Uncategorized

عشق من الماضي الحلقة الخامسة 5 بقلم إيمان شلبي

عشق من الماضي الحلقة الخامسة 5 بقلم إيمان شلبي 

عشق من الماضي الحلقة الخامسة 5 بقلم إيمان شلبي 

عشق من الماضي الحلقة الخامسة 5 بقلم إيمان شلبي 

وصل مراد الي الفيله ليجد فارس مغشي عليه ووجهه اصفر ليحمله مراد سريعا ويضعه في السياره وبعد فتره وصل وتم الكشف عليه لتكون الصدمه حيث انه دخل في غيبوبه حزن مراد لاجله كثيرا فهو مهما كان صديقه المقرب ولكنه استغرب ماذا حدث ليدخل في غيبوبه وقف برهه وتذكر انه عندما ذهب ليحمله الي المستشفي وجد ورقه تقع علي الارض ايمكن بها اللغز لن يفكر كثيرا ركض نحو سيارته ووصل الي الفيله ليجد الورقه كما هي ليقرأ ما بها انصدم وتخشب مكانه ايعقل ايعقل فارس شقيق ليليان 

مراد:اه يامحمود يابن الكلب شيطان علي هيئه بني ادم ثم تذكر ليليان ويمكن وجودها بجانب فارس يأتي بفايده ولانه يعلم مدي حب ليليان لفارس كأخ لها ولكن الحقيقه انه اخوها حقيقي ترك مراد الفيله وتوجه نحو منزله فتح الباب علي ليليان ليجدها تنام ودموعها تغرق وجهها كاد ان يحن ولكنه تذكر ماذا فعلت ليهزها بعنف حتي تنهض استيقظت ليليان بفزع 

ليليان ببكاء:مراد والنبي ما تضربي والنبي انا اسفه 

مراد بهدوء:اهدي مش هضربك اهدي 

ليليان:ح حاضر 

مراد بحزم:قومي البسي 

ليليان بخوف:ليه 

مراد:من غير لي بقولك قومي البسي 

ليليان:حاااضر حاضر ثم نهضت سريعا وارتدت ملابسها علي عجل 

مراد:هحكيلك حاجه ومش عايز شغل الاطفال بتاعك ده وبلاش عياط فاهماني 

ليليان بحزن:حاضر 

ليسرد لها مراد كل ماحدث لينتهي ويجد دموعها تغرق وجهها 

مراد وهو يزفر بحده:بتعيطي لي دلوقتي 

ليتفاجئ بها تحتضنه بقوه استغرب في بدايه الامر ولكنه لف يديه حولها فهو يعشقها وحتي وان كانت مخطئه 

ليليان ببكاء:انا صعبان عليا فارس اوي هو ميستاهلش يحصله كده  هما لي قتلوا ماما وبابا لي خلوهم يسبوني في الدنيا لوحدي 

مراد بدون وعي:انتي مش لوحدك انا جمبك 

ليليان:بس انت بتقسي عليا يامراد وانت عارف اني بحبك ومش عارفه لي عملت كده فيا وسبتني يوم الفرح بس رغم كل ده لسه بحبك ووقت لما حسيت بالخوف زي دلوقتي حضنتك 

مراد بحزن: مش وقته ياليليان الكلام ده المهم احنا رايحين لفارس عشان تبقي جمبه 

لتبتعد عنه وتهز رأسها بنعم 

……………………………………………………………………….

في امريكا كان يجلس محمود يدخن بشراهه 

كوثر:هنعمل اي يامحمود في المصيبه ديه 

محمود :مش عارف بس فارس اكيد مش هيسكت

كوثر:انت ازاي اصلا تقوله علي الحقيقه يامحمود ولي خليتوا يكرهنا اكتر 

محمود:طب ما يكرهنا هو كان ابننا 

كوثر:انا مش متطمنه ابدا لازم نهدده عشان مينطقش 

محمود :وده هنهدده بايه 

كوثر:ملك 

محمود باستغراب:ملك مين 

كوثر:ملك اخت مراد يامحمود 

محمود:مش فاهم 

كوثر:ابنك بيحب ملك يامحمود لا ده بيعشقها كمان من وهو صغير وكان قايلي انه مستني تخلص السنه ديه عشان يروح يتقدملها بس فأحنا نخطف ملك ونجبها هنا 

محمود:يابت اللذينه ده انتي دماغك سم ثم استند بظهره علي الكرسي خلفه ليقول بخبث:سيبيني افكر في الموضوع كويس 

……………………………………………………………………

وصل ليليان ومراد الي المستشفي لتدلف ليليان وحدها الي الغرفه 

ليليان وهي تجلس امامه:تعرف انا كنت حاسه اه والله انا عمري ماشوفتك غير اخويا فاكر يافارس زمان لما كنت تجبلي كل يوم شوكولاته من اللي بحبها معاك ومكنتش انام غير لما تحكيلي الحدوته بتاعه الجميله والوحش وكنت تاخدني معاك لما بتروح تلعب كوره عشان اشجعك انا مكنتش بعتبرك ابن عمي اصلا انت فعلا لازم تبقي اخويا عشان خاطري قوم وخدني في حضنك قوم اتكلم معايا للصبح زي زمان قوم عشان انا محتجالك اكتر من اي وقت قوم يافارس لو بتحبني قوم عشان تاخد خق ماما وبابا اللي ماتوا علي ايد الحقير عمك ثم بدأت تصرخ بهستريه قووووووم ليدلف مراد ويجذبها هو والممرضين 

ليليان بهستريه:خليه يقوم يامراد انا مجتجاله خليه يقوم 

ليحتضنه مراد بحنان :هشششش خلاص اهدي هيبقي كويس خلاص

بعد فتره هدأت ليليان وابتعدت عن مراد بخجل 

مراد بهدوء:هديتي 

ليليان بصوت مبحوح:اه 

مراد:ليليان انتي مينفعش تبقي بالمنظر ده لازم تبقي اقوي من كده شويه فارس محتجلك انتي بالذات 

ليليان وقد عادت الي البكاء:هو مجتجني وانا محتاجه لحد يطبطب عليا انا تعبت كتير في حياتي تعبت من بدايه ما حبيتك وانا بتعب من بدايه ما سبتني يوم الفرح وانا تعبانه وبعديها امي وابويا ماتوا وعمي حبسني عشان يجوزني وهربت وقولت لما اجي لأهلي حياتي هتبقي احسن بل بالعكس اتقلبت جحيم يامراد قلبت حياتي جحيم 

مراد بحده:انتي لسه شوفتي جحيم ياليليان هانم 

ليليان وهي تضربه بقبضتها الصغيره علي صدره:انت حقير يامراد لي بتعمل فيا كده لي انا كنت بحبك ومازلت بحبك مقدرتش انساك رغم اللي عملته معايا مقدرتش اكرهك منك لله يامراد انا لو بأيدي كنت شيلت قلبي اللي عشقك يامراد كل هذا ومراد يقف بثبات وبرود 

مراد:خلصتي 

ليليان بصراخ:انت حيووووووااااان 

لتتلقي صفعه علي وجنتيها اسقطتها ارضا 

لينحني مراد لها:لسانك طويل اوي وانا مش بستحمل كتير يالا عشان نروح ثم جذبها من ذراعيها 

ليليان:انا عايزه اقعد مع فارس 

مراد وهو يجذبها:محدش بيقعد معاه مينفعش يالا ثم جذبها حتي وصلوا الي السياره دفعها بعنف وذهب للقياده حتي وصلوا الي المنزل وذهبت ليليان مباشره الي الغرفه وذهبت في سبات عميق اما مراد فكان يموت بداخله(لي كده يامراد انت لي شرير كده الناس هتكرهك يالا مش مهم هخليهم يحبوك برضو????)

……………………………………………………………………

في الصباح

امافي مكان اخر حيث كليه ملك 

ملك لصديقتها:مش عارفه لي قلبي مقبوض 

ريم:مالك بس يالوكا

ملك:حاسه ان فارس مش كويس

ريم:ياسيدي ياسيدي علي الحب 

ملك بضيق:ظريفه هانم مش فيقالك 

ريم بضحك:مش عاجبك طلقني 

ملك:انا مش هطلقك انا هديكي علقه 

ريم وهي تركض منها :لا خلاص اسفين يبشه 

احد الاشخاص:ملك هانم 

ملك:ايوا مين حضرتك 

الشخص:انا بشتغل مع مراد بيه وهو مستني حضرتك بره 

ملك بفرحه:مراد طب يالا وديني ليه 

ريم:ملك استني انا مش مستريحه للجدع ده .

ملك:يابنتي ده شغال عند مراد اخويا 

ريم:برضو لا انا هاجي معاكي 

ملك:اوك يالا 

ذهبت الفتاتان ووصلوا الي سياره سوداء 

ملك بحماس:ها فين مراد 

الشخص وهو يضع مخدر في منديله ثم علي وجه ملك 

لا مفيش مراد 

ريم صديقتها:عااااا ياحيوان انتوا مين 

الشخص:امشي من هنا بدل ما هقتلك 

ريم:لا مش همشي عاااااااا 

الشخص :انتي اللي جبتيه لنفسك ثم خدرها ايضا وخطفها مع ملك 

…………………………………………………………………….

في منزل مراد استيقظت ليليان بصداع يكاد ان يفتك برأسها نظرت حولها لتجد مراد يجلس علي كرسي وينظر لها بشرود 

ليليان:ف في ايه

مراد:قومي البسي عشان هنروح لفارس 

ليليان:حاضر 

ارتدت ملابسها وذهبت هي ومراد الي المستشفي سأل مراد عن حاله فارس ليخبره انه مازال كما هو لن يحدث تحسن 

ليليان:انا عايزه ادخله

الطبيب:خمس دقايق مش اكتر 

ليليان:تمام 

دلفت ليليان وجلست امامه ثم امسكت كفه الموضوع علي الفراش 

ليليان:ازيك يافارس انا حسيت اني تعبانه وعايزه احكي ملقتش غيرك انا تعبانه اوي قوم احكي معايا زي زمان قوم احميني من مراد ايوا مراد انت متعرفش انه اتجوزني ومعيشني في جحيم رغم اني بحبه اوي يافارس بحبه رغم كل اللي عمله ومقدرتش اكرهه ابدا بحبه وحبه ليا مدمرني لما بخاف ببقي عايزه اقوله تعالي خبيني مش بفكر غير فيه هو لما بتعب مش بفرح غير بوجوده بس في المقابل هو مقدملي اي غير قسوه

قوم يافارس خليني اعرف هو لي بقي يكرهني هو صاحبك وانت اكيد عارف السبب قوم ياحبيبي بقي انا تعبانه اوي كل ذلك ودموعها لن تجف 

كان مراد يقف علي باب الغرفه ويستمع الي كل حرف 

مراد بهمس:انا مش بحبك ياليليان انا بعشقك وحياتي من غيرك عذاب بس للاسف مش قادر انسي مش هقدر اسامحك بسهوله

……………………………………………

في المساء عند اسماعيل وصفاء كانت صفاء تموت من القلق علي ملك فهي لن تصل الي الان الي المنزل 

صفاء ببكاء:بنتي يابابا انا حاسه انها حصلها حاجه انا عايزه بنتي 

إسماعيل:اهدي يابنتي ان شاء الله خير هتلاقيها بس راحت مع حد من صحابها يشتروا حاجه وأتأخروا 

صفاء:لا بنتي مش كو…..لكن قطع جملتها جرس الباب 

فتحت واذ بأمرأه تندفع سريعا 

المرأه:ريم بنتي ريم هنا 

صفاءبدهشه:ريم مين 

المرأه:ريم صاحبه ملك بنتك هي هنا صح 

صفاء:لا هي كمان مرجعتش يانهار اسود بنتي اتخطفت 

ليلي :انا بنتي مرجعتش انا عايزه بنتي 

إسماعيل:لاااا الموضوع بقي مقلق اوي انا هتصل بالبوليس وهتصل بمراد

………………………………………………………………

بعد مغادره مراد وليليان من المستشفي لن يتحدثوا ابدا اوصلها مراد الي المنزل وذهب الي الشركه 

كان يجلس مراد يتابع العمل ليجد الفون يرن 

مراد:الو 

أسماعيل:مراد انت فين 

مراد:انا في الشركه ياجدي لي 

ليسرد له أسماعيل ماحدث 

مراد:اي طب انا جاي حالا ثم اغلق الخط وذهب ليأخد ليليان معه وعندما علمت ليليان لن تتوقف عن البكاء فهي تعتبر ملك شقيقتها وصلوا الي الفيله ليترجل مراد وليليان سريعا 

صفاء ببكاء:ملك يامراد ملك اتخطفت 

مراد وهو يحتضنها:هششش اهدي ياامي اهدي 

ليجد رساله من فون فارس فهو اخذ فونه حتي يفيق 

(فارس حبيب بابا انا معايا لوكه حبيبه القلب اي زعلت تؤ تؤ متخفش عليها هي شرسه زي اخوها بص بقي يامان لو حاولت تبلغ البوليس الكتكوته هتموت انا راهنها هنا لحد ما ترجعلي لي لي اي ده انت متعرفش اني عارف انك اللي هربتها يالا معلش ليليان ترجع تاخد الكتكوته بتاعتك غير كده تنساها سلام ياحبيب ابوك هههههههه)

مراد وقد برزت عروقه:ااااااه يابن الكلب والله لهقتلك يامحمود ياعشري 

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية وعد القلوب للكاتبة لولا.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى