روايات

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم اسراء هاشم

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم اسراء هاشم

رواية عشقت جحيمي الابدي البارت السابع والعشرون

رواية عشقت جحيمي الابدي الجزء السابع والعشرون

رواية عشقت جحيمي الابدي
رواية عشقت جحيمي الابدي

رواية عشقت جحيمي الابدي الحلقة السابعة والعشرون

اومال انا بنسبالك ايه؟ نظر لها وطال صمته لوهله وقال انتي الي كنت مستعد اموت علشانها…..
نظرت له وتجمعت الدموع فعنيها فهي حتي الان لم تستطيع تحديد مشاعرة من ناحيتها وقالت ماشي يا هارون
تعبانه؟
كنت بتروح فين؟ تنهد وقال والله كنت بروح الشغل في المصنع وعشان كدا كنت بمشي بدري وبرجع متاخر عشان الطريق…
ماشي…. وانت جايبني هنا عشان تروح الشغل…؟
قولتي مش طايقه العيشه معايا خليتك علي راحتك وطلاق وهطلقك عاوزة ايه تاني
طب كويس هطلقني امتي؟
لو عايزة دلوقاي براحتك…. نظرت له وقالت مستعجل اوي؟
انحني عليها وقب”ل شفتيها محاوط وجهها بين كفيه وهمس قائلا بطلي جنان بقا…..
رايحه فين؟ توقفت ريم وادارت وجهها وقالت هرجع علي طول يا ماما…
ياريت عشان مش عاوزة اخوكي يدور وراكي مش ناقصه بلاوي…. تنهدت ريم بضيق وخرجت من البيت فهي بقالها اسبوع تسمع حديث والدتها المهين ونظرات فارس لها بالاتهام
فقررت ان تذهب الي زين فهي لم تحدثه ولم تراه منذ اسبوع وتعلم انه مختل وممكن ان يفعل اي شي غير متوقع ذهبت الي الشقه وانتظرته هناك
دخل زين وتفاجا بوجودها وقال لسه فاكرة انك متجوزة؟

 

 

زفرت بضيق وقالت اهاا لسه فاكرة
عقد حاجبه وقال بغضب تمام اطلعي علي فوق بدل ما نضيع الوقت دا؟
صعدت ريم الي فوق وخلفها زين…. وتفاجا عندما دخل ووجدها تبكي تنهد وقال خير بتعيطي ليه…؟
ولا حاجه عيني بتوجعني… اقترب منها وحاوط خصرها بيده وقال كنتي فين طول الاسبوع دا؟
في البيت فارس كان متخانق معايا وحابسني في البيت
اممممم ماشي يا ريم بس بعد كدا طمنيني عليكي…..
نظرت له وابتلعت ريقها وقالت طب انا مش قدامي كتير وهروح…. انحني علي شفتيها وقب”لها وبعد ذلك ابتعد عنها وقال تعالي ننزل نتغداء مع بعض
بس… قطعها بوضعه يده علي شفتيها وقال مش لازم….
في اليوم التالي كانت تسير في حديقه العزبة لتستنشيق الهواء النقي وسط الاشجار والزهور راها هارون وذهب اليها وقال نزلتي ليه؟ ابتسمت فجر وقالت عادي عجبني المكان وقولت اسيبك نايم…. وجلست علي الارض وسط الخضرة وبعد ذلك استلقت علي ظهرها استلقي هو بجانبها ونظر لها وقال فجر…
امممممممممم…..
ما تخلينا متجوزين بس من ورا اهلنا نظرت له بتعجب وقالت مش فاهمه تنهد هارون وقال يعني هنقول اننا اطلقنا وانا هخليكي تسافري البلد الي تختاريها وتعملي كل اللي انتي عايزة بعيد عن القرف اللي هنا دا….
نظرت له وقالت وانت..؟
انا هتجوز منار هنا وابقي اجيلك… رمقته بضيق وقامت من مكانها وقالت بانفعال لا طلقني ارحم وغادرت وتركته وصعدت الي الغرفه وبعد ذلك دخلت الي الحمام وسمحت لي دموعها بالهبوط… بحث هو عنها وبعد ذلك فتح الحمام ودخل وقال انتي بتعيطي ليه؟ نظرت له بضيق وقالت اتفضل اخرج عشان عايزة اخد شاور…..
اقترب منها محاوطها بذراعه وقال خلاص يا فجر اعتبرني مقولتش حاجه بس ممكن تفكري
افكر في ايه؟ هارون انا بحبك يعني عايزك انت مش عايزة اسافر ولا عايزة فلوسك انا عايزه افضل جنبك لكن اللي انت قولته انا مش هوافق عليه يا تكون ليا لوحدي يا تكون لغيري ومش عايزك نظر لها وقام بتقب”يل شفتيها وبعد ذلك فتح سحابه فستانها الخلفيه قالت بخجل هتعمل ايه؟ لم يرد عليها واكمل خ”لع ملابسها برفق وتقب”يلها وبعد ذلك اتجه ليفتح مياه الدش وخ”لع ملابسه هو الاخر ووقفو اسفلها هما الاتنين وكان يحاوطها بذراعه بقوة جعلتها تلت”صق بجسده وظل يتبادلان الق”بل اسفل المياه وهمس اثناء ذلك بحبك
وقعت تلك الكلمه علي مسمعها بدهشه ونظرت له بصدمه فهي لا تصدق انه نطق بها اخيرا ولكنها خشيت ان يكون الاوان قد فات وقالت قولت ايه؟ قب”ل شفتيها وقال بحبك نظرت له بعدم تصديق وابتعدت عنه واخذت المنشفه وضعتها حول جسدها وخرجت من الحمام لم يفهم لما فعلت ذلك وقام بتجفيف جسده وارتدي سروالة وخرج ليجدها جالسه علي الفراش تبكي جث علي ركبتيه ليبقي في مقابلتها ورفع ذقتها وقال مالك يا فجر؟

 

 

بتكدب عليا صح… مسح دموعها وقال يعني هكدب عليكي ليه وبعدين مش باين عليا اني بحبك؟
نظرت له بحيره وقالت لا مش باين انت مش شايف كنت بتعاملني ازاي مستحيل تكون بتحبني…..
عارف اني كنت قاسي معاكي وبهدلتك بس غصبن عني فكرة اني متجوز بنت الراجل اللي قت”ل اخويا دي صعبه اوي يا فجر وانتي لسانك طويل ومكنتيش بتسكتي يعني يبقا كل الناس بتخاف مني وتيجي عيلة زيك وتقعد تطول لسانها عليا وعارف في بينا فرق سن عشان كدا قولت بلاش اي حاجه تحصل بينا وانتي برضو اللي صممتي
نظرت له وقالت ونبي يعني انت مكنتش عايز دا؟
نظر لها متعجبا من جراءتها وقال انا كنت عا”يزك من ساعه اول مرة شوفتك… شعرت بالخجل وتذكرت اول مرة عندما اخذها وقام بتصويرها واكمل قائلا ولما كنا في شقتي لما طلبتك اول مرة انا كنت عا”يزك بس كنت عارف انه مينفعش لانه مش حق”ير لدرجه اني اغت”صب واحده ممكن اكون بوس”تك بس اتسعت عيونها بشده ووضعت يدها علي فمها بصدمه وقالت انت قليل الادب ازاي تعمل كدا؟
مش عارف ازاي عملت كدا فعلا بس اول مرة لما كنتي نايمه وقربت منك مسكتي في ايدي ودموعك اللي كانت مغرقه وشك ساعتها خلتني اغير راي ومشيت الرجاله ومصورتكيش علفكرة زي مقولتلك اتسعت عيونها بصدمه يعني اي يعني ساعتها معرفش لما شوفتك كدا وقتها مقدرتش ووهمتك اني صورتك وقلع”تك هدومك عشان لما تصحي تفتكري اني صورتك ومقدرتش اجي جنبك وانتي كنتي نايمه استغليت الموقف وعملت اللي عملته علي فكرة اننا بو”ستك كتير اوي وانتي نايمه وانتي صاحيه نظرت له بخجل وقالت انت قليل الادب علفكرة…. وكل ده كنت بتكدب عليا وكنت معيشني فرعب يا هارون عارف انا كنت خايفه ازاي قطعها هارون غصب عني صدقيني مش بايدي عايزين نبدا مع بعض من جديد انسي اهلك وكل حاجه حصلت وانا هحققلك كل اللي انتي عايزة…. نظرت فجر له لتلمح الصدق بعينه وقالت تفتكر اقدر انسي اهلي؟ نظر لها وقال بندم عارف اني السبب بس انا بحبك صدقيني ونظر لها واكمل قومي البسي وانزلي الاكل زمانه جهز وانا هنزل استناكي تحت خرج هارون من الغرفه وسرعان ما تحولت نظرتها الي الكره والحزن وغمضت عنيها فعقلها يرفض هذا الحب وبشده ولكن قلبها له راي اخر ولكن من سيفوز في تلك المعركه وامسكت هاتفها واتصلت بريم وقالت ببكاء تعبت يا ريم مش قادرة….
استحملي يا فجر احنا خلاص قربنا نحقق كل حاجه احنا عايزنها مش هينفع نرجع كل واحده فينا خسرت كتير ولازم ناخد حقنا زفرت بحزن وقالت مش قادرة والله يا ريم انا نفذت كل حاجه في اتفقنا وخلاص انا فعلا بقيت مراته وهو قال انه بيحبني بس انا مبكرهش حد في حياتي قده ونفسي اشمت فيه واخد حقي منه نفسي بابا يرجع ونبقا كويسين

 

 

كانت ريم تشعر بقهرتها فهي الاخري بداخلها نير”ان تحر”قها وقالت هانت يا فجر وهنخ”لص من هارون وزين وهنعمل كل حاجه احنا عايزنها هيمو”تو ونرتاح بس تعالي علي نفسك يا فجر شوية وياريت لو كنتي عرفتي تخلفي منه هتبقي ضمنتي حقك وهتورثي كل حاجه لي بس للاسف تنهدت فجر وقالت وانتي اخبارك ايه؟
مش طايقه نفسي ولا طايقه حياتي امي كل ما تشوفني تديني كلمتين وبكره وجودي مع زين بس خلاص هانت متخافيش وكل حاجه هترجع لي مكانها انتي بس حطيله المنوم زي ما اتفقنا وهنخ”لص منه
قفلت فجر المكالمه وارتديت ملابسها ونزلت الي اسفل وكان هارون ينتظرها علي طاوله الطعام حلست فجر علي المقعد وقالت سوري اتاخرت عليك نظر لها بضيق وقال حاولي تبكلي اللبس دا لانه مش هينفع تخرجي بيه برا في رجاله شاغلين في العزبة وانتي بتخرجي برا نظرت له وقالت انا مخرجتش برا يا هارون ولما بخرج بغير ولا عايز تتخانق معايا وخلاص تنهد هارون وقال طيب يا فجر بدات فجر في تناول الطعام وكذلك هارون وكانت تشعر بكثير من الاشياء فهي تريد ان تاخذ حقها منه ولكنها لما تشعر بذلك ولكنها احببته رغم ذلك تحدثت قائله هارون هو انت بجد بتحبني؟
نظر لها وقال طب بذمتك حد يبقا قدامه القمر دا وميحبوش ابتسمت فجر واكملت تناول الطعام وبعد ذلك قامت تحضر القهوة واصرت هي ان تصنعها بدلا من سعاد التي تعمل في البيت… وضعت تلك الحبوب المنومه في الفنجان وتذكرت اتفاقها مع ريم…. كانت تجلس هي وريم بعد ان تحطم الاثنين وهدمت احلامهم……
بصي يا فجر انتي خلاص اتجوزتي هارون وابوكي سافر واهلك مش هيرحموكي وهارون وزين هما اللي دمروا حياتنا وانتي لازم تاخدي حقك بس اهم حاجه توقعي هارون خلي يحبك عشان يبقي تحت ايدينا وبعدها هنق”تله نظرت لها بصدمه نقت”له؟ نظرت لها ريم وقالت اها هو وزين لازم يمو”تو وبصفتك مراته هتورثي فيه كتير وخصوصا لو عرفتي تخلفي منه بس هو طبعا مش هيكون عايز دا لانه مبيحبكيش ولو معرفتيش يبقي مش مهم…….
انتهزت ريم فرصه العزبة وخصوصا انها بعيد عن البلد وتستطيع قت”له في حادث سير اخبرت فجر بوضع حبوب له وبعد ذلك تطلب منه ان يذهب خارج العزبة وستقوم هي بارسال احدا بتلك المهمه وهي قياده السيارة وحدوث لها حادث مروع فاقت فجر من شرودها واخذت القهوة وخرجت له في الحديقه وضعتها علي الطاولة المقابلة وجلست علي المقعد التي بجانبه…. كان هارون صافن في شيئا ما تحدثت وقالت سرحان في ايه….. نظر لها وقال ولا حاجه بس حاسس اني زهقت من المشاكل….. نظرت له فهي قد سئمت منها هي الاخري وقالت المشاكل مش بتخلص اصلا……..
واكملت هارون هو مثلا لو انا بقيت حامل انت هتعمل ايه؟

 

 

نظر لها كان لا يجد اجابه ذلك السؤال فان انجبت منه فسوف تزداد الحرب بينهم اكثر وسوف يقف امام اهله بذلك فمن المستحيل ان يعترفو بذلك الطفل وقال بعد صمت دام لثواني هخليكي تسافري برا بعيد عن هنا…. تعجبت من رده وقالت يعني هتبقي موافق؟ اوما براسه وقال اهاا بس وقتها هبقا خايف عليكم انتم الاتنين فالازم ابعدكم عن هنا خالص….
كانت تبحث عن مبرر يمنعها من فعل ايه شي معه فهي تحبه وكل ما قالته كان صحيح وقالت هارون هو انا لو اذيتك هتعمل معايا ايه؟ نظر لها وقال ولا حاجه امسك هارون الفنجان لكي يرتشف منه ولكنه تفاجا عندما وجدها تقوم من علي مقعدها وتجلس علي فخذه ترك الفنجان وحاوط خصرها بيده…. بحبك…. ابتسم هارون وقال بس مهما تحبني فانا بحبك اكتر؟ نظرت له نظره اطالتها وتمعنت بها فهي عشقته رغما عن ذلك ما العشق الا حربا يخسرها العقل وقالت بجد يعني انت بتحبني طب ليه مكنتش بتقولي….؟
مش عارف بس قلبي اتقفل لما اتخدعت في سارة ورضوي
نظرت له بضيق وقالت علي فكرة انا مش زيهم؟
عارف انك مختلفه عنهم ودا سبب حبي ليكي….
هارون انا كنت عايزة اقولك علي حاجه؟ بما ان انت بتحبني وانا بحبك…. بس اوعدني انك متزعلش….
تنهد هارون واحس ان هناك شي ما يمكن ان لا يحب معرفته وقال قولي يا فجر…. عقدت ذراعها حول عنقه وقالت بتردد انا كنت حاطه في القهوة دي منوم عشان بيني وبين ريم اتفاق اننا نخلص منك ومن زين عشان كده كنت بكون عايزك تطلقني لاني مكنتش عايزة اعمل حاجه زي كدا؟ وتنهدت لتكمل والله ريم مش وحشه بس هي اتبهدلت برضو واخوك اغتص”بها ومرات عمي عرفت انها متجوزاه…..
كنتو متفقين علي ايه؟ ابتلعت فجر ريقها وقصت له جميع اتفاقتها مع ريم….
وليه قولتي دلوقتي…؟
انا بحبك بجد يمكن كان نفسي انتقم منك عشان اللي عملته معايا بس مقدرتش وانا بكرهك اوي عشان انت خليتني احبك مع كل حاجه وحشه عملتها كنت بتعمل حاجه كويسه……
مخبيه حاجه تاني ولا؟
نور هي اللي قت”لت معاذ وراحت لريم وقاعده في شقه في القاهرة….. ومفيش اي حاجه تاني بس نور اتظلمت وانت عارف كدا كويس برضو انتم اللي كنتم السبب…

 

 

تنهد هارون فهو بداخله لم يكن يريد ان يصل لذلك ولكن الظروف اجبرته عليه وقال متقوليش لريم انك قولتلي حاجه
قالت بقلق وخوف انت هتعمل ايه…؟
حاوط وجهها بيده وقال فجر انتي واثقه فيا هزت راسها فاكمل هو تمام انا ولا هذيكي ولا هاذيكي ولا انتي ولا ريم ونور…. انتم التلاته هتكونو في حمايتي بس نور لازم تسافر برا مصر وانا هخلص الاجراءت واطلعها برا لانها ممكن توقع ويتقبض عليها يا هتت”قتل…. وريم زين لو اكتشف حاجه هيوريها ايام سودة فحاولي تخليها تهدي اللعب شوية……
نظرت فجر له بتعجب وقالت وانت هتعمل كل دا ليه؟
غلطت كتير ولازم اصلح وانتم التلاته ملكوش ذنب في حاجه
دفنت وجهها في صدرة وبكت وقالت بس اكيد هنسيب بعض يا هارون…. تنهد فهو يعلم ان ذلك وارد وقال وقتها هيكون اختيارك انتي يا فجر….؟
طب ممكن اطلب منك طلب…..؟
اطلبي…؟
عايزة ريم تيجي تقعد معايا هنا يومين كدا….
هي هتعرف تيجي ولا؟
هقولها وابقي اقولك…. وجدت فجر هاتفها يرن وكانت المتصل ريم نظرت له وقالت هقول ايه….؟

 

 

قولي اني شوفتك وانتي بتحطي المنوم وضر”بتك وعملت كل حاجه وحشه… ابتسمت فجر وقالت بس انت معملتش حاجه….
لا ما انا هعمل بس بطريقه تانيه…. ابتسمت بخجل واجابت علي الهاتف… ووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت جحيمي الابدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى