روايات

رواية شمسي وقمري الفصل الثاني 2 بقلم زهرة الربيع

رواية شمسي وقمري الفصل الثاني 2 بقلم زهرة الربيع

رواية شمسي وقمري الجزء الثاني

رواية شمسي وقمري البارت الثاني

رواية شمسي وقمري الحلقة الثانية

اشتريتك تسليني لزوم المزاج دفعت وخطيبك باع يعني بقيتي ملكي بقيتي مراتي مبروك يا حلوه
شمس كانت مصدومه بطريقه فظيعه من الي راغب قاله كانت مش مستوعبه الي بيتقال اصلا فضلت مبرقه جامد ومش قادره تتكلم واخيرا قالت…ايه…بيقول..بيقول ايه ده ..مصطفى..يلا ..يلا بينا من هنا يا مصطفى انا..انا مش عايزه اقعد هنا ..اصلا مديرك ده مجنون يلا يلا يا مصطفى يلا
مصطفى كان واقف مكانو ونزلت دموعو وقال بحرج شديد…انا..انا اسف …سامحيني
شمس بصتلو بزهول وقالت بصدمه…اسامحك…يعني…يعني ايه…يعني ايه اسامحك..ها وقالت بصريخ..يعني ايه اسامحك رد عليااااا
مصطفى دموعه كانت بتنزل ومكسوف منها وشمس كانت بتبصلو بخيبه امل شديده ونزلت دموعها بغزاره وفجأه اغمى عليها من شده الصدمه
مصطفى اتخض وجري عليها وبقى يقول بدموع…شمس…شمس..ردي عليا..ردي عليا انا اسف …اسف يا حببتي اسف والله
هنا راغب ادخل وزقو وقال..متقربلهاش ..انت انسيت انها مراتي…وانسيت انك قبضت تمنها فتلزم حدودك يا شاطر انت شغال عندي بقالك كتير وعارفني كويس
مصطفى وقف وهز راسو بخوف ودموع وراغب شال شمس ودخل بيها وهو بيقول بصوت عالي…يلا روح انت خلاص وصلت العروسه وعملت الي عليك
مصطفى مشي وهو بيبكي وبيلعن نفسو ومش قادر ينسى نظراتها ليه
في القصر راغب طلع على طول على اوضتو لان الوقت متأخر وكل الي في القصر نايمين دخل اوضتو وحطها على السرير وبصلها بابتسامة سخريه ودخل ياخد دش
نستوب بقى زي العاده.. لازم نعرف شويه عن الحلوين دول ..اولا راغب الصفتي مهندس معماري ومدير شريكات ومصانع معماريه من اغني اغنياء البلد شاب جميل جدا وكاريزما طول بعرض عمره ٣٠ سنه والدو منفصل عن والدتو وعايش مع والدتو والباقى هنعرفه عنه مع الاحداث
ثانيا شمس الشيمي بنت من اسره فقيره وطبعا زي ما عرفتو ملهاش غير امها وعيله عمها بنت محظوظه جدا من الناحيه الجماليه جسمها متناسق وعيونها زيتوني تبهر وشعرها طويل زي سلاسل الدهب عمرها ١٨سنه كانت حلم جميع سكان حارتهم بس هيه اختارت ابن عمها الي بتموت فيه… حسره عليها
وطبعا باقى الابطال هنعرفهم مع الاحداث
نرجع بقى لراغب طلع من الحمام وراح علشان ينام اتنهد بضيق لما شاف شمس نايمه على السرير قال…اووف انا نسيت طب انا هنام ازاي دلوقتي…وقرب عليها بقى يحاول يفوقها بس مفاقتش
فتح الدلاب واخد لها حاجه تلبسها وشدها عليه وبقى يغير لها هدومها
اول ما قلع لها الفستان وبقت قدامه بقميص قصير جدا وشكلها كان مغرب لابعد الحدود
راغب بلع ريقه بتوتر من منظرها وقال…اثبت..مش دلوقتي…مش دلوقتي خالص…ولبسها كاش مايوه ونام جمبها
في صباح يوم جديد شمس قامت من النوم وفتحت عنيها ببطأ بس اتسعت عنيها بدهشه وصدمه لما شافت راغب نايم جمبها وفجأه صرخت بصوت عالي جدا
راغب قام من النوم مفزوع وقال..فيه ايه..ايه الي حصل
شمس شدت الغطا عليها وبعدت لاخر السرير وقالت برعب..انا فين…ايه الي جابني هنا ..
راغب اتنهد بارتياح وقال..حد يصحي حد كده قطعت الخلف…حاجه تقرف على الصبح…راغب قال كده بعصبيه ووقف واخد هدوم ودخل الحمام من غير ما يرد عليها
بعد شويه خرج لافف فوطه حوالين وسطو وبقى يطلع هدوم من الدلاب
شمس قالت بزعيق…انا هنا بعمل ايه ..انا عايزه امشي من هنا
راغب قال ببرود من غير ما يبصلها…غريبه يعني مغمضتيش عنيكي وعملتي مكسوفه
شمس قالت بعصبيه ..لاخر مره هقولك عايزه امشي من هنا
راغب قال بضيق….تمشي ازاي….انتي مراتي…يعني مكانك مع جوزك
شمس قالت بعصبيه اكبر وزعيق…متقولش جوزك..انت مش جوزي مش جوزي..انت مجنون ولا متخلف..انا امتى اتجوزتك
راغب اتنهد وقال وهو بيلبس..شوفي يا شاطره انا دفعت لابن عمك مقابل اني اكتب الكتاب بدالو وده الي تم كل ما تتقبلي الوضع اسرع يكون احسن ليكي..وبصلها بصه ترعب وكمل بغضب وقال…اصل انا خلقي ضيق حبتين..فمتخلنيش اعاملك بطريقه مش هتعجبك خالص فاهمه
شمس قالت بزعيق اشد..لا مش فاهمه..مش فاهمه حاجه انت مش جوزي انا هوديكم في داهيه انت والجبان التاني والله لاوريكم وراحت ناحيه الباب هتخرج بس وقفت لما راغب قال بسخريه..على فين هتنزلي بلبسك ده
شمس بصت لنفسها واتفاجات بلبسها الي كلو مكشوف وشفاف صرخت وقالت…انا فين فستاني مين غيرلي انت ازاي سايبني كده يا حيوان كده حرام افهم …فين طرحتي و
بس راغب قاطعها بضحكه عاليه وقال…هيه المشكله في الطرحه يعني والباقي سترو على الله…على العموم انا مش فاضي ورايا شغل انتي اقعدي مع نفسك كده وكرري الجمله دي انا مرات راغب..وراغب جوزي…يمكن تتعودي عليها وتحفظيها ولو احتاجتي تلبسي الهدوم في الدولاب ده جهزتلك الي هيلزمك كلو
راغب مشي وشمس قعدت على السرير والدنيا بتدور بيها مش مصدقه الي حصل ..امبارح كانت بتخطط لحياتها مع مصطفى ازاي عمل فيها كده ورماها بالشكل ده..معقوله يكون قبض تمنها فعللا..الف سؤال بيدور في دماغها حطت اديها على وشها وبقت تبكي بالم ووجع شديد
راغب نزل وكانت فيه ست في الخمسينات بملامح هاديه وملابس راقيه دي منيره هانم والدة راغب كانت قاعده بتشرب قهوتها
راغب قرب باس راسها وقال…صباح الخير ياست الكل نمتي كويس
منيره ابتسمت وقالت صباح العسل يا قلبي الحمد لله نمت كويس فضلت مستنياك كتير ترجع من الفرح بس طولت ها قولي بقى عروسة مصطفى حلوه
راغب ابتسم وقال..اهي واحده زي اي واحده
منيره ابتسمت وقالت…عقبال ما تفرح قلب امك انت كمان وتجبلي عروسه حلوه واشوف اولادك يا راب
راغب قال بتوتر…احم..اه ما انا هقولك هو انا امبارح كنت
بس قطع كلامو على نزول بنت جميله بجسم ممشوق ولبس استايل بيظهر كل مفاتنها دي ايناس الصفتي بنت عم راغب عمرها ٢٥ سنه نزلت بكل ثقه وقعدت على الفطار وقالت….صباح الخير يا طنط صباح الخير يا راغب
راغب بص في اكلو وقال بضيق….صباح النور
منيره قالت صباح الخير يا حببتي هتروحي الشركه انهارده
ايناس قالت…هشوف راغب انت رايح ..لو رايح نروح سوا
راغب بصلها بقرف وابتسم وقال…لا انا انهارده اجازه هقعد مع عروستي
بقلمي …زهرة الربيع
منيره شرقت وهيه بتشرب وايناس فضلت بصالو بصدمه وقالت ايه عروستك..عروست ايه
منيره قالت…انت اتجوزت يا راغب..امتى
راغب بصلها وقال…اتجوزت امبارح عروسه حلو اوي هتعجبك يا ماما
منيره قالت بزهول..امتى يا حبيبي انت مش امبارح كنت معزوم في فرح مصطفى البواب امتى اتجوزت و
راغب ابتسم اول ما شاف شاب داخل القصر قال بسرعه..اهلا يا عمر..انا كنت مستنيك عن اذنك يا ماما ورايا شغل مهم نتكلم بعدين ..وشد عمر وطلع بيه على الجنينه
عمر شاب جميل بملامح وسيمه عمره ٢٧ سنه صاحب راغب جدا وبير اسرارو قال…طب استنى اسلم على طنط…
راغب شدو بسرعه وقال..تسلم عليها بعدين انت جتلي نجده من السما تعالى هنشرب قهوه بره
راغب اخد عمر الجنينه وسابهم مصدومين بشده ومش فاهمين حاجه ابدا
في الجنينه كان عمر مبرق بدهشه وقال…اتجوزت ازاي..قصدي امتي
راغب قال ببرود…اصل انا كنت رايح احضر فرح مصطفى البواب بتاعنا هو عزمني واصر وماما قالت متكسفوش بس ايه ياض يا عمر طلعت قدامي بنت صاروخ حاجه من الاخر بس لسانها متبري منها حبتين تلاته اربعه حلفت اضمها للسته تطلع مين بقى
عمر قال باستغراب..مين
راغب قال بضحك تطلع العروسه
عمر برق بشده وقال ايه…عروسه مصطفى
راغب قاا..اممم هيه..خساره في خلقتو
عمر قال… وبعدين
راغب قال ببساطه…بس ولا قبلين دفعتلو واخدتها
هنا عمر بقى في قمه الزهول ومش مستوعب ابدا قال..لا معلش مفهمتش دفعت لمين واخدت ايه
راغب اتنهد وقال …ايه بتكلم صيني..دفعت لمصطفي واتجوزت انا خطبتو هيه تمنها طلع حراق شويه بس هيه تستاهل وهو كمان حما*ر باع على طول لو كان ساوم شويه كنت هدفع اكتر اصلك مشوفتهاش و
بس عمر وقف وقال بغضب…بس بس…انت ايه الي بتقولو ده..انتو ازاي عملتو كده ايه القرف ده
راغب ضحك وقال..اهدى واقعد بس ..ايه غيرتلك مفاهيمك ما انا دايما اقولك الفلوس تشتري اي حاجه كنت تقلي لا يا راغب الفلوس متشتريش الناس اهي اشترت وفرز اول كمان لما اتشوفها هتتأكد
عمر قعد بصدمه وقال…راغب يا حبيبي..انا عارف ان الي حصل معاك صعب..تمام انا معاك بس مينفعش لمجرد انك اتأذيت تفضل تأذي الي حواليك مينفعش البنت ذمبها ايه
بقلمي…زهرة الربيع
راغب قال…ولا حاجه من امبارح مصدومه شويه كمان هتهدى وتفكر وتقبض هيه كمان ونعيش يومين حلوين وتمشي زي الي قبلها وبس
عمر قال…وبس ايه..وبعدين اشمعنى دي الي اتجوزتها ما طول عمرك مقضيها مع اي واحده تعجبك من غير جواز اشمعنى دي
راغب ضحك وقال..اصلها بنت عمو ياسيدي شرفو نقح عليه وقال لازم اكتب عليها فوافقت اصلك مشوفتهاش حاجه تهبل مستحيل اسبها انا الحاجه الي تعجبني بخلص على طول انت عارفني
عمر لسه هيرد نزلت شمس زي الاعصار من فوق..و منيره حاولت تكلمها بس هيه خدت في وشها وطلعت على بره وكانت مكمله هتخرج من القصر كلو وهيه متجاهله راغب الي كان بينادلها
راغب جري عليها ومسكها من ايدها بقوه وقال…رايحه فين
شمس بصتلو بغل وقالت…مروحه بيتنا ابعد ايدك عني
راغب ضحك وقال والله مروحه طب سلميلي على الكل بقى وعلى مصطفى ها…وبصلها بصه ترعب وقال…ارجعي الاوضه احسنلك متخلينيش اتغابى عليكي
شمس زقت ايده بعصبيه وقالت…انت الي متطلعش اجناني عليك اقسم بالله امرمط بكرامت الي خلفوك الارض اوعى من سكتي
شمس كانت بتزعق بقوه والكل واقفين حتى الخدم والجناينيه وكل الي في القصر… راغب قال وهو هيفرقع من الغيظ اطلعي لوحدك بدال ما اطلعك متكسحه
عمر قال ..اهدى يا راغب مش كده يا جماعه بهدوء
راغب مسك ايدها ولفها وقال لعمر….سيبك من زنها ها ايه رايك دفعت فيها ارنب تستاهل مش كده
هنا شمس بصتلو وعنيها بتطلع نار ورزعتو قلم جامد جدا وقالت بقرف.. اخس على الي كتبك راجل في البطاقه وووو…

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمسي وقمري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى