روايات

رواية طفلتي العنيده الفصل الثاني 2 بقلم ملك

موقع كتابك في سطور

رواية طفلتي العنيده الفصل الثاني 2 بقلم ملك

رواية طفلتي العنيده الجزء الثاني

رواية طفلتي العنيده البارت الثاني

طفلتي العنيده
طفلتي العنيده

رواية طفلتي العنيده الحلقة الثانية

قامو كلهم جريو علي الجنينه ليتفجأو بالمنظر الي قدمهم
ملك متشعلقه فوق وعمال تحرك في رجليها بعشوائيه ويوسف موجود
ملك بغيظ : اقسم بالله العظيم لوريكي بس لما انزلك
يوسف : متقدريش تعملي حاجه
عم محمد وهو ماسك ضحكته علي ملك : وه ايه الي عملته دي يا يوسف نزل البت
يوسف ببرود : سبها شويه دي بت متربتش
مهران وهو ماسك ضحكته: ايه الي بيحصل ده
ملك : يابابا خليه ينزلني الحيوان ده
يوسف بغضب : بابا ؟؟!…انا حيوان يا وش الغراب
ملك بغيظ: حيوان وستين حيوان كمان
يوسف بغضب: قسما بالله مانا منزلك خليكي زي علم الكفار كده ..
البنات ضحكو بس سكتو لما ملك بصتفهم بشر : بتضحك عليا وسايبينه مشعلقني كده
كريمه : يلا يا ولدي نزله عيب عليك دي ضيفه
يوسف بغضب: ضيفه ايه دي
مهران : دي ملك بنتي يا يوسف
يوسف بصله واستغرب وقال في نفسه : معقول دي ملك
معقول دي هي
مهران همس في ودنه: علي شان خطري يا ابني نزلها هيا متعرفكش
يوسف واتنهد وقال : ماشي يا عمي علي شان خطرك انت بس لو عليا اسيبها لحد الصبح
مهران : كتر خيرك
بصلها يوسف بغيظ ونزلها وقال : ابقي لمي لسانك المره الجايه علي شان مقطعهوش
ومشي …
مهران بغيظ : انتي عملتي ايه يا وش الفقر
ملك بغيظ : يوه بتشتمني ليه دلوقتي انت شفت عمل فيا ايه
مهران بغيظ : انا عرفه هو مش هيعمل كده غير لما تكوني قلتيله حاجه تدايقه
ملك بغضب: ومين ده بقي الي بدافع عنه قدامي
مهران : يوسف ابن عمك محمد عمدة البلد
ملك بغضب:معرفوش وميحقلوش يعملني كده
مهران بغيظ : لا يحق له
ملك بغيظ : وليه بقي ..سكت مهران وبصلها
ثم اكمل : روحي علي اوضتك نامي وجعتيلي دماغي
ملك بحزن : كده ماشي يا بابا …مشيت ملك وهيا مدايقه ان دي اول مره بباها ميدفعش عنها قدام حد
ودخلت الاوضه وقفلت الباب وقلعة الخمار والنقاب فضلت وقفه وبتتوعد ل يوسف بغيظ : انا يتعمل فيا كده ..انا يتعمل فيا كده …بس ماشي سهله وبسيطه انا هوريك يا يوسف هعرفك مين ملك وتقدر تعمل ايه ….ابتسمت ابتسامه شرير زي الي في الكرتون….. وراحت نامت
….في صباح يوم جديد…..
كانو قاعدين علي السفر نزل يوسف وهو لابس قميص وبنطلون
محمد : تعالى يابني اقعد
قعد يوسف وبص ل ملك الي بصتله بغيظ
كريمه : يا سميه هاتي الوكل يلا
سميه : امرك يا ستنا
جت سميه والخدم وحطو الاكل واول متحط طبق يوسف قدامه بصتله ملك بخبث وابتسامه
FLASH BACK ….
دخلت ملك المطبخ : صباح الخير
كريمه وسميه: صباح النور
كريمه : بتعملي ايه هنا يا بتي
ملك : هسعدكم يا ماما
كريمه : لا لا روحي اجعدي انتي الخدم اهو بيعملو
ملك : لا انا مصره
كريمه ابتسما وقال : برضو لسه فيكي العناد ده
ملك بخبث: ومش هيبطل ابدا
كريمه ضحكت: خلاص خدي الطباق دي وحطي فيهم الاكل وسميه هتخدهم منك ..بس استني
ملك : اي
كريمه شورت علي طبق لونه ابيض في نقوش دهبيه وقالت: بس حسبي ده طبق يوسف خليه اخر واحد
ملك بأنتباه : ليه هو كل واحد ليه طبقو
كريمه : لا بس يوسف عندو حساسيه من الشطه وده طبقو الوحيد الي مش بتلمسو الشطه في الاكل فاخليه اخر واحد
ملك ابتسمت بخبث: حاضر يا ماما
كريمه : تسلميلي يا بتي سميه أنا هروح اصحي البنات وانتي روحي جهزي السفره
سميه : امرك يا ستنا
بالفعل مشيو كلهم وملك بقيت في المطبخ لوحدها
ملك خلصت الطباق كلها وجت عند طبق يوسف وابتسمت وهيا بتمسك برطمان الشطه : حان وقت الحسابي
ومسكت المعلقه وفضلت تحط شطه في الشربه والرز والسلطه تبع يوسف لحد مخلصت البرطمان كلو عليه
ملك ابتسمت بخبث: خلصت …هنشوف النتيجه بقي
دخلت سميه واستغربت
سميه باستغراب : بتعملي ايه يا ملك
ملك بارتباك : ووه ..خضتيني
سميه : معلش …خلصتي
ملك بغيظ : ايوه خديهم
ومشيت بصتلها سميه باستغراب وقالت : ربنا يستر منك يا ملك حساكي عملتي حاجه…
back….
ملك بضحك: كل بالهنا والشفا هههه
كل يوسف من الاكل وفضل ياكل منه
بصتله بأستغراب وقالت في سرها : ازاي الشطه معملتش مفعول لدلوقتي دانا حطه البرطمان كله
بصلها يوسف وابتسمت بجانبيه بصتله ملك بخوف لانها حست أنه عرف بالي عملته …قامت من علي السفره وكان بيبصلها بشر
كريمه : رايحه فين يا بنتي
ملك : انا ..أنا هروح ارتاح شويه وجريت علي اوضتها
قام يوسف وراها علي طول بصتلهم إيمان وكانت هتروح وراهم لاكن صابرين مسكتها وبصتلها بمعني متقلقيش
…..ملك كانت بتجري وهيا رفعه عبيتها وبصت وراها لقيته جاي عليها وبيبصلها بشر
زقت باب اوضه من الاوض ودخلتها وقفلت
ملك بخوف : استر يارب … نفسي اتقطع
دارت وشها النحيه التانيه بأستغراب وقالت: دي مش اوضتي
فجأه صرخت لما لقيت ايد حوطة خصرها وشدتها
يوسف : دي اوضتي يا قطه
ملك كانت خايفه منه بس أخفت الخوف ده وقالت : ابعد عني انت اتجننت
يوسف ضحك بسخريه وقال : قليل ادب …انتي الي دخله اوضتي
ملك بغيظ : انت الي كنت بتجري ورايا
يوسف برفع حاجب: بجري وراكي ليه
ملك بغضب بدون إدراك : علي شان الشط… لا لا
يوسف : هشششش ولا نفس
ملك حطت أيدها علي بقها بخوف
يوسف زقها بغضب وقال وهو ليتقدم ليها بخطوات سبته : انا تعملي فيا كده
ملك وهيا بترجع لورا : انت الي بداءة معايا وكنت لازم اخد حقي
يوسف بغضب: تقومي عايزه تموتيني
ملك بغيظ: تستاهل …متقربش انت عايز مني ايه
يوسف قرب منها اكتر وزنقها في الحيطه : عايزه تموتيني واسكتلك ..قرب منها وكان عايز يشيل النقاب
ملك بصت حوليها بخوف لقيت ڤاظه مسكتها ضربته بيها علي دماغه
يوسف وهو ماسك رأسه بألم وغضب: ااااه يأبنت ال****
ملك بغضب : تستاهل انا لولا ممتك وبباك غليين عليا كنت ردتلك الشتيمه …وحاد حقير
وقع علي الارض ورأسه بتنزف …ملك خرجت وجريت عليهم وقالت بتمثيل : الحقو يوسف وقع ورأسه انفتحت واغمي عليه …كلهو وقفوا بخضه
عم محمد بخضه : ايييه
كريمه بخوف : ولدييي
وطلعو يجرو علي فوق وطلعت وراهم
دخلو الاوضه
محمد سند يوسف هو ومهران وحطوه علي السرير : اتصل بالدكتور يا مهران بسرعه ده شكلو الحساسيه جتله تاني
مهران اتصل بسرعه بالدكتور مهران : هو جاي في الطريق
كريمه وهيا قعده جمب يوسف علي السرير : جلب امك يا حبيبي ايه الي حصلك بس انت كنت زي الفل
ملك صعبت عليها دموع كريمه وشكل يوسف وحست بالذنب ………جيه الدكتور وكشف علي يوسف الذي الي لسه مغمي عليه
لينهض الطبيب ويقول بغضب : مش معقول الإهمال ده يا جماعه ازاي تأكلوه شطه وهو عندك حساسيه منها
كريمه بصدمه : شطه ايه يا دكتور احنا مأكلنهوش شطه من زمان اوي
دكتور باين أن سبب احمرار جسمه أن أكل حاجه عندو حساسيه منها ومفيش غير الشطه بنسبه ليه
محمد بخوف: طب والجرح الي في رأسه ده يا دكتور
الدكتور بأستغراب : انتو متأكدين أنه وقع
محمد بأستغراب: ايوه با دكتور بس ليه السؤال
الدكتور : لأن الجرح الي في رأسه ده تقريبا بسبب أن في حد ضربه علي دماغه بحاجه نشفه
مهران بصدمه : ايي ازاي ده ..
محمد ضم حوجبه باستغراب من كلام الدكتور وقال بنفي: لا يادكتور مفيش حد واصل يجدر يدخل الدوار ويعمل العمله دي ومستحيل يكون حد من أهل البيت
الدكتور باستغراب : ماشي محمد بيه … ابقو اعملولو كمدات علي شان حررته سلام ..بسلامه بشفى أن شاء الله
مهران : شكرا يا دكتور ..اتفضل اوصلك
مشي الدكتور وقرب محمد من ملك الي توترت جدا وقال : ملك يا بتي انتي متأكده انك شفتي يوسف وهو بيقع ملك بلعت ريقها بتوتر وقالت : اا..ايوه يا عمي شفته ..وتقريبا اغمي عليه من الحساسيه الي عنده ووقع
كريمه باست راس يوسف: سلامتك يا ضنايا فيا ولا فيك
إيمان : بعيد الشر عنك يا امي
صابرين : تعالي ياما عشان ترتاحي
كريمه : لا انا مش هسيبه
محمد قرب من كريمه وقومها: سيبيه يرتاح يا كريمه تعالي
فعلا كلو طلع من اوضة يوسف وسبوه معادا ملك الي كانت وقفه بتبصله بندم
مهران : يلا يا ملك علي شان تنامي
ملك : حاضر يا بابا بصت ملك ل يوسف ودمعت عينيها هيا مهما عملت مش بتحب تكون السبب في اذيت حد للدرجه دي او تشوف دموع حد نازله بسببها
راحت اوضتها وبكت وقالت : انا مكنش اقصد أن يحصل كل ده بسببي …بس هو الي اتخطي حدوده معايا..بس انا الي حطتله الشطه في الاكل مسحت دموعها وقالت : لازم اعتزر لأن انا الي اتمادية ..بس لما يفوق
راحت ملك غسلة وشها وغيرت هدومها ومسكت فونها وبقيت تقراء في روايتها العشوائيه
……في مصر …..
احمد بغضب : قصدك ايه أنها سافرت
البودي جارد: سافرت الصعيد مع ابوها هناك عند عيله تقربهم
احمد باستغراب : عيلة اي دي هيا ملهاش غير ابوها بس محدش يقربهم
البودي جارد بلع ريقه وقال وهو بيبص لاحمد : لا أصل العبلة دي تبقي عيلة صاحب ابوها
احمد : اسمها ايه العيله دي
البودي جارد بتوتر:دي تبقي عيلة يوسف محمد المنشاوي
احمد وقف بصدمه وقال بغضب : يوسف المنشاوي
…وهيا تقربلهم ايه انطق
البودي جارد: ابوها يبقي صديق محمد المنشاوي
احمد قعد وقال بغضب : غور من وشي
مشي الحارس
احمد بغضب : كده يا ملك عرفه اني بحبك وعايزه تقومي تطنشيني وتسافري ماشي انا هعرف اجيبك وهتكوني ليا …..
…….في الصعيد …….
الساعه 12:5
صحيت ملك علي كابوس وحش كانت بتتعرق جامد
ملك وهيا بتاخد نفسها : بسم الله الرحمن الرحيم..ايه الحلم ده
قامت شربت كباية ميا وقالت بخوف : ربنا يستر ..
قامت لبست نقبها وراحت علي اوضتك يوسف فتحت الباب لقيته نايمه علي نفس الوضعية خافت ليكون حصله حاجه راحت حطت أيدها ..ولقيت فيه نفس ارتاحت بس شلت أيدها بسرعه من سخونة أنفاسه وقالت بأستغراب : نفسك سخن كده ليه …حطت أيدها علي رأسه علي شان تشوف حررته وشلتها بخضه وقالت: ياللهوي دانت مولع
جريت لتحت جابت طبق غويط فيه ميا وقماشه بيضه
وقعدت قدامه وعصرت القماشه وحطتها له علي رأسه علي شان تعمله كمدات
وجابت الترومومتر وقاست حررته لقيتها 39° درجة
ملك بقلق: درجة حررتك عاليه اوي ….ثم أكملت بدموع نزلت غصب عنها وهيا بتحط له القماشه : انا اسف كل ده بسببي انا مكنتش اقصد ااذيك بشكل ده …مسحت دموعها وقالت بطفوليه : بس انت الي بداءة برضو وتخطيت حدودك معايا وانا كان لازم ادافع عن نفس
حطت أيدها ولقيت الحراره لسه زي مهايا
ملك بنعاس وتعب : لسه زي مهايا الوقت انا عندك من 12 الساعه دلوقتي 2 ولسه الوقت اتاخر وأتوقة بنعاس …بس متقلقش هفضل معاك أحد منزلهالك وفضلت معاه لحد الساعه 4:30 الفجر
ملك : لا حول ولا قوه الا بالله لسه منزلتش برضو
سمعت صوت اذان الفجر : طب اروح انا اصلي وخلي البتاعه دي علي دماغه وانا مش هتأخر …
راحت ملك اتوضت وصلت وقعدة علي المصليه شويه تدعي ل يوسف وان حررته تنزل والحلم الي حلمته ده ميتحققش وغضب عنها نامت علي المصليه…..
فتح الباب ولقيها نايمه علي الارض شلها وحطها علي السرير وغطاها ورفع ليها النقاب وبص وانصدم
يوسف في سره : يخرب بيت جمالك ده طلع عحت النقاب الي انتي لبساه ده ملاك مستخبي تحته ابتسم وقبل جبنها وقفل الباب ومشي
…..في صباح يوم جديد …..
كانت بتظبط نقبها
سميه من ورا الباب : يا ست البنات مش هتنزلي تفطري
ملك بعفوية: جايه اهو
ملك بغيظ: مالك مش راضي تتعدل ليه …اهو تمام كده
دق الباب تاني ملك بغضب : خلاص يا سميه قلت نزله فتح الباب ودخل رفعت ملك عينيها المرايا بعد مربتط النقاب لقيت يوسف واقف وراها اتخضت والتفتت : بسم الله الرحمان الرحيم
يوسف : اي شفتي عفريت
ملك بغضب : خضتني في حد يدخل كده ان… سكتت وقالت بسعاده : اي ده. …وحسست علي رأسه ولقيت السخونيه راحت
ملك ابتسمت: السخونيه راحت الحمد لله
يوسف نظر ليها وابتسم وقال : بفضلك
ملك بتوتر : انت ..انت ازاي عرفت
يوسف: كنت صاحي وسمعك
ملك اتكسفت وقال بغيظ: يعني سمعت كل حاجه
يوسف بضحك : كل حاجه.. كل حاجه
ملك بغيظ : هممم….استني استني هو انت الي حطتني علي السرير
يوسف : ايوه لقيتك نايمه علي الارض والجو برد
ملك بخضه : ووشي والنقاب كان متخاش انت الي خشته
يوسف ابتسم بخفه : مكنتش اعرف ان جميله كده ورقيقه
ملك بكت وقال بغضب : انت ازاي تعمل كده ازاي تشوف وشي …
يوسف بصله وحاول يهديها وقال : اهدي يا ملك
ملك بغضب هيا متسمحش لحد ابدا انو يشوف وشها لأنها زي مبيقولو كده شيخه في نفسها اوي : اهدى ازاي ايه البرود الي انت فيه ده ملكش حق ترفع النقاب عني وتشوفني
يوسف سحبها ليه من خصرها وقال بغضب : يحقلي
ملك بغضب وهيا بتحاول تبعده : ابعد عني
يوسف : انا جوزك ..
ملك بصتلك بصدمه وعجز الكلام أنه يطلع من بوقها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفلتي العنيده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى