روايات

رواية ستظل ملكي الفصل الرابع 4 بقلم رضوي يحيى

رواية ستظل ملكي الفصل الرابع 4 بقلم رضوي يحيى

رواية ستظل ملكي الجزء الرابع

رواية ستظل ملكي البارت الرابع

رواية ستظل ملكي
رواية ستظل ملكي

رواية ستظل ملكي الحلقة الرابعة

… ” امس في قصر الرشيدي”

كانوا يجلسون جميعأ بعد العشاء

جاسم بجديه : احم لو سمحت يا بابا كنت عاوز حضرتك في موضوع

سيدرا بمرح : يالطيف الطف يارب

جاسر بضحك : مش مطملنك

مراد بجديه مصطنعه : بس بس خلينا نشوف جاسم بيه الرشيدي باشا هيقول ايه

سيدرا بمرح : العب باليه

فهد بتحذير : سيدرا عيب

سيدرا بأسف : اسفه يا ابيه

مراد بهمس : جبتي ورا

سيدرا بهمس مثله : دا بيتحول

مراد بضحك : حصل

جاسم بنفاذ صبر : بس بقا يا مراد انت وسيدرا

مراد بضحك : اتفضل اتفضل

محمد : خير يا جاسم

جاسم بأبتسامه : انا عاوز اتجوز

فاطمه بفرحه : بجد يا جاسم

جاسم بأبتسامه : بجد يا قلب جاسم

محمد بتحذير : ولاااا اتعدل

مراد بمرح : الحب ولع في الدره

سيدرا بمرح : ايه يا حماده بتغير علي طمطوم ولا ايه

محمد بضحك : يابنتي حماده ايه بس دا انا ابوكي والله

جاسم بغيظ وهو يوجه نظره ل سيدرا :

نرجع ل موضوعنا

محمد بأبتسامه : اولا مبروك يا جاسم

ثانيا انت تعرف واحده يعني

جاسم : اه يا بابا

فاطمه : مين يا جاسم حلوه صح يابني انطق

جاسم بضحك : حاضر هي ساره اخت مالك

فاطمه بفرحه : والله ساره دي مؤدبه جدا تعرف كان نفسي من زمان ساره تتجوز حد من ولادي هتصل علي جميله عشان اخد منها معاد

جاسم بمرح : الله عليكي يا طمطوم

محمد بجديه : بصراحه ساره محترمه ويعتبر مننا هنكلم والدتها و مالك

جاسر بمرح : مبرووك يا عريس

سيدرا بضحك: لووووولي هتجوز هتجوز

جاسم بضحك : انا ال هتجوز مش انتي

سيدرا بتأثر : كنت خليني اكمل المشهد

فهد بأبتسامه : مبروك يا جاسم

جاسم بفرحه : الله يبارك فيك يا فهد عقبالك

مراد بمرح : هو فهد دا هيتجوز لا اله الا الله الله يكون في عون ال هتتجوزك

جاسر بمرح : انت قاسي اوي اوي ومش بتحس

سيدرا بتتأوب : انت هطلع انام بقا

مراد بتذكر : خدي يا بت مش بتذكري ليه امتحانتك اخر الشهر

سيدرا بغرور: دا انا مخلصه المنهج وبلا فخر

فهد بسخريه : مخلصه المنهج قال

سيدرا ببرائه : اه والله خلصت قبل ما انزل تدريب مع مراد

محمد بفخر : شطوره يا نجمتي

سيدرا وهي تطبع قبله علي وجنته والديها

تصبح علي خير يا بابي

تصبحي علي خير يا مامي

محمد و فاطمه : وانتي من اهله يا حببتي

مراد : وانا هنام تصبحه علي خير

فهد : وانا كمان تصبحه علي خير

محمد و فاطمه : وانت من اهله

جاسم : تصبحه علي خير

جاسر : تصبحه علي خير

محمد و فاطمه : وانتو من اهله

ذهب كل منهم نحو غرفته ل يناموا ….

…………………………………………….

“صباح يوم جديد في منزل بطلتنا “

نائمه علي فراشها حتي استيقظت علي صوت المنبه لتفتح عيونها وتنظر في المنبه لتجد الساعه 7 صباحأ لتنهض من علي الفراش وتدلف المرحاض لتنعم بشور دافي برائحة التوت المنعش خصتها بعد دقائق تخرج وهي ترتدي بيجامه بالون الاحمر وتمشط خصلات شعرها علي هيئه كعكه خرجت من غرفتها لتعد الفطار

انتهت من اعداد الفطار و رسته علي المائده اتجهت ل غرفة نسرين وجدتها مستيقظه و وقفه امام التسريحه تمشط خصلات شعرها وبعد انتهائها ارتدت الشوز

ماسة بأبتسامه : صباح الخير يا قمري

نسرين بأبتسامه : صباح الياقوت

ماسة : صاحيه لوحدك وبدري كمان

نسرين : عادي نمت بدري

ماسة : طب يلا عملت الفطار

نسرين : يلا

ذهبه خارج الغرفه متجهين نحو المائده

جلسه علي المقعد وشرعه في تناول طعامهم

ماسة : عامله ايه في التدريب

نسرين بتنهيده : الحمدلله

ماسة : انهارده الخميس و سيدرا هتزعل لو مروحناش

ماسة : لا هنروحلها انهارده

نسرين : هنبتدي نذاكر امتي

ماسة : من بكرا بقا الامتحانات اخر الشهر

نسرين : ايوا يارب امتياز

ماسة : انشاء الله

ماسة : انا كلمت مدام اصاله وقولتلها مش هنزل الشغل تاني بقا

نسرين : احسن كدا كدا السنه دي وهنبقا في تالته

ماسة : اه الحمدلله شبعت

ماسة : و انا

ماسة : هعمل القهوه

نسرين وهي تلم الاطباق وتتجه بهم نحو المطبخ اعدت ياقوت القهوه و وضعتها علي السفره ارتشفه القهوه

……………………………………………

ذهبت نسرين خارج المنزل هبطت الدرج وركبت سياره اجره توصلها امام شركه مراد بعد قليل وصلت سياره الاجره امام الشركه هبطت من السياره واتجهت نحو بوابة الشركه دلفت للداخل و ذهبت نحو المصعد وقف المصعد في الدور المتواجه اليه ذهبت ال مكتبه وجدت منال جالسه

نسرين : صباح الخير

منال : صباح النور عامله ايه يا نسرين

نسرين : الحمدلله كويسه.

منال: اتفضلي اقعدي

نسرين : البشمهندس مراد لسه مجاش

منال : لا لسه

نسرين : خلاص استنا هنا

اخده يقصه لبعضهم مواضيع مختلفه

……………………………………………..

“في قصر الرشيدي “

جلسون علي مائده الطعام يتناولون طعامهم بعد وقت ليس بقليل ينتهه من تناول الطعام و يذهب كل واحد ال عمله

مراد : يلا يا سيدرا اركبي

سيدرا: ماشي

مراد : اتأخرنا منك لله

سيدرا بضحك : الله وانا مالي يا لمبي

مراد : زمان نسرين وصلت

سيدرا : ال قولي يا مراد انت ايه ال بينك وبين ونسرين

مراد مصطنع عدم الفهم : بيني وبينها ازاي

سيدرا بضحك: علي بابا يالاا

مراد وهو يضربها بخفه علي وجنتها : ادام فاهمه ليه الرغي كتير

سيدرا : زياده معلومات

سيدرا بتسأول : انت بتحبها يا مراد

مراد بحب : حبتها من اول مره شوفتها

سيدرا بمرح : هيييح اوعدنا ياررب

مراد بضحك : يارب ياختي

مراد: وصلنا

هبطه من السياره واتجه داخل الشركه صعده الي الدور المخصص وجده نسرين جالسه مع منال نهضه احترامأ له

مراد : صباح الخير

نسرين و منال : صباح النور

منال : مراد بيه في اوراق حضرتك لازم تمضي عليها

مراد : تمام ابقي ابعتيها

سيدرا : انا هاخد نسرين و نروح التدريب

مراد : ماشي وانا همضي الاوراق واخلص كذا حاجه و اجيلكم

دلف مراد الي المكتب وخلفه منال بالاوراق و مواعيد اجتماعات وصفقات اليوم ♡♡

ذهب كل من سيدرا و نسرين الي مركز التدريب

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

“في الدار”

كانت فاطمه جالسه في مكتبها حتي طرق باب المكتب دلفت المساعده بتاعتها خديجه

فاطمه : تعالي يا خديجه

خديجه بقلق : مدام فاطمه الحقيني

فاطمه بقلق : في ايه يا خديجه

خديجه بتوتر : حد من المساعدين هو في الجنينه بتاعت الدار لقي لفه وفيها طفل صغير

فاطمه بفزع : ايه جيه هنا ازاي دا

خديجه : معرفش والله

فاطمه وهي تتجه نحوها : تعالي نشوفه

ذهبوا خارج الغرفه حتي يروا هذه الكارثه

و جده الداده واقفه وبين يديها طفل رضيع وهو يبكي بصوت عالي

فاطمه : لا اله الا الله مين بس ال جاله قلب يرمي طفل رضيع زي دا في الشارع

نظرت اليه مره اخري و جدت ورقه مطويه بجانب فرشته مدت يداها لتأخد هذه الورقه و جدت بها رساله

مجهول : اي حد هيلاقي الولد دا يراعي ربنا فيه انا امه اتجوزت من واحد عديم الرحمه اتفقنا اننا مش هنخلف و بعديها بفتره عرفت اني حامل ضربني و هني اني ازاي احمل واحنا متفقين من الاول اننا منخلفش وانا مليش حد بعد ربنا اخد مني الولد وكان هيقتلوه اترجيتوا ميأذهوش وعرض عليه اني احطه في دار كتبت معه الرساله دي علشان جريت اني ابلغ عنه و هو حاطت عليه مراقبه من كل مكان قلبي كان بيتقطع وانا بحرمه مني بالمنظر دا ارجوكم استوصوا بيه خيرا ………….

فافت من شرودها علي صوت بكاء الطفل اخذته من المساعده و دلفت بيه الي مكتبها وهي تنظر اليه بشفقه علي حالته

خديجه : هنعمل ايه يا مدام فاطمه

فاطمه بشفقه : اتصلي بالدكتور يا خديجه علشان يطمن عليه و انا هتكفل بيه و هعلمه احلي علام و هعوضه و مع ان حضن الاهل و مكانهم مبيتعوضش ربنا ما يكتبه علي حد ابدا

خديجه بدعاء : يارب

ذهب خديجه ل تتصل بالطبيب بعد قليل وصل الطبيب الخاص بالدار طرق الباب و سمحت له فاطمه بالدلوف

دكتور عماد : السلام عليكم

فاطمه : و عليكم السلام و رحمة الله وبركاته اتفضل يا دكتور بسرعه شوف الطفل دا

سار نحوهم الطبيب و بدا في الكشف علي الطفل الرضيع بعد قليل انتهي من فحصه

فاطمه بقلق : خير يا دكتور

دكتور عماد : خير انشاء الله هو كويس هي شويه سخونيه بس و هكتبله شويه ادويه و تمشيه عليهم و بالشفاء انشاء الله

فاطمه بأرتياح الحمدلله يارب

كتب لها الطبيب علي بعض الادويه الخافضه للحراره اعطي لها الروشته : دي الادويه المطلوبه يمشي عليها بأنتظام

فاطمه بشكر : شكرا جدا يا دكتور

الدكتور عماد : العفو يا فندم دا شغلي بعد اذنك

فاطمه : اتفضل

خرج الطبيب من المكتب بال من الدار بأكمله

فاطمه : خدي يا خديجه الروشته دي شوفي العلاج متوافر في الصيدليه ولا لا وخلي الممرضه تاخد بالها منه و تديه العلاج بنظام

خديجه وهي تحمل الطفل : حاضر

ذهب خديجه في المكان المخصص بالاطفال اعطت الطفل للمرضه وشرحت لها ما قالته فاطمه بخصوص الطفل

اما فاطمه كانت جالسه في مكتبها و قلبها ينفطر علي هذا الطفل التي لا يعلم شيء بما يحدث حوله تفكر ما يحدث لو علم بما فعله اهله في حقه و تركه في الشارع بهذا الطريقه ماذا يحدث له لما يعلم انه وحيد في الدنيا اقمست انها لن تتخلي عن هذا الطفل و تكبره وتعلمه احلي علام…………..

فاقت من شرودها وهي تنظر في ساعة معصمها وجدت الساعه 2 ظهرا و هذا موعد رجوعها الي المنزل نهضت من علي المقعد و خرجت من المكتب قابلت خديجه في طريقها و نبهت عليها ان تأخد بالها من الطفل و خرجت من الدار بأكمله

فتح لها السائق باب السياره وذهب بها نحو المنزل و الحرس الشخصي وراها

……………………………………………..

“عند ماسة”

كانت جالسه علي الاريكه تتابع احدي مسلسلتها المفضله اليها حتي سمعت رنين الهاتف نظرت اليه وجدت صديقتها في الجامعه فتحت الخط و رفعت الهاتف علي اذنها : الو ازيك يا نشوي عامله ايه

نشوي صديقتها : الحمدلله يا ياقوت انتي عامله ايه

ماسة : الحمدلله كويسه

نشوي : يارب دايما

ماسة : ليا وليكي يا حببتي

نشوي : مش بتيجي الجامعه ليه انتي ونسرين و سيدرا

ماسة : نسرين بتنزل تدريب هي وسيدرا مع البشمهندس مراد اخو سيدرا

نشوي : اه ربنا يقويهم ابقي تعالي بقا علشان تخدي الملازم نزلت

ماسة : طب تمام با حببتي

نشوي : سلمي بتسلم عليكي

ماسة : هي عامله ايه و حشااني اوي

نشوي : هي الحمدلله كويسه كانت قاعده معايه الصبح في الجامعه و بتسلم عليكي

ماسة : الله يسلمها ابقي اشوفها

نشوي : انشاء الله عاوزه حاجه

ماسة : سلامتك يا حببتي سلام

اغلقت ماسة الخط مع صديقتها ونظرت في الساعة وجدتها 3 عصرا نهضت من علي الاريكه لتعد وجبة الغذاء فهذا الوقت مجيء نسرين من التدريب انتهت من اعداد الطعام و وضعته علي المائده و ذهب ل تشاهد التلفاز تنتظر نسرين ….

……………………………………………..

“في شركة مراد”

انتهه من التدريب و ذهبه الي الشركه الرئيسيه دلفه الي المكتب ليأخده قسط من الراحه طلب لهم مراد عصير فريش

دقائق و وصل العصير ارتشفه و استعده بالرجوع الي منازلهم

مراد : يلا علشان نمشي

سيدرا بتعب : اه ياريت

نسرين بضحك : وانا والله

مراد بضحك : بتدربه و تعبته امال لما تمشكه مشروع هتعمله ايه

نسرين بمرح : لا بعد الشر عليه

سيدرا بمزاح : و عليه

مراد بضحك : طب يلا يا عاقله منك ليها

ذهبه خارج المكتب دقائق و هبطه الي الاسفل وجده السياره بالسائق و الحرس

فتح لهم السائق باب السياره و وقف مراد امام نسرين : تعالي نوصلك معانا

نسرين بأبتسامه جميله : لا شكرا انا هركب تاكسي

سيدرا بمرح : يابت تعالي دا احنا احسن تاكسي في مصر

نسرين بضحك : حصل

مراد بأبستامه : تعالي بس نوصلك

سيدرا : والله مينفع مره تانيه معلش

مراد : تمام سلميلي علي ماسة

سيدرا : هستناكي انتي و ماسة بالليل

نسرين : اشطا باي

اوقفت نسرين تاكسي و ذهبت الي المنزل

بينما دلف كل من سيدرا ومراد في السياره

بعد قليل وصله الي المنزل هبطه من السياره و دلفه الي المنزل و جده و الديهما و اخواتهم القه التحيه وجلسه علي الاريكه

فاطمه : اطلعه غيره علشان تتغده

سيدرا : انا قايمه اهو يلا يا مراد

مراد : انتي كل حاجه يلا يا مراد

سيدرا بمرح : انت عاوزني اطلع السلم لوحدي لاومأ حد يسليني عقبال ما ماسة و نسرين يجه بالليل

مراد بتسأول : هي نسرين و ماسة جايين بالليل دا احنا نسبلكه البيت ونمشي

سيدرا بمرح : تبقا عملت خير

مراد وهو ينهض من علي الاريكه : يلا مش انتي طالعه فوق يلا علشان نتغدي و انام شويه تعبت

سيدرا وهي تمسك خصرها : وانا والله تعبت عاوزه انام

ذهب كل منهم الي غرفته ليبدل ملابسه بدله ملابسهم بملابس بيتيه مريحه وهبطه الي الاسفل اتجه الي مائده الطعام و اتنوله طعامهم بهدوء و بعد قليل ذهب كل منهم الي غرفته ل ينعمه بقسط من الراحه و سيدرا متحمسه للقاء اصدقائها بالامس

……………………………………………..

ترن ترن ترن ترن ترن ترن

ماسة بغيظ لانها تعلم من هو الطارق : جايه يا زفته ايدك علي الجرس مش بتشلها

فتحت لها باب المنزل و دلفت نسرين داخل الشقه

نسرين وهي تقبل ياقوت من وجنتها : عامله ايه يا عمري

ماسة بأبتسامه : الحمدلله انتي عامله ايه

نسرين : كويسه

ذهبت نسرين الي مائده الطعام علي طول

نسرين : هموت من الجوع والله

ماسة : يلا علشان ناكل حضرت الغدا من قبل ما تيجي

نسرين : تسلمي يا حببتي

جاسه كل منهم علي مقعد مائده الطعام

نسرين : سيدرا بتسلم عليكي

ماسة : الله يسلمها

نسرين : منبها اننا لازم نروحلها انهارده

ماسة : هنروح فعلا ببولك نشوي اتصلت عليه و كانت بتسأل علينا و كدا وقالت ان الملازم نزلت يوم الاحد بأذن الله هروح اجبهم من الجامعه

نسرين : تمام

شارعه في تناول طعامهم و بعد قليل انتهه من تناول طعامهم و اتجهت نسرين نحو غرفتها و بدلت ملابسها و غفت في سبات عميق بينما ياقوت لمت اطباق الطعام و نظفتهم و اتجهت نحو غرفتها و غفت في سبات عميق متحمسين بالقاء سيدرا بالامس فوقتهم دايما مرح وضحك. هلس

فماذا يحدث يا تري

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ستظل ملكي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى