رواية شمس العاصي تشرق من جديد الفصل الثاني 2 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الثاني
رواية شمس العاصي تشرق من جديد البارت الثاني
رواية شمس العاصي تشرق من جديد الحلقة الثانية
شمس :انا وهند اتفقنا ننزل المزرعه ..
عمران :تنزلوا تعملوا ايه..
شمس :نتفسح ياعمران نتفسح..
عمران :مهي الجنينه عندكم اهيه اعملولكم قعده حلوه واتسايروا هنا..
شمس بضيق : منا كل اليوم بالبيت من ساعت ماخلصت علام بقالي سنه مخرجتش من البيت.وبعدين عايزه نفضل لوحدنا انا وهند عشان نتكلم برحتنا.
عمران : خلاص ماشي متكشريش كده هاخدوكم اوصلكم المزرعه بكرى وارجع اروحكم اخر النهار….
شمس بسعاده : نشاللله يخليكي ليا يااحسن اخ بالدنيا كلها..لتذهب بسرعه..
عمران بضحك : على فين..
شمس :هروح افرح البنت هند اصلنا اترهنا انك مش هتوافق وانا كسبت الرهان..
عمران بابتسامه : هو انا اقدر ارفضلك طلب ..بس متخرجوش مالمزرعه لحد مااجي ماشي.
شمس بسعاده : عنييا هروح انا بقى..
*********
شعر تميم بالخوف من مظهره الغاضب وهو يتقدم نحوه كأسد ثائر
عاصي : هو فين ..
تميم : جوى… ..
عاصي تجاهل الجميع واتجه الى المكتب لينقض عليه بكلمة طرحته أرضا..
ووضع ركبته على صدر الاخر واخذ يلكمه بقوة..
والاخر يحاول النهوض.. الصراخ والاستنجاد باي احد لإخراجه من بين يدي ذلك الثائر لكن هيهات لااحد يستطيع الاقتراب او التدخل..
تميم استجمع شجاعته بعد ان رأى الرجل يكاد ان يموت بين يديه ..اقترب منه وحاول التدخل..
تميم : كفايه يا عاصي كفايه هيموت بين اديك..
عاصي أفرغ غضبه على ذاك المستلقي ارضا تنزف الدماء من شفتيه وأنفه… ياخذ انفاسه بصعوبه..ولم يعد يستطيع الحراك او التفوه بكلمة واحدة..
عاصي بغضب عارم : دي فركت ودن بس انما التقيل جايلك لو منطقتش وقولت مين اللي خلاك تعمل كده..
الرجل…
عاصي :تميم بلغ الرجاله ياخدوه المخزن وميخرجش الا لما يقر على كل حاجه.. ..
الرجل بخوف : انا كنت بس ..
عاصي بغضب :مش عايز اسمع حسك.لو مش هتنطق بكل حاجه..
الرجل والله يابيه اني كنت بدور على فلوس عشان محتاج..
عاصي رفع حاجبه بتحذير: اقسم بالله لو اتكلمت كلمه كمان لاكون دافنك مطرحك..مدام متنطقش بالحقيقه
لينظر الى رجاله هادرا : خذوه من هنا مش عايز المح طيفه واما يقر مين اللي حرضه يعمل كده تبلغوني..
لياخذوه رجاله ويغادروا
تميم بعد ان شعر به قد هدأ : كان لازمته ايه اللي عملته ده ياعاصي..
عاصي بهدوء: انا عارف اللى خلاه يحاول يسرق الملفات من المكتب ..
تميم بصدمه :عارفه مين..
عاصي : خالد النجوي ..
تميم : خالد يعمل كده ليه..
عاصي : عشان العداوة الللي مابينا..
تميم : انا كنت فاكره .. ليصمت..
عاصي :كنت فاكره عمي مش كده..
تميم : متاخذنيش ياخوي بس انا حاسس ان عمك بيكرهك قوي..
عاصي : عمي بيكرهني عشان جدي حرمهم مالورث…. انما يضر الشغل اكيد مش غبي للدرجه اللي تخليه يخسرنا شغلنا وبكده هو يخسر كمان..
تميم: وانت مش ناوي تديهم نصيبهم وتخلص من عدوتهم دي..
عاصي تنهد بشرود : كل حاجه وليها اوانها..
تميم :مش فاهم..
عاصي :جدي لو كان عاوز يديهم ورثهم دلوقتي كان عملها اانما هو شايفهم مش قد انهما يكملوا الطريق..
تميم :وانت قدها..
عاصي ابتسم بغموض ليقول : لو سالم العدوي شايفني مش هشيل الشيله دي مكنش حطني بمكانه ..
تميم :بس انا خايف عليك ياعاصي من شرهم..
عاصي :متخفش متنساش انا مين انا عاصي العدوي..
******
مساءً في منزل عاصي
عواطف : عاصي عايزاك ..
جلس بجانبها بهدوء : اتفضلي يمه ..
عواطف : انا عايزه افرح بيك و اجوزك..
عاصي : تجوزيني اي اللي فكرك بالحكايه دي دلوقتي..
عواطف : عشان عايزه افرح بيك واشوف عيالك..
تنهد بضيق وهو يرى زوجة عمه التي تشعر بالغيظ تمر من امامه ليقول : ايه شايفالي عروسه..
عواطف: ايوا بنت زي القمر طول بجمال ودلال والله لايقه عليك..
عاصي ابتسم : كل ده على كده تروحي تخطبيهالي النهارده…
عواطف :انت قول اه واني هحددلك معاد مع اهلها..
عاصي نهض بتعب : اللي تشوفيه ياست الكل ..
عواطف بسعاده : يعني موافق ..
عاصي :واني اقدر اقولك لا ..
عواطف :ربنا يفرح قلبك ويرضى عنك قادر ياكريم..ا
عاصي بس متنسيش تقوليلي بنت مين عشان اسال عنها الاول..
******
في اليوم التالي
هند ابنة عم شمس صعدت السياره مع شمس وسلمت على عمران بخجل ..
عمران : ازيك ياهند..
هند : الحمد لله يابن عمي انت عامل ايه..
عمران :الحمد لله كويس..
شمس :هند النهارده عيد.ميلادها ياعمران..
عمران :اي ده بجد..
شمس :ايوا واحنا رايحين نحتفل بيه بالمزرعه..
عمران :كل سنه وانتي طيبه وعقبال الميه ياهند..
هند بخجل :تسلم يابن عمي..
شمس: مالك مكسوفه كده ليه ده عمران زي اخوكي.متفكيها شويه..
هند لكزتها بيدها هامسة : بطلي بقى ياشمس وعقلي..
كانت شمس سعيده جدا فهي الان مع اكثر اثنين تحبهما هند وعمران هما عائلتها الوحيده ..
هند صديقة الطفوله التي تعرف كل تفاصيل حياتها..
وعمران اخيها الاكبر السند الوحيد لها بهذه الحياة..
وصلوا المزرعه..ونزلو جميعا..
شمس :والنبي ياعمران خليك معانا النهارده ومتروحش الوكاله..
عمران :مينفعش عندي شغل كتير ان شاء الله اخر الشهر ده نعمل خروجه كلنا مع بعض..
شمس :مهو حازم هناك
عمران قبل راسها مينفعش انشالله مره تانيه يلاا اسيبكم واروح الشغل انا بقى..
*******
عاصي : عايزني بالمزرعه ليه ..
احد.الفلاحين : عشان في واحد من الاحصنه مريض ومش عارفين نعمل ايه..
عاصي :متجيبوله بيطيري وانا هعمل ليه ايه..
الفلاح :يابيه ده حصانك.صهيب..
نهض بسرعه : صهيب طب ماشي انا جاي مسافة السكه..
اسرع بسيارته الى المزرعه .وبعد ان اطمئن على حصانه اخذه معه ومشى به قليلاً..
حتى رأى شخصا يمتطي حصانا يحاول السيطره عليه ولم يستطيع ..
كان الفارس يتشبث بالاحصان..جيدا خوفا من السقوط..
مسح عاصي رأس حصانه صهيب ليهمس بهدوء: معلش هاجي عليك ياصهيب انا عارف انك تعبان ..ليمتطيه بسرعه..ويلاحق بذلك الفارس الذي بدأ يفقد السيطره على حصانه ..
لحق به عاصي وامسك حصان الاخر حتى هدئ.
ليقول باستفزاز : لو انت مش قد الاصيل متقربش منه..
شمس كانت تضع لثاما على وجهها هبطت من الحصان لتقول بغيظ : انا طول عمري اركب الاصيل بس انت ازاي عرفت اسم حصاني.
تفاجأ عند سماعه لصوت فتاه ناعم ليرفع نظره ويشرد بجمال عينيها غرق بعينيها وبدأت امواج قلبه تتلاطم على شاطئ عينيها للحظات..حتى نزلت من الحصان واخذت رسن حصانها هادرة بضيق :..بعد اذنك.
ليقول باستفزاز: خودي بالك لاياخدك حته. متقدريش ترجعي منها..
لتجيبه وهي توليها ظهرها : مش انا اللي اتوه عن طريقي يابن الناس..
وعادت ادراجها تمسح راس حصانها وتهمس له بتأنيت كده تعمل يااصيل تكسفني كده ..
ليعود الاخر بعد ان شعر بتعب حصانه الى مزرعته ..
مضى اليوم بسعاده على الجميع ..
عادت شمس الى منزلها لتجد الجميع بانتظارها..
سميه ايه احنا مش قد المقام عشان نروح معاكي ياست شمس..
بهيه زوجه حازم.: تلاقيها هي وهبه يلعبوا كوتشينه فاكرين نفسهم لسه صغيرين..
تجاهلتهما فأخر شيء تريده الان هو تعكير مزاجها بهذا اليوم المميز .
بهيه : اي مش بتردي ليه..
شمس بهدوء انا طالعه انام..لتتجاهل الجميع وتصعد الى غرفتها..
*****
بعد مرور يومين..
شمس : انت طلبتني ياعمران
عمران : ايوا تعالي اقعدي عايزك بحاجه مهمه..
شمس :خير قلقتني
عمران تنهد :خير ان شاء االله .. بس في حد متقدملك وعايز يتجوزك..وانتي عارفه دي سنه الحياة ياشمس وانا شايف ان الراجل مناسب ليكي قوي..
تناثرت دموعها :بس انا مش عايزه اتجوز مراد ياخوي ..عشان خاطري ..مترمنيش الرميه دي..
عمران …
شهد..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمس العاصي تشرق من جديد)