رواية طلاق ولكن الفصل الثالث 3 بقلم إسراء ابراهيم عبدالله
رواية طلاق ولكن البارت الثالث
رواية طلاق ولكن الجزء الثالث
رواية طلاق ولكن الحلقة الثالثة
وفتحت وقالت باستغراب : أنت؟! وكملت بعصبية: أنت جاي ليه؟ ما بنتي قالت مش عايزاك عشان مش مناسب لها، وعرفت إزاي إني جيت عند أمي؟
وكملت بتحذير: اوعى تكون روحت هناك عند بنتي؟
محمد: لأ بعد لما بنتك زعقت ونزلت، فضلت واقف تحت عشان أشوف هتقولي إيه؟
وبعدها لقيتك نازلة بشنطة هدومك ومشيت وراكي عشان أكلمك وأشوف هتوافق أما تقنعيها ولا لأ عشان أعرف بردوا رأيكم، بس لقيتك بعدها نزلتي من التاكسي بتمسحي دموعك وشكلك حزين
فقولت أجي مرة تانية وخلاص تكون الأمور هديت
فتحية ببرود: لا ما هديتش، اطلقت بسبب إني غلطت لما وافقت تيجي تتقدم لبنتي وقولت إنك شاريها وبتاع
محمد: بس بنتك كبرت الموضوع وعملت مشكلة، أنا كنت عند كلمتي وكنت فعلا هاجي أطلب إيدها
بس تقريبا هى فهمت غلط أو هى معقدة شوية
سناء: أو هى بتحافظ على نفسها وبتخاف من غضب ربنا
وعايزة اللي يلمس ايدها حتى ساعتها يكون في الحلال
أحمد باحراج: احم اها صح بس تقريبا محدش هيحب كده
احنا مش زمانكم عشان نقول متشوفش العروسة وتمسك ايدها غير بعد الجواز
احنا دلوقتي جيل غير جيلكوا بقى متطور
فتحية ببرود: قصدك بقى متهور، أنا كنت فعلا هرخص بنتي وأقل منها بسبب تفكيري المتخلف بس الحمد لله إن بنتي واعية وفاهمة
وأنا أستاهل اللي حصلي ده لو رجع بيا الزمن تاني كنت هخبيها من عيون الناس لغاية ما يجي ابن الحلال اللي يصونها
بس الندم مش هيفيد بحاجة خلاص ضيعت نفسي بأيدي وخربت بيتي
لو سمحت كده وقتك خلص ومبقاش في كلام تاني
مشي محمد باحراج وهو بيقول في نفسه: دي اتعدت من بنتها ولا إيه؟ ناس غريبة وتفكيرهم غريب
قعدت فتحية وهى بتقول: كنت هضيع بنتي، حقيقي الناس بقت أوبن مايند ومابيفكروش في حساب يوم القيامة يا رب احفظنا
طلعت أم فتحية من أوضتها لما عرفت إنه مشي ودخلت الأوضة لبنتها لقيتها بتعيط وفاتحة الموبايل على صورة بنتها وأبوها
فتحية بعياط: أنا اللي عملت كده ومكنتش اعرف نواياه وتفكيره المنحدر كنت هرمي بنتي في الهلاك وأضيعها
أم فتحية بحزن: خلاص اللي حصل حصل هنعمل إيه
عند سالم قاعد عالسفرة وباصص لطبقه ومش بياكل ونجلاء باصه عليه وزعلانة
ومفتقدة وجود مامتها معاهم عالسفرة وكمان ملهمش نفس للأكل
سالم: أنا هنزل أكلم شيخ يا بنتي أنا مش هقعد كده وأشوف إيه اللي هيحصل
نجلاء بسعادة: ماشي يابابا
جه سالم ونجلاء قالتله عايزة أروح أشوف ماما
سالم:.ماشي البسي وهوديكي بس ما تقوليش ليها إني رديتها
ولبست وراحت لمامتها ووصلوا وسالم طلع مع بنته
خبطت نجلاء ومنتظرة بفارغ الصبر تشوف مامتها كانت فتحية لسه مصلية و رايحة أوضتها ولكن راحت تفتح تشوف مين
لقيت نجلاء وسالم
بقلم إسراء إبراهيم عبدالله
ارتمت نجلاء في حضن مامتها وعيطت وفتحية حضنتها جامد
فتحية بتبص على سالم بلوم، وإنه طلقها كدا بسهولة
سالم باصص ليها لقي وشها باهت باين عليها العياط وبيبص ليها بندم وإنه نفسه ياخدها معه بيتهم ترجع البسمة فيه تاني
قالت نجلاء: أنا آسفة يا ماما
فتحية: على إيه يا بنتي؟ أنا اللي غلطت وأنا اللي لازم أعتذر منك يا حبيبتي، بجد غلطة هفضل ندمانة عليها العمر كله
لأنها بسببها كنت هضيعك، وبسببها خسرت دفا العيلة والأسرة
همست نجلاء في ودنها: بابا ردك دلوقتي، وهترجعي تنوري بيتنا تاني
بصتلها فتحية بعدم تصديق وبصت لسالم اللي واقف بيكلم والدتها
وقالت: بجد يا نجلاء هنرجع تاني وتملوا حياتي
هزت نجلاء رأسها وقالت: أيوا يا حبيبتي احنا مش قادرين على بعدك أصلا أنتِ بهجة البيت يا ست الكل
فتحية بفرحة: تعرفي رغم إني ماخلفتش، بس لو كنت خلفت عيالي مش كانوا هيحبوني كل الحب دا اللي في قلبك، أنتم أجمل نعمة في حياتي، ولازم أحافظ عليكم ومن خسارتكم، ومستحيل أكرر غلطي تاني، ولا أعمل حاجة قبل ما أخد رأيكم فيها
ونتشارك كل حاجة عشان دا الصح
سالم:.يلا بقا عشان نرجع بيتنا ويرجع الدفى والحب والأمان فيه تاني
فتحية: ايوا يلا أنا وحشني بيتي أوي كأني بقالي سنة مدخلتهوش
نجلاء بسعادة: وأخيرا هنرجع تاني مع بعض بجد امبارح كان يوم صعب ومعرفناش ننام كان ناقصك ياماما
ناقصه وجودك وصوتك وحنيتك وحبك وأمانك وكل حاجة
سالم: خلاص هترجع تنوره تاني وترجع الفرحة فيه وقام خدهم بعد لما سلم على أم فتحية وراحوا بيتهم
وصلوا وسالم فتح الباب ودخلت فتحية البيت وهى مبسوطة إنها رجعت بيتها تاني
راحت نجلاء تجهز الأكل وبعدها حطته عالسفرة ونادت على باباها ومامتها
وقعدوا يأكلوا في جو سعيد، وبيدعوا ربنا يديم فرحتهم ولمتهم دي
أما عند محمد فكان مضايق إن حد رفضه وبنت زي نجلاء كدا فقرر ياخد حقه منها بإنه يهكر موبايلها وياخد صورها ويهددها بيهم ويلعب بأعصابها وبعدين يبعد عنها
ياترى هيحصل إيه؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طلاق ولكن)