رواية شمس العاصي تشرق من جديد الفصل التاسع عشر 19 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء التاسع عشر
رواية شمس العاصي تشرق من جديد البارت التاسع عشر
رواية شمس العاصي تشرق من جديد الحلقة التاسعة عشر
الاخيره في الجزء الاول
بعد مرور يومان.
كانت شمس تحمل طفلها وتداعبه بسعاده .. لترتعب فور رؤيتها لعاصي يمشي نحوها بملامحه المخيفه ..اخذ صغيرها منها عنوة حاولت منعه ..لكنه دفعه ارضا بقسوة وابتعد….لتنهض بفزع وتلتفت حولها ..لم تجد احد ..هذا الكابوس يتردد عليها دائما..فعاصي حرمها من طفلها الاول … وربما سيأخذ طفلها الاخرى منها…وضعت يدها على بطنها تتحسس صغيرها ..لتهمس له ببكاء …متخفش محدش هيقدر ياخدك مني اطمن …
*******
في المشفى اعلنوا عن وفات مراد بسبب سقوط سيارته من احدى المرتفعات…
سميه ببكاء : لا ..لا …كدب مراد بخير ..مراد كويس مراد مماتش ياعمران مماتش..
جذبها عمران يحاول تهدئتها : انا لله وانت اليه راجعون استغفري ربك …
لكنها لم تستكين حتى اغمى عليها وسقطت بين احضانه..
*******
عاصي خلاص يمه قولتلك مش عايز اتجوز خلاص.
عواطف هو لعب عيال ياعاصي ..عايز تصغرني قدام اختى وجوزها .
عاصي : يمه.
عواطف بضيق : هقول لنسمه ايه اللي بقالها يومين بتجهز روحها للفرح…عايزي تصغرني يابني ..لو مكنتش عايز تتجوز خلتني اتكلم معاهم ليه..
عاصي : يمه هي..
نهضت بضيق عواطف : خلاص ياعاصي ..انا هروح اشوف اقول ايه لاختي..
*******
في الكليه..
تميم : وحشتيني..
سهى : عايز ايه ياتميم..
تميم : هو في وحده تسال جوزها عايز ايه عايز اروحك البيت..
سهى : متشكره اعرف اروح لوحدي..وبعدين انا مش مراتك لسه فبلاش تعيش الدور ..
تميم : ومالوا كلها كم يوم وهتبقي مراتي ويلمنا بيت واحد يابنت عمي..
سهى ضمت يديها الى صدرها ورفعت حاجبها بتساؤول : هو انت مش كنت عازمني على فرحك ….ازاي عايز تتجوزني مش فاهمه..
تميم : لا ده كان كلام عشان احرق دمك ..بس..
سهى : وانا يتحرق دمي ليه متتجوز هو انا ماسكاك..
تميم :منا هتجوز ..بس هتجوز اللي قلبي بيحبها ..
ابتسمت سهى بسعاده ..
تميم بغمزه :اموت بالضحكه الحلوه دي .
سهى :احم..انا مش فاضيه للكلام الفارغ ده ..
تميم بسخريه :لا والله..
سهى :اه واللله ويلاا بقى امشي من هنا عشان عم حسن هيعدي ياخدني..
تميم : مهو انا قولت لعمك حسن اني هوصلك النهارده..
سهى بتذمر :يوووه انت من دلوقتي عايز تمشينني بمزاجك.
تميم :عرفتي ازاي ..طب والله شاطره عشان كده هاخدك عشان نتغدي بحته جميله زيك..
سهى :مش عايزه ..
تميم :هو حد سألك عشان تديني رأيك..
سهى :اوووف ..
تميم :يلااا بلاش دلع..
******
هند : سميه عامله ايه دلوقتي ياعمران
عمران بتعب : مش كويسه بالعافيه اديتها الدوا ونيمتها ..
هند : ربنا يصبرها دي كانت بتقول مراد ابني اللي مخلفتهوش..
عمران اعتدل بجلسته وهو يفرك يديه بتوتر ..
هند : مالك حاسك عايز تقول حاجه..
عمران تنهد بتعب : انتي حافظاني صم ياهند..
جلست امامه وامسكت يده لتقول بهدوء : في ايه اتكلم انا سمعاك..
عمران : الدكتور قالي اننها اتعرضت لصدمه وانيهار عصبي جامد ..فلازم اسفرها براا عشان تتحسن نفسيتها..
هند بضيق وغيره نهضت من مكانها وادارت وجهها لتقول : وماله خدها وسافروا يمكن تبقى احسن..
عمران نهض واحتضنها من الخلف وهو يتحسس بطنها بهدوء..ليهمس لها : مش عايز اسيبك لوحدك بالفتره دي..
هند بغيرة حاولت اخفائها: هو انا لوحدي يعني مهو امي معايا وحازم اخوك لو عوزت حاجه اكيد مش هيقصر معايا..
عمران ادارها اليه …ليجدها تتهرب من النظر الى عينيه: انا عارف اني مقصر معاكي ياهند بس انتي شايفه الظروف..
هند نظرت اليه بحب : متقولش كده انت وجودك جنبي ده يعوضني عن كل حاجه…ثانيه بحضنك تنسيني كل العفش اللى بشوفه ياعمران كفايه عليا انك جوزي وتاج راسي…وجوايا حته منك..
لتضع يديها على صدرها بود : سميه بالوقت ده محتجالك اكتر مني ..وانا مش هقف بطريقك ياعمران وده واجبك.. خدها وسافر بيها..بس متنساش هند..ابقى كلمني وطمني عليك..
قبل خدها بحب : قلب هيفضل هنا مش عارف هتحمل بعدك ازاي..ليقبلها بحب وتبادله الاخرى ووو
******
بعد مرور اسبوع ..
عمران سافر مع سميه التي حالها يسوء يوما بعد يوم..
عاصي مع شمس وكأن شيء لم يكن لم يحاول التحدث معها ابدا..
عاد عم عاصي احمد ((تحدثنا عنه في بداية الروايه ))من السفر لحضور زفاف تميم وسهى…
عاصي عاد بغزلان الى منزل العائله وهي الان بين عائلتها لكنها تفتقد لعزت كثير ..وتكلمه دائما ..تمت خطبتها مع اياس.وحددوا الزفاف بعد انتهائها من الكليه…
عزت عاد الى المغرب وتزوج هناك…ويحاول جاهدا نسيان حبه لغزلان ….ودفنه داخله ..لكنه سيظل يحميها ويسندها طوال الوقت..
في غرفة سهى وتميم..
تميم : احنا هنام في الحمام النهارده والا ايه..
سهى….
تميم : ربنا يطوللك ياروحي..هتطلعي والله اتجنن واكسر الباب..
سهى..
تميم ماشي ياسهى ماشي والله لكسر الباب وابقى اقفليه بعد كده…
ابتعد واراد كسره لتخرج اليه بارتباك..
ليبتسم الاخر : عليا النعمه قمر.
سهى تمثل الشجاعه.: انا تعبانه وعايزه انام ..بلاش ازعاج انت فاهم..لتمشي الى السرير وتترك الاخر بصدمته..
ليستفيق على نفسه ويتبعها بسرعه ويحملها لتصراخ الاخر.ى بصدمه.ليقول بغيظ : وحيات امك عايزه تنامي.
حاولت النزول لكنه اخرسها بقبلة واتجه بها الى السرير…وووو
*******
في منزل عاصي ..
عاصي دخل غرفته وبحث عن شمس ولم يجدها..بحث عنها في كل مكان لكنه لم يجدها سال عمه عثمان عنها لكن احد لم يراها منذ الصباح….
ليعود الى غرفته ويفتح الخزانه ليصدم باختفاء جميع اشيائها..ليجن جنونه وووو
انتظروني بالجزء الثاني(( رح تتبدل الادوار)) بعد رمضان ان شاء الله ..
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمس العاصي تشرق من جديد)