روايات

رواية ملاك الاسر الفصل السادس عشر 16 بقلم مي عبدو

رواية ملاك الاسر الفصل السادس عشر 16 بقلم مي عبدو

رواية ملاك الاسر الجزء السادس عشر

رواية ملاك الاسر البارت السادس عشر

ملاك الاسر
ملاك الاسر

رواية ملاك الاسر الحلقة السادسة عشر

اياد : ملاك جهزتي
ملاك وهي خارجة من اوضتها :ايوآ خلصت اهو
اياد :يلا وخرجو سوا وكان في حد قاعد عل العربية وماسك الفون ملاك بصدمة :انت
اسر: كل دا
ملاك :اي اللي جابك
اسر: قلة زوق مش طبيعية
اياد : اختي ها ملاك انتي عارفة ان اسر اقرب حد ليا بعدك طبعآ وفرحتي مش هتكمل غير بيكو انتو الاتنين ويلا عشان هنتأخر
اسر: تمام يلا وركبو سوا عربية اسر واتحركو
واسر كل دقيقة يبص عليها من مرايا العربية
وبعد وقت وصلو واستقبلهم عبدالله ونهلة ورحبو بيهم وقعدو وزهرة نزلت وسلمت عل ملاك وقعدت واتفقو عل ميعاد الفرح بعد اسبوعين واياد وزهرة كانو فرحانين جدآ
نهلة مامت زهرة: مشاء الله بس اختك زي الاقمر يا اياد
اياد: شكرآ لحضرتك
نهلة : قوليلي يا حبيبتي انتي مخطوبة
ملاك بصت لي اسر بغيظ: لا ياطنط
اسر اتعصب وكان عايز يقوم يولع في ملاك وبيحاول يتحكم في اعصابه
نهلة :حلو اوووي يااارب تكوني من نصيبه يارب
ملاك بأستغراب :هو مين دا
نهلة : محمد ابني
ملاك بخجل :ها لا حضرتك انا بكمل تعليمي
نهلة :ومالو يا حبيبتي كملي براحتك نعمل خطوبة لحد ما تخلصي تعليمك
اياد وزهرة بصو لي اسر اللي كان اتعصب جدآ وبيستحلف لي ملاك في سره
زهرة: ماما حبيبتي نكلم بعدين لو سمحت
نهلة :طيب لما يجي محمد ان شاء الله
اسر بضيق : مش يلا يا اياد ولا اي
اياد :ايوآ يلآ بعد اذنكم
عبدالله :خليكم شوية
اياد: مرة تانية ان شاء الله وبعد دقايق كانو في العربية واسر بيسوق بسرعة وهو متعصب
ملاك : هدي السرعة لو سمحت
اسر وقف العربية مرة واحدة : انتي ازاي تقولي انك مش متجوزة كان عجبك كلامها يعني وهي بتخطبك لي ابنها
ملاك بضيق : انا قولت مش مخطوبة بس
اسر :لا والله طب مقولتيش ليه انك متجوزة
ملاك : لأننا هنطلق يا اسر
اسر : دا حتى في حلمك مش هيحصل يا ملاك
اياد :بااااااااااااااس انت وهي في اي
اسر :يعني انت مش شايف هي عملت اي
ملاك :عملت اي يعني
اسر : يا بت هولع فيكي كل دا وعملتي اي مش معنى اني سايبك عند اياد يبقا خلاص هطلقك
لا سايبك تهدي وتحاولي تنسي اللي حصل غير كدا لا يا هااانم
اياد ببرود :خلصت كمل سواقة يلا
اسر :انت مستفز كدا ليه اسر اتنهد يضيق وكمل سواقة و ملاك فرحت انه متمسك بيها مهما عملت وبعد وقت وصلو اياد وملاك نزلو واسر كمل سواقة ومشي
اياد :يا بنتي بلاش انتي تلعبي معاه
ملاك : انا عملت حاجة
اياد :لا والله مش عليا ويلا اطلعي نامي عشان الكلية بكرا
ملاك بحماس :حاضر تصبح عل خير يا حبيبي
اياد :وانتي من اهل الخير يا حبيبي
ملاك دخلت اوضتها و موبيلها رن
ملاك بفرحة :روووووما واحشتيني
مريم :وانتي كمان يا قلبي عاملة اي
ملاك : بخير الحمدلله اياد خطب
مريم :انتي مش الصبح قولتي كتب كتابه لما كان مسافر
ملاك :ايوآ ما هو راح يخطب مراته يوووه قصدي يحدد ميعاد الفرح كمان اسبوعين
ان شاء الله
مريم :مبرووك يا روحي هتروحي بكرا الكلية
ملاك : ايوآ بأذن الله
مريم :اوك وانا عندي محاضرة بكرا نتقابل هناك
ملاك :تمام يا روحي يلا سلام وقفلو سوا
________________________________♡
عند اسر رجع البيت وكانو قاعدين كلهم
اسر :مساء الخير
الكل :مساء النور
سحر :اتأخرت ليه
اسر: كنت في مشوار
الجدة : طيب احنا اتعشينا ورد قومي حضري العشا لي ابن خالك يلا
اسر بقرف : لا مش عايز حاجة
مريم عشان تغيظ ورد : اي رأيك في الدريس اللي كانت لابسه ملاك وانتو خارجين ذوقي عل فكرا انا اللي اختارتو
اسر فهم قصدها: ملاكي بتحلي اي حاجة تلمسها ودا العادي يعني +وانتي يا روح قلبي ذوقك جميل جدآ اكيد
الجدة: انت روحت عند ملاك النهاردة يا اسر
اسر :ايوآ الصبح قبل ما اروح الشركة وبليل بعد ما رجعت ولسه جاي من عندها وقريب اووي هترجع البيت هنا احسن البيت بقا مضلم اووي من غيرها ادعيلي يلا انا هطلع انام بقا تصبحو عل خير وطلع
كريمة : ربنا يصلحلكم الحال ياارب
ورد بضيق :شايفة يا ستي
الجدة :ورد اسكتي دلوقتي انتي
______________________________♡
اياد :كان متعصب جدآ وملاك كانت شجاعة زيادة عن اللزوم وكانت بتعاند معاه معأني قولتلها سيبي ليا انا
زهرة :بس هو جه معاكو ليه صح
اياد :بعيدآ عن كل اللي حصل اولآ اسر بيحب ملاك بجد ثانيآ اسر اخويا واقرب حد ليا وفرحتي مكنتش هتكمل غير بي يا زهرة
زهرة : بس انت مش شايف ان كل حاجة ماشية بسرعة يا اياد يعني احنا لسه عارفين بعض مش هنكر اني حبيتك بس مش عارفة حاسة ان كل حاجة بتجري بسرعة
اياد :لو انتي عايزة نأجلها تمام يا زهرة
زهرة :اياد متزعلش مني بس انا قطع كلامها اياد : عارف قصدك يا روحي ومش زعلان منك والله لأني فاهم انتي قصدك اي وانا المهم عندي تكوني انتي سعيدة و فرحانة فا لو حابة نأجلها انا معنديش مانع يا زهرتي
زهرة : لا خلاص يا اياد
اياد :ماشي يا روحي زهرة هو انتي هتكملي شغل بعد الجواز
زهرة :ايوآ هكمل بس اول ما ابقا مامي لا طبعآ لأن طبيعة شغلنا صعبة وبيبقا اغلب وقتنا سفر وانا مش حابة كدا يا اياد
اياد :طب الحمدلله ربنا يكملك بي عقلك يا حبيبي يلا روحي نامي تصبحي علي خير
زهرة :وانت من اهل الخير وقفلت
______________________________♡
تاني يوم الصبح ملاك صحيت وقامت بحماس لبست وجهزت وخرجت من اوضتها
ملاك :صباح الخير
اياد :صباح النور يا ملاكي ها جاهزة اول يوم كلية
ملاك بحماس :ايوآ يلا
اياد :افطري الاول
ملاك :طيب وقعدت كلت بسرعة وقامت
ملاك :يلا
اياد :هو حماس اول يوم وبعد كدا بتروحي بلعافية يلا يا ختي
ملاك : معلش معلش يلا بقا
اياد :يلا وخرجو سوا وركبو العربية واتحركو
اياد : اسر هيجيلك النهاردة في الكلية
ملاك بلهفة :هو قالك
اياد :لا بس انا عارف انو هايجي الاهم انك متعنديش معاه يا ملاك لأنه هو متعصب من امبارح لما كنا عند زهرة
ملاك :حاضر يا اياد و بعد وقت وصلو اقدام الجامعة اياد :يلا انزلي وخلي بالك من نفسك والجدول بتاعك اهو واول محاضرة عندك بعد نص ساعة تمام لو حد دايقك رني عليا هتلاقيني عندك
ملاك : حاضر يا حبيبي ربنا يديمك ليا يلا سلام ونزلت من العربية دخلت الجامعة بحمااس
ملاك مسكت فونها : الو يا هنا انتي فين انا في الجامعة اهووو بس مش عارفة اروح فين
هنا :انا شوفتك خليكي مكانك انا جاية اهو وقفلت معاها وبعد ثواني قربت هنا من ملاك وحضنتها :لوووكا واااحشتيني اووي
ملاك :وانتي كمان يا روحي عاملة اي
هنا :الحمدلله بس يلا فاضل ربع ساعة عل المحاضرة يلا عشان منطردش من اول يوم
ملاك بضحك :يلاااا واتجهو سوا لأول محاضره ليهم في تحقيق حلمهم
______________________________♡
عند اسر صحي من النوم قام دخل الحمام وجهز ونزل كانو الكل قاعد عل السفرة
اسر قعد: صباح الخير
الكل :صباح النور
الجد :اي اللي سمعته امبارح دا
اسر ببرود : سمعت اي
الجد : انت امبارح كنت عند ملاك
اسر بيرود :ايوآ
الجد :مش قولت ان موضوع ملاك دا يتقفل وانها مش هتدخل البيت دا تاني وبعد كام يوم خطوبتك عل بنت عمتك
اسر :انت قولت بس انا موافقتش وقبل ما حضرتك تقولي اني مش بحترمك واني ازاي هنزل كلمتك والكلام دا كله بس انا لا عشت ولا كونت ان ارد كلمة ليك يا جدي بس انا بحب ملاك وعمري ما هتكون واحدة غيرها عل اسمي هي ملاك وبس وبعدين حاسس انك نسيت ان ورد هي الغلطانة وعملت مشاكل بيني انا ومراتي وبعدتنا عن بعض وفي الاخر محدش عاقبها عل دا بلعكس انتو واقفين معاها وعمتآ يا جدي ملاك بأذن الله هترجع قريب وتبقا معايا بس مش هنا انا هخدها و هروح شقتي وهنعيش هناك لوحدنا عشان محدش يدايقها بعد اذنكم وقام خرج من المكان كل الكلام دا و ورد هتولع من الغيظ والغضب من كلام اسر
وفرحة ادهم ومريم وكريمة بي حب اسر لي ملاك و انهم هيرجعو لي بعض تاني
احمد : بابا انت مش شايف ان كلام اسر صح
الجد :ومكنش غلط لما اخوها جه وغلط في بنت اختك ولما البنت اللي كانت معاه ضريتها بي القلم كل دا عادي صح انا عارف ان ورد غلطت بس كل دا بسبب حبها لأبنك
ادهم :جدي انا اسف عل كلامي بس لو يرضيك يحصل نفس اللي حصل لي مريم او ورد يبقا تمام عادي اسر ميرجعش لي ملاك تاني وجوزه ورد وفي النهاية تبقا كسرت قلب تلاتة و اولهم ورد لأن اسر مستحيل يحب بعد ملاك و ورد مش هتقدر تاخد 1%من حب اسر وهتفضل ديمآ بتقارن بين حب اسر لي ملاك بعد اذنكم يلا يا مريم عشان اوصلك الجامعة
مريم :يلا وخرجو الاتنين
________________________________♡
اسر في العربية فونو رن
اسر :ها
….:*************
اسر : تمام عينك عليها وابعتلي الجدول وقفل الفون وبعد وقت وصل الشركة ونزل دخل الشركة ودخل مكتبه
داليا السكرتيرة: اسر بيه عندك اجتماع النهاردة مع شركة … وفي كام ملف عايزين توقيع حضرتك عليهم واحمد بيه وادهم بيه واقعو
اسر بجدية :تمام يا داليا هاتي القهوة بتاعتي
داليا :حاضر يا فندم وخرجت
اسر حاول يلهي نفسه في الشغل
__________________________________♡
عند ملاك خلصت اول محاضرة وخرجت هي وهنا ملاك :اخيرآ خلصنا
هنا :المحاضرة كانت طويلة جدآ المهم انا جعانة هناكل اي
ملاك : مش عارفة تعالي نقعد بس في الكافتريا ونشوف هناكل اي
هنا: اوك يلا واتحركو فون ملاك رن
ملاك : رومااا انتي فين
مريم :انا جوا الجامعة انتي فين
ملاك :في الكافتريا تعالي يلا
مريم :اوك جاية اهو وقفلو
هنا : مين مريم دي
ملاك : صحبتي الجديدة وتقدري تقولي زي اختي بظبط هعرفك عليها
هنا : طيب بعد دقايق مريم جت و ملاك عرفتها عل هنا وقعدو سوا وطلبو اكل بعد ساعة
مريم : طيب يا بناات لأسف عندي محاضرة دلوقتي فا هسيبكم انا دلوقتي
ملاك :واحنا كمان عندنا محاضرة يلا يا هنا واتحرك البنات من الكافتريا ودخلو المحاضرات
_________________________________♡
عند اسر قاعد بيشتغل باب المكتب اتفتح ودخلو اياد وادهم
اسر ببرود :خير
ادهم :مفيش جينا نشوفك
اسر :وبعدين
اياد : بطل برود يا اسر
اسر :انت بذات تخرس خااالص
اياد :ليه عملت اي انا ان شاء الله
اسر قام من المكتب واتجه لي اياد :قول معملتش اي خدت ملاك وبعدتها عني و مقوي قلبها لدرجة انها بتقف وتعاندني وخليتها كل ما اتكلم معاها طلقني طلقني
اياد ببرود :كدا كدا انت عارف اني هرجع وملاك هترجع معايا تاني وايوآ انا مقوي قلبها يا اسر لأني سندها وضهرها ولو هي مش عايزة ترجعلك تاني دا اللي هيحصل يا صحبي
اسر : اه ومالو يلا انا همشي دلوقتي
اياد بمكر : رايح فين
اسر :ملكش دعوة وسابهم وخرج من المكتب
_________________________________♡
عند ملاك خلصت محاضرات وخرجت هي وهنا
هنا : اياد جاي ياخدك
ملاك : تقريبآ لا بس هرن عليه مسكت الفون ورنت عليه بس كان مغلق
ملاك :مغلق
هنا: طيب تعالي يوسف يوصلك
ملاك بتوتر : يوسف لا لا
هنا : ليه في اي
ملاك :مفيش حاجة بس مش حابة ادايقكم
هنا : يلا يا ملاك وبطلي هبل شدت ملاك وخرجت ملاك وكان يوسف واقف قدام العربية
هنا : يوسف هنوصل ملاك الاول
يوسف : اكيد عاملة اي يا ملاك
ملاك : الحمدلله وحضرتك عامل اي
يوسف : بخير
هنا : ملاك تعالي معانا ماما بتسأل عليكي تقريبآ بقالها كام شهر هي ويوسف مش شافوكي
يوسف : لا قابلتها قبل كدا في مطعم في المول وكان معاها بنت وشابين مين دول صح
اسر ضربه لكمية يوسف وقع اسر : جوزها ولو شوفتك واقف معاها تاني انت حر
ملاك واقفة بصدمة وخوف وهنا واقفة مش فاهمة حاجة وجريت عل يوسف ملاك لسه هتقرب من يوسف اسر شد ايدها واتجه بيها للعربية و فتحلها الباب وركبها و رزع الباب ملاك اتخضت وركب هو كمان وساق العربية
اسر بضيق : كنتي واقفة مع الحيوان دا ليه
ملاك :اسر ممكن تهدا لو سمحت هو كان هيوصلني لأن اياد فونو مغلق وهنا اصرت انهم يوصلوني لحد البيت انا كنت هرفض والله
اسر مردش عليها وفضل سايق وشكله خوف ملاك مسكت فونها وحاولت ترن عل اياد اسر شد منها الفون ورما عل الكرسي الخلفي
اسر :بطلي هبل مش كل ما يحصل حاجة اياد لأني مش بخاف ولا هخاف من اياد فاااهمة
ملاك بتوتر : ايوآ فاهمة فاهمة
اسر فضل سايق العربية وبعد وقت
ملاك :دا مش طريق البيت انت هتوديني فين
اسر مردش
ملاك : اسر رد عليا لو سمحت اسر وقف العربية قدام عمارة كبيرة اسر :انزلي
ملاك : انزل فين اسر روحني بعد اذنك
اسر نزل من العربية وفتح الباب وشد ملاك من ايدها ملاك: اسرررر قولتلك روحني
اسر شلها ودخل بيها العمارة ودخل الاسانسير كل دا وملاك عمالة تضربه وهو ولا هو هنا
بعد دقايق خرج من الاسانسير وطلع مفتاح الشقة ودخل ونزل ملاك
ملاك بصدمة :ها اي دا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى