روايات

رواية شهر رمضان الكريم الفصل الثالث 3 بقلم نور الفجر

رواية شهر رمضان الكريم الفصل الثالث 3 بقلم نور الفجر

رواية شهر رمضان الكريم الجزء الثالث

رواية شهر رمضان الكريم البارت الثالث

شهر رمضان الكريم
شهر رمضان الكريم

رواية شهر رمضان الكريم الحلقة الثالثة

=عايزه تعرفي
-ايوه…قول
=يعني هتبقي معايا
ونزل بسرعه قبل ان تسئله مره اخري
لتتسع عينها
-انا بردوا مش فهمت…ايداا…اووف
لنزل الي منزلها وهي تفكر في معني لي كلامه
:بت يا لين مالك سرحانه ليه
-هاا..مفيش …مفيش
صمت قيلا ثم تحدثت
-ماما
:ايه يا حبيبتي
-لو حد قالك…انك …يعني…هتبقي معايا شهر رمضان الي جاي….هيكون معنها ايه
:مين قالك كده
-محدش ..انا بفكر يعني معني الكلمه…ايه اصلها اتقالت قدامي مره
:علي حسب بقي الي بيتكلم
-يعني معنها ايه
:قومي يابت من وشي…..بلا كلام فاضي
:شكرا يا ست الكل
في اليوم التالي
كانت وتمسح السلم..وتغني
– مرحب….، مرحب…. يا هلال ….أهلا، ….أهلا كيف الحال قد غبت وإليك اشتقنا…… وانتهى بعدك صار وصال ……نعطي صبرا نَأخذ أجرا……..ً والله يرانا ويسمعُنا …..نغفر زلة نوصل أهلا لأنّ رمضان يجمعُنا…… لأنّ رمضان يجمعُنا….
=صوتك مزعج
لفت ونظر له بغضب طفولي
-مطلبتش رائك يا برنس
=برنس…؟!….انتي بتجبي الكلام ده منين
-مش من حته…ولا وسع كده خلني اكمل مسيح
=ايوه خلبكي في المسيح ….ملكيش انتي في الغني
غضب كثير من كلامه…..كان ينزل ليهزب الي عمله
لتمسك هي جردل الماء وتفرغ ما في داخله من مياه عليه
ليشهق بقوه وينظر إلى الأعلي….ليها تركض الي الأعلي
=ماشي يا لين….هوريكي
*مين الي عمل فيك كده يابني
=مفيش يا ماما ….شوة مية بس
لتضحك عليه الاء
“شويه ميه ايه يا عم ده…انت استحميت
لينظر لها بغضب فهذا ليس وقت مناسب لمزاحها
*قومي يابت فيزي هاتي لي اخوكي قميص تاني
*حاضر يا ماما
:بت يا لين خلصتي مسيح
كانت تنظر من النافذه لكي تراه
:بت انا بكلمك
-هااا…اه اه ..خلصت
رئته وهو يخرج من العماره وهو قد بدل جميع ملابسه
-هههههه غير كل هدومه عشان يحرم يتريق عليا
:قومي يايت هاتي الحجات دي
اعطها ورقه
-كل ده يا ماما
:اه ولا روحي
-حاضر
نزلت من الاء
-كل دي طلبات بجد حاجه مرهقه
“ههه انا اخويا الي بيجبهم وهو جاي
-اه غظيني بقي بأخوكي ده
“المشكله اد اده مش هيدوم
-ليه
“ما هو ناوي يخطب وبعدها هيتجوز وانا سعتها الي هروح اجيب الطلبات
اول كلمه نطقتها خمرت طبلت اذنها مامعني كلامها..هل سيتزوج
ولكن لما هي حزينه….لما عندما سمعت بي هذا الخبر شعرت بي قلبها يتفتت
معقول…معقول انها أحبته ….نعم لقد احبته وبشده ايضا
“بت…لين روحتي فين
-اخوكي شغال فين
“ايه
-انجزي
“هو….هو شغال في الشركه ****
انطلقت الي العنوان
وصلت الي الشركه ودخلت الي المصعد
وكانت تنظر وصلوه لي مكان مكتبه بعد ان سئلت عنه
وصلت أخيرا الي الطابق
وسئلت على مكانه مكتبه
لتجد فتاه محجبه جالسه
-ممكن اقابل قاسم
^حضرتك عايزه حاجه
-عايزه بس اقابله….انا بنت عمه
^طي لحظه
لتمر دقيقه
^اتفضلي
دخلت إلى مكتبه وكان يعمل بجد وهو مركز بشده
-ق…قاسم
اتبه علي صوتها …لينهض
=لين…في حاجه….في حد حصله حاجه
لتنفي بي راسها. …ليطمئن
-ا..انا اسفه يا قاسم علي…الي عملته الصبح
=عادي ولت يهمك….مش مره استحمي بهدومي
كانت ابتسامته تشعرها بي السعاده
=تعالي اقعدي
جلست
=ها ياستس جتي المسافه دي كلها عشان تعتزري بس
-ي..يعني
=طب بما انك نورتني هنا اول مره….تعالي افرجك علي الشر…
-قاسم انت هتخطب بجد
نظر لها بستغراب من اين جائت بي هذا الكلام
=مين قالك كده
-قول….انت ناوي
نظر لها قليل…وكانت هي علي وشك البكاء
=لاء لسه منوتش ولله….اول ما انوي هقولك
ابتسمت بسعاده
=تعالي اروح
-مش هتفرجني علي الشركه
=تعالي
بعد مده وصلت الاء وهي تحمل اغراض لين التي تركتها
=الاء انتي الي جابك هنا
“جاي اشوف الاستاذه….سبتني ومشيت
=طب تعالوا يا اوصلكم
-م..مش عايزين نعطلك
=ده وقت راحه اصلا…يلا يلا
حمل الأكياس بي النيابه عهنم…واحضروا جميع الاغراض
دخلت الاء الي المنزل…وصعد قاسم مع لين لان اغرضها كثيره
-شكرا…واسفه…تعبتك معايا
=متعتزريش…انتي بنت عمي …واكتر كمان
نزل ولكي يذهب الي عمله فقد أضاع وقت كثير
كانتا جلستين فوق السطح عند العصر
“مالك يالين
-مفيش…سرحانه شويه
“في ايه
-انت حشريه ليه
“عايزه اعرف
-بعدين
“اممم…ماشئ
بدئت الشمس تغيب
-يلا ننزل….المغرب هيأذن
“علي فكره
-ايه
“بكره انتم معزومين عندنا
-ولله
“ايوه ماما قالتي…وبكره هتأكد علكي وهي مرات عمي
-ماشث…اعملي اكل حلو بقي
“ياختي انتي الي هتجي تعمليه
-هههه…طب يلا…يلا
نزلوا لتناول الطعام …وذهبوا بعدها لصلاة التراويح
-هو اخوكي مرحش صلي
“قال انه هيصلي في البيت
-ليه….في حاجه
“كان جاي تعبان بابا قاله خلاص صلي في البيت
-تعبان…وانتي سبتيه لوحده
“هعمله ايه يعني…وبعدين ماما معاه
-طب يلا نروح بسرعه
“ليه
سحبتها
-انجزي
كانت تشعر انها السبب لانها قامت برش الماء عليه
دخلت معها الي غرفته …وكان طريح الفراش وحراره مرتفعه ووالدته تجلس بجواره
*الله يسامح يبني الي رش علك مايه اديك عيت اهو
كانت تلك الكلمات تقكع قلبها
تحدث بعض بعد مارائها واقفه
=اهدي يا ماما…..انا كويس…شويه سخنيه بس
=ربنا يشفيك يا حبيبي يابني
تحدث بعد جمعت الكلام بصعوبه
-قومي انتي يا خالتي وانا هفضل جنبه…انا بردوا ممرضه
=ربنا يصلح حالك….مش عايزه اتعبك
جلست علي الارض بجوار السرير
-ولا تعب ولا حاجه. …روحي انتي ارتاحي
خرجت والدته ….وكانت تنظر له بحزن
=ليين……مش انتي….السبب….متعيطيش
كامت دموعها تنزل على وجها
=متعيطيش يايت…..بدل ما اطلعك بره
-انا…اسفه…اووي…انا كنت سبب تعبك
=يابت مش انتي……انا خففت هدومي واخدت برد بس
-انا اسفه
ابتسم وسط تعبه
-خلني اغيرلك الكماده
ظلت بجواره تعتني بيه
تحدث وسط هلاوس السخونيه
=عارفه يابت يالين…..ان البنت……الي بحبها….انا حاسس انها قريبه….قريبه مني اوي
ابتسمت
=انا هحبها اوي….البنت الي هخطبها….عارفه هي مين
تحدث وهي تغير له الكمدات
-مين
=انتي هيه. …..بحبك
اتسعت قدحت عينها
ووووو

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شهر رمضان الكريم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى