روايات

رواية ظلم ولكن الفصل الثاني 2 بقلم هاجر سلامة

رواية ظلم ولكن الفصل الثاني 2 بقلم هاجر سلامة

رواية ظلم ولكن الجزء الثاني

رواية ظلم ولكن البارت الثاني

رواية ظلم ولكن الحلقة الثانية

يوم الخطوبة.
وردة لبسة فستان بسيطة لونه بيج ويوسف لبس قميص ابيض والبنطلون اسود .
دخلت نادين بالفستان الازرق وكانت جميلة.
نادين..مبروك يابنت عمي
وردة بانتصار..الله يبارك فيكي عقبالك بقي
نادين..قريب انشاءالله
يوسف بصلها بخوف.
نادين مشيت و وردة لحظت نظرات يوسف زقيته وقالت انت بتبصلها كد ليه تكونش ندمان.
يوسف ببرود..لو ندمان مكنتش خطبتك
وردة بصتله بقرف.
الخطوبة خلصت.
__________________________________________
(يوم جديد )
يوسف بيكلم في تلفون..ها عرفت حاجة عنها
الشخص..ياباشا الآنسة محترمة وملهاش علاقة بحد ولا ترتبطت قبل كد بتروح الكلية وبترجع وفي حالها يعني نظيفة ياباشا من الاخر
يوسف بكسرة..تمام صلاح هبعتلك الفلوس بكرة وافقل وحط ايده علي راسه وبيفكر يعمل اي اتصل علي وردة.
وردة..الو ياحبيبي عامل اي
يوسف..عايز اشوفك تعالي نتقابل في كافية****
وردة..تمام ياحبيبي وفقلت
___________________________________________
في الكافية
يوسف مسنتي وردة.
دخلت وردة وقعدت قدامه وقالت خير ياحبيبي عايزني في حاجة
يوسف..ليه عملتي كد انتي كنتي عارفة اني بحب نادين
وردة بتوتر..قصدك علي اي مش فاهمة حاجة
يوسف..كل الشاتات اللي انتي ابعتها متفبركه وكل الصور اللي شفتها مع الشباب متفبركه برده ليه تعملي كد وتخليني اسبها ويسرها بالطريقة دي
وردة بتوتر..مين اللي قالك كد لا كله حقيقي الشاتات بتعت نادين والصور حقيقية
يوسف..بلاش تكدبي انا ابعتها لوحد محترف وقالي متفبركه حته سألت عنها طلعت بنت كويسة ونطيفة مش زي مانتي قولتي ليه ياوردة تعملي فيا كد
وردة بحقد..لانها خدت خطبيي مني خليت خطيبي يحبها هي ويسيبني علشان يخطبها
يوسف..بس نادين موفقتش عليه وملهاش ذنب في حاجة
وردة..لا ليها كانت باقعد قدامه متخشمه وعامله فيها الاحسن مني واجمل مني خطيبي بقى يقارن بيا وبيها وعايزني يقلدها في كل حاجه.
يوسف..إنتي مريضة ولازم تتعالجي قلع الخاتم ورمها في وشها وأمشي
وردة عيونها بقي لونهم احمر قامت ومشيت.
__________________________________________
نادين ماشية في الشارع رايحة الكلية لقيت يوسف قدامها حطت عينها في الأرض.
يوسف جري عندها وقال بكسرة نادين
نادين..انا ريحة الكلية مينفعش توفقني كد أنت خطيب بنت عمي
يوسف..نادين انا اسف سامحني
نادين سبته ومشيت بسرعة.
يوسف بصلها بندم.
________________________________________
عدة شهر
يوسف ندمان ندم شديد بيحاول يرجع اللي نادين وهي رفضة وعرفت اللي عملته وردة انها عملت شاتات وصور متفبركه وتكلمت في عرضها رحت الابوها وقالتله .
ابوها قال اللي ابو وردة .
ابو وردة حسبها في البيت .
_______________________________________
ابو نادين دخل البيت وقال نادين انتي فين
نادين ..نعم يابابا
محمد..في واحد متقدملك هو ظابط شافك وانتي رايحة الكلية
نادين بكسوف..اللي تشوفه يابابا
محمد بضحك علي كسوف بنته وقال مش موافق
نادين بسرعة..ليه يابابا
محمد ضحك..اااه ياشقية انتي انا واقفت عليه اصلا والخطوبة يوم الأحد الجاي .
نادين ضحكت وحضنت ابوها بفرح.
________________________________________
وردة..يعني اي ندمان بعد كل اللي حصل دا انت خلنتي مريضة نفسية وتاذت بنت ملهاش ذنب في حاجة
ياسر خطيبها القديم..انا اسف بجد انا متعرفش قيمتك غير لما خسرتك وحاولت حب غيرك متعرفش وكمان انا مكنتش بحب نادين انا كنت معجب بالبسها واحترامها كنت عايزك زيها حاولت قولك تلبسي اي علشان انا عايزك كد لاني كنت بغير عليكي ياوردة لكن عمري م حبيت غيرك
وردة.. انا حرجتها وخدت خطيبها منها وكسرتها وهي ملهاش ذنب في حاجة
ياسر..هتسامحك والله نادين طبية وقلبها ابيض
وردة..حته لو احنا رجعنا بس بابا مش هيوافق
ياسر..سيبي الموضوع دا عليا واقفي انتي بس
وردة بدموع.. طبعا موقفة
________________________________________
يوم خطوبة نادين
نادين لبسة فستان ابيض وطرحه ابيض وكانت جميلة.
خطيبها فراس لبس بدلة شيك.
لبسوا الخواتم.
دخلت وردة بكسوف رحت اللي نادين.
وردة بكسوف..الف مبروك يانادين مشاءالله جميلة.
نادين بهدوء..الله بيارك فيكي وشكرا.
وردة رجعت قعدت علي الكرسي جمب ابوها.
الخطوبة خلصت بسعادة وكل حب.
__________________________________________
يوسف عرف بخطوبة نادين وتأكد انه مفيش فرصة وندنان انه ضيعها من ايده بسبب غبائه.
وياسر راح الابو وردة حاول يقنعه كثير بانه يرجع لورده وفي الاخير اقتنع هيتجوزو بعد شهر .
___________________________________________
بعد سنة.
نادين تجوزت فراس وعايشة بسعاده معاه ومبسوطة انه ربنا عوضها بفراس حاليا حامل في ٣ شهور.
وردة تجوزت ياسر وعايشة في سعادة وحامل في التامن.
يوسف بعد عذاب كبير مامته خليته يخطب بنت خالته وحاليا بيحاول يحبها.
ودي نهاية قصة ظلم ولكن.

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ظلم ولكن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى