روايات

رواية صدفه الفصل العاشر 10 بقلم حبيبة علاء

رواية صدفه الفصل العاشر 10 بقلم حبيبة علاء

رواية صدفه الجزء العاشر

رواية صدفه البارت العاشر

رواية صدفه الحلقة العاشرة

عند اريچ وقفت تاكسي وكان في طريقها للمستشفي
اريچ وصلت المستشفى ودخلت لموظفه الاستقبال
اريچ:لو سمحتي دكتور احمد موجود
موظفه الاستقبال:ايوا هتلاقيه في مكتبو
اريچ:شكرا
راحت اوضه الدكتور احمد وخبطت
احمد: ادخل
اريچ برسميه: السلام عليكم
احمد ببستامه:وعليكم السلام اهلا انسه اريچ
اريچ بابتسامه:اهلا بحضرتك….مفيش اي جديد حصل في حالتو
احمد بأسف: والله يا انسه اريچ هو زي مهو واحنا حطينه تحت الملاحظه بس ضربات قلبو كويسه بس هيه مسأله وقت عقبال ما يفوق
اريچ بحزن: تمام طب ممكن اشوفو
احمد:اكيد طبعا اتفضلي
احمد اخد اريچ الاوضه اللي فيها سليم
احمد:اتفضلي
اريچ:متشكره
اريچ دخلت واخدت كرسي وقعدت جمب سليم وفضلت باصه علي ملامحو وقد اي هيه جميله وعلي الاجهزه المحطوطه علي جسمو وعضلاتو اللي بقيت ضعيفه
حتي وهو نايم الي انو محتفظ بوسامته
اريچ بحزن عليه:مش عارفه انا ليه كل ما اشوفك احس كده ليه قلبي بيفضل يدق بالسرعه دي بس انا واثقه انك هترجع تاني…لازم ترجع عشان اسيم محتاجك واكيد اهلك بيدور وزعلانين عشانك لازم تبقي قوي وتفوق بسرعه
وعوزه اقولك متخفش علي اسيم انا واخده بالي منو كويس ومتخفش انا مش هسيبك لوحدك هنا هاجي ازورك كل يوم.
اريچ مسحت دموعها اللي خانتها ونزلت ..ومشيت
عند نوح في المكتب كان قاعد وباين عليه الارهاق والتعب والحزن علي اخوه اللي ميعرفش عنو حاجه
حور كانت كتبت الجواب وناقص امضت نوح
حور خبطت علي الباب
نوح:تعالي يا حور
حور بحزن علي حالتو:احمم حضرتك ده الجواب وناقص امضت حضرتك
نوح بتعب:حطيه عندك
حور بتبص لنوح اللي الحزن والتعب واضح عليه:حاضر
حور جايه تمشي بس رجعت تاني
حور فضلت واقفه تبص لنوح
نوح لاحظ:في حاجه يا حور
حور بأرتباك:هو يعني…اصل
نوح:اي يا حور مالك
حور بتشجيع:كنت عوزه أعرف مالك باين عليك التعب والحزن
نوح ببتسامه انها مهتمه بيه: بجد عوزه تعرفي مالي
حور بخجل:ايوا
نوح بابتسامه:تعالي اقعدي يا حور
حور راحت قعد علي الكنبه اللي في المكتب ونوح راح قعد جمبها
حور:هاا يلا احكي مالك
نوح بابتسامه حب: هقولك
حور بانتباه:قول
نوح بتنهيده: انا في دوامه كبيره ومش عارف اطلع منها ازاي انا تايه اووي يا حور حاسس انو مش مركز في اي حاجه حتي الشركه اللي سليم سلمهالي امانه مش عارف اديرها انا فاشل يا حور
حور قربت منو وتلقائي مسكت ايدو:متقولش كده يا نوح انت مش فاشل بالعكس انت شاطر جدا والكل هنا بيحبك بس نقصاك حاجه واحده
نوح بانتباه:اي هيه
حور بابتسامه حب: نقصاك انك تقرب من ربنا يانوح انت مش حاسس انك مقصر في حق ربنا وانك مش بتؤدي فروضك كامله
طب مفكرتش انو كل اللي بيحصلك ده اشاره من ربنا ليك عشان تلجأه ليه قرب من ربنا يا نوح صدقني حياتك هتتغير
نوح وعيونه اتملت بدموع:انا فعلا مقصر في حق ربنا بس غصب عني حاسس اني تايه حاسس اني شخص تاني يا حور
اذا فجأه بحركه لا اردايه من نوح انو يحضن حور
حور وقلبها يكاد ان يتوقف من كثره النبض
حور بحزن عليه ضمتو ليها وطبطبت عليه
نوح بدموع:انا مش وحش يا حور انا مش وحش
حور بدموع حاولت ان تخفيها:عارفه يا نوح انت مش وحش
نوح انتبه علي نفسه :انا اسف
حور بخجل:احم ولا يهمك….انا هاروح
نوح بتوتر:استني هوصلك
حور بأرتباك:هاا لا مش عوزه اتعبك
نوح بابتسامه حب:انا عاوز اتعب…يلا هاتي شنتطك
حور بخجل: حاضر
حور جابت شنطتها ولقيت نوح مستنيها عند العربيه
ركبت معاه وصلها وطول الطريق كانت حور مكسوفه اووي ونوح كل شويه يبص عليها
عند اريچ وصلت البيت
اريچ:افتحي يا فريال
فريال: حمدالله على السلامه
اريچ بتعب:الله يسلمك يا فيفي اسيم صاحي ولا نايم
فريال: اكلتو ولسه نايم
اريچ:كويس…اكلتيه اي
فريال:زبادي
اريچ بصدمه:زبادي….اي يا ماما ده مينفعش ياكل زبادي ده لسه صغير
فريال:اسكتي بس وانتي هبله كده
اريچ:يا ماما الدكتور كتبلو علي نظام عذائي
فريال:بلا نظام عذائي بلا بتاع ازاي هيكبر لو معرفش طعم الاكل
وبعدين ده انا أكلتك زبادي لما كان عندك ست شهور
واسيم ماشاءالله عندو تسعه يعني المفروض ياكل اكل عشان يكبر
اريچ:ماما لو سمحتي متأكلهوش اي حاجه لحد ما اروح للدكتور ونشوف ينفع ياكل اي
فريال بغيظ:ماشي ياختي
اريچ:هاروح اخد شاور ونام شويه عشان تعبانه
فريال:مش هتاكلي
اريچ:بعدين يا فيفي
اريچ دخلت اوضتها واخدت شاور وبالها كلو مع سليم وملامحو مش راضيه تروح من بالها
اريچ لنفسها:جره اي يا اريچ مالك عماله تفكري فيه كده
مينفعش تفكري في راجل غريب عنك انتي كنتي بتعملي خير عشان ربنا يردهالك وبس بطلي تفكير ونامي
اريچ بعد تفكير طويل نامت
عند ثويبه كانت قاعده مستنيه نوح يرجع لانها قررت انها هتحكيله كل حاجه عشان ياخد باله
عدت شويه وقت ونوح وصل البيت اول ما ثويبه سمعت صوت عريبه جريت عطول عشان تقوله
ثويبه:ابيه نوح كنت عوزه اقولك
نوح بحب اخوي:تعالي يا حبيبتي اخدها وقعدو
ثويبه بتوتر وخوف: هو…يعني
نوح بابتسامه:عارف انك زعلانه مني عشان مبقتش اقعد معاكي ولا نتكلم زي الاول بس حقك عليا يا حبيبتي انا بس مضغوط شويه وهفوق بس وهقعد معاكي لحد ما تزهقي
ثويبه بحنيه: عارفه يا ابيه انك تعبان وانا مقدره ده بس انا كنت عوزه اقولك حاجه مهمه لازم تعرفها وهي…..ويأتي صوت من خلفهم لقطع حديثهم
سميه بشر:ثويبه مش اخوكي قالك تعبان عوزه تدوشيه بكلام فارغ
ثويبه بخوف من نظره امها:لا…لا .انا بس كنت عوزه اطمن عليه
نوح بحب:انا كويس يا حبيبتي اطمني
ثويبه بابتسامه حزن: طيب يا أبيه
سميه بحده:يلا علي اوضتك
ثويبه بخوف: ح..حاضر
جريت ثويبه علي اوضتها وقفلت علي نفسها الباب
سميه بخبث:اخدت دواءك يا نوح
نوح بتعب:هطلع اخدو وانام
سميه بخبث:ماشي يا حبيبي
نوح طلع اوضته واخد شاور يريح اعصابو وطلع علبه الدواء واخد منها ونام
عند سميه راحت اوضه ثويبه
سميه بغل مسكتها من شعرها:انتي بقا هتبوظي كل اللي خططتلو
ثويبه ببكاء:حرام عليكي انا معملتش حاجه
سميه بغل: ده هقتلك واشرب من دمك
انتطقي قولي كنتي هتحكي اي لنوح
ثويبه بعياط:مكنتش هحكي حاجه ابعدي عني حرام عليكي
سميه بغل وشر:انتي سمعتيني لما كنت بتكلم انا ونائل صح
ثويبه :….😳😳😳
سميه بتشد شعرها:انطقي بقولك
ثويبه بعياط: اه…اه
سميه بغل وبضرب:انتي عارفه لو نطقتي بحرف من اللي سمعتيه هعمل فيكي اي
ثويبه بخوف وعياط:مش هقول اي حاجه خلاص ونبي
سميه بغل:هموتك زي مقتلك ابوكي و اخوكي وابنو سمعتي
ثويبه بعياط ووجع: حرام عليكي ليه بتعملي كده انا بنتك
سميه بغل؛للاسف بنتي..بس انتي جيتي نتيجة غلطه انا مكنتش عوز اخلف من ابوكي وحاولت اموتك كتير لما كنت حامل فيكي بس مكنتيش بتموتي ولما جيتي كنتي ديما متعلقه بأبوكي وسليم كرهتك زي مكرهتهم ولو فكرتي تبوظي اللي بخططتلو من سنين هقتلك انتي فاهمه وزقتها بعنف وخرجت
ثويبه وقعه علي الارض منهاره:ايعقل ان هذه ام ايقعل ان ام تريد قتل ابنتها وهيه داخل احشائها اهكذا الامومه يالله كم هذا مؤلم يالله انا لم افعل شئ لكي تكون هذه امي لم اشعر يوم بحنانها مثل باقي الامهات ولكني ابي واخي كان يعوضاني مكانها ولكني طالما اردت ان يكون لدي ام لكن هذه ليست ام هذه شيطانه لا تعرف الرحمه.

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صدفه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى