روايات

رواية صعب ولكن مش مستحيل الفصل الرابع 4 بقلم آمنة غباشي

رواية صعب ولكن مش مستحيل الفصل الرابع 4 بقلم آمنة غباشي

رواية صعب ولكن مش مستحيل الجزء الرابع

رواية صعب ولكن مش مستحيل البارت الرابع

رواية صعب ولكن مش مستحيل الحلقة الرابعة

انصدمت بصراحه من منظر الطقم … قصير وضيق وشكله مقزز وانا بلبس لبس محتشم ومحترم فطلعت عند اللي بيسموه الريس دا وقلتله :
_ أنا مستحيل ألبس لبس زي دا !!
= ماله اللبس دا آخر موضه وآخر شياكه ، ولا قصدك أنه مش مقاسك ؟؟
_ لأ دا لبس ضيق وقصير وأنا مش بلبس كدا ومستحيل ألبس كدا !!
= يا بنتي بصي حواليكي تلات ارباع بنات القاهرة بتلبس كدا وبعدين سيبك من بنات القاهرة ، انتي لازم تلبسي اللبس دا لو عايزة تشتغلي هنا
_ طب سؤال بس اشمعنا اللبس دا ليه هو الناس هتاكل ولا هتتفرج على عرض ازياء؟!!
= لا لازم تلبسي لبس زي دا عشان الناس نفسها تتفتح على الأكل وتاجي المطعم بتاعنا على طول
_ نعم !!! 🤨🤨🤨 بس كدا حرام !
= مش عاجبك اتفضلي اطلعي برة هي ما جاتش عليكي يلا الباب يفوت جمل !
_ لا لا لا لا لا استنى لحظه ارجوك انت مش عارف انا محتاجه الشغل دا قد ايه بجد والله مش معايا اي فلوس خالص ، طب انا لبسي دا جميل جدا هو آه لبس مدرسي بس شكله شيك أنا شايفه أنه اجمل من الطقم دا بكتير صدقني وهشتغل كويس وهعمل كل حاجه واي حاجه بس ارجوك ما تحرمنيش من الشغل
= هتشتغلي بالقوانين بتاعتنا ماشي غير كدا لا سلام ما تعطليناش
_ طب هقترح على حضرتك اقتراح أنا ممكن آخد راتب اقل يعني ممكن 300 جنيه بس بدل 600 ، بس بشرط اني مش هلبس اللبس المقطع دا وهشتغل بلبسي العادي …
= قلت لأ حتى لو ببلاش لازم تلبسي دا
_ والله بجد ؟؟ 😡 طب سوري على طريقة كلامي دي ولكن حضرتك انسان مستفز جدا وغير متفتح وغير منطقي نهائي ازاي اللبس المعفن المقطع القصير دا احلى من اللبس النضيف الشريف الجميل بتاعي ، لا يا فندم أنا عايزة اموت من الجوع على اني اعمل حاجه تعصي ربنا! استأذن أنا بقا سلااام ! 😡😡
= بنت غريبه جدا 🤨
خرجت من المطعم وأنا مكتأبة وحزينه لأني خسرت الشغلانه دي ، كانت مربحه وانا هموت من الجوع وحاسة هيغمى عليا من الجوع🥴😵 قعدت مكاني تحت السلم وحطيت راسي على ركبي وبدأت اعيط واكلم نفسي :
_ يعني مش كفايا ان قلبي مكسور وجعانه وتعبانه لأ وكمان اتهان بالشكل دا !
أنا كنت بترجاه !! أنا … امل كنت بترجا الراجل التخين دا عشان يشغلني وايه جارسون كمان ! مش معقول يصل بيا أنا أمل البنوته المرفهة المُدَلَّله الجميلة الرقيقة للحال دا ، انا شكلي بدأت أخرف …
وبكيت تاني من الجوع والألم اللي بيعتصر قلبي ولكن ما استسلمتش وحطيت ايدي في جيبي وطلعت التلاته جنيه ونص ورحت اشتريت بيهم بسكوت يمكن يسد جوعي شوية ، وبعدين وانا راجعه لمحت مكتبة مكتوب عليها (مطلوب آنسة جميلة للعمل)
_ ايه دا مطلوب آنسه ؟ ….أنا آنسة !! بس اشمعنا جميلة ؟؟ دا ايه العبط دا !! مش مهم … أنا لازم اشتغل في المكتبة دي على الأقل احسن وانضف من الجارسون السخيف …. ودخلت المكتبة وكان فيه شاب قاعد فيها :
_ السلام عليكم
= وعليكم السلام
_ ممكن أشتغل هنا
= أكيد … اسمك ايه
_ امل
= جميل يا أمول تقدري تشتغلي من بكره من 7 ل 12 فترة صباحية يعني و…
_ اسمي هو أمل …. أمل بس يا استاذ انت 😡😡
= ماشي يا امل بس 😅😂 حلوة وانتي متعصبه 😂
_ احب اقول لحضرتك على حاجه☺️
انت مش محترم شوف آنسة غيري😡😡
سلام
= استني … استني بس والله مش قصدي حاجه استني والنبي أنا آسف يا آنسه! يا آنسه!
خرجت بردو من المكتبة دي وانا متضايقه ومخنوقه ومش عارفه اعمل ايه ….
_ دا ايه العالم دا استغفر الله العظيم يا رب يعني الواحد ينحرف يعني عشان يحصل على لقمة العيش يعني ولا ايه ، انسان مستفز وفاشل … بطلي تكلمي نفسك يا أمل بقا …
الليل جه والجو ساقع والمكان بارد اوي ومافيش اكل غير البسكوت اللي اشتريته وكلته كله ومبقاش معايا اي اكل ولا اي فلوس ، وحيدة بردانه جعانا ولسة مش عارفه ازاي هقدم في المدرسة اللي هنا بالورق بتاعي ، افكار وافكار وعيااط طويل لحد ما غلبني النعاس ونمت ، آه نمت تحت سلم العمارة اللي في الشارع دا …. اول يوم يعدي عليا برة البيت ….. مليان احداث وانكسارات يا ترا هعيش ازاي وهاكل منين ؟
تاني يوم صحيت وكنت هموت من الجوع لكني اتحملت وسكت وبعدين طلعت ورقه بيضه من الورق الورق اللي معايا وقلم وبدأت ارسم ….. آه صح نسيت اقولكم أنا بحب الرسم اوي وبرسم أحياناً لما تكون مشاعري ملغبطة زي دلوقتي ……
قعدت ارسم وارسم وفي الآخر رسمت صورة لبنت واقفة وبتبكي لكنها مبتسمه وماسكه كتب في ايديها … الرسمه كان شكلها حلو اوي واول مرة ارسم رسمه بالجمال دا ، مسكتها وبصيت فيها وقعدت ابكي وركنتها جنبي وقعدت ابكي جامد ….
شوية وفي بنت عدت من جنبي كانت تقريبا في نفس سني بس كانت اجمل وشكلها نضيف وأنيق، المهم البنت دي شافت الرسمه بتاعتي وقالت :.
= واااااو ، الصورة دي جميلة جداً
أنا مسحت دموعي بسرعه عشان ما حدش يشوف دموعي لأني مش بحب حد يشوفني وأنا ببكي …. المهم مسحت دموعي وبصيتلها وقلتلها :
_ بجد حلوة ؟؟ … شكرا !
= ايه دا هو انتي اللي رسمتيها ! 😲
_ آه أنا !
= لا بجد انتي فنانه …. ممكن آخدها منك ؟؟ خدي معايا خمسة جنيه خديها وعاطيني الرسمه دي بليييز هعلقها في اوضتي دي حلوة خالص
_ بجد عايزاها بخمسة جنيه 😳
= آها اكيد تستاهل اكتر من كدا بس دي الفلوس اللي معايا حاليا مش معايا غيرهم 😂
_ آه ماشي خديها
= شكراً 😍
_ العفو 😅
البنت خدت الرسمه ومشت وانا خدت الخمسه جنيه وبصيت فيها كدا وضحكت :
_سبحان الله خمسة جنيه من مافيش 😍🤭😂 ، الحمد لله يا رب هروح بقا اشتري أكل 😋 ….. لحظه واحدة المفروض اكون ذكية وما اصرفش الخمسة جنيه دي على الفاضي يعني مثلا اشتري حاجه مفيدة … زي ايه ….. زي ايه ……. ؟؟ 🤔
عرفت أنا هشتري ايه 😃👌🏻

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعب ولكن مش مستحيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى