روايات

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الرابع 4 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الرابع 4 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الجزء الرابع

رواية عشقته فدمر حياتي البارت الرابع

رواية عشقته فدمر حياتي
رواية عشقته فدمر حياتي

رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة الرابعة

الكل جري على مايا كانت فقد الوعي بفستان الفرح الجد كان بصص عليها بحزن شديد ازاي افضل يوم في حياتها تحول لمصيبه كبيره كلهم نقلوها على الاوضه واتصلوا بالدكتور بتاع العيله
عشان يشوفها محمد كان قلقان عليها قلقانه على حبيبته وناديه كانت حزينه على البنت اللي ربتها وندى كانت مستغربه بس كانت فرحانه
بعد شويه وقت خرج الدكتور من اوضتها وكان باين عليه علامات الحزن والاسى اجد اول ما شافه راح بسرعه وساله
الجد بحزن شديد /قول لي يا دكتور ايه اخبارها دلوقتي
الدكتور/ مخبيش عليكم عندها انهيار حاد
الجد /ممكن اشوفها انا اعرف اول ما تشوفني وان شاء الله هتبقى كويسه
الدكتور/ اتفضلي يا عمي بس للاحسن ما تضغطش عليها عشان حليتها ما تسمحش لكده
الجد /اول ما سمع الكلام ده جري على اوضه حفيدته وهو قلبه بيتقطع عليها فتح الباب وشاف وشها شحب شحوب الاموات
الجد بحزن /ما تزعليش يا نور عيني وحياتي كلها انا حياتي من غيرك ما تسواش ما تزعليش بكره ربنا يعوضك انا كنت عايزه اطلب منك انك تتجوزي محمد انا عارفه ان هو ما يستاهلكيش وانك تستاهلي واحد احسن منه بس زي ما انت عارفه الناس في القاعه كلهم ابتدوا يتكلموا عليك ويقولوا اكيد لقى فيها حاجه عشان كده سابها وماشي ه لكن محمد لما يتجوزك هيقطع الالسنه مش هيخلي اي حد يجيب سيرتك قلت ايه يا حبيبتي انا عارف ان الوقت مش مناسب وان حالتك النفسيه متدمره انا بقول لك تتجوزي الفتره لحد ما بس يعدي كم شهر ويتنسى الموضوع وتقوله بعد كده ان انتم ما تفهمتوش بس تلم الفضيحه اللي حصلت يا بنتي ساكته ليه اتكلمي يا نور عيني ما توجعيش قلبي
بصيت له بضعف وحزن وكسره احلى يوم تتمنى كل بنت كلها اتلاشت في الهوا اجمل لحظات قضيتها مع جواد بتمر قدام عينيها ليه يعمل فيها كده ليه يجرحها معقول اللي مربيها على ايده هو اللي يجرحها بسكينه في قلبها اللي محبش ولا يحب غيره
طيب لما هو عايز يسيبها ليه عمل معاها كده وهل لما محمد يعرف ان هي مش بنت هيبقى رده فعله ايه؟ وهيبقى رد فعل العيله ايه لما تتفضح؟ هي لازم تتكلم مع محمد الاول اذا كان هو موافق فهي هتضطر ان هي توافق عشان الفضيحه هي بتعترف بينها وبين نفسها انه عشقه دمر حياتها للاسف بعد كل اللي عمله ما قدراش تكرهه ليه ليه حبيته للدرجه دي ليه؟ ما قادراش تكره الانسان الوحيد اللي دمر حياتها هل في يوم من الايام هتقدر تحب حد غيره؟ او توثق في حد غيره؟ الاسئله كلها بتدور في دماغها وهي بصه لجدها بدموع متحجره في عينيها مش راضيه تنزل
اتكلمت بالعافيه وهي بصه لجدها بتوهان انا عايزه اشوف محمد ياجدي قبل ما اوافق على الفرح
ممكن ولا دي كمان مش ممكن
الجد طبطب عليها وخرج عشان ينادي محمد يشوفها
الجد خذ يا محمد مايا عايزه تتكلم معك قبل ما توافق على الفرح وعلى الكلام اللي هتقوله هيتم الفرح ده الوقت اللي انت تثبت فيه انك راجل في العيله دي يلا ادخل
دخل محمد وهو قلبه بيدق زي الطبول حلم حياته بيتحقق واخيرا حبيبته وامنيته هتبقى مراته القدر لعب لعبه غريبه بس اللعبه دي كانت في صالحه هو هو حزين عليها بس في نفس الوقت مبسوط ان حلم حياته هيتحق يا ترى عايزاه في ايه وهل هتوافق ولا لا
دخل لقاها سرحانه وبصل السما
محمد نعم جدي قال انك عايزه تقابليني في حاجه لو مش موافقه عادي انا بعمل كده بس عشان احافظ على اسم العيله واسمك يا بنت عمي اذا جواد اتخلى عن عاره انا مش هتخلى عنك ابدا
مايا فيك الخير يا محمد انا كنت عايزه اقول لك على حاجه قبل ما توافق انك تتجوزني بس ارجو منك قبل ما اتكلم ان الموضوع ده يفضل سر بينا لو وافقت انا هحاول اني اكون زوجه ليك وادي لك قلبي ونبدا مع بعض صفحه جديده ولو ما وافقتش هتفضل اخويا ارجو منك انك ما تقولش لحد انا هقوله لك فقبل ما اتكلم توعدني انك ما تقولش لحد
محمد بقلق/ اتكلمي يا مايا انا بوعدك حتى لو موضوع كبير اعتبري سر ومش هيطلع بينا ابدا
اتنهدت ماياه بحزن واتكلمت وهي بصه في الارض
الموضوع اللي عايزه اتكلم فيه موضوع ما فيش راجل ممكن يستحمله بص الموضوع ممكن يكون معقد بس انا مش هقدر اواجه جدي ولا اي حد لانه كلهم هيغلطوني وانت حذرتني منه دايما بس انا كان قلبي هو اللي سايقني ومخليني مش شايفاش حاجه قدامي عشان كده انا هقول لك قبل ما تكوني ابن عمي فانت اخويا محمد انا مش بنت انا وجواد حصل بينا علاقه صدقني مش عارفه احصل كيف بس كل اللي عارفاه انا كنت بحبه كنت واثق فيه كنت عارفه ان هو مستحيل يجرحني يغدر بي لاني قبل ما اكون خطيبته فانا بنت عمه وزي ما انت بتقول عاره عرف الموقف اللي انا ما تحسدش عليه ما حدش هيصدقني كلهم هيدبحوني ويقولوا عني كلام وحش وانا ما ينفعش اتجوزك وانا ما اقول لكش الموضوع ده ما ينفعش اخبيه عنك في الموضوع في ايدك دلوقتي يتوافق يا ترفض بس زي ما وعدتني الموضوع ده يفضل سرق بينا
محمد كان باصص لها بصات غريبه مش فاهم ليه الدنيا بتعمل كده يعني جواد دمر بنت عمه دمر حبه لما هو مش عايز يتجوزها ليه عمل معاها كده وهل لو هو سابها دلوقت هتقدر تواجه المجتمع ازاي كل
الكل هيغلطها هيقول عليها كلام مش كويس وسيرتها هتبقى على كل لسان جه الوقت اللي هو يثبت فيه ان هو راجل يمكن مع الوقت تقدر تحبه وتنسى جواد وهي قالت ان هي هتدي له فرصه لازم يستغل الفرصه ناس كتير هتقول عليه ما عندوش كرامه لكن هو اللي بيعمله ده هو عين العقل قطع حبل افكاره وهو شايف وسامع صوت شهقتها وبكها المستمر اللي بيقطع قلبه
مايا كانت دموع مغرقه وشها قرب منها ومسح دموعها وقال لها ما تزعليش يا مايا انا موافق ومش هقول لحد بس انا عايز منك حاجه واحده بس انك تحاولي تخرجيه من قلبك وتدي جوازنا بقى فرصه توعديني بكده لو وعدتيني اعتبري حياتنا كلها هتبقى سعيده
مايا بدموع/ بوعدك اني هحاول على قد ما اقدر اني اخرجه من حياتي ومن قلبي وابدا معاك صفحه جديده
محمد بفرحه هو سامع كلامها /خلاص يا ستي ولا يهمك انا هروح اقول لجدي انك وافقتي خلاص يلا روحي ظبطي بقى الميك اب وانا هروح البس البدله وننزل القاعه تحت
خرج محمد وسابها وهي بصه للفستان والميك اب بحصره الفستان اللي هو ننقه لها بايده بتلبسي الواحد غيره لازم تبقى قويه لازم عشقه ما يدمر لهاش حياتها وان هي تبقى قد الوجع اللي هي فيه وتحاول على قد ما تقدر ان هي توفي بالوعد اللي وعدته لمحمد
شويه والبنات دخلوا عشان يجهزوها
ايمان بحزن على صداقتها /خلاص يا حبيبتي ما تزعليش نفسك ربنا مش بيعمل حاجه وحشه ابدا اكيد محمد هيعوضك عن جواد الندل الجبان اللي سابك مش عايزاه كده تزعلي عايزاكي قويه اول ما شافت ايمان ما قدرتش تبين ان هي قويه اكثر من كده اترمت في حضنها وهي بتعيط عياط هستيري
سهر كانت بصه بعيد قلبها بيتقطع على بنت خالتها وفي نفس الوقت بيتقطع على حبيبها اللي راح منها خالص وان ما فيش امل ان هي ترجع ليه حتى لو هو مش بيحبها بس كان عندها امل ان هو يحبها في يوم من الايام بس بعد ما موافق ان هو يتجوز خلاص راح الامل وراح كل حاجه حلوه
اما في الجانب الثاني كانوا كلهم تحت مستنيين مايه والجد كان حزين على حال حفيدته وان هي اتكسرت في يوم فرحتها بس كان بيدعي ان محمد يكون نعم زوج ليها ويعوضها عن الالم اللي شافته في حياتها
المعازيم كلهم كانوا بيتكلموا ان ازاي العريس اتبدل وبقى بدل العريس بقى اخوه
شويه وقت ونزلت ماياه وهي فرحتها مكسوره وشها دبلان اللي يشوفها ما يقولش ان النهارده اجمل يوم في حياه كل بنت بتستنى قعدت على الكوشه هي ومحمد وجه ي الماذون وعقد القران عليه واسالها اذا كانت موافقه ولا لا
بصت واتكلمت بصوت خالي من الروح والمشاعر
موافقه كانها بتوقع على جواب دفنها خلص الفرح والكل ملاحظ الحزن الشديد اللي على مايا الجد كان بيتقطع وهو شايف حبيبته بالشكل ده بس مش بايده حاجه يعملها
سهر ما قدرتش تشوف محمد مع واحده غيرها مشت وهي منهاره من العياط وندى كانت ماشيه وهي فرحانه اني ربنا استجاب لدعواتها هي لغايه دلوقتي ما عرفتش ايه سبب اللي عمله جواد بس كانت مرتاحه نفسيا بعد المنظر اللي شافته
شريف و ايمان جه سلموا على مايا وودعوها ومشوا وخالت مايا ودعتها ودعت لها ان ربنا يهدي سرها ومشت والفرح كله ابتدى يمشي من القاعه وهي كمان كانها في عالم غير العالم زفوا العروسين بعد انتهاء الفرح لبيتهم
في اوضه في افخم اوتيلات اسكندريه
مايا كانت قاعده على السرير كانها جسمي بلا روح كانت بتمنى اللحظه دي تبقى هي وجواد مع بعض اللحظه اللي ياما حلمت بيها ان هي تنام وتصحى بين ايديه ومن غير خوف بس كله تدمر ما بقاش في حاجه ليها معنى
في نفس الوقت محمد دخل اول ما شافها وهي قاعده منكسره وحزينه قلبه وجعه عليها جدا قرب منها مسك ايديها هو قال بصي انا عارف ان الوضع اللي احنا فيه ده مش احسن حاجه بس ما فيش حاجه تستاهل انك تعملي كده في نفسك عشان كده بقول لك حاولي تبقي قويه يا مايا واللي بيحصل بين اي اثنين قصدي يعني حق الشرعي مش عايزه منك دلوقتي انا مش هجبرك على حاجه يا مايا انا عايزك لما تبقي معايا تبقي براحتك وتبقي حاسه انك بتحبيني زي ما انا بحبك بصيت له بصدمه بيحبها وازاي وهي ما حستش
لاحظ صدمتها فاتكلم بصوت مليان بالرومانسيه بصي انا بحبك من وانا احنا صغيرين بس دايما كنت شايفك متعلقه جواد دايما كنت بحاول اغير من نفسي عشانك بس انت دايما كنت بتصديني كان مش ابن عمك عشان كده بقول لك انا بحبك مستعد استناكي ان انا العمر كله
مايا انا تعبانه دلوقتي مش قادره اتكلم ممكن تسيبني ارتاح شويه يعني لو مش هضايقك بص لها وابتسم لها بحب وخد بعضه خرج من الاوضه وساب لها الاوضه كامله اول ما خرج وقعت على الارض وهي مش مصدقه اللي بيقوله بيحبها طب ازاي وامتى هل معقوله كل اللي فيه ده طب هي ليه ما كانتش بتحس بيه ازاي هتقدر تتعامل معاه وهي عارفه انه بيحبها قد ايه هو انسان نبيل ازاي قدر يشوف حبيبته ما بتتجوز واحد غيره وفوق كل ده عارف ان حبيبته كانت مع واحد غيره ومع ذلك موافق اسئله كثيره بتدور في دماغها ما لقيتش نفسها غير بتكسر في كل حاجه بجنون قلبها بيوجعها بجنون مش قادره توقف التفكير
ما هديتش غير لما عورت ايديها وقعت على الارض وهي في حالها هستريه
في صباح يوم جديد
محمد دخل الاوضه عشان يطمن على مايا بس صدم لما شافها وشاف المنظر اللي هي عاملاه في نفسها وهدومها قرب عليها وفوقها بصيت له بصه غريبه اول مره يشوفها في عينيها
محمد حنيه /انت كويسه ليه ايه العمل في الاوضه كده
مايا بهدوء /ما فيش انا اللي عملت كده في الاوضه كنت عايزه اقول لك على حاجه انا عايزه ارجع القصر مش عايزه اسافر شهر عسل ولا اي حاجه عايزه ارجع على قصر بس
محمد استغرب من طريقتها الكلام وما رضيش يعلق على كلامها ووافق ان هي ترجع
وفعلا محمد خد مايا ورجع القصر الكل استغرب من معامله ماياه الغريبه ليهم مش هي دي ماياه بتاعه زمان بصلهم كلهم بصات غريبه
جد كان مقهور على حفيدته
ما كانش بيرضى يكلمها ولا يضايقها لانه عارف ان هي بتعمل كل ده من قلبها ومحمد بيحاول يقرب منها بس ما فيش اي حاجه جايبه نتيجه معاها
فات شهر على الحال ده بتتعمل ببرود معاهم
لحد ما تعبت في يوم وراحت تكشف هي ومحمد اصر ان هو يروح معاها
اول ما خلصت الكشف
الدكتوره ابتسامه مبروك المدام حامل
محمد ومايا صدمه😱😱😱 ايه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى