روايات

رواية سوء تفاهم الفصل الثالث 3 بقلم إسراء ابراهيم عبدالله

رواية سوء تفاهم الفصل الثالث 3 بقلم إسراء ابراهيم عبدالله

رواية سوء تفاهم البارت الثالث

رواية سوء تفاهم الجزء الثالث

رواية سوء تفاهم
رواية سوء تفاهم

رواية سوء تفاهم الحلقة الثالثة

منى بعياط:.والله دي بنتي وأبوها طلقني وحماتي هى السبب، أرجوكِ هاتيها.
نهى وهى بتبعد: لأ مش هتاخديها ومنى بتشد في بنتها، ولكن وجدت منى حد بيشدها من ورا
فبصت وراها بخضة لقيت سهير وشكلها متعصب جدا؛ فخافت وسابت إيد بنتها ورجعت لورا.
سهير وهى بتضغط على أسنانها: أنتِ بتعملي ايه؟ مش قولتلك انسي بنتك، وابعدي عنها عشان مش تشوفي مني طريقة مش تعجبك.
منى بتهتها: أنا كنت عايزة بس أحضنها لما شوفتها هنا مع الست دي بالصدفة، وفكرت إنها خاطفاها.
سهير بعصبية: لا يا شيخة يعني أنتِ مش مراقباها تؤ تؤ شوفتيها صدفة صح، طب امشي من وشي بدل ما أفرج عليكِ الناس.
نهى: هى دي طليقة ابنك اللي طلبت منه الطلاق بعد لما فاقت من البنج؟!
سهير بضيق: ايوا هى، ومش عارفة ليها عين تيجي تشوفها كمان.
بقلم إسراء إبراهيم عبدالله

 

منى: يعني كمان مبينة للناس إني اللي غلطانة، مش هقول غير حسبي الله ونعم الوكيل فيكِ.
لأنك مبيناني ظالمة قدام الناس يا شيخة اتقِ الله مش خايفة من ربنا مش عايزة تبطلي جبروت بقى بس هتروحي من ربنا فين؟ ربنا بيمهل ولكن لا يهمل، وأنا مستنية الحقيقة تظهر وربنا يكشف كدبك وتركتها وذهبت.
سهير بغضب من كلامها قالت: بجحة أوي مش عارفة كان عقلي فين وأنا بختارها لإبني.
عايزة تطلع نفسها الطيبة وأنا الشريرة اللي ظلماها، داهية تاخدها.
نهى بزعل: ربنا يهديها، مش عارفة كان بيحصل إيه لو مجتيش ووقفتيها عند حدها، دي كانت عايزة تاخد مني البنت بالغصب وماكنتش عارفه أعمل إيه؟
سهير بغضب: كنتي صوتي ولمي عليها الناس يضربوها عشان ماتفكرش تيجي هنا تاني، ولو جت تاني اعملي اللي قولتلك عليه دا، وأنا بردوا هقول لمحمد على اللي حصل دا
نهى: ماشي، ادخلي يلا يا مرات خالي
دخلت سهير وقعدت معها لغاية ما محمد يرجع من شغله وياخدهم
رجعت منى بيتها وهى بتعيط، وقعدت حكت لأهلها اللي حصل، هى مش معها فلوس عشان ترفع عليهم قضية وتاخد بنتها ولا قادرة عليهم

 

أهلها: خلاص يا بنتي ماتتعبيش نفسك، واللي ربنا كاتبه هيحصل يا حبيبتي
منى بعياط أكتر: ليه أسيب بنتي حرام اللي بيعملوه فيا دا يحرموني من بنتي ليه؟ طب ترضى حد يحرمها من ابنها شعورها هيبقى إيه، ربنا ينتقم منها، هسيب حقي لربنا يجيبه ليا منهم هو اللي قادر عليهم ويهدهم
عند سهير كانت بتحكي لابنها على اللي حصل واتعصب منها وقال لنهى: لو عملت كدا تاني اتصلي عليا وأنا هاجي أتصرف معها، وخد بنته منها وشكرها ومشي هو ووالدته عالبيت
في اليوم التالي كانت منى راحت تشوف شغل في أي صيدلية هى قبل ما تتجوز كانت بتشتغل في صيدلية وعندها خبرة
راحت كذا صيدلية وفي الآخر واحدة قبلتها
بعد ساعة صاحب الصيدلية مشي وهى فضلت فيها لوحدها
واقفة منى فى الصيدلية حزينة وكان واحد جاي يطلب دوا، وبينادي عليها، ولكن هى مش معاه، ومش
منتبها لصوته؛ فزعق فيها وقال: إيه يا أستاذة بقالي ساعة بنادي على حضرتك،وأنتِ ولا هنا ده مش مكان للعطلة والسرحان.
منى: أنا آسفة والله مخدتش بالي يا أستاذ.
هو: أعمل إيه بأسفك ياختي، هاتي الدوا بسرعة.

 

أخدت منى منه الورقة ومشيت بسرعة تجيب الدوا
ورجعت ليه وحسبت وأعطاها الحساب بقرف ومشي
منى: يارب بنتي ترجعلي في أقرب وقت أنا حاسة إني مش عايشة بدونها.
ياترى هتعمل إيه؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سوء تفاهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى