روايات

رواية ما قبل العاصفة الفصل الخامس 5 بقلم سمر أحمد

رواية ما قبل العاصفة الفصل الخامس 5 بقلم سمر أحمد

رواية ما قبل العاصفة الجزء الخامس

رواية ما قبل العاصفة البارت الخامس

ما قبل العاصفة
ما قبل العاصفة

رواية ما قبل العاصفة الحلقة الخامسة

اتاخرت عليكم بس كنت تعبانة شوية
_ نهارك ابيض انت مو’ت ولا اي امضي ياراجل
_……..
_حسنية :- انت مو’ت قبل ماتمضي
_ سما جت وقفت جنب مامتها وقالت بقلق :- هو مات؟
_ حسنية :- شكله كدا ياوش البو’مة
_ سما :- وانا مالي ، بس كدا هنعمل اي
_ حسنية :- انا عارفة خطتنا كلها باظت
__ الباب خبط
_ حسنية :- بت ياسما انتي قايلة لحد من اصحابك أنه يجيلك
_ سما :- لاء
_ حسنية :- روحي بصي من العين السحرية وشوفي مين
_ سما:- حاضر انا ماشية ، دا اخويا وأحمد طليق قمر
_ حسنية :- طب ايدك معايا نوديه ف اي حتة قبل ماخوكي يفتح الباب بالمفتاح اللي معاه
_ قبل مايحركوه كان نادر فتح الباب ودخل هو وأحمد
_ نادر بصد’مة :- هو الحج ماله
_ حسنية بتوتر:- معرفش شكله أغمى عليه يلا نوديه اوضته ونحاول نفوقه
_ احمد :- هات أيدي معاك يانادر ….بس هو تقيل كدا ليه استنى كدا اسمع نبضه ولا اشوفه بيتنفس ولا لاء
_حسنية بعصب’ية :- انت لسة هتشوف انقله بس الاول
_ احمد :- نطمن عليه بسرعة ، اي ده دا مش بيتنفس
_ سما بعياط متصنع مصحوبة بصدمة :- تقصد اي
_ احمد :- والله مش عارف اقولكم اي بس شكله ما’ت
_ نادر :- اوعي كدا يااحمد انت بتقول اي انا هشوفه
_ حسنية أما ملقتش مفر :- ابوك ماله يانادر
_ نادر :- ابويا مات
_ حسنية :- لا متقولش كدا يلا ننقله على اوضته وانا هطلب الدكتور
_ نادر :- انا هطلب الإسعاف
_ حسنية :- هتعمل اي الإسعاف لواحد ميت انا هبعت للدكتور يتأكد وانتو طلعوه اوضته اه ياحرقة قلبي عليك يا ابو قمر
_ احمد ونادر بيحاولو يسندوه بس بدون فائدة لانه كان تخين حبتين وهما بيحاولو وقعوا الورق اللي حسنية خبته تاني تحت المفرش بس من خوفها ملحقتش تخبيه كويس
_ احمد :- اي ده دا ورق تنازل وفيه اسمائكم
_ حسنية اتوتىت اوي وشدت منه الورق ::- خلينا ف مصيبتنا دلوقت
_ احمد بمكر بصلهم :- هو اي اللي حصل بالظبط
_ سما :- يعني هنكون سمنياه مثلا
_ احمد :- مثلا
_ حسنية :- شوف صحبك بيقول اي
_ نادر بص لامه :- قت’لتي ابويا ازاي
_ حسنية :- ليه انت تعرف عن امك انها قت’الة قت’لة
_ نادر بنفاذ صبر:- امي بلاها جو الحوارات ده داحنا دفنينه سوا هو مش انتي برضو كنتي عايزة كل أملاك ابويا لينا ومتديش لقمر حاجة
_ احمد :- كله على يدي
_ حسنية :- ليك عين تتكلم يااحمد منت ضيعت كل حاجة منك ومنا ، ايوا سم’يته وكنت عيزاه يمضي على تنازل بس ما’ت الغبي قبل مايمضي
_ احمد :- بس كدا انا عندي فكرة بس قصادها هتقدمولي خدمة
_ حسنية :: فكرة اي
_ احمد بخب’ث :- كل حاجة تبقى ليكم بس بمقابل
_ حسنية :- مقابل اي ده
_ احمد بص لسما :- اتجوزها
_ سما بغ’ضب :: انت نسيت نفسك ولا اي انت فاكرني المغلفة قمر
_ حسنية :- انت ناوي تضحك علينا زيها
_ احمد :- والله براحتكم
_ حسنية :- طب لو اتجوزتها كل حاجة هتبقى لينا
_ سما:- انتي هتتفاوضي معاه
_ نادر :- واصرف زي منا عايز
_ سما :- انت كل همك النسوان انا مش هتجوز ده ولو اخر واحد مش هتجوزه
_ احمد :- العصبية مش حلوة عشانك بابطة
_ حسنية :- واحنا موافقين
_ سما:- ماما انتي بتقولي اي
_ حسنية غمزتلها وقربت منها :- مؤقت بس لحد اما نشوف اخرته ونبقى نطلقك منه
_ سما :- استحالة
_ حسنية :- بت اسكتي ها بقا قولنا يااحمد على الخطة
_ سما عيطت وجريت على اوضتها
_ احمد :- نخليه يبصم وهو مي’ت
_ حسنية :- ياابن الج’نية تصدق فكرة
_ احمد :- بس ليا شرط كمان
_ حسنية :- اي هو
_احمد :- يبقى ليا الربع
_ حسنية :- انت اتج’ننت
_ احمد :- فيها لاخفيها
_ حسنية بضيق :- خلاص اتفقنا منت عرفت سرنا يلا ننفذ بسرعة عشان نخلص كل حاجة وندفنه وتبلغ اللي ماتتس’مى
_ ______
_ قمر كانت قاعدة جنب ابنها بعد ماطلع من المستشفى سمعت عدي بينادي عليها راحت الاوضة اول ما دخلت عدي قفل الباب
_ قمر بخو’ف :- انت قفلته ايه افتح المخر’وب ده
_ عدي :- انتي النهاردة بتاعتي
_ قمر ‘:- أبعد عني انت شارب ايه
_ عدي :- صوتي ولمي الناس وانا اقولهم مراتي
_ قمر راحت للباب وحاولت تفتحه عدي مسكها :- مش هسيبك انا بحبك ياقمر عارفة يعني اي بحبك
_ قمر :- انت بتقول كدا عشان انت مش ف وعيك ابعد عني
_ عدي رماها على السر’ير :- انتي مراتي وانا هاخد حقي دلوقتي قرب منها وفتح البيجامة بشدة لدرجة إنه قط’عها
_ قمر حاولت تقاومه :- أبعد عني يا مجنون
_ عدي ولا حياة لمن تنادي قرب منها ومسكها كويس :- النهاردة هتبقى دخل’تنا بالذوق اوبالعاف’ية …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ما قبل العاصفة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى