روايات

رواية طليق أختي الفصل الخامس 5 بقلم ندى أبواليزيد

رواية طليق أختي الفصل الخامس 5 بقلم ندى أبواليزيد

رواية طليق أختي الجزء الخامس

رواية طليق أختي البارت الخامس

رواية طليق أختي
رواية طليق أختي

رواية طليق أختي الحلقة الخامسة

انتم بتقولوا اييييه لااااا
مازن عايش والله عايش انا مصدقه انو عايش انو قدامكم اهو عايش متصدقوش الأجهزه متصدقوش اى حاجه صدقونى انااااا مازن عايش والله عايش حتى شوفوا
اتجهت ناحيته والدموع منهمره على خديها
مازن حبيبى عشان خاطرى مش انا عشق حبيبتك صح يا مازن صح مش انت قولتلى انك عمرك ما هتسيبنى وهتخلينى ملكك هيئهيئهيئ
مازن عشان خاطرى رد على عشق حبيبتك إلى انت بتحبها وحياتى عندك ترد عليا انا عمرى ما حبيبت غيرك ولا هحب والله ارجعلى انت بس والله هوافق وهنتجوز بعياط هستيرى مازن انت ليه مش بترد عليا مازن عشان خاطرى رد عليا بلاش الهزار البايخ ده عشان خاطرى يا مازن مازن ماااااااااااازن لااااااااااا قووووووووم عشااااااانى طب طب انا وحشه متقومش علشانى على الأقلللل عشاان خاطر ملاااااك بنتنا
،،،،،،،،،؛،،،،،،،،،،،،

 

 

كانت الممرضه تضع الغطاء الأبيض على وجهه
انتى بتعملى ايه ابعددددى عنننه ماااازن مماتش يا دكتور ارجوك قولها انو مماتش
عشق
بابا انطلقت إلى مكانها وهو احتضانه التى تعبره ملجأها التى تهرب إليه من كل ما يحدث حولها
بابا عشان خاطرى قولهم ان مازن عايش مازن عايش يا بابا عشان خاطرى صدقنى مازن مماتش انا متأكده لو كان مات كنت موت وراه قلبى مرتبط بيه يا بابا عشاااان خاااطرررى قولهم انو لسه عايش
،،،،،،،،،،؛،،،،،،،،،
شغل الصدمات يا دكتور ارجوك دى مسأله حياه او موت ولا مسئوليتى بس خلى عشق هى إلى تعملها
اتجهت مسرعه إلى جهاز الصدمات الكهربائيه
مازن لو بتحبنى ارجعلى ارجوك
اول محاوله لم يستحيب
ثانى محاوله لا يستجيب
وعشق لا تريد تصديق حقيقه موته
ثالث محاوله………
ارجوك يا استاذ محمد كفايه الجسم مش هيقدر يستحمل أكتر من كده
خلاص يا عشق
لا يا بابا والله مازن عايش
قرب منها وخدها فى حضنه وقعد يطبطب عليها
إن لله وان اليه راجعون
لااااااااا يا بااااااباااااااا لااااااااا
،،،،،،،،،؛،،،،،،،،،
تيييييييييييييت تيت تيت تيت
الحق يا دكتور النبض رجع تانى النبض رجع يا دكتور
بسرعه رجعوا الأجهزه إلى اتشالت
مازن عايش يا عشق مازن عايش

 

 

وكأن الروح ردت إلى جسدها مره أخرى فور سماعها صوت والدها اهو يخبرها وصوت جهاز القلب وهو يقول أن هذا الجسد رجع من الموت إلى الحياه مرةً أُخرى
دى معجزه من عند ربنا الف حمد والف شكر ليك يارب العالمين
مازن مازن حبيبى اصحى يلا يلا قوم شوفت شوفت ربنا بيحبنى ازاى رجعك ليا اهو ومحرمنيش منك
بابا انا هفضل جمبه والنبى يا بابا
وهو يمحو دموع فرحه برجوع والده افضلى يا بنتى افضلى جمبه وانا هروح اجيب مامتك وملاك
خرج الأب وخرج طقم الأطباء والممرضين بعد ما اطمئنوا على استقرار حالته
جلست عشق بجواره وتريد انا تمسك بيديه تريد اخده بين ضلوعها حتى تشعر أنه أصبح بخير حتى تطمئن قلبها وروحها مليئين بالمشاعر المختلطه
لكنها اوقفت مشاعرها عن الخروج لأن دينها يحثها على عدم إخراج هذه المشاعر إلا فى الزواج الشرعى……
مازن انا عارفه انك سامعنى مازن عشان خاطرى فوق والله اول لم تفوق هنتجوز وهنعيش حياه حلوه اووى اوعدك بس انت تقوملى بالسلامه
بعد مرور مده من الوقت وصل والد ووالده عشق وملاك الصغيره إلى المشفى
استنى يا فريده رايحه فين
داخله اشوفه يا محمد
لا يا فريده بنتنا جوه سبيها معاه
بس يا محمد
مفيش بس يا فريده سيبى عشق معاه شوفيه من ورا الإزاز
حاضر
ملاك تقوم بالبكاء والصراخ
مالك يا حبيبه جدو حملها بين ذراعيه عاوزه ايه يا حبيبتى
عسق عسق أى (عشق عشق)
خرجت عشق بعد الدق على الباب من والدها وقول يقول لها ان ملاك تريدك
تعالى يا ملاكى تعالى
اخدتها عشق إلى حضنها وجلست فى مكانها مره أخرى
شوف يا مازن ملاك اهئ ايه موحشتكش مش نفسك تاخدها فى حضنك
نامت ملاك على كتف عشق
دخل والد عشق إلى الغرفه
هاتيها يلا يا حبيبتى عشان نروح
لا يا بابا لا انا مش هسيب مازن لوحده ابدا

 

 

لازم تروحى يا عشق انتى لا بتاكلى ولا بتنامى وحياتك كلها متلخبطه
ولو يا بابا كل ده يهون عشان خاطره
وضع يده على كَتِفها بتحبيه اوووى كده
بحب اوووى يا بابا اوووى
ربنا يقومه بالسلامه هخلى مامتك تعمل أكل وهجبهولك ونامى شويه وريحى دماغك من التفكير
حاضر يارب وطبع قبله على رأسها وذهب
_____________
لو سمحت يا جميله اسمك ايه
اسكى نغم يا دكتوره
وانا أسمى عشق
اهلا بيكى
انا طالبه منك طلب معلش
اؤمرينى طبعا
انا عايزاكى بس تبلغى الدكتور وهو فى الورديه بتاعت بالليل مدخلش الاوضه لانى هبقى قفلاها بالمفتاح عشان هقلع النقاب وكده ممكن
حاضر يا دكتوره هبلغه والله وانا بذات نفسى هكون أمينه على الاوضه ان مفيش حد يدخلها غيرى طول ما انتى كاشفه وشك
بجد شكرا ليكى اوووى يا نغم تقبلى تكون اصحاب
أكيد طبعا يا دكتوره ده شرف ليا مفيش شكر بينا ابدا
عن اذنك
اتفضلى
كشفت عشق عن وجهها لكى تكون على راحتها وجلست بجواز سريره
تعرف انا قولت للممرضه انى اقفل الباب مش عشان بس ارفع النقاب لا عارف عشان ايه بجد
بدموع عشان أعيط
ارجعلى يا مازن عشان خاطرى ارجعلى كانت تقولها وهى تبكى بحرقه إلى أن نامت وهى لا تدرى
استمر هذا الحال لمده شهر كل يوم تستيقظ وتجلس بجواره وتتكلم معه تأكل ما يبقيها على قيد الحياه فقط لا تذهب إلى البيت والدها يأتى إليها من حينٍ إلى آخر
لا تريد أن تفعل أى شئ فى حياتها سوى أن تبقى بجانبه تريده ان يفيق ويكون معها تريد أن تراه بخير حتى يهدأ قلبها لقد تعب كثيرا بسببه تريده أن يكون هو من يجعله يهدأ ويحنو عليه……….
ألن تعود إلىِ مرهً أُخرىَ لقد اشتقتُ لكَ كثيراً
يُوجد الكثير من الحديث الذى أُريد أن أُخبرك بهِ
عُد إلىِ يا مَالكٌ قلبى ومُذهِبٌ عقلى وسَاكِنٌ روحى
إلىَ هذه الدرجه أُحبك لم أَكُن أعرف كُل ما أعرفه هو رُجوعكَ لىِ……….عُد

 

 

كانت تقولها عشق وهى بجواره وكأنها كانت تخاطب عقله بأن يستجيب ويعود إلى الحياه مره أخرى
وكأن عقله حقا أراد الرجوع مره أخرى فقط من أجل حبها الذى يسكن الفكر والقلب
قام بإعطاء إشارات للعين لتُفتح حتى يدخل إليها نور الحياه
عشق كانت تنزل إليه فى تلك اللحظات
بدأت جفونه بالتحرك حتى تظهر عيناه
مازن مازن انت بتفوق صح
اااااه
انا فيين
بسعاده يا دكتور يا دكتوره يا بابا يا ماما مازن فاق مازن فاق مازن فاق
ازيك يا بطل
ازيك يابنى
انا فين يا عمى
انت فى المستشفى يا حبيبى
هو ايه إلى حصل
دى حكايه طويله اووى نسيب الدكتور يطمنا عليك وهنقعد معاك وهنحكيلك كل حاجه
خرجوا كلهم بره وسابوا الدكتور يفحصه
خير يا دكتور ايه الأخبار
الحمد لله يا حج محمد ابن حضرتك اتكتبله عمر جديد مره والحمد لله انه فاق هنعمل أشعه على الدماغ عشان نطمن أكتر ولو كل حاجه تمام يبقى تقدروا تاخده
كتر خيرك يا دكتور والله مش عارف اشكرك او ارد جميلك ده ازاى
تشكرنى على ايه يا حج ده واجبى اسيبكم انا عشان تدخلوله
اتفضل يابنى ربنا معاك
يلا ندخل
بص على عشق مالك يا حبيبتى
خايفه يا بابا خايفه ادخله مش مصدقه انه فاق واول ما فاق فتح عينه عليا انا ولقانى جمبه خايفه يكون سمع اى حاجه كنت بقولها
انا معاكى يا حبيبه بابا متقلقيش من أى حاجه يلا
بإطمئنان يلا يا حبيبى
الف حمدله على سلامتك يا حبيبى

 

 

الله يسلمك يا عمتى
عامل ايه دلوقتى يابنى
أحسن والله يا عمى الحمد لله
نظر إلى عشق يريد أن يسمع صوتها
بخجل وعيناها تنظر للأسفل حمدله على سلامتك
بحب واشتياق الله يسلمك يا عشق
مش عايز تعرف يا مازن ايه إلى حصل
عايز اعرف جدا يا عمى
بدأ يروى له كل ما حدث وكيف وصل إلى المشفى وغرفه العمليات وكل شئ وأثناء حديثه قاطعته والده عشق وهى تقول
وعشق من ساعت الحادثه مسبتكش لحظه
بخجل وتوتر واضح مااااماااا
والله يا مازن مكنتش ولا بتاكل ولا بتشرب ولا بتنام من ساعتها مرجعتش البيت على طول كانت جمبك
ومازن عمال يبص عليها وفرحان اووى من جواه
بجد يا عمتي عشق عملت كده
واكتر من كده يا حبيبى عمتك والله
تعالى يا ملوكه اما ننزل نشترى حاجه حلوه
اه ييا (يلا)
عن اذنك يابنى هعمل تليفون مهم وهرجعلكم
لم يتبقى فى الغرفه سواهما
الصمت كان حديثهما لكن عينان مازن كانت تفضح حبه واشتياقه الشديد لها
اما عن عشق فكانت تنظر فى كل ركن من أركان الغرفه ما عدا عينيه لأنها تعرف حين النظر إلى عينيه سوف تضعف واروح له بكل شئ
قطع صمتهما بسؤال مازن
بتحبينى يا عشق……؟
صُدمت عشق من السؤال لم تستطيع الإجابه عليه أحست فى هذه اللحظه ان عقلها قد توقف عن التفكير ولم يستطع فمها عن النطق بحرفٍ واحد
أحست فى هذه اللحظه أن بقائها سوف يضعفها ويجعلها تقول كل ما بداخلها
وقفت لتخرج من باب الغرفه لتذهب بعيدا عن عيناه ولكن قبل أن تذهب نظرت إليه فوجدت عيناه وتعبيرات وجهه عاشقهٌ لها ينتظر إجابه منها حتى يهدأ قلبه

 

 

عشق انتى رايحه فين
سبيها يا حبيبتى انا عارف هى رايحه فين
طب على الأقل يا حبيبى نفهم ايه إلى حصل
متقلقيش هتعرفى كل حاجه انتى كمان
انت مخبى عنى حاجه
انتى عارفه انى عمرى ما خبيت عنك حاجه صح
صح كنت على طول بتحكيلى كل حاجه
فيه حاجه كده انا خبيتها عنك وعن عشق وبالأخص عشق تعب قلبها إلى هى فيه ده بسببى
فيه ايه يا حبيبى احكيلى
حصل………
بصدمه انت بتقول ايه ازااااااى………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طليق أختي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى