روايات

رواية شكب الفصل الأول 1 بقلم صفاء حسني

رواية شكب الفصل الأول 1 بقلم صفاء حسني

رواية شكب الجزء الأول

رواية شكب البارت الأول

رواية شكب
رواية شكب

رواية شكب الحلقة الأولى

 

تظهر فتاة مبتسمة تحمل هاتف وتصور الطريق وقالت

مساء الخير على اصحابي الحلوين ومتابعينى

بيوصلي رسايل كتيرة بيسالونى انتى بتصيف فين في الصيف ولم بيعرفو انى عايشة فى اسكندريه يردو يقوليلي واوو يابختك بس هصدمكم انا

فى الاجازة بحب اروح على مرسى مطروح عشان بعتبرها جنه على ارض مصر وبيعتبر مصيف ل معظم أهلي الإسكندرية فى وقت الصيف عشان مطروح تلاقي الهدوء والماء والهواء الصافى وكمان الفنادق اسعاره جميله جدا انا راكبي دلوقتي المشروع الا طالع على مرسي مطروح وهتشوفوا معايا الطريق

هقولكم نبذة صغيرة عن مَرْسَىٰ مَطْرُوْح مدينة مصرية وميناء على البحر الأبيض المتوسط وعاصمة محافظة مطروح. تقع على بعد 240 كم غرب الإسكندرية و 222 كم شرق السلوم على الطريق السريع الرئيسي من دلتا النيل إلى الحدود الليبية. يمكن الوصول إلى المدينة أيضًا من الجنوب عبر طريق سريع آخر يمر عبر الصحراء الغربية باتجاه واحة سيوة

يعني لو جاي من فين هتعرف توصل وممكن تعقد يومين فى اسكندريه وتهربو منها على مطروح

المسافه من اسكندريه ومرسي مطروح ساعه تقريبا ام من القاهره ٤ ساعات تقريبا

انا ركبى بولمان من مطروح للإسكندرية مواعيد صيفاً (7 صباحاً إلى 2 مساءاً) كل نصف ساعة أوتوبيس.

يمتاز شواطها برماله الناعمة البيضاء ومياهه الشفافة الهادئة اذ تحميه سلسلة من الصخور الطبيعية وفي وسطها فتحة تسمح بمرور السفن الخفيفة. ويرجع تاريخ هذا الشاطئ الجميل الى عصر الإسكندر المقدوني وقتذاك «براتنييوم» وكانوا يطلقون عليه ايضا «امونيا» ويقال ان الإسكندر الأكبر قد توقف في هذا المكان أثناء رحلته التاريخية لتقديم فروض الولاء للإله أمون بسيوة حتى يصبح ابنا له وليكون حكمه امتداداً تاريخيا لحكم الفراعنة وتوجد بقايا لمعبد من عصر رمسيس الثاني بمطروح 1200ق.م .

المهم اهم السياحة فى مطروح

حمام كيلوباترا

يقع فوق تلال وهو عبارة عن صخرة في البحر على بعد 50 م من الشاطئ ويمكن الوصول اليها بقارب بخاري او شراعي او سيرا او بالسيارة .

مخبأ روميل : عبارة عن كهف محفور في الصخور كان يستخدمه روميل في وضع الخطط الحربية وأصبح متحفا حربيا .

فى تعليق من مريم بتسال اسماء الشواط ايه

هقولك يا قلبي في

شاطئ باجوش : وهو عبارة عن خليج ويعتبر من اجمل الشواطئ ويبعد عن مدينة مطروح حوالي 48 كم شرقاً

شاطئ علم الروم

شاطئ الأبيض

شاطئ عجيبة :

شاطئ روميل

ههههه فى تعليق بتقولى قلبتيه حصة تاريخ

لا يا قلبي انا بس برد على اسالتكم

انا هنزل فى الفندق ده شايفين اسمه ادرياتيكا

واووو جميل جداً فكرت بابا حلوة ان ننزل في فندق فكره تجننى انتم شايفين معايا المدخل وشكله الجميل وسجاد احمر على السلم كانى نجمة

فى نفس الوقت الا كانت بتتكلم فى البنت

كان شاب ركن عربيته ونزل

طول بعرض يرتدى قميص وبنطلون ويمشي خطوطين وهو

داخل علي الفندق فينصدم فى الفتاة يصرخ وقال

فتحي يا انسه

لفت الفتاة بوجها وشعرها الجميل على وهى تعتذر وقالت

اسفه جدا مقصدش

يخلع النظارة ويرفع شعره الطويل من وجه وقال

والا يهمك

خرج الاب وناد على بنته شكب شكب تعالي كفايه تصوير يا بنتي انا حجزت وطلعين

ردت شكب حاضر يا بابا جايه

تجري شكب تدخل داخل الفندق وهى بتجري يجي شاب اخر متعجرف يدفعها بقوة وهى ماشيه فيتخل توازنه ويقع التلفون وقبل ما تقع يمسك بيها الشاب الآخر وقال

حاسب ياخ ايه الهمجية دى

نظر له الشاب الاخر وقال

همجية مين الهمجي ي حثالة البشر انت، امشي من وشي انت متعرفش انا مين انا شمس الفاروق

ابتسم الشاب وقال

تشرفنا ب الابن المدللا الفاشل جهز نفسك انت وابوك للمناقصة وقوله عمار الديب ياخدها منك

….

جري الاب ومسك بنته الا بتعيط عشان تليفونها وقع ودموعها مش بتقف وهى بتقول

كسر لي التليفون يا بابا الجديد الا جبيته لي عشان نجاحى

مسك الاب ورفعها وربط على كتفها وقال

معليش يا حبيبتي وانا قلت ليك كذا مره وانتى ماشيه متمسكيش التليفون

اقتربت الام وحضنتها وقالت

يا بنتى حرام عليك بتشركي كل حاجه علي لايف بتاعك ده والعيون مش بترحم الحمد لله ان جات فى تليفون مش فى روح ارجوك كفايه تصوير عايزين ربنا يكفين شر العيون

تعالي معايا نطلع

وفعلا راحت شكب مع مامتها ودموعها مش بتقف على التليفون الا انكسر

وقف عمار وشمس تحدي اقدم بعض

وكل واحد اتجه الى المكان الا رايح في

لحق عمار الاب وطلب منه انه يصلح ل بنته التليفون

ابتسم الاب وقال

يا حبيبي متشغلش بالك لم ارجع اصلح ليها هى اصلا مهوسة لايف شويه وهتزهق

  كان عمار بنفس الابتسامة وقال

زى اخواتى هو الجيل ده كله كده انا مهندس اجهزة إلكتروني اديني التليفون ساعتين واغيرها التاتش ويكون تمام انتم غرفتكم رقم كام

رد الاب وهو يبتسم وقال

ربنا يحفظك يا ابني ويخليك ل اهلك

اتفضل بس علي شرط تقولي يتكلف كام رقم ٧

ابتسم عمار وقال

عيونى انتم جانبي كويس انا ١٠

وبالفعل اخد الهاتف وفات ساعتين كانت شكب نامت من العياط

وكان عمار اهتم بتصليح الهاتف ولم اتصلح قلب في عشان يتاكد انه كويس

وهو بيقلب شاف صورها وشقوتها وكذا فيديو عاملها وشوية موضوعات بتتكلم عنهم

وبعد كده رامى نفسه على السرير ونام

صحي على دق الباب السرفير

فتح عيونه من التعب وقال

حاضر .

قام من علي السرير وهو بيتوب وهو قايم حسي بحاجه اتقع ولحقه وهو بيضحك واضح انك مش ضيق، صحبتك ومش عايز تقعد عاقل تعالي هنا

ووضعه على الكومندي وقام فتح

نعم حضرتك

ردت يون سرفيل وقالت

والد حضرتك منتظرك تحت يا فندم

انصدم عمار وقال مابين نفسه انت جيت بردو مش قلت ليك اخلصها انا

ورد وقال

تمام بلغيه هلبس ونازل

وفعلا دخل اخد شاور ولبس ملابس عادي تشيرت وبنطلون ترنج وفتح شنطة العدة مرى وحط ليها اسكرين وكمان كفر شيك واخد مفتاح الغرفه وتليفونه وتليفون شكب وخرج

وهو ماشي كان ييدور على رقم الغرفه ثم دق على الباب فتحت شكب وعيونها منفخة من العياط وشعرها لازق على وشها وهى بتقول

قلت ليك يا ماما مش عاوزه اتغدى نفسي مصدود

ابتسم عمار وقال

كل الدموع دي والنكد ده عشان التليفون

اتحرجت شكب وكانت بتلم شعرها خلف ودنها ب ارتباك

ابتسم وخرج التليفون وادها ليها وقال ليها

اتفضل يا ستي التليفون رجع جديد لاينج

اندهشت شكب ومن فرحتها فضلت تتنطط وترقص وهى فرحانه ومبسوطة وبعد كده جريت اتشعبط في رقبة عمار وقالت شكرا جدا شكرا جدا

كان عمار في حالة زهول وهى متشعلقة فى رقبته

واحرج من الناس الا ماشي في الفندق ونزلها وقال

مفيش شكر المهم اسمع كلام ابوكي وبلاش التليفون يشغل تفكيرك كده

وسابها ومشي وهو بيضحك

فضلت شكب تبوس التليفون وتقول انت حبيبي

وانا مش هزعلك منى تاني واحافظ عليك

سمعه عمار والكلمة دخلت قلبه كانها بتقوله ليه هو

دخلت شكب قلبت في التليفون واتصلت ب ابوها وبلغته ان التليفون اتصلح وكانت فرحانه اوى

  وبعد كده اخدت شاور ولبست فستان ازرق جميل وسرحت شعرها ونزلت تحت عندهم

كان الاب وقف عمار وشكره على تعبه وقال

مش عارف اشكرك ازاي ممكن تقولي اتكلف كام

ابتسم عمار وقال

حضرتك ده حاجه بسيطة وانا كان معايا شنطة العدة بالصدفة والتاتش يعنى مكلفتش نفسي

رد الاب ب امتنان وقال

بردو انت تعبت نفسك واكيد الحاجه مكلفة اقل تتش بيتغير ب ٥٠٠ جنيه يا ابني

رد عمار وقال

انا مش شغال في التصليح مجرد هواي ام انا بشتغل مع ابويا فى شركه كبيره وجي هنا مخصوص عشان مناقصة مهمه ادعيلي بس تنجح

ساله الاب وقال

حضرتك شغال في مجال ايه

رد عمار وقال

شركة الديب للمياه فى فرع هنا وفرع فى بورسعيد وكمان بنستخرج الملح

ابتسم الاب وقال

انا مهندس زراعة وشغال في شركة مياه في اسكندريه

يبقي انت اكيد بتتكلم عن مناقصة الزجاجة المعدنية

ابتسم عمار وقال

فعلا واضح انك عندك خلفية

ابتسم الاب وقال

اكيد المهندس ايمن محمود لو تحب اشوف معاك العروض الا تناسب ليك وب اقل سعر

ابتسم عمار وقال اكيد الشرف ليا بكره نتقابل ونتكلم مع بعض تقدر تشرفنى على الشركه فى، اجتماع

ابتسم الاب وقال.

اكيد ده اقل، واجب

استذن عمار واتجه عند ابوه

وفى، نفس الوقت جيت شكب وهي فرحانه

اتغدت وخرجت تتمشي على البحر هى وامها ولبست، حقيبة، متشعلقة على رقبتها ووضعت التليفون وسماعى، فى، ودنها وبتسمع الأغاني

وفجاءة ظهر شمس هو وشوية، اصدقاء ركبين متوسكيل مائيّة وبيحوم حاولين البنات وبيضيقهم فى اللحظة دي كانت شكب متغظة منه وحبيت تطلع غيظها عليه فعملت نفسها بتلعب في الرمل مع شوية اطفال وطلبت منهم يملو الرمل ده ويرموه هناك لحد ما اتعمل جبل صغير وجي يعدى شمس وهو بيعكس في البنات ومنتبهش فجاءة اتشقلب بالموتسكيل واتدحرج في الماء وهى فضلت تضحك وطلع لسانها ليه

من الخلف جيه شخص وفزعها انتي بتضحكي ده ليلتك سود

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية شكب)    

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!