روايات

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الثلاثون 30 بقلم اسراء هاشم

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الثلاثون 30 بقلم اسراء هاشم

رواية عشقت جحيمي الابدي البارت الثلاثون

رواية عشقت جحيمي الابدي الجزء الثلاثون

رواية عشقت جحيمي الابدي
رواية عشقت جحيمي الابدي

رواية عشقت جحيمي الابدي الحلقة الثلاثون

طب انت تفتكر شادي قت”ل شهاب ازاي ولا ايه اللي حصل؟
مش عارف كلهم ماتوا وابوكي متكلمش وعيلة رضوي سكتوا علي موت بنتهم عشان الفضيحه محدش يعرف رضوي كانت ضحيه ولا لا…؟
تنهدت فجر وقالت طب ما تيجي ندور ورا اللغز دا؟
ابتسم هارون وقال ولا هنعرف بقالنا سنين مش عارفين
هو انتم قت”لتو عمي صالح ليه؟
اللي كان مقصود ابوكي يا فجر؟
عبس وجهها وقالت مفيش امل ان الحرب دي تنتهي؟
واضح ان مفيش بس يمكن تخلص
وانت هتفضل تحبني ولا…؟
هفضل احبك….. ابتسمت فجر وقالت حتي لو حصل ايه؟
امممممم مهما نبعد او نفترق عن بعض هفضل احبك يا فجر
وانا مش هحب غيرك انت لحد اخر يوم في عمري يا هارون

 

 

استيقظت ريم في الصباح ولكنها كانت تشعر بالالم في جسدها فتحت عنيها لتجد زين بجانبها
اكيد عملت ذنب في حياتي عشان اصحا الاقيك جمبي وتاففت بضيق اقترابت منه وقالت ايه الهدوء دا كله حاطط اعصابك في تلاجه….
هتبو”سيني ولا ايه؟ جحظت عنيها بصدمه وابتعدت عنه وقالت ما تقول انك صاحي مش تخضيني كدا؟
فتح زين عنيه وقال حاضر كنتي بتقولي ايه بقا؟
ولا حاجه… سحبها زين وحاوطها بذراعه وقال ما تخدي اجازة من لسانك الطويل دا شوية؟
من عنيا انت تومر عقد حاجبه ونظر لها ماشي يا ام لسانين
ابتسمت ريم باقتضاب…. قام زين ذاهبا الي المرحاض ولكنها قفزت وسبقه وقالت انا اللي هدخل الاول علي فكرة؟
تنهد بضيق وقال اممممم ندخل مع بعض لو عاوزة..؟
تاففت ريم من برودة وقالت ادخل ياكش تولع جوة؟
ماشي يا حبيبتي ربنا يخليكي من ذؤقك…
مر اسبوع علي اقامه ريم وزين معه…. تخليت ريم عن عنادها في تلك الفترة وقضيت معاهم تلك الايام لم تنكر انها شعرت ببعض من السعاده في ذلك البيت…..
كانت فجر تجلس علي الارض وقالت بقلق ريم انتي لسه تعبانه؟ فقد مرضت ريم لمده يومين وكانت تجاهد مع نفسها لكي تبدو جيده
هموت من امبارح والله يا فجر
طب اقول لي سعاد تشوف الدكتور
ممكن يكون برد…. نظرت فجر لها بشك وقالت انا خايفه لتكوني حامل يا ريم…..؟
فركت ريم يدها بدهشه وتوتر وقالت تبقي مصيبه سودة انا هقوم اعمل حاجه اشربها عندما قامت ريم شعرت بالدوخه وسقطت علي الارض هرولت فجر مسرعه ونادت علي سعاد وطلبت منها ان تخبر هارون او زين….
وخلال دقائق كان وصل زين وحملها وصعد الي الغرفه واتي هارون بالدكتور كانت فجر تشعر بالقلق البالغ علي ريم وكانت معها في الغرفه…. فحصها الدكتور وحقن ذراعها وقال مفيش داعي للقلق الحمل في اولة بيكون صعب و المهم انها متتحركش كتير وتفضل مرتاحه…….
الصدمه الجمت لسانها واكتفيت بالايماء خرج الدكتور واخبرهم بذلك وبالطبع اتصدم زين وهارون استعدت ريم وعيها وسالت فجر وقالت اي اللي حصل يا فجر؟

 

 

ابتلعت فجر ريقها وقالت بتوتر انتي حامل يا ريم….
شعرت ريم بهروب الدماء من وجهها وازداد شحوب وجهها وقالت بصدمه جليله نعم؟
دخل زين والذي كان يشعر بالحيرة فهو لم يضع ذلك في حسابته…. نظرت له ريم وعينها تملوها الدموع وقالت بصوت مبحوح ارتاحت كدا؟ اديني في مصيبه رتبت فجر عليها وقالت بحزن كل حاجه ليها حل يا ريم وخرجت فجر لكي تتركهم لوحدهم ونزلت الي الاسفل والذي كان يجلس علي الاريكه……
هارون…..؟ رفع نظره لها وتنهد وقال بجد مصيبه ملهاش حل
فعلا انا كنت خايفة اوي علي ريم….
دلوقتي ارتحت قولي علي الحل بقا؟ انا دلوقتي هعمل ايه؟
ريم ممكن تهدي عشان نعرف نفكر…نظرت له وقالت نفكر في ايه هي ملهاش غير حل واحد وهو الاجهاض وانا مش باخد رايك انا هنفذ كلامي….تنهد زين فهو يدرك صعوبة الموقف خصوصا عليها وقال انا هعملك اللي انتي عايزه يا ريم
بجد دلوقتي هتعملي اللي انا عايزه بعد ما دمرت حياتي انا مستحيل اكون ام لطفل منك انت لو سمحت عاوزة اروح لاي دكتور عشان نتصرف في المصيبه دي….تنهد زين وقال حاضر يا ربم اللي انتي عايزة هيحصل…..
ظلت تبكي علي تلك المصيبه التي وقعت بها واخذها زين وذهب الي احدي المستشفيات ومعها فجر وقالت ريم انا هدخل لو سمحت متجيش معايا دخلت هي وفجر الي عياده الدكتورة وبعد الفحص قالت ريم انا عايزة اعمل اجهاض
نظرت لها الدكتورة بتعجب وقالت مش هينفع…؟
نظرت فجر وريم الي بعضهم وتحدثت ريم بانفعال يعني ايه مش هينفع؟
فرصه الانجاب هتبقي معدومه عندك لو عملتي اجهاض لان لو حصل نزيف في حالتك هنشيل الرحم وكمان انتي عندك خدوش في الرحم ودا غير ان حصلك نزيف قبل كدا؟
شعرت ريم بالذهول وقالت انا هكتب اقرار اني لو حصلي حاجه بس لازم اعمل اجهاض
بالطبع رفضت الدكتورة حتي فجر تراجعت عن الفكرة فهي ممكن ان تحرم من الانجاب طليه حياتها ذهبوا الي البيت وكل منهم يفكر في حل الي تلك الكارثه وبالطبع رفض زين فكرة الاجهاض تماما……
نظرت ريم اليهم وقالت بجد كلكم رافضين دلوقتي وانا مستعده لكدا…. واتجهت ناحيه هارون وقالت ببكاء شديد هارون لو سمحت ساعديني كانت فجر تبكي علي حالتها هي الاخري…..
صعب يا ريم انتي عارفه ايه يعني ازاله رحم هزت راسها وقالت عارفه بس دا اهون عندي… انا هكتب اقرار علي نفسي حتي لو موت ارموا جثتي في ايه مكان…. مش انتم بتتصرفو
نظرت الي زين وقالت حرام عليك بجد انت السبب….
جلست ريم علي الاريكه لشعورها بالتعب ودفنت وجهها بين يدها ظلت تبكي وتشهق بحرقه…. جث زين امامها علي ركبتيه وقال ريم انا مش هخليكي تعملي كده حتي لو بالعافيه وانتي شايفه اهو ان مفيش حل تاني
يعني ايه هقول لابني ايه ان ابوك اتجوزني عشان يقضي وقته معايا ويعرفني اني مسواش حاجه ولا اقوله اني كنت عايزة اقت”ل ابوك ولا اقوله ان عيله ابوك قت”لو جدك تفتكرو لو جي الدنيا دي هيعمل ايه؟ هيعيش ازاي؟ ويبقي نصيبي في الاخر ان ابني يكون منك انت يعني حياتي اتدمرت للابد….؟

 

 

امسك زين يدها وقال انا هتصرف في كل حاجه يا ريم وحتي لو عايزة تسيبي خالص براحتك انا مش هقولك حاجه
تحدث هارون وقال كدا لازم تسافري لحد ما تولدي وبعدين ترجعي تاني لان من المستحيل اهلك يعرفو حاجه زي كدا وبعدها مهمه الطفل هتكون لي زين نظرت لهم بسخريه وقالت بجد الموضوع بسيط اوووي كدا؟
يا ريم بلاش تصعبي عليكي وعليا… دا حل موقت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت جحيمي الابدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى