روايات

رواية العاشق والبريئة الفصل السابع عشر 17 بقلم الملاك الصامت

رواية العاشق والبريئة الفصل السابع عشر 17 بقلم الملاك الصامت

رواية العاشق والبريئة الجزء السابع عشر

رواية العاشق والبريئة البارت السابع عشر

رواية العاشق والبريئة الحلقة السابعة عشر

في شرم الشيخ
مر يومين وجميع العائله تعيش في راحه وسعادة ولكن ليس جميعهم بالتحديد حيث كان الجد حسام لا يزال يحاول اكتشاف حقيقة ادم بالكامل ومالسبب الذي جعله يدخل في عمل الما*فيا فهو لا يحتاج لا للمال ولا الشهره ولا اي شيء من هذه الاشياء فهو بالفعل لديه كل هذا اذا لماذا اوقع نفسه في كل وايضا اصبح اكبر زعيم ما*فيا بالعالم ولكنه سيبذل قصارى جهده ليعرف ما هذا الشيء الذي يخطط له حفيده
اما عن ادم وملاك ف ادم يفعل المستحيل لكي يسعد ملاك ويريدها ان تنسى كلامه السيء معها وان يقضي جميع وقته معها ورؤية ابتسامتها التي تسحره ويذهب كل شيء اخر إلى الجح*يم اما عن ملاك فهي فقط لاتريد شيء غير وجوده في حياتها وأن يظل معها الى الابد وتدعي ربها ان لايفرقهم شيء في المستقبل.
اما عن سيف وسيلا فهم يقضون وقت رائع سويا ويعيشون حياة مليئه بالحب والعشق وايضا لا يخلو من جنونهم هما الاثنين ومثل ما قالت مايا حقيقي الطيور على اشكالها.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في يوم كانو كلهم متجامعين على البحر ولا يوجد احد غيرهم فهم لهم مجموعه شاليهات وايضا شاطئ البحر لانهم يريدو إن يكونو على راحتهم ولا احد يزعجهم. وكانو يتكلمون جميعهم في مواضيع عدة حيث كان زين وسليم وحسام يتحدثون في امور تخص العمل وسيليا ومايا يتحدثون مع بعض في امور تخصهم اما عن ادم وسيف فكل واحد ملهي بزوجته الجميله حيث اصبح سيف يدمن سيلا ولا يريد ان يرى احد غيرها اما سيلا فهي ايضا اصبحت تعشقه بشده ولاكن بهذا الجنون الذي يوجد فيها تجبره ان يغتاظ منها ويشتعل غضب ايضا فهي عندما يجلسان سويا فى لحظه رومانسيه يأتي جنونها وهذا ما يجعله يغتاظ منها بشده.
قطع كلامهم صوت ادم المتلهف على ملاك
ادم بلهفه / حبيبتي مالك شكلك مش عاجبني وبقالك كام يوم مش بتاكلي كويس.
ملاك وهي تنظر للاكل بقرف / مش عارفه بس حاسه اني مش بحب الاكل ده وعايزه اكل حاجه تانيه
سيليا بدهشه / مش بتحبيه ازاي انتي اصلا طول عمرك بتاكلي بيتزا وكمان هي اكلتك المفضله ومش بتاكلي غيرها اصلا
ملاك / مش عارفه يا مامي بس مش عايزه اكل منها تاني وكمان طعمها وحش
ادم / طب اطلبلك حاجه تانيه تاكليها
ملاك / لأ مش عايزه حاجه أنا هطلع انام
ادم باستغراب / تنامي ما احنا لسه صاحين من شويه
ملاك / عادي عايزه انام شويه بس
ادم / طيب تعالي معايا اطلعك
واستأذن من الجميع واخذها وذهب تحت قلقه عليها وايضا قلق الجميع.
ذهبو الى جناحهم وملاك يبدو عليها التعب وادم يلاحظ هذا وسألها
ادم / حبيبتي انتي شكلك تعبانه جدا اجيبلك دكتوره
ملاك / لا ياحبيبي مش لازم أنا هنام وهبقى تمام
ادم / طيب تعالي
واسندها وجعلها تمدد على السرير وكاد ان يذهب ولكن امسكت يديه
ملاك / خليك معايا
ادم بحب / أنا معاكي ياحبيبتي بس هطفي النور بس
اطفأ الضو وجلس بجانبها وهي فور جلوسه دخلت لي حضنه ودفنت رأسها في ثنايا عنقه وهي تتمسح فيه كالقطه وهو استقبلها بصدر رحب.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡•
عند سيف وسيلا كانو هما كمان طلعوا الجناح بتاعهم و سيلا قاعده تتفرج على الكرتون وسيف بيبصلها بكل غيظ وهي مش واخده بالها منه ولا من نظراته زفر هو بصوت عالي على امل ان تلتفت له ولكن كانت تركز بشده مع الكرتون وده خلاه يتعصب منها وقام بكل عصبيه ووقف قدامها.
سيلا / ابعد كده ياسيف بسرعه اللقطه دي حلوه اوي
سيف بعصبيه / هو أنا عيله علشان تقعد تسمع في كرتون و سيباني خالص ولا كأني هنا هو احنا مش المفروض يعني متجوزين جديد ونقعد مع بعض بس ازاي هتسيبي الكرتون لمين
سيلا ببلاهه / اهدي بس ياحبيبي ده توم وجيري كرتون حلو اوي يرضيك اسيبه ومش اسمعه يعني وبعدين مافيش حاجه نعملها
سيف بخبث / لأ في حاجات كتير نعملها بس انتي تفضيلي شويه
سيلا ببراءة / طيب ايه هي الحاجات دي
سيف بخبث / لأ الحاجات دي بتتعمل مش بتتقال
سيلا وقد فهمت مقصده وقالتله بغيظ / يا قليل الادب يا سافل مش بتفكر غير في كده بس ايه مش بتشبع خالص
سيف بخبث / هو حد يبقى متجوز القمر ده ويشبع
سيلا بخبث / للاسف بقى مش هينفع دلوقتي خالص
سيف باستغراب / وده ليه ان شاء الله
سيلا بخبث / اصل ده معادها الشهر ده ومش هينفع خالص
سيف بغيظ / والله هي بقت كده طيب ماشي هما اربع او تلات ايام وهطلع عليكي القديم والجديد
سيلا / تؤتؤ مش اربعه ولا تلاته خمسه او سته
سيف بصدمه / احييه ده كله بس ع العموم هيعدو بسرعه وساعتها بقى شوفي هعمل فيكي ايه
سيلا بضحك / ماشي لما اشوف هتعمل ايه
سيف بغيظ / هوريكي بس يعدو الخمس ست ايام دي
سيلا بلا مبالاه / طيب ماشي أنا هنزل بقى ع البحر شويه
سيف / استني ياختي أنا جاي معاكي يلا
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
عند حسام كان في الجناح بتاعو ويتكلم مع شخص ما ويتحدث معه في امر يخص ادم ويقول له
حسام/ قولي كل الاخبار اللي عرفتها بسرعه
الشخص / يا حسام بيه أنا حاولت ادخل بين رجالته بس هو مشدد جدا وميسمحش لأي حد يشتغل معاه الا لما يجيب تقرير كامل عنه وكمان أنا كنت حاطط مراقبه عليه من فترة وعرفت انه عنده مخزن كبير جدا وفيه واحد هو حابسه في المخزن ده وكنت بحاول اعرف هو مين بس لما عرفت انه شاكك ان فيه حد بيراقبه انسحبت على طول بس متقلقش حضرتك هحاول اعرف هو مين
حسام بشرود / طيب اقفل دلوقتي
واغلق هاتفه مع هذا الشخص وهو يفكر فى من يكون هذا الشخص الذي يحتجزه ادم عنده وقال / الظاهر لازم اواجه بحقيقته دي واعرف هو عمل كده ليه وكمان لازم اعرف مين هو الشخص اللي عنده ده بس قبل ده كله لازم اعرف مين هو الشخص اللي كلمني قبل كده وقالي عليه ( يقصد الزعيم).
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في القاهره وفي قصر رعد النويري بالتحديد كانت ندى و چيلان يجلسان سويا في حديقه القصر ويتحدثون في مواضع عده ولكن فجأة ندى من سؤال چيلان لها
چيلان / ندى هو فارس ده عندو كام سنه
ندى باستغراب / مش عارفه بس بتسألي لي في حاجه
چيلان / يعني هو كبير ولا صغير
ندى / مش عارفه بس تقريبا هو سنه من سن ابيه
چيلان بخبث / طيب وهو شكله عامل ازاي حلو ولا وحش
ندى بهيام / هو ده لو وحش اومال الحلوين يبقى شكلهم عامل ازاي ده قمر
و انتبهت على ما قالت حينا وجدت چيلان تضحك عليها
چيلان بضحك / اوعى بقى هي السناره غمزت ولا ايه
ندى بغيظ / سناره في عينك وبعدين أنا لا يمكن افكر في الكلام أنا ههتم بدراستي وبس
قطع حديثهم دخول رعد عليهم وعلى وجهه ابتسامة فرح لاحظوها هما
رعد / السلام عليكم
البنات / وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته حمدالله بالسلامه
رعد بحب / الله يسلمكم هاا عاملين ايه بقى من غيري
چيلان بمرح / هقولك ياسيدي عاملين فراخ ومكرونه بشاميل وكل الاكل اللي انا بحبه
ندى وهي هتموت من الضحك عليها / يابنتي والله ماينفع كده دايما قلشك ده مافيش مره جد خالص
رعد وهو ينظر الى چيلان بحب / ملكيش دعوه انتي ياندوش چيچي تعمل كل اللي عايزاه
چيلان بمرح وحب / قلب چيچي انت وربنا
ندى بغيظ / هي بقيت كده طيب بلاش محن كتير علشان في سناجل هنا
رعد / لأ ما انتي مش هتبقي سنجل بعد كده
ندى باستغراب / ليه يعني
رعد وهو يقترب منها بحب / في واحد اتقدملك النهارده وهو بيكون صاحبي بس اصغر مني بشويه وهو محترم جدا ومستقر في حياتو وشغلو وانا فرحت جدا لما طلبك مني
ندى ببعض الحزن / بس يا ابيه أنا لسه ماخلصتش دراستي وعايزه اشتغل كمان بعد ما اخلص
رعد مقاطعا اياها / متقلقيش ياحبيبتي هو قالي انه هيخليكي تكملي دراستك كمان وأنا مش عايز منك رد دلوقتي أنا كل اللي عايزه انك تقعدي معاه الاول وتتكلمي معاه ولو مش حبتيه او ارتحتيله يبقى متوافقيش ماشي
ندى وهي تنظر اليه ووجدت نظرة السعادة والفرح في عينيه وقررت ان لاتخيب ظنه ولا تحزنه وقالت له
ندى / تمام يا ابيه أنا موافقه اقعد واتكلم معاه
رعد بسعاده / ربنا يخليكي ليا ويفرحك دايما ياقلبي
هو هيجي بكره بليل
ندى / تمام يا ابيه أنا هطلع اوضتي ارتاح شويه
رعد بحب / ماشي ياحبيبتي.
ندى طلعت اوضتها وهي جواها حزن ومش عارفه ايه هو سببه يمكن علشان دايما بتفكر في فارس وفي واحد تاني هيجي يتقدملها هي تشعر بتخبط في مشاعرها ولا تعرف ماذا تفعل او مع من تتحدث.
اما عن رعد فهو جلس مكانها وهو يشعر بسعاده كبير ويتمنى ان توافق على العريس لانه حقا مناسب لها وفاق من تفكيره على صوت چيلان وهي تقول
چيلان بطفوليه / بس بس
رعد بضحك / هو انتي بتنادي لى قطه نعم عاوزه ايه ياحبيبتي
چيلان بفضول / هو مين العريس هاا قول هو مين
رعد / يخربيت فضولك ياشيخه مش هقول علفكره
چيلان / طب قولي هو مين واطلب اي حاجه بس عايزه اعرف قول بقى
رعد / مش هقول يا چيلان متحاوليش انتي هتشوفيه بكره
چيلان بغيظ / بقى كده يارعد ماشي والله ما أنت نايم الا على الكنبه النهارده ومش عايزة اعرف
وتركته وذهبت الى الاعلى وهو ذهب ورأها وهو ينادي عليها
رعد / تعالي ياحبيبتي هقولك واكمل بصوت منخفض دي شكلها فعلا ناويه تنيمني على الكنبه اما اروح الحقها بسرعه بنت المجانين دي وذهب الى الاعلى هو الاخر.
♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡
عند ادم وملاك كانت ملاك صحيت بس لسه برضو حاسه بتعب خفيف ومتجاهله تعبها ده وادم كان في الحمام بياخد شاور علشان ياخدها وينزلو يغير جو ويتفسحو شويه بس سمع صوت ارتطام قوي في الخارج واسرع في اخذ ثيابه وذهب خارج الحمام واول ماطلع شاف ملاك واقعه على الارض ذهب اليها مسرعه وهو قلبه ينخلع من شدة خوفه عليها وحملها ووضعها على السرير وحاول ان يجعلها تستفيق ولكن لاحياة لمن تنادي
احضر هاتفه بسرعه واتصل على سيف واخبره بأن يحضر طبيبه الى جناحه في غضون خمس دقائق وبالفعل بعد خمس دقائق جائت الطبيبه ومعها سيف الذي كان قلق بشده على اخته
طلبت منهم الطبيبه ان ينتظرو في الخارج ولكن قال لها ادم / لأ أنا مش هاسيبها ومش هطلع
الطبيبه / بس لازم حضرتك تطلع علشان اقدر افحصها
سيف / تمام يادكتوره هنطلع يلا يا ادم عشان تعرف تكشف عليها
خرج ادم معه وهو يسب ويلعن هذه الطبيبه الشمطاء في نظره
وقفو في الخارج وبعد نصف ساعه خرجت الطبيبه
ادم بلهفه / هي مالها بقيت كويسه
الطبيبه / متقلقش يافندم بس ده طبيعي يحصلها في فترة الحمل
ادم بدون استيعاب / طيب هي بقيت كويس انتي قولتي ايه
الطبيبه بابتسامه / مبروك يافندم المدام حامل في اسبوعين
ادم / احلفي كده
الطبيبه بضحك / والله حامل والف مبروك
ادم بسعاده / الله يبارك فيكي سيف روح وصل الدكتوره واعمل اللازم
وابقى تعالى
ودخل وتركهم دون ان يسمع رد من سيف
وجدها نائمه على السرير وتشبه الملائكه جلس بجانبها وعيناه تدمع من كتر الفرحة وقال
ادم بحب / بجد أنا مش عارف اقول ايه بس كل اللي اعرفه إني طاير دلوقتي من الفرحه ومش مصدق ان جواكي حته مني ومنك أنا حاسس بشعور مختلف اول مره احسه بس شعور جميل جدا وعايز اخدك انتي وابني ونروح لى مكان مافهوش غيرنا احنا الاتنين ودلوقتي عايز اصرخ بعلو صوتي واعرف النااس كلها اني هبقا اب انتي بجد احلى حاجه حصلتلي في حياتي وعايز اخلص من كل القرف اللي أنا فيه ده عىشان اعيش معاكي انتي وابننا اللى جاي ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك ابدا ياروحي
كل ده وهي كانت لسه نايمه وبعد شويه صحيت ولما شافت ادم سألته
ملاك / هو ايه اللي حصل
ادم بحب / ابدا ياحبيبتي بس الاستاذ كان بيلعب شويه
ملاك باستغراب / استاذ مين
ادم وهو يضع يده على بطنها / الاستاذ المشاغب اللي هيشرف كمان تسع شهور
ملاك وقد لمعت عيناها بسعاده / بجد يا ادم يعني في هنا بيبي وانا هبقى مامي قالت هذا وهي تأشر على بطنها
ادم بحب / واحلى مامي في الدنيا دي
ملاك بسعاده كبيره / أنا بجد مش مصدقه اني هبقا مامي وهيبقى عندي بيبي العب معاه أنا فرحانه اوي
ادم / ربنا يفرحك ياحبيبتي.
وبعد قليل جاء سيف والجميع بعد ان سمعو الخبر وفرحو بشده وبالاخص زين وسيليا فهم لايصدقون ان صغيرتهم البريئه ستصبح ام
دخلو جميعهم وجدوها تجلس على السرير ويجلس ادم على كرسي بجانب السرير تقدم منها زين وسيليا وهما سعيدان للغايه
زين بدموع فرح / حبيبة بابي كبرت وهتبقى احلى ام أنا بجد مش مصدق لحد دلوقتي الف مبروك ياحبيبتي
ملاك وهي تدخل في حضنه / الله يبارك فيك يابابي
سيليا / الف مبروك ياحبيبتي بجد أنا فرحانالك اوي ياقلبي
ملاك / ربنا يخليكي ليا يامامي
وبارك لها الجميع وهما في غاية السعادة وايضا حسام الذي كان سعيد من اجلها ولكن هل هذه السعاده ستدوم
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
بعد قليل كان يجلس حسام في جناحه ينتظر وصول ادم بعدما اخبره انه يريده لى شيء مهم وبعد خمس دقائق دخل ادم بكل غرور وكبرياء وهو ينظر اليه باحترام
ادم / كنت عايزني ياجدي
حسام بهيبه ونظرةغضب جحيميه/ اقعد يا ياشيطا*ن
جلس ادم بكل برود ولا يبدو عليه معالم الدهشه او الصدمه مما ادى الى استغراب حسام الشديد وقال له ادم ببرود / كنت متوقع انك هتعرف بس مكنتش متوقع بالسرعه دي
حسام بغضب من بروده / يعني أنت تعمل حاجه بشعه زي دي لا وكمان جاي تتكلم ببرود انت ايه يا اخي
ادم ببرود / أنا الشيطا*ن زي ما عرفت وكمان أنا مش مطلوب من ابررلك حاجه
حسام بغضب / لأ مطلوب منك تبرر وكمان تقول عملت كده ليه والا انت عارف أنا هعمل ايه
ادم ببرود / هتعمل ايه يعني هتحرمني من الورث اظن انت عارف اني مش محتاج الفلوس دي
حسام بهدوء / لأ هحرمك من حاجه لو فضلت معاك انت ممكن تدمرها
ادم باستغراب / قصدك مين
حسام بهدوء / ملاك
ادم بغضب جحيمي / محدش في الدنيا دي يقدر يبعدها عني هي ملكي أنا ومش ملك حد تاني وأنت مش هتقدر تبعدها عني
حسام بهدوء / أنت عارف كويس اني اقدر ف احسنلك تقول ايه اللي خلاك تعمل كده
ادم / مش هتكلم لان مينفعش وملاك محدش هيقدر ياخدها مني حتى لو على موتي
حسام / أنا هقدر يا استاذ ادم متنساش إن أنا حسام السيوفي جدك يعني مهما تروح ولا تيجي مش هتيجي حاجه جنبي
وملاك أنا هطلقها منك برضاك او غصب عنك انا مش مستعد اضحي بحد من احفادي علشان التاني يكون مبسوط
ادم بتنهيده / حضرتك فاهم كل حاجه غلط وأنا هفهمك كل حاجه بس لما نرجع القاهرة
حسام بهدوء / تمام يا ادم هنرجع النهارده بليل وقول للكل يجهز بس مش هسيبك إلا لما اعرف الحقيقه كلها وكمان مين الشخص اللى انت حابسه عندك ده
ادم بهدوء مريب/ تمام بعد اذنك
وخرج من عنده وهو يفكر كيف سيخبره بالحقيقه الكامله..
وذهب واخبر الجميع انهم سيذهبو اليوم واحضرو طائره خاصه بهم من اجل ملاك ووصلو اخيرا وصلو الى القاهره وذهب كل واحد منهم ومعه زوجته الى غرفته لكي يرتاحو قليلا.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
تاني يوم بليل فى قصر النويري كانت ندى تجلس في غرفتها بمفردها ودخلت عليها چيلان ووجدتها لم تجهز بعد لكي تقابل العريس
چيلان / ايه يا ندوش انتي لسه مش جهزتي العريس على وصول
ندى بهدوء / بصراحه مليش مزاج ولا اشوفه ولا اتكلم معاه
چيلان / ياحبيبتي انتي هتنزلي تتكلمي معاه وبس ولو مش ارتاحتي الغي الموضوع كله قومي يلا بقى
ندى بقلة حيله / حاضر قايمه اهو
وقامت لبست دريس لونه اسود وطرحه لونها احمر ومش حطط اي مساحيق تجميل في وشها خالص وكانت ايه من الجمال وچيلان اول ماشافتها انبهرت من جمالها جدا
چيلان / مشاء الله ياحبيبتي تجنني
ندى بخجل / شكرا
اخدتها چيلان ونزلو الى الاسفل واول ما دخلت القت السلام وجلست بجانب رعد
رعد / احب اعرفك يا حبيبتي على…………
ندى بصدمه وهي ترفع وجهها له /……….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العاشق والبريئة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى