روايات

رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش الفصل الأول 1 بقلم رحاب القاضي

رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش الفصل الأول 1 بقلم رحاب القاضي

رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش الجزء الأول

رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش البارت الأول

عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش
عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش

رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش الحلقة الأولى

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
– وقبل ما نبدأ حكايتنا اعرفكم علي بطتنا النهارده واللي اسمها يارا وعندها 20 سنه وحيدة باباها ومامتها ومخطوبه لابن عمتها اللي مش بتحبه وفي يوم كانت قاعده معاه في كافي وقالتله بعصبيه
يارا
نعممم بقي انت ياااه عايزني استناك تلات سنين ليه ان شاء الله ده انا لو هدخل جمعيه عشان اتجوز مش هطول كده
امير
وانا اعمل ايه يعني ما هي ظروف الجيش كده ، وبعدين انا اتدبست في تلات سنين اعمل ايه ؟
يارا بغيظ
ما انت لو كنت بتذاكر ودخلت كليه كان زمانك دلوقتي مش هتاخد غيرها سنه واحده
امير
يوووه اهو اللي حصل بقي وبعدين انا واخد دبلوم زراعه والدنيا زي الفل وعندي اعمال حره من ورث ابويا كنت هحتاج الكليه في ايه
يارا
كنت هتحتاجها في الخيبه اللي احنا فيها دي مثلا
مسك امير ايدها وقال
ما يارا حبيبتي هتستناني اخلص الجيش ونتجوز صح
سحبت ايدها منه وردت عليه
لاااا ما اعطلكش طريقك اخضر يا دفعه
امير بقلق
قصدك ايه بقي ان شاء الله هو مش احنا مخطوبين ومن واجبك تستنيني لحد ما اخلص جيش ولا ايه
يارا
حيلك حيلك يا حج قال استناك قال ، لاااا ده انت هتطلع من الجيش هتلاقيني مخلفه عيلين تلاته كده يقلولك يا عمو يا عمو هات قرش
امير بغيظ
جاتك قرش ياكلك يا ندله ، بس انا عارف انك بتهزري وانك هتستنيني برضو
يارا
طيب انا هفهمك شوفت مش انا زمان كنت بتعزم علي خطوبات وافراح ، اهو انا دلوقتي عديت المرحله دي وبقيت اتعزم علي سبوع عيال اللي اتجوزو دول ، انا النات في الجامعه بيدخلو وهما حوامل وانا قاعده مستنيه جنابك
امير بغيظ
يعني هو ده خر كلام عندك يا يارا ؟
يارا
معلش يا امير انا عارفه ان النهايات صعبه بس مسيرك تنسي واوعدك اني لما اتجوز مش هعمل الفرح غير في الاجازه بتاعتك انت ابن عمتي برضو
وقف امير وقالها بغضب
وحياة امك يا يارا لهتستنيني وغصب عنك كمان ومش هتتجوزي غيري يا بنت خالي
يارا بغيظ
انت بتهددني يا ابن لواحظ
امير
افهميها زي ما تفهيها واستني ردي عليكي بس بطريقتي يا يارا
قال كلامه ومشي ويارا قالت
ولاا استني ولااا يا امير ياد طيب ادفع الحساب مش معايا فلوس اميروووووووووووو
جه الجرسون جنبيها وقال
الحساب يا مدام
يارا
انسه يا عديم النظر ، وريني الحساب كام كده
واول ما شافت الحساب برقت وقالت
نهااار اسوووووح ليه ده يدوب عصير وحتتين جاتو
الجرسون
دي اسعارنا هنا يا مد,,,, يا انسه احنا كافي غالي زي ما حضرتك شايفه
يارا بغيظ
قاصدها ابن لواحظ ، بقولك ايه يا كابتن فين المطبخ ؟
الجرسون
خير يا انسه في حاجه ازعجتك في الخدمه
يارا
لا لا ده انا الخدمه عجبتني اووي وقررت اني ادفعلكم الحساب بأني اشارك في ام الخدمه
الجرسون
ااااه هو انتي منهم قدامي طيب يا اختي علي المطبخ
يارا ببكاء
بالراحه طيب انا بنت ناس والله بس مخطوبه لواحد عره بس اهو هانت وهخلص منه
ـــــــــــــــــــــــــ
_ وبالليل كانت يارا قاعده بتتفرج علي التلفزيون مع باباها وهي ماسكه ضهرها وبتقول..
يارا
ااااه يااااني يا مفاصلي ياااااااااني، منه لله..
ياسر
خلاص بقي يا يارا تلاقيه نسي..
يارا
نسي هو ابن لواحظ بتفوت عليه حاجه ده قاصدها عشان قولتله مش هستناه لما هيدخل الجيش..
طلعت منال مامتها وقالت
ما هو حقه برضو وبعدين انتي المفروض تعملي بأصلك وتستنيه..
يارا
انا نا عنديش اصل ولو امير اخر راجل علي وش الدنيا مش هتجوزو..
وفجأه الباب خبط وقام باباها فتح ودخلت الشرطه، وخافت يارا ومامتها اللي قالت..
منال
ياااسر هو في ايه يا ياااسر بقي عشان قولتلك تجيبلنا لحمه مكان الفراخ تمد ايدك علي الحرام..
ياسر
يا شيخه اسكتي دول مش جايين عشاني..
يارا
عملتي ايه يا ماما، ليه كده انا كنت حاسه انتي اخدتي العربيه النهارده اكيد عملتي حادثه وهربتي..
منال
لا والله انا ما عملتش حاجه يا باشاااا والعربيه سليمه تحت…
ياسر
اهدي يا منال هما برضو مش جايين عشانك انتي؟..
يارا
اومال جايين عشان مين بقي، ما تفولش ام سيد جارتنا بقيت تسرق الفراخ من علي السطوح تاني، شوفتي الوليه اللي ما بتحرمش يا باشا…
الظابط بحده
يعني هو انا احنا هنجيي كلنا كده عشان ام سيد اللي بتسرق الفراخ، احنا جاين عشانك انتي يا هانم..
يارا
معقول عريس جاي تخطبني وجايب معاك زمايلك عشان تعمل هيبه وكده..
الظابط
اخطب مين انا متجوز، باين عليكي لبط زي ما سمعنا هاتوها..
يارا بخوف
بابا الحقني انا لبط ازاي يا بابا الحقني…
_ وبعد شويه في القسم كانت واقفه يارا قدام الظابط ومعاها المحامي وباباها وقالت للظابط..
يارا
نظام عام ايه اللي اقلبه انا يا باشا بس، ده انا اصلا علاقتي بالسياسه متلخصه في متابعتي لبىنامج الحكايه مع عمرو اديب وكمان الفقرات اللي بياكل فيها..
الظابط بسخريه
والله اومال ايه البوستات اللي علي صفحتك دي، بقي عايزه الناس تنزل تعمل انقلاب لا وبتشيري الكلام ده في جروبات علي الفيس..
يارا
كانت ايدي تنشل لو عملت كده، والله انا بقالي يومين ما فتحتش فيس اصلا.. ما تتكلم يا عم المحامي ولا انت جاي تتفرج..
المحامي
يا باشا ما يمكن صفحتها اتهكرت مثلا..
يارا
ايوه اكيد وبعدين انا عايزه اعمل كده هيبقي قدام الناس اكيد هيبقي في السر..
المحامي
حصل يا باشا وانا متاكد ان المنظمات السريه بتاعتها ما حدش يعرف عنها حاجه، انما اللي حصل ده اكيد غلطه..
يارا بصدمه
انت بتقول ايه يخربيتك..
الظابط
باااااس انتي هتتحولي للنيابه يا عسكري تعالي خد البت دي وارميها في الحجز..
_ وبعد اقل من شهر كانت يارا لابسه ابيض وقاعده في قسم الزياره وقدامها امير وقالتله..
يارا ببكاء
انا بس هتشل واعرف مين اللي عمل فيا كده بقي انا اخد تلات سنين ليييه عملت ايه؟..
امير بخبث
ما كنتيش عايزه تستنيني وانا قولتلك هخليكي تستنيني غصب عنك..
يارا بدموع
بس والنبي يا امير مش طالبه هزار دلوقتي، انا مش عارفه هقعد ازاي هنا انت ما شوفتش الاشكال اللي جوه عاملين ازاي..
امير
عارف وموصي عليكي الكل ما تخافيش هخلص جيش واجيلك علي طول يا حبيبتي..
يارت بصدمه
استني باسورد صفحتي كان معاك انت، ايوه انت اللي عملت كده فيا…
امير
انتي اللي عملتي كده في نفسك، من يوم ما اتولدتي وانتي ليا، عايزه كنتي تستغلي اني هدخل الجيش وتتجوزي غيري..
يارا بعصبيه
تقوم تعمل فيا كده انت عبيط يا ابني..
امير بهدوء
لا انا بحبك وبحافظ عليكي ليا يا حبيبتي..
يارا
جاتك تيله انت والحب واللي عايز يحب انت دمرت مستقبلي منك لله..
امير
لا مش مهم اي حاجه في المستقبل مفايه اننا هنكون مع بعض..
يارا بغيظ
كان معاك عزرائيل يا امير، طيب وكليتي بلاش الكليه لما يبقي عندنا عيال هنقولهم ايه امكم سوابق..
امير
ما هما لما يعرفو السبب هيفرحو بالعكس ده هيحبو الموضوع..
يارا
نعمممممم انت بتقول ايه، اللهم طولك يا روح بص يا امير يا حبيبي طلعني من هنا اتصؤف وانا اوعدك اني هستناك والله..
امير
هه كان في وخلص انتي هتفضلي هنا مش هتشوفي حد ولا حد هيشوفك لحد ما انا اخرج..
يارا ببكاء
منك لله والله ما هتطول شعره مني حتي لو هقعد هنا عمري كله..
وقف امير وقال بثقه
زي ما خليتك تستنيني غصب عنك هخليكي تتجوزيني برضو، يلا باي باي من غير سلام يا بيبي هبقي اجي ازورك في اجازتي..
_ مشي امير وهي رجعت الحجز وقعدت علي سريرها، ودخلت الظابط البنت المسؤله عنهم، وقربت من يارا وقالت..
_تفتكرو هيحصل ايه؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى