روايات

رواية عارفة حظي الفصل السابع عشر 17 بقلم ميرفت السيد

رواية عارفة حظي الفصل السابع عشر 17 بقلم ميرفت السيد

رواية عارفة حظي الجزء السابع عشر

رواية عارفة حظي البارت السابع عشر

رواية عارفة حظي
رواية عارفة حظي

رواية عارفة حظي الحلقة السابعة عشر

دخلت فاطمة وحضنت زين
:حبيبي حمد الله على السلامة
زين بابتسامة:الله يسلمك ياأمي
وتاليا تلعب بتليفونها فقال زين :مش هاتسلمي على تاليا ولاايه ياماما
فاطمة بتكبر:اه مااخدتش بالي ازيك
تاليا كانت تتصفح الهاتف وتضحك ولم تغيىها انتباها وكأنها لم تسمعهافقال زين وهو يلكزها:تاليا حبيبتي ماما بتكلمك بتسلم عليكي
تاليا ببرود:اه معلش مااخدتش بالي ازيك ياحاجة
نزلت فيروز من غرفتها وقالت بسعادة:زين تاليا حمد الله على السلامة
احتضنتها تاليا وقالت: روز عاملة ايه
فيروز بهمس :مطلعة عيني ياتاليا
تاليا:طنشيها
فيروز:طول عمري عارفة حظي
تاليا :ان شاء الله خير

 

دخلت فادية اخت فاطمة ومعها ابنتاها وقالت بابتسامة :اهلا بالعرايس احنا جينا نرحب بيكم
ردت تاليا: ماانتو رحبتو كفاية بالفرح
ضحك زين وعلاء وفيروز
اما فاطمة احمر وجهها وقالت :دة بيتهم ويرقصو ويعملو الي يعجبهم
تجاهلتها تاليا وقالت لفيروز:تعالي نتكلم في الجنينة
وجذبتها من يدها وتركت فاطمة واختها وبناتها بمفردهم
لحق بهما علاء وزين
وظل اربعتهم يتحدثون ويمرحون فقالت تاليا لعلاء:بس انت غلطان مع كل احترامي انت عارف طبع مامتك كويس وعارف اخلاق مراتك يبقى المفروض تاخد. مراتك وتطلع اوضتكم وتسمع منها
زين:ياعاقلة انتي
قصدك ايه😒
:مقصدش انك مجنونة لا
عاوز اشوف جنان

 

علاء وهو يضحك:اه اناعاوز اشوف
فيروز:وانا
زين :لا تمام بتسخنوها ع…
مكملش جملته وتاليا زقته بالبسين
طلع وجري وراها وهي بتجري خبطت في الحج عاطف
الي قال:انتو بتعملو ايه 😑
زين:تمارين الصباح يابابا
استخبت تاليا ورا ضهر عاطف وقالت ببكاء مصطنع :الحقني يابابا عاوز يحدفني بالبسين😭
قال عاطف :بعد كلمة بابا الي اول مرة اسمعها حلوة كدة ميقدرش
أخرجت لسانها لزين
فيروز وهي تقترب من عمها وتحتضنه:وانا مش بنتك ياعمو
احتضن عاطف فيروز وتاليا وقال:انتو بناتي والي يكلمكم ارنه علقة محترمة حد عنده اعتراض
زين وعلاء:منقدرش ياحاج بقى كدة

 

وفاطمة ومن. معها يتابعون الموقف من الشرفة
قالت فادية:فيروز عبيطة تاليا مش سهلة
فاطمة :وهنعمل إيه دول اكلو دماغ عاطف انا خايفة يكتبلهم. حاجة خصوصا لو حملو
قالت سمر بنت فادية :خدي ياخالتو
واعطتها شريط أقراص
فاطمة:ايه ده
سمر:خبيه بس دة منع حمل تحطي منه باكلهم. كل يوم بنفس الميعاد
فاطمة :جدعة يابت انا عارفة جوزك. طلقك ازاي بدماغك دي
سمر:انا زهقت منه
فاطمة :بس اوعي يأذيهم البرشام دة
فادية بضحكة مايعة: لسة الاذى جاي ياللا يابت ياياسمين انا وخالتك هانشغلهم وانتي عليكي بعلاء
وبالفعل راحت فاطمة فادية عند زين وتاليا وعاطف وفضلو يتكلمو في اي كلام يشغلوهم بيه والخدامة بتحضر الاكل على السفرة
وسمر ندهت فيروز وقالتلها:ممكن بس تطلعي معايا احسن زرار القستان اتقطع وخالتي قالت انك بتحبي الخياطة
بقلم مرفت السيد
فيروز:اه طبعا اتفضلي معايا

 

ذهبت ياسمين عند علاء وقالتله وهي تجلس بجواره :علاء عامل ايه
علاء بحرج :الحمد لله
اقتربت منه حتى التصقت به: قولي بقى مبسوط بالجواز
:الحمد لله
عارف ان جوزي كان صعب اوي كان نفسي يبقى رقيق زيك
:معلش ربنا يكرمك بالاحسن
مسكت ياسمين كوب عصير وبدأت تشربه وبعتت رسالة لاختها:ياللا انزلو
وبالفعل قالت سمر لفيروز:شكرا تعبتك ياللا بينا
واول مانزلو على السلم مثلت ياسمين انها شرقت ودلقت العصير على بنطلون علاء واول مااتخض طبعت الروج بقميصه
وقالت:انا اسفة ياعلاء ومسكت منديل وبتنشفله بنطلونه بكل رقة
وسمر خرجت بفيروز عند اختها وعلاء
فطبعا فيروز شافت ياسمين بتمسح بنطلون علاء الي كان متفاجيء ومتنح من لمسات ياسمين
فصرخت فيروز :ايه ده

 

علاء قام وقال :م م م مفيش حاجة العصير اتدلق عليا
فيروز بعصبيه :وهي بقى بتمسحهولك ولازقة فيك ليه كدة
ونظرت الى قميصه وقالت بغضب :ايه الروج ده
انتبه كل الموجودين على صوت فيروز
وعلاء صاح بها :انتي اتجننتي روج ايه دي حادثة
فاطمة واختها كانوا سعداء وبيتغامزو على الي بيحصل جدا اما عاطف فزعق :ايه الي بيحصل هنا
بقلم مرفت السيد
استغلت سمر انشغال الجميع ووضعت قرصين بكوب عصير فيروز وبكوب عصير تاليا
علاء :والله يابابا ياسمين دلقت عصير عليا لما شرقت وياسمين فسرت الموقف غلط
نظر عاطف الى ياسمين الي اتوترت نظرة ذات مغزى وقال:اطلع اوضتك انت ومراتك غير هدومك وراضي مراتك
والباقي يتفضل عالغدا
ونظر لفاطمة بحدة : اما نشوف اخرتها
وبدأ الجميع يتناول الطعام وانضم اليهم علاء وفيروز بعد ماصالحهاوفجأة
🤔 🤔 🧐

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عارفة حظي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى