روايات

رواية طلاق ولكن الفصل الرابع 4 بقلم إسراء ابراهيم عبدالله

رواية طلاق ولكن الفصل الرابع 4 بقلم إسراء ابراهيم عبدالله

رواية طلاق ولكن البارت الرابع

رواية طلاق ولكن الجزء الرابع

رواية طلاق ولكن
رواية طلاق ولكن

رواية طلاق ولكن الحلقة الرابعة

راح لواحد صاحبه يشوف يهكره إزاي، لكن إزاي وهو مش معه حتى رقمها ففضل يبحث لغاية ما زهق
ومشي من عنده وهو مضايق، لكن فجأة جه توكتوك دخل فيه
وبعدها أغمى عليه، والناس اتلمت وناس خدته عالمستشفى
وخد نتيجة نيته السيئة اللي كان ناوي يعملها في نجلاء
أهله عرفوا وجريوا عالمستشفى، لقوا الدكتور طالع من عنده
بقلم إسراء إبراهيم عبدالله
ولقوا عنده كسر في دراعه بعد لما عملوا الأشعة، وخيطوا رأسه غرزتين
دخلوا أهله عنده، وهو ندمان على كان هيعمله وبيردد في نفسه ربنا مابيسبش حق عبده
مشي من المستشفى بعد لما آذن له الدكتور إنه يمشي
وقرر يبدأ حياة جديدة، وصفحة جديدة مع ربنا، ويبعد عن أذية الناس
تاني يوم الصبح كانوا بيفطروا ونجلاء جالها اتصال من شركة كانت مقدمة فيها من أسبوع
وقبلوها وقالوا ليها هتبداي أول يوم النهاردة

 

 

كانت نجلاء فرحانة وقالت لوالديها وكانوا مبسوطين ليها، وتاني يوم جهزت لأول يوم لها في الشغل
وصلت الشركة واستلمت شغلها وهى فرحانة بأول خطوة من تحقيق حلمها
كان قصادها شخص جارهم وهو أحيانا بيصلي بالناس في الجامع، فأول ما شافها اتصدم إنها جت تشتغل هنا
ولكن غض بصره بسرعة واستغفر ربنا وراح مكتبه يشوف شغله
بعد العصر روحت نجلاء وسلمت على والديها ودخلت عشان تصلي العصر وتروح تاكل
سالم: حبيبتي في عريس متقدملك
نجلاء: عريس مين؟
سالم بابتسامة: هتعرفي لما يجي هو محترم وعنده أخلاق بس هجبرك على حاجة لو فيه قبول يبقى تمام مفيش يبقى خلاص
نجلاء بابتسامة: حاضر يا بابا وأنا واثقة إنك مش هتجبرني على حاجة
في المساء
لبست نجلاء وطلعت دخلت المطبخ وراحت تتطلع الضيافة
سلمت نجلاء على والدة العريس وراحت قعدت جنب والدها
والدة العريس: احم احنا جاين نطلب إيد بنتك نجلاء لابني خالد
سالم بابتسامة: خالد الصراحة مفيهوش عيب وراجل بجد بس نشوف رأي نجلاء
بصت نجلاء على خالد لقيت ملامحه هادية وفيه قبول
خالد: أكيد يا أستاذ سالم رأيها مهم

 

 

نجلاء قالت هصلي استخارة الأول
خالد: وده الأفضل واحنا هنستى الرد منك يا أستاذ سالم
سالم: إن شاء الله، وربنا يقدم اللي فيه الخير
أخد خالد والدته ومشي، وبعد لما نزلت قالت والدته: العروسة محترمة وأخلاق يا رب توافق وتبقى من نصيبك، وأهلها ناس محترمة
خالد: يا رب
فتحية: الصراحة محترم وكلامه هادي وباين إنه من النوع اللي مش بيتعصب على أي حاجة ولا شئ تافه
سالم:.فعلا وأنا أعرفه أصلا هو ساكن بعدنا بشارعين محترم وطيب وراجل
لكن القرار قرار نجلاء هتصلي استخارة وبعدين نشوف
دخلت نجلاء اتوضت وصلت استخارة وحست بالراحة وتوكلت على الله وقالت هتعرف أهلها بكرة إن شاء الله
في الصباح
قالت نجلاء ليهم موافقة على خالد وراحت شغلها
بالليل سالم بلغ خالد بموافقة نجلاء
وتاني يوم كانوا عندهم بيتفقوا على كل حاجة
وقرروا يتخطبوا لمدة شهر وبعد كدا كتب الكتاب
واتخطبوا بالفعل ووالدة خالد هى اللي لبستها الدبلة
وكانت نجلاء مبسوطة من اللي عمله خالد إنه مارضيش يمسك إيدها عشان خايف من غضب ربنا عليهم

 

 

فات شهر وفعلا شافوا إن الإتنين مناسبين لبعض وخلاص حددوا موعد الكتاب
بقلم إسراء إبراهيم عبدالله
واللي كان بعد أسبوع قبل ونزلت مع والدتها تشتري فستان كتب الكتاب، كان رقيق ولونه بيچ وطرحة نفس اللون
في المساء كانت جهزت، وسامعة المأذون وهو بيقولوهم يقولوا وراه كانت فرحانة جدا إن خلاص لقت الشخص المناسب وهتكمل حياتها معاه وياخدوا بإيد بعض للجنة
والدها جاب لها تمضي وبعدين حضنته وهو مبسوط وفرحان لبنته والدموع في عينه
وقال: خلاص حبيبة أبوها هتتجوز وتمشي على بيت جوزها
نجلاء بدموع: لو عايزني أقعد هنا معك مش هقول لأ، أنا أصلا لسه مش مستوعبة إني همشي من البيت اللي عشت فيه أيامي اللي فاتت، وكمان إني هسيبكم
سالم بابتسامة: بيت جوزك هو بيتك الحقيقي، دا هيبقى مملكتك أنتِ، يلا بقى عشان خالد عايز يدخل
نجلاء بتوتر: طب خليك معايا ماتطلعش
سالم بضحك: هو هياكلك؟ اعقلي يا بنتي
خبط خالد عالباب وقال: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، ينفع أدخل
بصله سالم وقال: طبعا يابني اتفضل

 

 

وساب نجلاء مع خالد اللي كانت متوترة جدا دي أول مرة يبقوا في مكان واحد لوحدهم
قال خالد: مبارك يا ست البنات
نجلاء: الله يبارك
خالد: هو أنتِ هتردي عليا على قد الكلمة
نجلاء: أقول إيه مش عارفه؟
خالد: ولا حاجة، بس عايز أخدك من بعد إذنك نروح مشوار كدا لمدة ساعة
نجلاء بخضة: لا مستحيل، ماينفعش
خالد باستغراب: ليه؟
نجلاء: أهو كدا، مش معنى كتبنا الكتاب يبقى أطلع معك كدا في وقت زي دا لو في النهار ماشي
بصلها خالد باستغراب أكتر وماتكلمش
بصتله نجلاء لقته ساكت، فقالت: تشرب عصير
خالد: ماشي
نجلاء: اتفضل، ولا نطلع برا عشان الناس تبارك
خالد: ماشي، شرب نص الكوباية
فخدت منه الكوباية وشربت الباقي وقالت: طب اعزم عليا يعني فين الشهامة؟ بدل ما تقولي اشربي أنتِ عشان تتغذي
بصلها خالد برفعة حاجب وقال: احنا هنبدأها من دلوقتي، ربنا يستر في الأيام اللي جاية
وبكدا نجلاء اتجوزت شخص بالمواصفات اللي كانت بتتمناها في شريك حياتها

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طلاق ولكن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى