روايات

رواية عاصم والقدر الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد أحمد

رواية عاصم والقدر الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد أحمد

رواية عاصم والقدر الجزء السابع عشر

رواية عاصم والقدر البارت السابع عشر

رواية عاصم والقدر الحلقة السابعة عشر

ريان. اه ي عاصم وبعدين البنت جامده اوووي
عاصم. وانا هعمل ايه جامده ولا لا وقولي معلومات عنها استفيد بيها
ريان. طيب اسمع البنت بسيطه كتير وبتحب شاب اسمه غسان واتقدم لها بس حسام رافض لأن الشاب لسه في بدايه حياته وأهله ناس بسيطه وبالرغم من أنه رافض علاقتهم بس البنت لسه بتقابله
عاصم. يعني بنته بتحب واحد وعايز يجوزها ل واحد تاني وكل ده علشان المصلحه والفلوس بجد انا بقيت بكره الآباء اللي زي ابوي وحسام وزي أشكالهم
ريان. هنعمل ايه ي عاصم واي اللي في دماغك
عاصم. انا اه عايز انقذ نفسي من المشكله دي بس كمان هساعد البنت دي علشان تتجوز حببها انا مش عارف ركان ليه أتأخر كده. ركان. انا جيت اهو ي عاصم
عاصم. اهلا ي ركان اقعد وقال خاله عايشه اعملي شاي لل الكل. عايشه. حاضر ي ابني وراحت تعمل
ركان. عاصم قالي أنه عايز يبيع نصيبكم في الشركه من غير ما حسام يعرف بس انا قولت أنه مينفعش يتصرف لوحده لانه مش المالك الوحيد اللي الشركه دي وأنكم بما أنه اخواته فلازم تشاركه في قراراته انتوا اي رئيكم حابين أن عاصم يبيع وتطلعوا من الشركه وتجيبوا واحد تاني يبقا هو شريك حسام انت اي رئيك ي سليم انت وبابلي
سليم. عمو ركان عاصم اخونا الكبير وهو عارف مصلحتنا ومصلحه الشركه وهو اللي هيتصرف وانا واخواتي مش عندنا اي مانع المهم أنه انا واخواتي نبقا مع بعض وبخير
ركان. كلام اكيد موافقين وانتي ي بابلي
بابلي ،،، سليم. اكيد ي عمو ركان
ركان. اتفقنا ي عاصم هبدء ادور على حد يشتري منكم نصيبكم في الشركه وتخلصوا من الشراكه مع حسام بس ي عاصم انت ناوي تعمل اي بعد ما تبيع الشركه
عاصم. هفتح شركه ومش عايز شريك معاي في الشركه وهنبدء نشتغل من غير ما حد يضغط علينا
ركان. ايوه بس اخواتك هيكونوا شركاء ليك في الشركه اللي هتفتحها دي وكمان هتكون بعقود متسجله قولت اي
عاصم. اكيد ي ركان وانا مستحيل اخد حق اخواتي انا كان قصدي علي حد غريب ي ركان مش اخواتي اخواتي هياخده حقهم قبل ما انا اخد حقي
ركان. تمام اتفقنا عن اذنكم علشان اشوف الموضوع ده وانت كمان لو لقيت حد يشتري قولي ونخلص
عاصم. تمام بس الموضوع ده يكون في سريه تامه ومش عايز اي حد يعرف بخصوص البيع ده تمام
ركان. تمام وسابهم ومشي .
عاصم. ريان عايزك تشوف انت كمان ودور علي حد يشتري الشركه زي ريت يكون في اسرع وقت لازم نسبق حسام ونتصرف قبل ما هو يتصرف
ريان. اكيد ي صحبي عايشه. الشاي ي ولاد اومال فين ركان. عاصم. مشي ي خاله ليه اتاخرتي كده
عايشه. معلش ي ابني قولت اعمل ليكم بسكوت تأكلوا جنب الشاي. عاصم. ولا يهمك ي خاله تسلمي
ريان. عااااصم انا جتلي فكره
عاصم. طيب قول بسرعه
ريان. اكيد في أعداء ل حسام أو منافسين ليه احنا نقدر نبيع ليهم الشركه وهما حرين مع بعض اي رئيك
عاصم. فكره حلوه ي ريان بس هتعرف ازاي
ريان. بسيطه نكلم بنته مليكه وهيا اكيد عارفه ولما تعرف ب أن ابوها عايز يجوزها واحد تاني غير حببها هتساعدنا
عاصم. برافو عليك ي ريان اي الدماغ دي من امته وانت دماغك شغاله كده ههههه
ريان. قصدك اي ي صحبي
عاصم. ههه مش قصدي حاجه ي اخوي عيب عليك
ريان. طيب. عاصم. طيب هنقابلها فين خلي حد يراقبها ولما نعرف انها بره البيت نروح ليها
وفجاه هيا مين دي اللي عايز تروح ليها ي عاصم
عاصم. بصدمه 😳 فريده
فريده. ايوه فريده مين دي ي عاصم هااا احنا لسه راجعيين ل بعض لحقت تخووني
عاصم. اهدي ي فري عيب عليكي انتي الوحيده اللي في قلبي ولو كنت عايز اعرف حد ولا أقابل حد غيرك كنت عملتها من سنتين
فريده. يعني انت مش بتخوني ي عاصم
عاصم. لا ي قلب عاصم. ريان. احمم
عاصم. ي عم اقعد واتنيل
فريده. اومال انت بتتكلم عن مين ي عاصم
عاصم. ده حواررر كبير ي فريده اول ما يخلص هقولك
فريده. طيب وقالت ازيكم ي ولاد عاملين ايه وازيك ي خاله عايشه.
كلهم. كويسين . عاصم. ريان روح نفذ المطلوب بسرعه. ريان. اوكي وسابهم ومشي
وهما قاعدوا مع بعض يتسلوا ومش خلوا فريده تحس ب اي حاجه ولا تعرف حاجه وقعدوا يلعبوا ويهزروا
عايشه. كانت مبسوطه وهيا شايفه عاصم بيضحك وكمان اخواته مبسوطين بوجود فريده وقالت إن فريده الوحيده اللي هترسم الضحكه في البيت ده وهيكونوا مبسوطين في وجودها وراحت تعمل اكل علشان يإكلوا مع بعض
عاصم. فريده. فريده. بضحك اي ي عاصم
عاصم. انتي مبسوطه هنا وكمان اخواتي وكده ؟
فريده. فهمت قصده وقالت اه مبسوطه حتي اخواتك حلوين معايا وبيتعملوا معايا كويس
عاصم. تمام. وبعد شويه عايشه. كانت بتنادي علشان الاكل وراحوا يأكلوا عايشه. ما تأكلي ي فريده ولا اكلي مش عجبك. فريده. لا ازاي ده جميل خالص تسلمي
عايشه. طيب يلا كولي متكسفيش مننا احنا زي اهلك
فريده. اكيد ي خاله وفجاه تليفون عاصم رن وكان ريان وقاله أنه ياجي علشان يشوفوا مليكه
عاصم. طيب ما تشوفها لوحدك ي ريان
ريان. لا ممكن متقتنعش معايا ولا تصدقني انت لما تكون موجود بنفسك وتكلم معاها هتصدقك
عاصم. طيب خلاص انا جاي فين المكان
ريان. في عنوان ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،.
عاصم. تمام انا جاي. وقفل مع ريان وقال أنا لازم امشي انا عندي شغل ضروري
فريده. بس انا كنت جايه اقعد معاك هتمشي وتسبني
عاصم. ما انا قاعد معاكم من بدري اهو والأيام جايه كتير لولا أنه شغل ضروري مكنتش روحت
فريده. تمام. عاصم. خليكي هنا عقبال ما اجي واروحك بنفسي فريده. طيب
عاصم . مشي وراح عند ريان في العنوان اللي اخده منه
ريان. اخيرا وصلت اتأخرت ليه
عاصم. علشان فريده وكده قعدت تقولي هتمشي ومش عرفه اي
ريان. ااه طيب يلا علشان البنت ممكن تمشي في اي لحظه
عاصم. يلا وراحوا عند البنت ولحسن الحظ كانت قاعده لوحدها وراحوا قعدوا معاها
مليكه. اي ده في اي وازاي تاجوا وتقعدوا كده
عاصم. اهدي احنا جايين في موضوع مهم
مليكه. موضوع مهم اي انا مش اعرفكم علشان يبقا فيه مواضيع مهمه
ريان. ممكن تهدي ي انسه احنا هنا علشان مصلحتك ومصلحتنا خلينا نقعد ونتكلم كده وانتي هتفهمي كل حاجه
عاصم. اسمعي كلامه مش هناخد من وقتك كتير اسمعي عجبك الكلام تمام مش عجبك برضوا تمام واحنا مش خسرانين حاجه..
مليكه. بتفكير اي هو الموضوع ده ويكون في مصلحتي اسمع وخلاص لما اشوف اي اللي في مصلحتي ده وقالت سمعني عايز تقول اي.
عاصم. انا عاصم ابوكي جالي الشركه وقالي انك هتجوز بنتي وأنه ده كان اتفاق بينه وبين ابووي
مليكه. وانت جاي تقولي علشان تتجوزني ولا لا لو كده انا مش موافقه
عاصم. وانا مش عايز اتجوزك لانه بحب بنت تانيه
مليكه. اومال جاي تقولي لي الكلام ده واي الموضوع الى في مصلحتي
عاصم. ابوكي هددني اني لو مش اتجوزتك هياخد الأسهم وكده الشركه هتدمر وأنه هيخليني ادفع الثمن علي اي علي حاجه انا مش عملتها انا ي بنت الحلال ولا اتفقت مع ابوكي ولا اتفقت معاكي اني هتجوزك يبقا مليش دعوه بالاتفاق ده
مليكه. انت عايز اي لخص
عاصم. انا عايزك تساعديني اني مش اخسر الشركه وانا هساعدك انك تتجوزي الشخص اللي بتحبيه انا عارف انه اتقدم ليكي وابوكي رفضه
مليكه. وانا هساعدك ازاي بقا
عاصم. عايزك تعرفي مين منافسين ابوكي في السوق بس شوفتي سهله ازاي
مليكه. وانا اضمن منين اني لو ساعدتك هتساعدني اني اتجوز حبيبي
عاصم. جاب اخره بقولك أي ي بنت الحلال انتي مطره تساعديني اخلص من المشكله دي علشان لو مش طلعت منها هتجوزك علشان انقذ الشركه وانقذ حياتي انا واخواتي وانسي انك تتواصلي مع حبيبك ده وزي ما ابوكي حطني قدام الأمر الواقع بإني هتجوزك متفكريش انك هتعيشي مبسوطه لانه زي ما انتي وابوكي دمرتوا حياتي هدمر حياتكم والراي الاخر ليكي انتي
وفجاه. وبصدمه 😳 تتجوز مين ي عاصم وهو ده الشغل الضروري والمهم
عاصم. بصدمه 😳 فريدددده
فريده. ايوه زفته مين دي ي عاصم اللي هتتجوزها طيب وانا وحبنا وما صدقنا رجعنا لبعض 🥺 و وعدتني انك مش هتسبني ولبستني الخاتم اللي دليل انك بتحبني وهتتجوزني وانك هتقول ل اهلي اي ي عاصم رجعت علشان تدمرني تاني وتقولي خلاص علاقتنا انتهت أتصدق انا الغبيه اللي رجعت ليك واتخليت عن الشخص اللي شاريني يوم خطوبتنا علشانك انت وعلشان بحبك انت رجعت تاني لي ي عاصم انا عملت ليك اي علشان في كل مره تتخلا عني ودمرني ومشيت وهيا بتعيط 🥺
عاصم. مسح علي وشه بعصبيه وجري وراها فريده استني انتي مش فاهمه حاجه استني افهمك فريده فررريده .
فريده. مشيت ومش عطت فرصه ل عاصم أنه يفهمها حاجه فريده كانت جايه المكان ده علشان تقابل وحده صحبتها وبالصدفه شافت عاصم قاعد مع مليكه وكمان لوحدهم وريان كان جاله اتصال وراح يرد عليه وفريده مش شافت ريان .
ريان. رجع بعد ما خلص المكالمه وقال اومال فين عاصم
مليكه. في بنت جات شافته وهو قاعد معايا وفهمت غلط وسمعته وهو بيقول أنه هيتجوزني وتقريبا اسمها فريده كده سمعت اسمها
ريان. فريده واي اللي جابها هنا دي
وفي الوقت ده عاصم كان رجع تاني ل مليكه
ريان. عملت اي مع فريده عرفت انها جات هنا
عاصم. بعصبية مرضيتش تسمعني ي ريان وكمل بعصبيه وقال ل مليكه انا كده كده حياتي مدمره و زي ما انتي شوفتي حبيبتي سابتني ومشيت ومعنديش مشكله اني ادمر ليكي حياتك ما هو مش حياتي بس اللي هتبقا مدمره خودي قرارك ي بت الحلال وقولي قررتي تعملي اي وريان عندك اهو تبلغيه هستني قرارك معاكي ساعتين بس تفكري فيهم علشان اعرف اتصرف وسابهم ومشي
ريان. افتكر انك عافه مصلحه نفسك واحب اقولك أن عاصم الدنيا جات عليه بزياده ف الله واعلم ممكن يعمل فيكي اي ده رقمي وهستنا قراراك في اسرع وقت وسابها ومشي.
مليكه. كانت قاعده بتفكر في كل اللي حصل وقالت علشان كده بابا مش وافق على غسان ورفضه علشان الاتفاق اللي عامله مع ابو عاصم وأنه عايز يفرض عليه جوازي من عاصم لي عمل كده ولي يبيع بنته بالشكل ده علشان مصلحته وعلشان الشراكه والفلوس لي عايز يخليني اتجوز واحد مش بحبه وهو كمان مبيحبنيش ليه يهدده ويخليه مجبور عليا وهو انا وحشه ولا مش لاقيه حد يتجوزني علشان يرخصني بالشكل ده ويخليه ياجي لحد عندي ويقلل مني ويقولي هدمر ليكي حياتك لو وافقتي انا ذنبي اي انا كمان ليه خلتني اشوفك بالشكل ده ي بابا بعد ما كنت يحترمك ليه انا بقيت كرهه اني اشوفك حتي أو ارجع ليك البيت ليه مش اتراجعت عن الاتفاق ده وانت عارف ان بنتك بتحب واحد تاني وان عاصم مش عايزني اصلا لي كل ده لي تدمر حياته وحياه بنتك وكانت عماله تفكر ومش عرفه تعمل اي تكلم ابوها في اللي حصل وتقوله أنه عاصم جاء شافها وتقوله علي كل اللي حصل ولا تتصرف من دماغها ولا توافق أنها تساعد عاصم وفجاه اااااه ي ربي انا مش عرفه اعمل اي لي بيحصل معايا كده
عند عاصم. روح البيت وهو متعصب علي الاخر
عايشه. مالك ي ابني حصل اي ما انت كنت طالع من البيت مبسوط.
عاصم. بعصبية لدرجه انه اخواته نزلوا علي صوته وقال فريده شافتني وانا قاعد مع مليكه وسمعت وانا بقولها هتتجوزيني بس ومسمعتش باقي الكلام وجيت افهمها مرضيتش تسمعني ي خاله
عايشه. اهدا ي ابني وسبها تهدأ وقول ليها علي كل حاجه
سليم. اهدا ي عاصم لو عايز اني اكلمها انا وبابلي هنكلمها ونروح ليها
عاصم. لا ي سليم انا هحاول اكلمها وسابهم ومشي راح ل فريده
ي ترا حصل اي 🤔

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عاصم والقدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى