روايات

رواية شمس الانصاري الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم آية عبده

رواية شمس الانصاري الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم آية عبده

رواية شمس الانصاري الجزء الثالث والثلاثون

رواية شمس الانصاري البارت الثالث والثلاثون

رواية شمس الانصاري الحلقة الثالثة والثلاثون

مطاوع: هههههه حاضر ماشي سلام
اقتربت منه اسيا ممسكه بطبق الفاكهة لتقول بلهفه: ” بتكلم مين ”
مطاوع: هاتي بوسه وانا اقولك
اسيا: وبعدين فيك
مطاوع :طيب فين شاي
اسيا اهو علي مكتب يلي قول
مطاوع :بحبك
اسيا :وبعدين فيك بقي
مطاوع: طيب خلاص اخوكي حيخطب النهارده
اسيا :بجد معقول شمس حيجوز
مطاوع: ايوه حضري نفسك حنروحلهم باليل
____________
عند شمس امسك هاتفه وكلم ملك
ملك : الو
شمس: صباح الخير ياروحي
ملك :صباح الخير
شمس: احنا جاين نزوركم باليل
ملك :ليه؟
شمس: حخطبك
ملك: كده من نفسك من غير متاخد رايي
شمس: حاضر ياروحي مش حتاخر ياقلبي حضري بس الشربات والجاتوه وقفل سكه بسرعه بدون ميسمع ردها
ملك :الو الو يامجنون..
نزلت لابوها بسرعه
محمد :مالك بتجري كده
ملك :اصل شمس عاوز يجي
محمد: عارف مهو اتصل بيا انا الاول دي الاصول الي اتربي عليها شمس
ملك :يعني انت موافق
محمد :انا برتاح للولد ده جدا
بسته وجرت علي غرفتها بسعاده
في بيت شمس:
عدت ساعات بسرعه نقي ذلك الجلباب الاسمر ليزيده وسامه تلك العمامه البيضاء لتزين جبينه العريض وتزيد من تالق عينيه الكحيلتين امسك بلاسته لتزين أكتافه العريضتين انتهي من لمساته الاخيره ثم نزل الي الأسفل نظرت له بسعاده ليهتف هو
“ها يااما يلي بينا”
سعاد: مش حنستني مطاوع واسيا
شمس: لا حيحصلونا هناك
سعاد :طيب يلي
ساق سيارته بجواره والدته واشتروا شكولاته ووصلوا بيت ملك وقبل دخولهم كانت اسيا ومطاوع وصلوا
سعاد: اسيا اهي
سلمت علي امها ثم حضنت اخوها بفرحه”مبروك يا شمس”
شمس: الله يبارك فيكي ياحبيبتي أزاح أنظاره الي مطاوع ليقول: ازيك ياعريس
مطاوع: لا انت العريس بقي..
شمس: اه مهو واضح طيب ابقي امسح روج اسيا من خدك ..
مطاوع بخجل ومسح خده: اه اسف
شمس :هههههه يلي ندخل
ضرب جرس ثم دخلوا وسلموا علي محمد وقعدوا جميعهم
وزع محمد أنظاره لهم ليهتف بسعاده: منورين
شمس بابتسامه: نورك حضرتك
سعاد: امال فين العروسه
محمد: نازله حالا
ارتدت ملك فستانا ازرق فهي بارعه في هذا لون وعيونها الزرقه تذيدها جمال نزلت ودخلت برفق لتقول بهدوء” مسالخير”
نظروا جميعهم إليها لينبهروا بجمالها :كلهم مسالنور
اقتربت الي سعاد لتجلس بجانبها ،نظرت لها سعاد بفرحه “مشالله قمر ”
استدار شمس بسعاده الي محمد ليقول”انا ياعمي طالب ايد ملك ونفسي توافق”
محمد بابتسامه :مش حلاقي احسن منك ياشمس بس ملك توافق
شمس: لا مدام لبست. فستان ده وملبستش عدسات تبقي موافقه..
كلهم ضحكوا بصوت واحد
محمد :طيب موافقه يعني
ملك: ايوه
شمس: طيب نقري فاتحه
محمد :نقري
قروا الفاتحه وفجاه باب خبط جامد
فتحت خدامه:
ظابط: الرائد ملك الجندي موجوده
ملك :في ايه انا ملك
ظابط :مطلوب القبض عليكي
محمد: انت اتجننت انت متعرفش دي مين وبنت مين
ظابط :عارف ياسياده اللواء حضرتك غني عن تعريف بس انا جاي من مصر مخصوص موضوع كبير
شمس: اكيد غلطه
ملك: ممكن اعرف مقبوض عليا بتهمه ايه
ظابط: اغتلاس وديون لبنوك باسم شركتك
محمد: مستحيل هي ملهاش دعوه دي جاسر هو ماسك الشركات
ظابط :بس الشركات باسم ملك هانم لو سمحتي اتفضلي معايا بهدوء
شمس: مش حتروح معاكم حته علي جثتي
ملك :خلاص يا شمس انا جايه معاك
محمد: لا ملك مش حتروحي حته
انحت جزعها بهدوء لتقبل جبينه : حبيبي متقلقش حشوف في ايه وحرجع بسرعه ،ثم أدارت وجهها الي شمس لتكمل خلي بالك من بابا ياشمس
شمس: ملك انا جاي معاكي
خرجوا جميعهم ركبت السياره بجانب الظابط
بينما اتجهه شمس بسيارته وراهم ” مطاوع خلي بالك من عمي”
مطاوع: حاضر طمني عنك
شمس: حاضر وساق وراهم بسرعه
وصلو الي القسم نزلت ملك برفقتها الظابط وبعض العساكر ووراها شمس اقترب منها ليقول: متاخفيش انا معاكي
نظرت له ملك بحزن:طيب
اتصل بمحامي عشان يحضر مع ملك النيابه
دخلت وبدا التحقيق معها وبرفقتها محاميها
هتفت ملك بغضب “قلتلك يافندم اني مبفهمش في شركات انا كنت سايبه الشركات لابن عمي وعملاله توكيل”
محامي: انا يافندم بطلب الافراج عن موكلتي بضمان عملها..
باب خبط دخل عسكري واداله اوراق بدأ المقدم في قرأتها ليقول : خلاص مفيش داعي يا متر ملك هانم حتخرج براه..
ملك: براه ازاي
مقدم: حظك حلوا دي اوراق لقناها في مكتب جاسر اوراق بيع ..
ملك: بيع ايه
مقدم: بيع منك ليه باملاكك كلها..
ملك :الحرامي انا مبعتلوش حاجه
مقدم : امضتك اهو وبعدين تحمدي ربك ياسياده الرائد كده انتي مش عليكي اي مسئوليه ولاسف هو هرب بره مصر بالفلوس
ملك: يلي حمدالله علي كل شي
بدات الاجراءات سريعا وخرجت ملك اقترب منها شمس بقلق “ملك ايه الاخبار”
محامي :الحمدلله براه
شمس: امال زعلانه ليه
محامي :اصلها املاكها كلها سرقها جاسر
شمس: فداكي كل حاجه تغور في داهيه مهم عندي انتي
ملك :طيب يلي عشان بابا
شمس: ماشي شكرا يا متر
المحامي: العفو
______________
شمس الانصاري
الاخيره 34
خرج شمس ممسك بيد ملك فتح لها باب السياره لتركب هي بجانبه ربطت حزام الأمان بينما قاد هو سيارته ببطئ شديد
نظرت إلي طريق بغضب لتزفر أنفاسها غضبا:هو في ايه ؟؟
نظر لها بابتسامه وهو يضع يديه علي محرك السياره :ايه ياروحي
رفعت حاجبيها بتزمر :انت ماشي علي قشر بيض متسرع شويه ولا اقول اوقف اسوق أنا
قههقه بصوته عاليا ليشغل بسيارته بعض الاغاني …
اوقفت ملك تلك الموسيقي الصاغبه لتقول بتزمر” مالك فرحان كده وبعدين ايه الاغاني الهابطه دي”
شمس: فرحان طبعا مش قرينا فتحتنا النعارده
أسرعت لتجيبوه “وانا اتحبست بردوا النهارده”
شمس :معلش دي ذنبي فاكره لما حبستيني
ملك :تقصد ايه انت فرحان فيا؟
شمس: طيب زعلانه ليه مش الحمدلله براه
ملك: انا اتسرقت انت عارف انا ثروتي تقدر بكام اكتر من ٦ مليون
اتسعت عينيه بتعجب ليكمل: ياه دنتي غنيه قوي وكنت حتوافقي تتجوزي واحد زيي ليه
عقدت زراعيها حول صدرها لتنظر الي الطرق هاتفه: الانسان مش بفلوسه يعني انت رغم انك بتاجر في سلاح بس احسن من الحرامي جاسر..
شمس :متنطقيش اسمه وانسيه خالص
ملك :ههههه طيب وشغلت الاغاني مره تانيه ..
بعد مده وصلوا البلد وقبل دخولها وقف شمس السياره
نظرت له ملك لتقول:وقفت ليه
شمس وقرب منها
ملك: عاوز ايه يا مجنون
شمس: ايه حبوسك
ملك :باستك عقربه لما نجوز
شمس طيب نجوز بكره ماشي
أدارت وجهها خجلا لتعلن عن موافقتها
وساق بسرعه ووقف لبيت ملك
نزلت بسرعه تنادي بلهفه: بابا بابا فينك وجهت نظرها لشمس لتكمل” الحقني يا شمس بابا مش موجود”
شمس: اهدي بس اتصل بمبارك وقفل
ملك: ها
شمس: عمي في بيتنا مطاوع اخده هناك يلي لمي هدومك ويلي
ملك: طيب
غيرت هدومها وحضرت شنطه ونزلت مسك منها شنطه وركبوا العربيه ووصلوا لبيت شمس…
استقبلتها سعاد بابتسامه لتحتضنها بشده:حمدالله علي سلامه يا بنتي
ملك: الله يسلمك يا طنط
أدار كرسيه سريعا ناحيتها ليهتف:ملك
اقتربت منه بسرعه لتحتضنه بحزن:بابا حبيبي انت كويسه
محمد :الحمدلله عملوا معاكي ايه
ملك: خرجوني جاسر حول املاكنا كلها باسمه
هتف ليسكت حديثهم” خلاص انسي”
أدار وجهه الي محمد
” ياعمي انا عاوز بعد اذنك اجوز ملك”
ابتسم محمد ليهتف بفرحه:وانا موافق يا شمس..
شمس: طيب الخميس الجاي الفرح
ملك: بسرعه كده
شمس :اخرسي
ملك: بتكشيره طيب
مطاوع :ههههه جبار
شمس: طبعا يبني
__________________
في بيت مطاوع
تعالت ضحكات اسيا لتقول” قلها اخرسي سكتت علي طول”
احتضنها مطاوع ليقول بلهفه: عشان بتحبه
اسيا: صح الحب احلي حاجه
غمز لها بنظره ليقول: علي فكره بموت فيكي
ادارت وجهها خجلا لتقول:وانا كمان
“طيب يلي بينا ننام”قالها مطاوع وهو يحاوط خصرها متجهها الي غرفتهم
⁦ 🔥شمس الانصاري🔥
⁦✍️⁩للكاتبه ايه عبده (ورد)
في بيت شمس خرج من غرفته بهدؤؤء حتي لا يشعر به أحد طرق باب غرفتها اقتربت هي من باب لتقول”مين ياتري” فتحت باب بلطف لتتقابل زرقويه عينيها بكحله عينيه توترت قليلا لتحمر وجنتيها خجلا تنحنحت قليلا ثم هتفت:
” انت عاوز ايه”
شمس :وحشتيني
أشارت بكفيها بعيدا:امشي بقي امك حتشوفنا
شمس: طيب ممكن ادخل
ملك: تدخل فين؟؟
شمس: اوتك
ملك :انت اتجننت
شمس: حنكلم يلي دخليني قبل محد يشوفني
ملك: شمس عاوز ايه
شمس: بس حنكلم مش جيلي نوم ومخنوق
ملك باستسلام :طيب ادخل
شمس: طيب
دخل بسرعه حتي لايراه احد ثم اوصدت الباب خلفه
أشارت ملك بسبابتها لتقول”قول مالك”
شمس: انا بحبك قوي تعرفي انا شفت كام عروسه وخطبت كام مره
ملك :كتير ولا ايه
شمس :ايوه
ملك :محدش كان عاجبك ولا ايه
شمس: لا كانوا كويسين بس كنت مجروح اخدت ٥ سنين اداوي الجرح ده
ملك :جرح ايه
اقترب منها ممسك كفيها برفق ليجلسها بجانبه علي الفراش ليكمل بجديه: كنت بحب وحده زملتي في الكليه ٣ سنين بنحب بعض واتفقنا علي الجواز
إجابته ملك بلهفه: ومتجوزتوش ليه؟
شمس :مكنتش قد المقام كانت بنت سفير مينفعش تتجوز واحد زي وسابتني واتخطبت لواحد زميلنا ابن وزير
ملك قربت منه وحضنته “متزعلش هي متستاهلكش وبعدين انت لسه بتفكر فيها”
شمس” لا بس لما شفتك افتكرت نفس الوجع قلت انك حتعملي زيها وانت بنت لواء اكيد مش قد مقام
ربت علي كتفيه لتقول:اوعي تقول كده انا بموت فيك وبعشقك ويلي بقي قوم بقي كفايه …
شمس: خلينيي في حضنك كده مرتاح حضنك حلو..
ملك :شمس قوم بلاش استعباط
شمس بخبث: انا مصدع
فجاه باب خبط ابتعدت عنه بسرعه لتقول بتوتر
” عاجبك كده تلقيها امك أو بابا حنعمل ايه .ايه حيبقي شكلي قدام بابا ..
شمس :حستخبي ورا باب
أشارت ملك له لتقول: طيب بسرعه
قامت فتحت الباب
ملك :اهلا يا طنط كانت فاتحه الباب نص فتحه حتي لا تراه سعاد
سعاد: انتي لسه صاحيه يابنتي
ملك: اه وفجاه وضع شمس ايده عليها
حنك وجهها غضبا لتقول : خلاص بقي اتلم
سعاد :بتكلميني يا بنتي
ملك: لا يا طنط سلامتك.. ياقليل الادب
سعاد : هو مين
ملك :النموس يا طنط عندكم بشع
سعاد :في عندك جهاز يابنتي شغليه
ملك :حاضر تصبحي علي خير
سعاد: وانتي من اهله يا مرت ابني
قفلت باب ليجري شمس بسرعه هاربا من غضبها..
ملك :والله لاوريك شوحت عليه مخدات
شمس: يبت بس
ملك :دنا حموتك يازفت انت
شمس :خلاص بقي يلي نكمل
ملك؛ نكمل ايه
شمس: الحضن
أشارت إلي الباب بغضب:اطلع بره يا شمس
شمس: يا ساتر امال لو كنتي صعيديه كنتي حتعملي ايه
ملك :الاخلاق مفهاش فرق بين صعيد وبين مصر يلي اتفضل
شمس: حاضر
عدا يومين حضر شمس لفرح كبير عشان ملك ومحمد يعزموا كل معارفهم
جهزت ولبست الفستان الابيض الي زادها جمال اقتربت منها اسيا لتهتف بسعاده
” مشالله جميله يا ملك”
ملك: شكرا يااسيا ياحبيبتي
اسيا :يلي شمس مستنيكي
ملك: حاضر
نزلت وراحت لابوها سلمت عليه وحضنته
أدمعت عينيه فرحا “زي القمر” جففت دموعه لتقول بجديه “بابا مدمعش بقي لحسن والله اغير رايي
قهقه محمد بسعاده ليقول:انتي عاوزه شمس يزعل يلي يااحلي عروسه
ملك: شكرا يابا
دخل الآخر ليوجه أنظاره اليها بسعاده “اوبا ايه المزه دي”
ملك: بس بقي
محمد :شمس خلي بالك من ملك
شمس: في عنيا ياعمي دنا ححطها في قلبي والله..
ملك :بابتسامه ربنا يخليك ليا
شمس: ويخليكي ليا يلي بينا
وخرجوا للمعازيم تعالت اصوات ضرب نار ليبداو الرقص سلوا
اسيا :ربنا يسعدهم
سعاد: الحمدلله يارب
مطاوع: والله ما مصدق ان شمس اجوز
اسيا :هههههه عندك حق
غمز لها بعينيه ليقول بسعاده” متيلي”
ملك: يلي فين
شمس: اودتنا
ملك ضربته في رجله
شمس: اه هو انا كل منسي اني اتجوزت ظابطه تفكريني حرام عليكي
ملك: مالها ظابطه بقي
شمس: مش رومنسيه ولا حساسه زي بقيت البنات
ملك: انا
شمس :للاسف
ملك: ماشي ياشمس
انتهي الفرح متوجهين الي غرفتهم غير هدومه ثم جلس امام تليفزيون
” ها العب دخل جوووون” صاح بسعاده لتدخل عليه ملك هاتفه” انت بتعمل ايه”
شمس :بما ان مش حنعمل حاجه يبقي اتفرج علي ماتش افيد..
رفعت حاجبيها بتزمر: تقصد ايه ماشي يا شمس براحتك خالص واقولك نام عندك هنا
دخلت الغرفه غيرت فستانها ثم ارتدت قميصا ابيض وقعدت علي السرير تفرق كف يديها بغضب..
دخل شمس إليها ليتسع عينيه بسعاده
“اوبا ايه الجمال ده”
ملك: ايه دخلك هنا
اقترب من الفراش ليدس نفسه تحت اللحاف “سريري واوتي وانا حر ”
أشارت بسبابتها لتقول: نام اخر سرير وتديني ظهرك مفهوم…
شمس: حاضر
نامت ملك برفق علي أطراف السرير ليقترب منها يذغذغ اطراف قدميها بقدميه
صاحت ملك بغضب لتقول ” ابعد شويه بقولك”
ابتعد قليلا ليهتف بهدوء” قاعد لوحدك”
أدارت وجهها له لتقول “مين ايه بتقول ”
شمس” كده زهقان”
ازدادت بوره عينيها غضبا” انت بتقول ايه”
اكمل ليهتف” شيطان يوزك لسكه شمال”
ضيقت حاجبيها لا تعلم عن ماذا يتحدث” انت اتجننت”
شمس” يجي ويقولك”. …احضن يلي
حاولت ملك الفرار بعدما علمت بمقصده
“ابعد عني شمس حضربك”
بعد سنه…
في بيت مطاوع فتح باب شقته بمفاتحه لتستقبله اسيا بسعاده اقتربت منه لتحتضنه ليشدد هو من احتضانها اكثر
اسيا :حمدالله علي سلامه يا حبيبي
مطاوع: الله يسلمك يا حياتي فين احمد
اسيا: احمد جوه نايم
مطاوع: ولد ده بيوحشني قوي
ضيقت اسيا عينيها بغيره لتقول:وام الولد
مطاوع: بعشق امها
_____________
في بيت شمس جالس في غرفه الاطفال صاح غضبا يرمي ما بيده ارضا ليقول
” لا لا كده كتير يا ست ملك هانم””
اقتربت منه ملك لتقول :ايوه يا شمس بتزعق ليه..
هتف شمس بغضب: انا هنا الراجل امسكي بمبرز ده غيري لابنك أنا مش وش غير والحاجات دي انا الراجل ..
هتفت الأخري بعلوا صوتها لتقول” الله مش شايفني ماسكه ابنك التاني ولا كل حاجه اعملها لوحدي أنا ”
ضيق عينيه ليكمل ” حد قلك خلفي توام”
ملك: هو انا الي خلفتهم لوحدي ماشي يا شمس انا ماشيه وحاخد عيالي معايا خليك لوحدك بقي أنا راحه لبابا”
شمس حضنها بسرعه قبل ما تمشي “بهزر معاكي ياقلبي مهزرش الله”
هزت ملك كتفيها بغضب لتقول” لا هزر ياروحي وبالمره طلع الهدوم من الغساله وانشرها”
جز علي أسنانه غضبا ليقول”حاضر يقطع جواز علي الي عاوز يجوز مالي مكنت عازب عايش ملك..
رأيكم يهمني القصه عجبتكم ولا لا
_________________
نهايه كل روايه احب اعرف رايكم واحب اقولك هدفي من الروايه :
اولا في ناس كتير شايفه أن سلاح حلال يمكن لان بيركزوا علي انها تجاره بس لكن مبيفكروش التجاره دي بتروح فين ونهايتها ايه ….يعني الروايه كوميديه شويه مش اكشن قوي ..
استنوني في روايه جديده 👌

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمس الانصاري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى