رواية زينة وليث الفصل الأول 1 بقلم جاسمين محمد
رواية زينة وليث الجزء الأول
رواية زينة وليث البارت الأول
رواية زينة وليث الحلقة الأولى
انتي ام انتي !! ازاي عايزه بنتك الدكتوره تتجوز واحد صايع كل يوم معا واحدها وفاشل كمان في التعليم؟!
=هتتجوزيه يازينه يعني هتتجوزيه مهو حرام عليكي نفضل عايشين العيشه دي وافضل شغاله خدامها هنا في القصر بصي اخواتك مش نفسك تحققي حلمك ان مازن يكون ظابط وحور تكون مهندسه هتخليهم كدا كيف واحنا بنام ايام من غير عشاء ومش عارفين نلبس لبس عدل زي الناس والفلوس اللي بتيجي بتقضي مصريف جامعتك بالعافيه ..
بصيت عليها بحزن هي ازاي عايزه تبيعني بالطريقه دي وبصيت علي اخواتي بحزن ورديت عليها… لا برضو انا هرجع ادور علي شغل ومش هخلي حد محتاج حاجه بس مش هتجوزه يعني مش هتجوزه
مرفت بتتريقه… هتشتغلي كيف وانتي في اخر سنه طب وبتحاولي تجتهدي عشان تجيبي تقدير عالي وتتعيني معيده يادكتوره زينه
بصتلها بحزن… ياماما انتي ليه عايزه تبعيني للشخص ده حرام عليكي انا بنتك ليه مش زي الامهات اللي نفسها تجوز بنتها زوج صالح يكون بيحبها ويكون كويس ويحافظ عليها ليه بتعمليني كدا
مرفت بعصبيه وبدون وعي… بتعامل معاكي كدا عشان انتي مش بنتي انا انتي بنت جوزي ونفسي اخلي مازن وحور احسن منك عرفتي ليه عايزه اجوزك
زينه برقت بعينها من الصدمه ومرفت انتبهت للكلام اللي قالته وجت تمسك ايدها زينه بعدت عنها
مرفت بحزن… زي زينه
زينه بصتلها و دموعها نزلت وطلعت تجري بر القصر في الجنينه
مرفت قعدت مكانه وقعدت تعيط
زينه وهي عماله تعيط وتجري ومش وواخدها بالها راحت خبطت في شخص ووقعت علي الارض
زينه بوجع اااه وهي بتشوف دراعها اتعو*ر ولا لا ومن غير متبص وترفع راسها… مش تحاسب ياطو”ر انت في حد يخبط حد ويوقعه كدا
ليث نظر ليها نظره حارقه وبعصبيه… انتي كيف تق… وقطع كلامه شكل زينه لم رفعت راسها وبصتلوا وسرح في عيونها السمر الواسعه اووي اللي كلها دموع وملامح وشها الصغيره وفي حجابها وقطع سرحانه
زينه بعصبيه… انت سرحان في اي يازفت انت وباصصلي ليه كدا انت مين وبتعمل اي هنا
ليث حط ايدو في جيبه وبصلها من فوق لتحت وببرود .. انا زفت طيب روحي ياشاطر اعرفي انا مين وابقا تعالي اتكلمي معايا كدا عشان والله لو مكنتيش عيله لكنت عرفتك كيف تتكلمي معايا كدا وسابها ومشي
بصتلوا بعصبيه ودبدبت برجليها في الارض زي الاطفال… انا عيله هو عبيط ده ولا اي دانا هبقا اجمل دكتوره جامعه قريب وقالتها بتكبر يلا لم اروح اسال ما… وسكتت وافتكرت اللي حصل من شوي وعيطت وطلعت من القصر
♡♡♡♡♡
مرفت عماله تدور علي زينه وشافت ليث داخل من الباب جرت عليه
مرفت _ليث يابني مشوفتش زينه بنتي وانت داخل؟
ليث بقلق… لا بس انتي بتعيطي ليه يا داده.
مرفت…. زينه عرفت الحقيقه وعرفت انها مش بنتي.
ليث بصلها بصدمه… كيف ومين عرفها؟
مرفت بصت في الارض بحزن…انا عرفتها من غير مقصد وهي طلعت تجري وهي معيطه وخايفه لتعمل في نفسها حاجه
ليث.._متخافيش انا هشوفهالك بس ممكن توريني صورتها عشان انتي عارفه اني مشوفتهاش من 15 سنه
مرفت بحزن… مش معايا ليها صور
ليث… طيب وانا هدور عليها كيف وانا مش عارف شكلها
مرفت بخيبت امل وحزن.. معرفش!!
فضل واقف ليث يفكر وافتكر البنت اللي خبطت فيه وهو داخل
ليث… داده هي زينه كانت بتجري دلوقتي وكانت لابسه دريس ازرق
مرفت… اه يابني
ليث…. تمام متقلقيش وبصوت عالي عمو عبدد عمو عبدو.
جه جريه وهو عمال ينهج ومخضوض
عبدو… نعم يابني في اي
ليث…. انت تعرف زينه صح
عبدو… اكيد مين ميعرفهاش هنا ده الكل عارفها
ليث… طيب تطلع انت وكل اللي معاك تدوره عليها
عبدو… حاضر يابني
ليث… حط ايدو علي كتفها يطمنها اطمني هنلاقيها
مرفت هزت راسها بـ حاضر وهي عماله تعيط
♕ بليل ♕
ليث ماسك التلفون وعمال يتصل علي معارفه عشان يقدر يلاقي زينه وقاعد متوتر
مرفت بحزن…. ها عرفت مكانها يابني طمني
ليث بخيبه امل…. للاسف لا بس اطمني
ليث قعد يكلم نفسه!! مالك ياليث قاعد قلقان عليه ليه كدا اول مره بنت تحتل تفكيرك!! ولا حب الطفوله هيعود تان… وقطع تفكيره صوت رن التلفون
ليث… الو
…ليث باشااا احنا لقين البنت اللي انت بعت بياناتها
ليث فرح وقام منطور من مكانه… بجد لقيتها فين انطق
بتوتر _لقي. لقي
ليث بعصبيه ونرفزه…. ما تنطق يا ز. فت لقيتها فين
_لقيتها في المستشفي وحالتها صعبه اووي
ليث التلفون وقع من ايدو من الصدمه وقعد علي الكرسي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زينة وليث)