رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم اسراء هاشم
رواية عشقت جحيمي الابدي البارت الثالث والعشرون
رواية عشقت جحيمي الابدي الجزء الثالث والعشرون
رواية عشقت جحيمي الابدي الحلقة الثالثة والعشرون
اهاا عشانك اتجهت فجر اليه ولفت ذراعها حول عنقه وقالت بخفوت هارون… ابتعد عنها وحاوط وجهها بيده وضع انامله علي شفتيها وقال فجر ممكن متتكلميش في حاجه وانحني عليها يق”بل شفتيها بشوق وشغف…
في الصباح كانت حسنه تجلس بغرفه نور ابنتها وشعرت بزرف الدموع من عينيها حتي وان كانت قوية فهي فقدت ابنتها بطريقه مروعه دخل والدها وقال جاعده ليه اكده يا حسنه؟
جلبي محروج علي بنتي قوي يابا عايزة اخد حقها
تنهد حسان وقال بحزن وقال حقها هيرجع يا بتي وحق صالح هيرجع…
هتقت”لو فجر…؟
اومال اسيبها علي ذمه ابن الشهاوي ومصدقت ابوها سابها
بس هي مراته…
انا لو عارف انها هتفرق معاه كنت دبحت”ها قدام عينه بس عارف انها ولا حاجه بالنسبة له….
عندما وصل الي البلد ترك فجر وذهب الي عمه في العمل ظلت فجر جالسه في الغرفه فهي لا تحب رؤيه احد منهم ولكن حست بالملل فنزلت الي الاسفل ولكن لسوء حظها وجدت ثريا وماجده يجلسان معا… نادت عليها ثريا فاتجهت لها وقالت نعم؟
عقدت حاجبها ولوت فمها وقالت ادخلي ساعدي ياسمين والبنات…
علي اي يا اختي يا تتبلي علينا وتقولنا اننا بنخليها تخدمنا…
تنهدت فجر فيبدو ان تلك العقر”بتان لم يتركوها وشانها وقالت حاضر.. واتجهت الي المطبخ…
نظرت ماجده الي ثريا وقالت اشتكي لي هارون وخلي يطلقها ونخلص ما انا بنتي مش هتتدخل علي ضرة..
استني عليا بس.. المهم نخلص من كريمه دي لانها خنقتني..
دخلت فجر الي المطبخ ولكن انزلقت قدمها وسقطت علي الارض وتالمت بشده جعلتها تصرخ فاتجهت لها ياسمين وقالت بقلق خير يا فجر مالك… فجر ببكاء مش قادرة دخلت ثريا علي صراختها وقالت بتهكم ايه الدلع الماسخ ده عاد جومي يا بت شوفي اللي وراكي مش عايزة دلع انا وخرجت من المطبخ حاولت فجر الوقوف علي قدميها بصعوبة بالغه وتنزل دموعها دخلت ثريا اليهم مرة اخري ولكنها قامت بسكب تلك المياة الساخنه والتي كانت تغلي عليها لتسقط علي خصرها وفخذ”يها لم تصرخ فجر ونظرت له بسخرية وقالت ثريا مخدتش بالي… نظرت لها ياسمين بشفقه وقالت فجر اطلعي طيب… لم ترد فجر عليها فخرجت ياسمين لكي تعاتب مرات عمها كان بالنسبه لفجر تحمل الالم بتلك الطريقه صعب للغاية وسقطت علي الارض مغشيا عليها….
اتي هارون من الخارج وكانت ثريا تجلس مع ماجده بالخارج وقالت عندما راته منور يجلب امك ابتسم هارون وقبل يدها وقال فجر زعلتك في حاجه؟ نظرت اليه وادعت الحزن بنت لسانها طويل وقليله الربايه بس انا مبحبش افتري علي حد واصل… لم يقتنع هارون بحديثها فهو يعلم والدته جيدا ومرات عمه التي تجلس وتنظر له من فوق لتحت ودخل الي المطبخ وعندما وجدها علي الارض حملها وهو يشعر بالقلق عليها وخرج وسالهم علي ما حدث لها واخبرته ياسمين بالحقيقه نظر الي امه بغضب واخبر ياسمين ان تتصل بالدكتورة….
واخدها وصعد بها الي الغرفه وضعها علي الفراش برفق جادت الدكتورة… واوصلت ياسمين الي فوق ودخلت معها وقالت الدكتور خير يا هارون بيه؟ اشار هارون علي فجر النائمه علي الفراش وقال هي وقعت واتحرقت تفحصت الدكتورة قدمها وقالت جلها اليمين في شرخ والتواء ومينفعش تتحرك خالص لمده اسبوعين علي الاقل وقامت الدكتورة برفع بلوزتها لتكشف عن خصرها وقالت احمرار بسيط بسبب الحرق وصل الي فخد”ها وانا هديها مرهم كويس للحروق عشان متسيبش اثر.. اوصل هارون الدكتورة الي الباب…
نظرت له ياسمين بحرج وقالت اساعدك في حاجه..
شكرا مش عايز حد يلمس مراتي وخلي اي حد يروح يجيب الدوا ده… اخذت الروشته ونزلت وطلبت من احدي الغفر ان ياتي به… نظرت لها ثريا بضيق وقالت هو بيعمل ايه فوق…
مش عارفه يمرات عمي وبعدين كفاية اللي حضرتك عملتي
وخلال دقائق كانت ياسمين عنده واعطته الدوا وعندما عرضت عليه المساعده رفض بشده
جلس بجانبها وقبل جبينها بحنان وقال حقك عليا يا فجر..
وبعد ذلك فتح ازرار بلوزتها لكي يبدل لها ملابسها فتحت فجر عينها وعندما وجدته امامها ويقوم بخلع ملابسها انتفضت وقالت بتوتر وخوف هارون؟ طمنها هارون وقال متخافيش يا فجر بس الدكتورة قالت مش هينفع انك تتحركي وهدومك عليها مياه رفعت عليها الغطاء وقالت شكرا انا هعمل ده بنفسي نظر لها بتعجب وقال علي فكره انتي مراتي..؟
نظرت له وقالت عارفه بس انا مش محتاجه مساعده منك
تنهد هارون فهو لا يريد ان يتعصب عليها وابعد يدها وقال
اهدي يا فجر انا مش هعملك حاجه وخلع بلوزتها وقام بدهن المرهم علي خصرها وبداية فخذ”ها ولكن كان ذلك الاشتعال الذي شعرت بيه كان من اثر لمساته لها وقام بتلبسها وقال ياريت متقوميش من مكانك ولما تخفي اعملي اللي انتي عايزة…. صمتت فجر وتركها هارون ونزل الي والدته وقال بحده ليه يا امي تعملي فيها كده حرام عليكي نظرت له بحزن مصطنع وقالت يا ابني مكنش قصدي…
اقسم بالله لو حد عملها حاجه هسيب البيت وهمشي وهنسي ان ليا اهل….
خرج غفران من الغرفه عندما سمع صوته وقال بتعلي صوتك علي امك يا هارون عشان بنت العزايزة….
فجر مراتي ومش هسمح لحد يعملها حاجه واقسم بالله لو حد كلمها او عملها حاجه لتزعلوا مني…
قال غفران بضيق مراتك دي بنت العزايزة اللي اتجوزتها غصبن عني يا هارون ولازم تطلقها والا هعتبر ابني التاني مات نظر له هارون وتدخلت كريمه قائله اطلع لمراتك يا هارون… وانت يا غفران مش صغير علي الحديت الماسخ ده….
فكرت فجر باخذ شاور فهي تريد تبرد جسدها بالمياه فهي شعرت بالم الحرق اكثر وقامت من علي الفراش وسارت علي قدمها بصعوبة بالغه ولكن دخل هارون في تلك اللحظه واتجه لها وقال قومتي ليه اجابته بحرج داخله اخد شاور.. زفر بضيق وقال انتي مينفعش تتحركي عشان رجلك وقام بحملها متجها ناحيه المرحاض وانزلها لتقف واتجه هو لفتح مياه البانيو ووقف امامها مرع اخري وقام بفتح سحا”بة فستانها والذي سقط علي الارض اشتعلت وجنتيها خجلا لوقوفها امامه شبه عا”رية لا يستر جسدها سوي ملابسها الدا”خليه وقالت بخفوت هارون لو سمحت…
وضع يده علي شفتيها وقال عادي يا فجر وبعدين زي ما انتي قولتي احنا ملناش لازمه بالنسبه لبعض فخلاص خليني اساعدك… غمضت عنيها وتفاجات بتمرر وضع علي ظهرها لنز”ع ما تبقي بدا صد”رها يعلو ويهبط بشكل ملحوظ وقامت بلف ذراعه حول عنقه والتصقت به وقالت هارون ارجوك اطلع برا وضع يده حول ظهرها الع”اري شعرت بانتفاض جسدها وقال فجر انا جوزك مش واحد غريب واكمل ما كان يفعله وحملها ليضعها في البانيو برفق وبعد ما انتهي ساعدها بلف المنشفه حول جسدها وانسدل شعرها الطويل المبتل عليها وحملها بعد ما جفف شعرها بالمنشفه وبعد ذلك اجلسها علي المقعد المقابل لتسريحه تطرت له بتعجب وقالت انت هتسرح شعري كمان… ابتسم هارون وقال اممممم وامسك الفراشه وبدا بتمشيط شعرها كانت فجر تراقب انعاكسه في المراه وقالت شعري طويل ورخم صح…
هز راسه وقال جدا انا مبحبش الشعر الطويل اووي قالت فجر ببراءه وتلقائيه خلاص هبقي اقصه انتهي منه ووضع شعرها جانبا ليق”بل عنقها من الخلف هامسا خلف اذنيها لا انا عايزة كدا… شعرت بتسارع نبضات قلبها وقالت حاضر وهمت بالقيام ولكن حملها مرة اخري ليضعها علي الفراش وجلب ملابسها من الخزانه وجلس امامها وقام بنز”ع تلك المنشفه غمضت فجر عنيها لشعورها بالخجل منه وعضت علي شفتيها السفليه مرر يد”ه لاستكشاف جميع انحاء جسدها وقام بتقب”يل شفتيها مازالت هي مغمضه عينها ولكنها مستسلمه له وقام هارون بعد ذلك بدهن المرهم علي خصرها وقام بتقب”يلها مرورا ما بمن اسف”لها مما اشعل رغب”تهم اكثر فتحت فجر عينها وقالت هارون فتلك اللحظه لا يريد الابتعاد عنها ولكنه اجابها نعم؟ قامت فجر لتجلس ولفت ذراعها حول عنقه وقالت علي فكرة انا عا”يزك….. كان يشعر بارتفاع حراره جسده واثا”رت الر”غبه بداخله التي لم يستطيع السيطره عليها بعد تفوها بذلك وقام بتق”بيل شفت”يها يعت”صرها بين خاصته وارخت ظهرها واصبح هو فوق يقب”لها بشراهه يعتص”رها بين شفت”يه ولكن قطع تلك اللحظه طرق الباب والذي افاقه من الذي كان سيفعله الان فابعد عنها واخذ بلهث لالتقاط انفاسه وقال مين؟ ردت عليه ثريا وقالت انا يا ولدي
نظرت له فجر وقالت ما تفتح نظر لها بتعجب وقال ازاي يعني؟ نظرت له فجر بضيق وقالت ماانا مراتك يا هارون وبعدين عادي نظر لها وقال مكنش هينفع لم تفهم وقالت يعني ايه انت اللي قطع حديثها وقال كنت عايزك ايوة بس خلاص دلوقتي لا نظرت له فجر بكره وقالت يبقي متقربش مني تاني… نظر لها بضيق وقال بمزاجي علي فكرة زمت شفتيها وقالت مزاجك دا علي نفسك مش عليا جث علي ركبتيه فوقها وقبض بيده علي فخذ”ها وقال بمزاجي يا فجر وبلاش تعندي معايا….
نظرت له وقالت وانا براحتي وبقولك ابعد عني بدل ما اصوت وافرج البيت عليك… قتم لون عينه واشتعل غضبه وقام بتقب”يلها شفتيها ناسيا والدته التي تقف علي الباب كانت فجر تحاول الابتعاد عنه لتثيرة غضبه اكثر ولكنه كان يثبتها بقوة اسفله وابتعد عن شفتيها وقال مستحيل يا بنت العزايزة ابتسمت فجر وقالت شوف نفسك يا ابن الشهاوي وبعدين انا مسلمه نفسي ليك وانت اللي مش عايز تلاقت نظراتهم وقال شكل نهايتي علي ايدك يا فجر….
لامست شفت”يه بشفت”يها وقالت امممم فعلا بس علي فكرة انا عا”يزك ابتلع ريقه فقد اصبح هو تحت سيطرتها وقال فجر مستحيل تحصل حاجه بينا ابتسمت وقالت تفتكر بعد اللي حصل مش ناقص غير حاجه بسيطه وبعدها هبقي مراتك بجد…
لم يستطيع هارون التحكم في رغب”ته بها ولكن مستحيل ان يفعل ذلك وقال وهو ينظر لها مكنتش اعرف انك كدا…؟
نظرت له وقالت انت جوزي علي فكرة… بلع ريقه وقال مش هينفع… لفت ذراعها حول عنقه واسندت جبينها علي جبينه فلا توجه مسافه بينهم تذكر وقالت ماشي يا هارون براحتك بس متلمسنيش تاني… اطبق شفتيه ملتهم شفتيها في قب”له جامحه قام من فوقها وقال مش ناويه تعدي الليله دي علي خير صح رفعت الغطاء علي جسدها وقامت تجلس وقالت خليك قد كلامك يا هارون نظر لها وقال ما انا قد كلامي اهو ابتسمت فجر وقالت شكلك هتبص لعيله نظر لها وقال مستحيل يا فجر… تنهدت وقالت هو انا همشي امتي؟
الدكتورة قالت اسبوعين وهترحعي تمشي زي الاول بس لازم متتحركيش كتير… نظرت له وقالت امممممم…. تنهد هارون وقام بتلبسيها وقال اهمدي بقا وعدي الايام دي علي خير يا فجر….
هو انت بتعمل كده ليه…؟
قام هارون وفتح الباب لوالدته وقال خير يا امي؟
مراتك كيفها دلوك…. زفر هارون بضيق كويسه…. تنهدت ثريا وقالت طيب انا جولت اطمن بس…..
قفل هارون الباب ووجدها جالسه وقالت ببكاء هارون رجلي وجعاني اوي..
استني طيب هروح اشوف اسر وذهب هارون الي غرفه اسر وطلب منه ان يذهب معه… دخل هو واسر…
وبالطبع كان اسر ملاحظ خوفه عليها وقال وهو ينظر لها فجر بصي انا هشوف رجلك وممكن توجعك اكتر تمام…
هزت فجر راسها ولكن نظر لها هارون وقال بحده متلمسهاش حدق به الاثنان بدهشه وقال اسر انا خايف تكون رجلها اتكسرت….
الدكتورة قالت التواء بس وجعها… قولي وانا هعمل الي هتعملو…. نظر له اسر بتعجب وشرح له ما يفعله وتاكدت انه لم ينكسر كاحلها وقال هي كويسه كدا… معايا مرهم ومسكن بس لازم تدليك…
ماشي… خرج اسر وجلب المرهم واعطه له وقال خليني انا اعمله
قال هارون بضيق.. لا انا كنت عايز اتاكد انها كويسه بس شكرا ذهب اسر وتركه….
نظرت له فجر بتعجب وقالت هو انت بتغير عليا ولا ايه؟
امسك قدمها وبدا بتدليكها مع وضع المرهم وقال غيرة ايه دي؟ بس انتي مراتي وانا مبحبش حد يلمس حاجه ليا…
تاوهت فجر بالم اهاا… نظر لها بقلق وقال اوديكي المستشفي طيب…؟ كانت مستمتعه بداخلها فهي تري قلقه عليها وحتي ان كانت تلك اللحظه مزيفة فالاستمتاع بها حقيقي….
مر الاسبوعين لم يفارقها هارون للحظه وظل بجانبها يساعدها في كل شي لم تنكر فجر انها وقعت بحبه لمره اخري فهو كان مختلفا يبدو هادئا.. يستجيب لكل حديثها تمنت ان تظل هكذا لكي يظل بجانبها….
فجر انا هنزل اروح لعمي في الشركه نظرت له بحزن وقالت ماشي بس متتاخرش حاضر
بس متتحركيش عشان رجلك ولو فيه حاجه كلميني… عقدت ذراعها حول عنقه وقالت بخفوت حاضر… شكرا…
علي ايه..؟
علي وجودك معايا… ابتعد عنها ونظر لها وقبل جبينها وخرج وسابها…. ظلت فجر جالسه في الغرفه ولكنها بعد مرور بعض الوقت…. نزلت الي اسفل وخرجت الي الحديقه تفكر بما حدث هي تحبه ولكن كيف تنسي انه كان السبب في كل ما حدث كيف تنسي اهانته لها لا تستطيع النسيان ولكن هل الغفران سيكون بتلك الصعوبة… ولكن لا يحبها ولن يحبها وسوف تتخلص من ذلك الحب… ما كلفها التمن كانت تسير بهدؤء فهي قد تعافت ولكن ليس كليا وفجاه وجدت احد يكتم نفسها من الخلف… وفقدت الوعي… وعندما فاقت وجدت نفسها في مركب في النيل ويدها مقيدة من الخلف
ونظرت الي حسان بخوف وقالت انت عايز مني ايه…؟
ابتسم حسان بسخرية وقال مصدقتي ابوكي سابك ورحتي لعيلة الشهاوي…. اتجوزتي ليه بجي ولا كنت علي علاقه به
نظرت له فجر بصدمه وقالت بخوف مختلط بالبكاء مفيش حاجه من دي؟
هترمي نفسك في النيل… خلصي العيلة من القرف… ابتلعت فجر ريقها بخوف وقالت ببكاء حرام عليك انا عملت ايه؟
قام حسان وصفعها بقوة وقال حطي لسانك جوة خشمك نظرت له فجر بحزن وقالت ماشي….
ابتسم ساخرا وقال ارمي نفسك….
قامت فجر وغمضت عنيها وانجرفت دموعها بغزارة صاح بها بقوة انجزي…. نظرت الي مياه النيل وسواد النيل.. عديت كل شي من امام عينها فدائما ما تكون لحظات الموت صعبه ونهائية…. والقت نفسها في الماء…
امر حسان المراكبي بالعودة….
ذهب هارون وزين من الشركه وفي طريقهم الي البيت تحدث هارون قائلا جيت النهاردة ليه؟
عادي زهقت المهم اية اخبار البيت؟
يعني ماشيه… بس ابوك مبيكلمنيش بقاله اسبوعين ومش عارف اعمل ايه…؟
لما نروح هكلم معاه… ووصلو الاتنين الي البيت وبالتاكيد اول شي سال عنه هارون كان فجر واخبرته ثريا بانها خرجت من بدري… تسرب القلق الي قلبه وخرج ليبحث عنها وكذلك زين ولكن لم يجد لها اثر… شعر بانه سوف يفقد عقله وقال يعني هتكون راحت فين…؟
اهلها ممكن يكون حد من اهلها خدها… جدها او عمها تنهد هارون بضيق وقال اجمعلي الرجاله… كان خلال دقائق هارون وزين امام بيت العزايزة وخلفه رجاله محمله بالس”لاح طرق الباب بقوة شديدة….. فتحت حسنه الباب وقالت انتهم هتتهج”موا علي البيت ولا ايه عاد…. صاح هارون بقوة جعلتيها ترتعب اقسم بربي لو فجر حصلها حاجه ما هيطلع علي عيلتك كلها نهار…..
قالت بتهكم واحنا مالنا مش انت اللي اتجوزتها…. علي صوته مرة اخري ولكن بقوة جعلت اركان البيت تهتز قائلا فجر فين
معرفش…. اخرج هارون سلا”حه وصوبة في اتجاها وقال هتنطقي ولا اقت”لك؟ جاء حسن الي المنزل عندما راي ذلك الموقف من الخارج ووقوف رجاله امام البيت وقال نزل سلا”حك يا ابن الشهاوي ميصحش اكده التفت له هارون وقال هقلبها مجزا”رة لو معرفتش مكانها…؟
قال زين بعصبيه هو الاخر ما تقولو وديتو فجر فين؟
تنهد حسن ونظر الي حسنه وقال ابويا خلي اتنين من الغفر يخطفو”ها وبعدين خدها في مركب في النيل عشان يمو”تها
واخبره العنوان…. نظر له هارون بصدمه وقال وانت مش عارف تتدافع عن بنت اخوك…. صحيح عيلة كلها نسوان
بس ورحمه اخويا لو فجر حصلها حاجه لاد”فنكم صاحين
خرج هارون من البيت وركب عربيته وزين معه… نظر له زين وقال ممكن يكون رمها… ضغط علي البنزين لتزيد سرعه العربيه واوقفها واتجه الي احدي المراكبيه وقال حسان العزايزة طلع هنا من امتي…؟
تبرجل الرجل ونظر له بقلق قال مش فاكر غضب هارون وامسكه من طرف جلبانه وقال انجز بدل ما ابيتك في السجن…
من ساعه وزمانه بعد قوي….
اسرع مركب هنا عايزها حالا…. نظر الي زين وقال خلي الرجاله هنا وحسان ميروحش بيته النهاردة….
امرهم زين بذلك وصعد معه وقام المراكبي بالقيادة….
كانت تشعر باختناق نفسها… وذهاب روحها فقدت القدرة علي المقاومه فهي ارادت ان ترحل بسلام الان…. حتي ان كانت وجبه لاحدي الاسماك شعورها بالخوف الجمها من سواد الليل وظلمته…..
امر حسان المراكبي بالعودة ولكنه اتصدم عندما راي هارون علي مركب اخر…. نظر له بسخرية وقال زمان السمك كلها ياابن الشهاوي…. نظر له هارون ولم ينطق….
هتعمل ايه….؟
هنزل….. نظر له بدهشه هتنزل فين يا هارون النيل غويت اوي
زمانها ماتت….
كل اللي حصل دا بسببي انا يا زين مستحيل اسيبها تموت وعندي الموت اهون ليا….. قفز هارون في المياه…. شعر زين بالصدمه والخوف….. ووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت جحيمي الابدي)