روايات

رواية سحر العيون الفصل الأول 1 بقلم مروة حسن

رواية سحر العيون الفصل الأول 1 بقلم مروة حسن

رواية سحر العيون الجزء الأول

رواية سحر العيون البارت الأول

رواية سحر العيون الحلقة الأولى

تطلع شمس يوم جديد على البطله بتاعتنا وتفتح عيونها الخضرا ولكن لا ترى شيئا فهى كفيفه منذ ثلاث سنوات وهيه *روح* عندها 19سنه واول يوم ليها في كليه التجاره تتميز ببشره برونزية لامعه وعيون واسعه خضراء وأنف صغير و شفايف مثل الكرز
نهى اخت روح الكبيره : روح انتي صحيتي ي حبيبتي؟
روح : ايوه ي نهى صحيت
نهى : مالو الحلو زعلان ليه♥️
روح : مفيش بس خايفه النهارده اول يوم ليا في الكليه
نهى : خايفه ليه ي حبيبتي
روح : خايفه من الناس اللي هناك ميتقبلونيش علشان عميا خايفه يجرحوني😢💔
نهى : ليه كدا بس ي حبيبتي انتي طيبه و مش وحشه علشان ميتقبلوكيش مش عشان كفيفه تفكري كدا لما يعرفوكي هيحبوكي 😘
روح : تفتكري كدا ي نهى
نهى : أن شاء الله ي روحي ، يلا قومي معايا علشان تغسلي وشك و تصلي علشان تلحقي تفطري قبل ما تيجي “اسيل”
روح : حاضر
وقامت روح بمساعده اختها علشان تجهز…
############
نروح لبطلنا في ڤيلا على النيل بيصحى من نومه ويدخل ياخد دوش ويخرج يلبس ويتشيك فهو “سليم الشرقاوي” معروف بجماله الساحر يتميز بعيون عسليه وبشره قمحيه وملامح حاده ولاكن وسيمه عنده ٢٣سنه في اخر سنه في كليه التجاره ومعروف أنو مغرور مش بيحب البنات ومفيش ولا واحده عارفه توقعه
– بينزل سليم تحت بيلاقي أبوه وأمه قاعدين على السفره بيفطروا
سليم : صباح الخير
ابوه وامه: صباح النور
حنان أمه : ايه مش هتفطر ي حبيبي
سليم : لا ي ماما هفطر مع صحابي
حنان : ي حبيبي نفسي مره تفطر معانا
سليم : ي ماما طب اعمل ايه منا بروح الكليه برجع على الشركه علشان الشغل معنديش وقت
جلال أبوه : خلاص ي حنان سيبيه ربنا يكون في عونه.
حنان : حاضر ربنا معاك ي بني
سليم : تسلميلي ي ست الكل ويروح يبوس رأسها و راس أبوه ويطلع من الفيلا يركب عربيته ويروح على الكليه
################
في بيت روح الجرس بيرن نهى بتروح تفتح الباب
نهى : اهلا بالمجنونه بتاعتنا
اسيل : مش هرد عليكي عارفه ليه ؟
نهى : ليه ي ختي ؟
اسيل : علشان انا مجنونه فعلا😂
نهى : رحم الله امرئ عرف قدر نفسه 😂😏
اسيل : 😂😂😂 روح خلصت ولا لسه
ولسه نهى هترد روح خرجت وهيه بتحسس على الحيطه بتجري عليها نهى
نهى : ي حبيبتي مندهتيش عليا ليه وانا اجي اخدك
روح : عادي ي نهى احنا مش في الشارع عايزه اعتمد على نفسي شويه
اسيل : صباح العسل ي قمر ايه الحلاوه وشياكه دي
روح كانت لابسه فستان زيتي قريب من عيونها الحلوه فيه حزام اسود و طرحه سودا كانت جميله جدا مش حاطه اي حاجه فوشها
روح : ي بكاشه انتي 😂
اسيل : ابدا والله دانتي قمر بس يبقى عندي نص عيونك الحلوه دي
روح : بعيد الشر عليكي
اسيل : ليه بتقولي كدا ي روح دانتي والله العظيم عنيكي حلوه اوووي و زي ماهي متغيرتش
روح سكتت و مرديتش و اسيل مش عايزه تزعلها اكتر من كدا فغيرت الموضوع
اسيل : فطرتي ولا نفطر في الكليه
روح : لسه واصلا مليش نفس
نهى : يعني ايه مش هتفطري
روح : اتاخرنا ي نهى على الكليه وانتي كمان اتاخرتي على الشغل دا لسه اول يوم ليكي
نهى : ماشي ي حبيبتي بس توعديني انك هتاكلي في الكليه
روح : حاضر ي حبيبتي
نهى : خلي بالك منها ي اسيل
اسيل : دي في عونيا 😂
نهى : ربنا يستر بعد عونيا دي 😂😂
روح و اسيل قعدوا يضحكوا
ونزلوا راحوا الكليه
#################
في الكليه
سليم قاعد مع صحابوا في الكاڤيتريا بتاعت الكليه
هشام : في شويه بنات في سنه أولي انما ايه مزز
سليم : ولا مزز ولا حاجه كلهم مكياج شيل المكياج وبعدين اتكلم
هشام : انت اصلا مش بتحب البنات بتتكلم ليه
سليم : ي عم اشبع بيهم انا قايم اشوف جدول المحاضرات
محمود : ي هشام بطل بقى الدبش بتاعك ده
هشام : سيبك انت شايف البنت الي هناك دي
محمود : زباله مش حلوه استنضف
نسيبهم يعاكسوا البنات
اسيل و روح وصلوا الكليه واول ما نزلوا من التاكسي روح مسكت كتف اسيل زي بتأنكچها
روح : اسيل هو باين عليا عميا وانا ماشيه كدا
اسيل : ليه بتقولي كدا
روح : مش عايزه حد يتريق عليا
اسيل : قطع لسانه اللي يقول عليكي حاجه وانا موجوده ليه معكيش رجاله
روح ضحكت : انتي راجلي خلي بالك مني بقى😂
اسيل : عيب عليكي
واول ما دخلوا
اسيل : تعالي علشان نشوف جدول المحاضرات
روح : ماشي يلااا
الدنيا كانت زحمه جدا
اسيل : روح خليكي هنا وانا هدخل اكتب جدول المحاضرات علشان الدنيا زحمه اووي
روح : بس متتاخريش انتي عارفه انا بخاف
اسيل : حاضر ي حبيبتي
هشام شاف روح وهيه وافقه لوحدها
هشام : اوباااا ايه القمر اللي هناك دي بص ي محمود
محمود : زوقك منيل مش هبص
هشام : ي حمار بص بس المرادي وقولي رايك
محمود : ماشي ي خو…. ولسه مكملش وشاف حور وقد ايه هيه جميله. يخربيت جمالها ايه الحلاوه دي كلها
هشام : عن اذنك بقى لما نتعرف على دفعه الجديده وسابوا و راح لروح
روح في نفسها : اتاخرتي ليه ي اسيل انتي عارفه اني بخاف
هشام قرب عليها : ازيك ي قموره
روح مرديتش عليه
هشام : مش بتردي ليه محتاجه مساعده انا في الخدمه
روح : قامت من مكانها ومشيت براحه علشان متبينش عجزها بس وهيه ماشيه خبطتت في حد ……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سحر العيون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى