روايات

رواية شريك حياتي الفصل العاشر 10 بقلم عمرو راشد

رواية شريك حياتي الفصل العاشر 10 بقلم عمرو راشد

رواية شريك حياتي الجزء العاشر

رواية شريك حياتي البارت العاشر

رواية شريك حياتي
رواية شريك حياتي

رواية شريك حياتي الحلقة العاشرة

هو وليد فين؟
= أستاذ وليد زوج حضرتك خرج من شوية ولسة مرجعش
طب اطلعي حضري شنطة السفر بسرعة
= هو حضرتك مسافرة؟
و أنتي مالك أنتي،، اعملي اللي بقولك عليه
” مكنتش مطمنة خصوصا لما فارس هيمو*ت و اكيد رقية مش هتسكت،، كان لازم اتأكد ان كل حاجة ماشية صح زي ما خططت ليها وعشان كدا طلعت فوق للاوضة اللي كانت محبوسة فيها رقية،، لقيت الأوضة بابها مفتوح ومفيش حد جوا،، صرخت بأعلى صوتي
انتي يا زفتة يا سعاد
” سعاد دي واحدة من اللي بيشتغلو في الفيلا،، جات بسرعة وهي بتجري وبتقولي
خير يا ست هانم
= رقية فين؟
انسة رقية أنا شوفتها وهي خارجة من الفيلا من شوية
= خرجت!!
” نزلت اجري بسرعة وفتحت باب الفيلا ولسة هركب العربية لقيت وليد جاي ب عربيته و بيركنها ونزل منها،، جريت عليه بسرعة
رقية هربت يا استاذ
= ايه!!
كنت فين لما هي خرجت من الفيلا؟
= جرا ايه يا نورا مش انتي اللي قولتيلي اروح اجيب ام فارس
وهي فين ام فارس؟
= الناس اتجمعت وخوفت حد يمسكني
فلاش باك
” خلاص انا بمو*ت،، روحي هتطلع بس في لحظة سمعت صوت ام حسين جارتنا جاية وهي بتقول
مالك يا ام فارس ايه الصوت العالي دا؟
” ساعتها وليد سابني وجري بسرعة خرج من الشقة،، اما أنا وقعت على الارض لاني مكنتش عارفة اتنفس
باك
احنا لازم نهرب من هنا دلوقتي حالا
= حالا ازاي يعني،، والشركة و فلوسنا اللي في السوق هنعمل فيها ايه
عايز تقعد عشان تتسجن،، رقية هربت و زمانها دلوقتي بتبلغ عننا يعني خلاص مبقاش في وقت،، انا خليتهم يحضرولي الشنطة،، اطلع انت كمان هات شنطتك وهات كل الفلوس اللي موجودة،، هنروح نقعد في اي مكان كام يوم لحد ما نشوف هنطلع برا البلد دي ازاي
” كان واقف ولسة بيفكر في كلامي،، صرخت فيه
انت واقف بتعمل ايه،، اطلع بسرعة يلا
” جري ساعتها من قدامي ودخل الفيلا وانا دخلت وراه،، هو طلع على الاوضة وأنا دخلت أوضة المكتب عشان اجيب كل الأوراق اللي تخصنا،، منهم ورق الشركة كله،، شهادات الوفاه بتاعت ابويا و امي ساعتها لما بصيت فيهم افتكرت اللي حصل زمان
فلاش باك
اسمع يا وليد انت المرتب اللي بتاخده دا مش هيعمل حاجة معانا،، المصاريف بقت كتير دا غير ايجار الشقة،، دا غير الخروج والسفر،، حاجات كتير واحنا محتاجين فلوس
= قولي ل ابوكي يا نورا،، روحي قوليله هو يزود المرتب شوية،، بتكلميني انا ليه؟
طب ولو انا قولتلك على حل يخليك تمسك الشركة وتبقا المدير بتاعها كمان
= طب مانا المدير اصلا،، انتي ناسية ولا ايه؟
بس مدير مرتبه 20 الف جنيه،، انت لما تمسك الشركة تحت قيادتي انا الموضوع هيختلف
= تحت قيادتك ازاي يعني؟
اسمع بقا اللي هقولك عليه ومتناقشنيش في حرف واحد
= قولي
انا عرفت ان بابا مسافر السويس يوم الجمعة عشان يزور قرايبه وهياخدنا معاه
= تمام
انا هتحجج وهقول اني تعبانة ومش هعرف اروح
= وبعدين
هتفك فرامل العربية،، عايزة العربية من غير فرامل خالص كأنها مش موجودة وساعتها ولا رقية ولا بابا ولا ماما هيبقو موجودين والشركة والفلوس وكل حاجة هتبقا بتاعتنا انا وانت وبس
” بعد مرور يومين
الحقي يا نورا
= في ايه
رقية قالت مش هتسافر،، بتقول عندها امتحانات وعايزة تذاكر
= مش مشكلة يا وليد خليها تذاكر
تذاكر ازاي يعني؟،، طب واللي اتفقنا عليه
= متشغلش بالك انت،، نفذ بس اللي قولتلك عليه وأنا هتصرف
بااك
” حقيقي أنا مكنتش عايزة اعمل كدا بس هما اللي اضطروني اعمله،، الناس اللي زي دي مكنش ينفع تعيش تاني،، لميت كل الورق وخدته معايا ورجعت وقفت برا تاني،، لقيت الخدامة نازلة بالشنطة وحطيتها جنبي،، زعقت بصوت عالي
يلا يا وليد بسرعة
” بعد 5 دقايق وليد نزل ومعاه شنطته ووقف جنبي
هنروح فين؟
= اسكندرية ومنها هنطلع على برا علطول المهم نختفي دلوقتي
# بقلم : #عمرو راشد
” لسة كنا هنتحرك لكن وقفنا لما شوفت.. فارس!!،، لقيت وليد رفع المسد*س في وشه وقال
انت جيت ل قضاك
” لكن لقيت فارس هو كمان رفع مسد*سه في وش وليد وقال
البوليس جاي دلوقتي حالا وهيعملو معاكو الواجب
” وليد ساعتها بص ليا،، هو دا فعلا اللي انا مكنتش عاملة حسابه،، بس رديت انا عليه
وانت ايه دليلك يا فارس؟ عندك دليل؟
= عندي
قصدك رقية،، تفتكر رقية هتوافق انها تشوف اختها مسجونة
= متقوليش اختها بس،، انتي خسارة فيكي كلمة اخت،، انتي خسارة فيكي انك تعيشي اساسا،، ايه دا،، انا عمري ما شوفت حد بالسواد دا،، عملت فيكي ايه الغلبانة دي عشان تعملي فيها كدا،، بس وحياه امي ل هاخد حقها وحقي منكو انتو الاتنين،، وهتقضو اللي باقي من عمركو في السجن
” وليد ساعتها رد عليه
لا لا طالما وصلت للسجن يبقا انا مليش فيه،، انا ياعم مليش علاقة باللي بيحصل دا كله،، انا مجرد بنفذ بس،، هي اللي كانت بتخطط وبترتب كل حاجة
= كويس هينفعك دا في النيابة
سيبني امشي يا فارس،، سيبني امشي ووالله انا ما عايز حاجة،، طب اقولك،، على فكرة هي اللي دبرت حادثة ابوها و امها،، هي اللي قالتلي افك الفرامل،، والله العظيم ما بكدب هي اللي قالتلي اعمل كدا
” بصيتله بغضب و زعقت فيه
انت بتقول ايه،، انت اتجننت
” لكنه رد عليا بصوت اعلى وقالي
اسكتي خالص،، اسكتي
” بعدها رما المسد*س من ايده و رجع يكمل كلامه
والله يا فارس انا ما عملت حاجة،، هي سبب المصايب كلها،، حتى هي اللي كانت سبب ان رقية تدخل المستشفى
” ساعتها فارس كان باصص ليا وهو مندهش
كانت سبب ازاي يعني؟
= هي اللي كانت بتحطلها حبوب منوم عشان تنام اكتر من يوم ولما تصحى متبقاش فاكرة حاجة وساعتها هي بتلعب في دماغها أنها اتخانقت وعملت مشاكل وكل الكلام دا،، رقية سليمة يا فارس مفيهاش حاجة،، هي اللي كانت عايزة تجننها عشان رقية تدخل المستشفى و تستولى هي على كل حاجة
= وانت اللي خرجتها؟
بس ب أوامر منها برضو لانها كانت بترشي الدكاترة اللي في المستشفى عشان يخلوها قاعدة هناك اطول وقت ممكن،، اصل مفيش دكتور هيقبل ان واحدة عاقلة وسليمة 100% تقعد في مستشفى مجانين،، بس الدكاترة بقا استغلو الموقف وكانو بيطلبو فلوس أكتر وعشان كدا هي خرجتها
” فارس ساعتها بص ليا وقالي
انتي مش خسارة فيكي الحياه؟ أنتي خسارة فيكي المو*ت،، المو*ت راحة ليكي،، انتي لازم تعيشي وتتعذ*بي زي عذبتيها كدا
” وليد رجع يكمل كلامه وقال
انا قولتلك كل حاجة اهو،، سيبني امشي بقا
” ساعتها انا ابتسمت و مديت ايدي على الارض وخدت المسدس وفي ثانية كنت ضر*بت الرص*اصة في قلب وليد،، بعدها وقع على الأرض و روحه بدأت تطلع،، لكن فارس ضر*ب طل*قة في الهوا و زعق وقال
ارمي المسد*س يا نورا،، ارمي
” لكن انا وجهته ناحيته وكنت لسة هضغط على الزناد بس اتفاجئت ان البوليس دخل الفيلا وحاوطني من كل مكان
فلاش باك
” بدأت أصرخ واقول
يا جماعة حد يساعدني،، انا محبوس هنا
” ريحة الغاز كانت بدأت تتسرب في الشقة وفعلا انا كنت شاممها،، ساعتها انا بدأت استسلم بالفعل،، مكنش في اي طريقة اخرج بيها حتى التليفون مش بيشتغل،، قعدت على الارض،، يارب،، يارب،، فجأه سمعت صوت حد بيخبط على الباب،، قومت وبدأت ازعق بأعلى صوتي
انا محبوس هنا،، حد يخرجني
” وفعلا سمعت الباب بيتكسر،، وصوت الخطوات بيقرب من باب الأوضة اللي أنا فيها وفتح القفل،، فتحت الباب بسرعة وخرجت لقيته عمر،، جريت بسرعة على المطبخ وقفلت الغاز وبعدها كملت جري على برا،، عمر جري ورايا
فهمني ايه اللي بيحصل؟
= نورا هي اللي كانت قاعدة معايا،، هي اللي فتحت الغاز عليا وكانت عايزة تقت*لني،، هي اللي خط*فت رقية
” كملت جري لحد الشارع،، مكنتش عارف اروح فين ولا هعمل ايه
” لقيت عمر ورايا و ركب عربيته،، فتحت الباب و ركبت جنبه ومشينا
انت لازم تبلغ البوليس يا فارس
= برضو هتقولي البوليس،، بقولك كانت عايزة تقت*لني،، انا لو روحتلهم هيحبسوني انا
اومال انت عايز تعمل ايه؟
= انا هروحلهم الفيلا
انت اتجننت!!،، عايز تروحلهم عشان يقت*لوك
= عندك حل تاني؟
فارس عشان خاطري اسمع كلامي ولو مرة واحدة،، اقتنع برأيي
= مين قالك اننا مش هنبلغ البوليس،، ماهو احنا هنبلغه بس مش انا اللي هعمل كدا
اومال مين؟
= انت اللي هتبلغ يا عمر
طب وأنت؟
= انا هروح الفيلا ولو لقيتهم هوقعهم في شر اعمالهم
ازاي؟
= هسجل كل كلمة بتتقال وساعتها هتبقا دليل قوي ومع شهادة رقية تبقا ايه
تبقا التهمة اتعملت على مقاسهم بالظبط
” بعدها عمر وقف قدام قسم الشرطة وقبل ما ينزل بص ليا وقالي
افتح الدرج دا؟
” فتحته بالفعل ولقيت جواه مسد*س،، مسكته وبصيتله وقولت
ايه دا؟
= خلي بالك من نفسك يا فارس
” بعدها نزل من العربية وانا كملت طريقي للفيلا
باااك
” البوليس حاوط الفيلا كلها ومسك نورا اللي بدأت تصرخ وتقول
سيبوني هما اللي غلط،، هما اللي أذو*ني،، انا معملتش حاجة حرام عليكم،، حرام عليكم سيبوني
” البوليس اخدها و حط في ايدها الكلبش و ركبت البوكس،، وبعدها الإسعاف جه وشالو وليد من على الارض،، قعدت على السلم عشان ارتاح،، كنت حاسس اني مش قادر اقف على رجلي،، مكنتش متخيل اني ممكن ادخل في مواقف زي دي،، مواقف صعبة عليا،، معرفتش اسرح كتير لاني لقيت قدامي رقية كانت داخلة وبتعيط،، خدتها في حضني بسرعة وطبطبت عليها
متخافيش كل حاجة خلصت،، انتي في امان دلوقتي،، انتي في امان طول ما انا موجود
” انتهينا من إجراءات العزا ومن بعدها إعلان الوراثة،، رقية كانت هي الوريثة الوحيدة،، بقيت باصص للسما وبقول انا نجحت يارب،، انا نجحت في الاختبار،، يارب انت سامعني،، انا نجحت،، نجحت في اختبارك،، دموعي كانت بتنزل من الفرح،، انا و رقية فعلا كنا محتاجين بعض،، محتاجين نداوي جروح بعض،، محتاجين نعوض بعض عن كل اللي فات،، ممكن يبان للكل اننا اتقابلنا في وقت غلط لكن دا كان بترتيب ربنا،، هو دا الوقت اللي ربنا اختاره،، هو دا كان انسب وقت عشان اقابل شريك حياتي♥️ ”
فارس انت بتعمل ايه؟
= في اغنية بحبها أوي عايزك تسمعيها
” و رضيت اعيشلك انت يا حبيبي،، كفاية ان انت حبيبي كفاية مليش غير اني اعيش على الأحلام،، حبيت ومبصتش ايه ورايا هي دي كل الحكاية،، متسألنيش حبيبي مفيش عندي كلام♥️ ”
” رأيك في الرواية واستنا الجديد ♥️

تمت…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شريك حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى