رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الثاني الفصل الثاني 2 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الثاني الجزء الثاني
رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الثاني البارت الثاني
رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الثاني الحلقة الثانية
قالت بألم وعنقها تحت ضغط يديه القويه : سسمعتك بتقول لخالتي عواطف..
دفعها بغضب محذرا ايها :عارفه لو بس عرفت ان ليكي يد باللي حصل مش هرحمك يانسمه انت فاهمه مش هرحمك .. وهنسى خالص انك مراتي ..هتشوفي عاصي العدوي اللي عمرك مشفتيه…
ليغادر ويتركها تسحب انفاسها بقوه ورعب من هيئته تتحسس عنقها الذى اطلق سراحها بعد عناء…
*******
مر شهر كامل لم يتعاطى به عاصي مع شمس او يتحدث معها ..يعود بوقت متأخر من الليل يدخل الى غرفتها خلسه وهي نائمه يراقبها ويتأملها و يداعب طفله ويقبله ويغادر…
اما نسمه فقد كانت تشتعل غيره من عودة شمس لكنها لاتستطيع فعل شيء ..حتى لاتخسر عاصي..
صبت شمس كل اهتمامها على صغيرها ..واتصلت بالمراة التي كانت تجلس عندها لتطمئنها عليها فقد كانت تلك المرأه تعمل في منزل والد شمس قديماً.
عمران بعد وفاة سميه يعيش بوئام مع هند ..خاصه بعد ان اطمئن على شمس التي قامت بزيارتهم واخبرتهم بانها لم تستطيع القدوم اليهم طوال هذه المده بسبب ظروف الحمل..
عواطف مريضه ولكنها سعيده لرؤية ابن عاصي قبل ان تموت هذا ماقالته لشمس وتحاول اصلاح علاقتها مع شمس.. …
*********
في احدى الايام..
عاصي منشغل بالملفات التي امامه ليقول: تاخد البضاعه وتسلمها تسليم اليد ياتميم مش عايز غلطه انت فاهمني..
تميم : كفايه عليك كده ياعاصي انت هاري روحك بالشغل خف على روحك شويه ..
عاصي لم يرفع نظره عن الملفات :..اعمل زي مابقولك ياتميم وبلاش كلام كتير يلاا الجماعه مستنيين..
تنهد تميم بتعب : ماشي ياعاصي بس يكون بعلمك وضعك كده مش عاجبني…
لم يتفوه الاخر بكلمه وبقى مركز في عمله حتى غادر تميم بضيق ..
ليرمي الاوراق من يده ويرجع راسه الى الخلف بتعب وهو مغمضا العينين يتذكر…
فلاش باك💫
مراد : هقول الحقيقه مش عشانك لااا… عشان انا بحبها وماعاش ولاكان اللي يمس شرفها حتى و لو بكلمه…
عاصي بغضب : تحب مين يا*****
اوقفه تميم ليقول للاخر بحده : اتلكم وقول اللي عندك
مراد : اللي بالصور يبقى انا واللي بحضني دي شمس.
ليجن جنون الاخر واراد ضربه ليوقفه تميم: سيبه يكمل ياعاصي عايزن نفهم..
مراد :تصدق انت طلعت اعاقل منه ..مع انك مش احسن منه…
تقدم عاصي نحوه ليرفعه من ثيابه هتتكلم والله لا.
مراد امسك يديه بتعب ليقول منا جايلك بالكلام يابن العدوى..
لو كنت مركز في ملامحها كويس هتعرف انهأ كانت موجوعه ومغصوبه عالووضع ده… عشان انا ماسكها بالعافيه. و بالغصب ومثبتها …كنت عايزها تسيبك ..بس هي عنيده ورفضت ..اما عن الصور مش انا اللي صورتها ومعرفش مين اللي بعتهالك ..انت شوف مين اللي عمل كده..
ليكمل بابتسامه :بس تصدق انا مبسوط عشان شمس خلاص هتسيبك …لانها مش ممكن تسامحك وتكمل معاك..بس يكون بعلمك انت خسرت حاجه غاليه قوي ومتتعوضش.. وبالاخر هي هتبقى ليا….
لينقظ عليه عاصي بجنون هادر بغضب ليك ..مش لازم اسيبك عشان تبقى ليك لينهال عليه بالضرب حتى سقط ارضا .ليبتعد عنه تاركا الاخر يتلوى من الألم..
عاصي : سييبوه يروح..
تميم بصدمه : اي .
عاصي نظر الى المرمي ارضا وتظهر عليه علامات الصدمه ليقول بهدوء : اعمل زي مابقولك ياتميم عشان عايزه يشوف بعينه شمس هتفضل معاي ازاي….
ليستفيق عاصي على رنين هاتفه…
ليخبروه بأن امه عواطف توفيت ..
ليسرع الى المنزل …وووو
********
حليمه :ليه بس كده يابني طلقت مراتك ليه..
عزت تنهد بضيق : عشان هي عايزه كده..
حليمه : حاول معاها تاني يابني .اكيد في سبب.
عزت : منكده عليا ياداده ..مش قادره تفهم اني راجل مشغول وعند حياتي العمليه مهمه قوي..
حليمه : منكده عليك والا انت مش مديها فرصه ومفتحتش قلبك ليها..
عزت بضيق :ياداداه
حليمه : رجع مراتك يابني وبلاش تخرب بيتك وحاول تفتحلها قلبك العمر بيجري يابني وبكرى هتلاقي روحك لوحدك مفيش بيت ولو زوجه ولا عيال تستند عليهم وبلاش تفضل عايش بالماضي..
شعر بالارتباك : ..قصدك ايه بالماضي..
حليمه : فاكرني مش حاسه بيك ياعزت انا اكتر وحده حاسه بيك. وعارفه انك بتحب غزلان ..
عزت بتهرب :اي الكلام ده ..
حليمه : انا عارفاك يابني وحفظاك بلاش تضيع حياتك كده وغزلان خلاص كلها كم شهر وهتتجوز..ارجع سافر وراضي مراتك وطيب خاطرها بكلمتين دي باين عليها بتحبك وعايزاك تحس بيها..
عزت نهض من مكانه ليقول خلاص ياداده انا طلقتها ومش هرجعها تاني…
حليمه :طب على فين..
عزت : هطلع عشان مخنوق..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الثاني)