزه و هو يتحدث مع ساجي بصوت منخفض

حمزه” الكمان دا ممل اوي

ساجي ” هو انت تعرف أماكن احلي من كدا هنا

حمزه بغرور مصطنع ” دا انا اعرف مكان عمرك ما تحلمي تدخليها اصلا

ساجي ” خلاص هتبقي تخدني معاك

حمزه ” ماشي بس متقوليش لحد

ساجي ” اوك

احمد و هو يوجه حديثه الي ساجي و حمزه ” انتو بتتوشوشو تقولو اي

حمزه ” اي لا مفيش

احمد ” ساجي بلاش تمشي ورا العيل دا

ساجي بضحك ” ماشي

فهد” هتطلبو اي ؟

ساجي ” انا عاوزه ايس كوفي

ملك ” و انا ايس كريم

منه ” انا و عهد عاوزين عصير مانجو

عائشه ” وانا هاخد عصير بردك

مسك ” و انا ايس كريم بردك

حمزه ” وانا هاخد ايس كوفي ذي ساجي

طلب لهم فهد و بعد قليل جاء الجارسون ب الطلبات

ساجي وهي تمسك هاتفها و تتجه إلى الخارج ” هرد علي الفون وارجع

خرجت ساجي من كافيه و هي تتحدث في الهاتف مع امير

ساجي ” الو

امير ” الو انتي برا ي بت

ساجي و هي تنظر إلي هذا الفتاه الصغيره الذي تجلس علي الرصيف

امير ” الو ي بنتي

ساجي ” أمير هكلمك كمان شويه اوك سلام

امير ” سلام

ساجي و هي تتجه إلي هذا الفتاه و تقعد بجنبها

مالك ي قمر قاعده لوحدك لي

ريتاج اسم الفتاه ” تشتري مناديل

ساجي ” اه اشتري بس قوليلي اسمك اي

ريتاج ” ريتاج و انتي

ساجي ” انا ساجي ي ليتاج

ريتاج بضحك ” انتي بتقولي اسمي غلط

ساجي بضحك ” ههه لا انا لدغه عشان كدا بقول اسمك غلط

ريتاج “اممم

ساجي ” تحبي تكلي حاجه حلوه

ريتاج ” بس انا مش معايا فلوس

ساجي ” انا هعزمك

ريتاج ” لا هيضربوني لو دخلت

ساجي ” متخافيش انا معاكي

دلفت ساجي الي الداخل وهي تمسك ايد ريتاج و تتجه إلي التربيظه الذي يجلسون عليها

مسك ” مين القمر دي

ساجي ” دي ريتاج هااا ي جوجو تحبي تاكلي اي

ريتاج ” جيلاتي

ساجي ” عيوني

طلبت لها ساجي بعد قليل جاء الجارسون ب الطلب الخاص بريتاج

ساجي ” اتفضلي ي جوجو

انهت ريتاج الايس كريم الخاص بها ثم قالت

انا همشي بقي

ساجي ” طيب استني مش هتبعيلي المناديل

ريتاج ” عاوزه كام علبه

ساجي ” عاوزهم كلهم

ريتاج ” لي هتبيعي انتي كمان

ساجي بضحك علي هذا الطفله البريئة ” لا مش هبيع انا كمان

كل واحد فينا هياخد واحد فهمتي ي لمضه

ريتاج ” اه فهمت

ساجي ” هاتي بقي

أخذت ساجي منها المناديل و اعتطها بعض من المال ولم توري احد كام اعتط لها ثم ذهبت ريتاج

فهد و هو يوجه حديثه الي مراد الذي يجلس بجانبه بصوت منخفض

فهد ” طلعت طيبه اوي

مراد ” مع أن لسانها عاوز قصه بس باين عليها غلطانه اوي

عائشه و هي تشرب العصير و ترفع النقاب قليلا من غير ما احد يراها لكن و هي ترفع النقاب ظهر قليلا من وجها

احمد الذي يجلس في واجها

و يقول بحزم و صوت منخفض عشان ميحرجهاش قدام الناس ” عائشه نزلي النقاب

ارتعبت عائشه من طريقته و وضعت عيناها ارض

فهد ” مش يلا بقي ي جماعه

ساجي و هي تنظر في الساعه لسه بدري الساعه 11

مراد ” والله هو 11 بدري

ساجي ببرود ” اه بدري و بعدين انا مش بتكلم معاك اصلا

مراد و هو يتجه إلى الخارج و يقول ل فهد : يلا ي فهد بدل مقتل البت دي

فهد و هو يكتم ضحكته ” تمام جاين اهو

ساجي و هي تتحدث مع حمزه ” معاك حق والله دول ناس ممله

حمزه” قولتلك مسمعتيش الكلام

ساجي ” يلا يلا خلينا نروح وبعدين ليا عندك خروجه ها

حمزه ” عيوني

خارج الجميع من الكافيه و اتجه الي القصر بعد وقت ليس بقليل

دلفو الي القصر و اتجه كل منهم الي غرفته

و انتهي اليوم.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت سمراء)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى